Στην Principia το εν λειτουργία χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ της EDPR στην Ελλάδα
Η Principia, η πρώην Enel Green Power Ελλάδας, που πλέον ελέγχεται από κοινού από την ιταλική Enel και την αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Macquarie, επικράτησε, σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, στη διαδικασία πώλησης τμήματος του χαρτοφυλακίου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) που διέθετε στην Ελλάδα η πορτογαλική EDP Renewables (EDPR). Παρά τις πληροφορίες που έφεραν ως σίγουρο αγοραστή τη MORE του ομίλου Motor Oil, το χαρτoφυλάκιο των εν λειτουργία αιολικών πάρκων της EDPR περνάει τελικά, σύμφωνα με τους ίδιους τραπεζικούς κύκλους, στην Principia. Aρμόιδιο στέλεχος της τελευταίας απάντησε πως δεν σχολιάζει φήμες της αγοράς.
Η EDPR έχει σήμερα σε λειτουργία τέσσερα αιολικά, συνολικής ισχύος περί τα 150 MW. Πρόκειται για το πάρκο «Λιβάδι» στη Μαλεσίνα Φθιώτιδας, ισχύος 45 MW, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία το 2021, το αιολικό πάρκο «Ερίμια», στην ίδια περιοχή, ισχύος 35 MW, που λειτούργησε τον Ιούνιο του 2024, το πάρκο Ξηρονομή στη Βοιωτία, ισχύος 36 MW, που τέθηκε σε λειτουργία μέσα στη φετινή χρονιά, και το πάρκο Χαλκοδόνιο στη Μαγνησία, ισχύος 33,6 MW, που μπήκε σε λειτουργία επίσης φέτος. Η Principia αποκτά τα εν λειτουργία αιολικά, ενώ με ξεχωριστή διαδικασία φαίνεται πως πωλείται το υπό ανάπτυξη χαρτοφυλάκιο της EDPR. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και τρία συμπλέγματα αιολικών πάρκων, τα δύο από τα οποία βρίσκονται στην Εύβοια και αναπτύσσονται από κοινού με τη MORE. Για την ακρίβεια, η MORE απέκτησε το 49% της κοινοπραξίας που αναπτύσσει τα δύο αιολικά της Εύβοιας, όταν εξαγόρασε την ΕΛΤΕΧ Άνεμος του ομίλου Ελλάκτωρ. Η αποχώρηση των Πορτογάλων θεωρείται από αρκετούς αναλυτές ως ένα ακόμα σημάδι της δύσκολης φάσης στην οποία εισέρχεται η ελληνική αγορά ΑΠΕ, από την οποία έχουν φύγει και άλλοι ισχυροί ξένοι επενδυτές τους τελευταίους μήνες.
Τα blue chips που υστερούν στην άνοδο του Χρηματιστηρίου
Mε τα κέρδη του γενικού δείκτη σχεδόν 35% από την αρχή της χρονιάς, τουλάχιστον 19-20 μετοχές από τη λεγόμενη μεγάλη κεφαλαιοποίηση της αγοράς, δείχνουν να υστερούν στο 7μηνο σε απόδοση, που σημαίνει ότι υπάρχουν ακόμα σημαντικά περιθώρια αντίδρασης, αλλά και δυνατότητες για rotation. Σύμφωνα με τους χρηματιστές, προσωρινά απαλλαγμένη η εγχώρια αγορά από το στρες της αβεβαιότητας μιας αμφίβολής οικονομικής συμφωνίας για την εμπορική σχέση μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ, στρέφεται προς τα αποτελέσματα εξαμήνου των εισηγμένων εταιρειών, έχοντας παράλληλα τη θετική αύρα των εν εξελίξει εγχειρημάτων εξαγορών που αφορούν εισηγμένες εταιρείες. Παράλληλα, η ανοδική αφύπνιση όλων των κεφαλαιοποιήσεων (με ή χωρίς αιτία) έχει αυξήσει το ενδιαφέρον στο ταμπλό, το οποίο κάθε άλλο παρά φαίνεται να επηρεάζεται από την εποχική αποφόρτιση που είθισται να παρουσιάζεται στην καρδιά της καλοκαιρινής περιόδου. Το ΧΑ διανύει την καλύτερη στιγμή από πλευράς τζίρων και ενδιαφέροντος από το 2008 και αυτό έχει να κάνει και με την κερδοφορία των εταιρειών, η οποία εκτός από τα περσινά επίπεδα ρεκόρ (τρίτη κατά σειρά ιστορικά υψηλή επίδοση), επιμένει με πειστικό τρόπο να τροφοδοτεί με νέες προσδοκίες την αγορά. ΔEH, Cenergy, ΔΑΑ, Autohellas, Motor Oil, HelleniQ Energy, ΤΙΤΑΝ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,ΟΠΑΠ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, Lamda, Quest, Jumbo, Κρι Κρι, Φουρλής, Σαράντης και Παπουτσάνης είναι μερικές από τις μετοχές που υστερούν σε απόδοση σε σχέση με τον Γενικό Δείκτη, παρά το γεγονός ότι κάποιες από αυτές, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για παράδειγμα, έχουν γράψει σε απόδοση υψηλό 25 ετών. Φέτος είναι η χρονιά των τραπεζών σε αποδόσεις. Με απόδοση πάνω από 98% τρέχει η απόδοση της Alpha Bank, 74,8% της Τράπεζας Πειραιώς, 59,5% της Εθνικής Τράπεζας, 43,5% της Eurobank και 45,7% της Τράπεζας Κύπρου.
Με +14,8% η ΔΕΗ, +10,6% η Cenergy, +25,% o ΔAA, +24,7% η Aegean, +6,1% η Autohellas, +21,7% η Motor Oil, +2,9% η HelleniQ Energy. Ωστόσο, -8,1% η TITAN και -9,8% η Lamda Development. Κέρδη πάνω από 12,3% για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά με μόλις 3% η απόδοση του ΟΤΕ. Η ΕΥΔΑΠ, παρά το ράλι της τελευταίας εβδομάδας, έχει φτάσει να ενισχύεται από την αρχή της χρονιάς 23%, ενώ το Jumbo, που ξεπέρασε πάλι τη ζώνη των 30 ευρώ, ενισχύεται 16,8%, το Κρι Κρι 25,3%, ο Φουρλής 18,6%, ο Σαράντης 22,1%, που, επίσης, βρέθηκε προσφάτως σε ιστορικά υψηλά, και ο Παπουτσάνης με 27%.
Ώρα αποτελεσμάτων στο Χρηματιστήριο, στο επίκεντρο οι τράπεζες
Κατά τα άλλα, η αυλαία των αποτελεσμάτων α’ εξαμήνου άνοιξε χθες, Δευτέρα, το απόγευμα, με την ΕΧΑΕ, ακολουθεί η TITAN την Τρίτη, Metlen και Τράπεζα Πειραιώς στις 30/7, ενώ την επόμενη ημέρα (Πέμπτη, 31/7) δημοσιεύουν Eurobank και Εθνική Τράπεζα. Την 1η Αυγούστου κλείνουν τον πρώτο κύκλο των ανακοινώσεων εξαμήνου οι Alpha Bank και η Optima πριν από το άνοιγμα της συνεδρίασης. Η ΤΙΤΑΝ αναμένεται να έχει ένα τρίμηνο σταθεροποίησης με αδύναμη τελική γραμμή, επηρεασμένη από τις συναλλαγματικές ισοτιμίες του δολαρίου και την απομείωση της συμμετοχής του Ομίλου στην Τουρκία. Η Metlen αναμένεται να επιβεβαιώσει τις συγκλίνουσες εκτιμήσεις των αναλυτών για τη χρήση για λειτουργικά κέρδη 1,1 δισ. ευρώ, έχοντας ήδη εμφανίσει ισχυρή επίδοση στη γραμμή της δραστηριότητας στο α’ τρίμηνο (+31%).
Εγκρίθηκαν από το ΥΠΕΝ οι τροποιημένοι περιβαλλοντικοί όροι για το ολοκληρωμένο συγκρότημα τουρισμού και αναψυχής (IRC – Integrated Resort Complex) που θα κατασκευαστεί στο Ελληνικό από την κοινοπραξία Hard Rock International και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το έργο χωροθετείται στη Ζώνη Ανάπτυξης Α-Α1.2 του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά, σε έκταση περίπου 243 στρεμμάτων, και αποτελεί τον πυρήνα της λεγόμενης «Γειτονιάς Τουρισμού και Αναψυχής». Προβλέπεται η ανάπτυξη ενός πολυτελούς ξενοδοχείου πέντε αστέρων, με δυναμικότητα 2.920 κλινών (900 δωμάτια και 200 σουίτες), το οποίο θα στεγάζεται σε πύργο ύψους έως 200 μέτρων, ενώ στον ίδιο χώρο θα λειτουργήσει καζίνο διεθνών προδιαγραφών με 180 τραπέζια και 1.500 παιγνιομηχανές. Το συγκρότημα θα περιλαμβάνει ακόμη συνεδριακό και εκθεσιακό κέντρο, συνολικής επιφάνειας άνω των 17.000 τετραγωνικών μέτρων, χώρους πολιτισμού και ψυχαγωγίας με αμφιθέατρο 4.000 θέσεων και υπαίθριο χώρο εκδηλώσεων χωρητικότητας έως 10.000 ατόμων, εστιατόρια, καφέ, καταστήματα λιανικής, καθώς και εγκαταστάσεις ευεξίας, όπως SPA και πισίνες. Η συνολική δόμηση ανέρχεται σε 128.886 τετραγωνικά μέτρα, κάτω από το επιτρεπόμενο όριο των 168.000, ενώ προβλέπονται 2.411 θέσεις στάθμευσης για οχήματα και λεωφορεία. Η πρόσβαση στο συγκρότημα θα γίνεται από νέους κυκλικούς κόμβους της εσωτερικής οδοποιίας του πάρκου, αλλά και μέσω αναβαθμισμένης πύλης επί της λεωφόρου Ποσειδώνος. Σε ενεργειακό επίπεδο, η μονάδα προβλέπεται να καταναλώνει 42 GWh ετησίως, μ’ ένα μέρος της ενέργειας να καλύπτεται από φωτοβολταϊκά πάνελ, που θα εγκατασταθούν στις στέγες των υπαίθριων χώρων στάθμευσης.
Η Ελλάδα ζυγίζει τη συμφωνία της ΕΕ με τις ΗΠΑ
Η ελληνική κυβέρνηση μελετά σε βάθος τις λεπτομέρειες της συμφωνίας με τις ΗΠΑ, για τις οποίες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενημέρωσε χθες το πρωί τους μόνιμους αντιπροσώπους στις Βρυξέλλες. Ένα πρώτο σχόλιο, όπως το διατύπωσε χθες στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, βλέπει το ποτήρι μισογεμάτο. Αφού μπαίνει τέλος σε μια αβεβαιότητα μηνών για το καθεστώς ίσως της πιο σημαντικής διμερούς εμπορικής σχέσης στην παγκόσμια οικονομία, αποτρέπεται ένας εμπορικός πόλεμος, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της ευρωπαϊκής οικονομίας στο προβλεπτό μέλλον, ενώ, στην τελική, το ποσοστό δασμών που ανακοινώθηκε είναι χαμηλότερο από αυτό που ήταν προγραμματισμένο να εφαρμοστεί την 1η Αυγούστου. Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση παρακολουθεί με προσοχή τις σχετικές διαβουλεύσεις και, στον βαθμό που θα το επιτρέψει το πλαίσιο της συμφωνίας, θα εξετάσει δυνατότητες που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην καλύτερη αντιμετώπιση ζητημάτων που αφορούν προϊόντα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για τη χώρα μας. Ανεξαρτήτως αυτού, πάντως, υπάρχει και ένα ζήτημα θεμελιώδες για την ίδια την Ευρώπη, στο οποίο η κυβέρνηση και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο Eurogroup και στο ECOFIN, θα επιμείνει. Αν θέλουμε πραγματικά, όπως είπε στη Βουλή ο Κυριάκος Πιερρακάκης, μια ισχυρή, ανταγωνιστική και ενιαία ευρωπαϊκή οικονομία, οφείλουμε να γκρεμίσουμε τα τελευταία αόρατα τείχη που εξακολουθούν να εμποδίζουν την ελεύθερη διακίνηση αγαθών και υπηρεσιών στο εσωτερικό της Ένωσης. Δεν είναι δυνατόν, δεκαετίες μετά τη θεσμοθέτηση της Ενιαίας Αγοράς, να υπάρχουν ακόμη εμπόδια, κανονιστικά ή διοικητικά, που λειτουργούν στην πράξη σαν ενδοευρωπαϊκοί «δασμοί». Όπως είπε, στη μεταποίηση υπάρχουν ισοδύναμοι εσωτερικοί δασμοί της τάξης του 45% και στις υπηρεσίες το ισοδύναμο φτάνει το 110%. Αυτά είναι ιδιαιτέρως κρίσιμα, αν θέλουμε να στρέψουμε τις εξαγωγές μας σε περισσότερες αγορές, όπως είναι η Ινδία, αλλά και οι αγορές της Μέσης Ανατολής.
Η «κακή» συμφωνία για την Ευρώπη και τα πολλαπλά κέρδη των ΗΠΑ
«Γκολ» από τις ΗΠΑ έφαγε η Ευρωπαϊκή Ένωση στη συμφωνία Τραμπ – Φον ντερ Λάιεν για τους δασμούς, όπως δείχνουν οι πρώτες αναλύσεις των διεθνών οίκων. Αν και δεν υπάρχει ακόμη το ολοκληρωμένο κείμενο της συμφωνίας για να υπάρξει και η τελική αποτίμηση στο «ζύγι», το πλαίσιο της συμφωνίας προβλέπει δασμούς 15 % στις εξαγωγές ευρωπαϊκών προϊόντων προς τις ΗΠΑ, εισαγωγή των αμερικανικών προϊόντων χωρίς δασμούς στην ευρωπαϊκή αγορά, δέσμευση της ΕΕ για εισαγωγή ενεργειακών προϊόντων από τις ΗΠΑ ύψους 750 δισ. δολ. και, τέλος, ευρωπαϊκές επενδύσεις στις ΗΠΑ ύψους 600 δισ. δολ. Πρόκειται για μια συμφωνία ασύμμετρη, με σημαντικές οικονομικές και πολιτικές προεκτάσεις για την ευρωπαϊκή πλευρά, η οποία έρχεται σε αντίθεση με τις διακηρυγμένες προτεραιότητες της ΕΕ για στρατηγική αυτονομία, ισόρροπες εμπορικές σχέσεις και ενεργειακή διαφοροποίηση. «Η αποδοχή τέτοιων όρων εγκυμονεί κινδύνους για τη συνοχή και την πολιτική αξιοπιστία της ΕΕ, ειδικά σε μια συγκυρία όπου η διεθνής σκηνή απαιτεί από την Ευρώπη να λειτουργεί ως αυτόνομος πόλος σταθερότητας και ανάπτυξης», αναφέρει σε σχόλιό του ο πρώην τραπεζίτης και πρόεδρος του Lyktos Group, Μιχάλης Σάλλας. Η ενεργειακή δέσμευση ύψους 750 δισ. δολαρίων σε προϊόντα ΗΠΑ δημιουργεί έναν νέο άξονα μακροχρόνιας εξάρτησης, με υψηλό κόστος και μειωμένη ευελιξία για τα κράτη-μέλη της ΕΕ, τη στιγμή που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας, πλησιέστερες και οικονομικότερες, λέει ο έμπειρος τραπεζίτης. Επιπλέον, η πρόβλεψη για επενδύσεις ευρωπαϊκών εταιρειών και κεφαλαίων στις ΗΠΑ συνολικού ύψους 600 δισ. δολαρίων, αν δεν αφορά ήδη προγραμματισμένες επενδύσεις, σηματοδοτεί τη σταδιακή μετατόπιση επενδυτικής δυναμικής εκτός ΕΕ, σε μια περίοδο όπου η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ανάγκη ενίσχυσης της παραγωγικής της βάσης και τεχνολογικής αυτονομίας. Δηλαδή, συμπληρώνω εγώ, πάνε περίπατο όλα τα καμπανάκια και οι προτάσεις Ντράγκι και Λέτα για την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ. Από οικονομικής σκοπιάς, η επιβολή δασμών στις ευρωπαϊκές εξαγωγές πλήττει έως έναν βαθμό τη βιομηχανική παραγωγή, την ανταγωνιστικότητα και τις θέσεις εργασίας σε χώρες με ισχυρό εξαγωγικό προφίλ. Ταυτόχρονα, η κατάργηση δασμών για τα αμερικανικά προϊόντα διαμορφώνει μια μονομερή εμπορική προτίμηση, η οποία ανατρέπει τους όρους ισοτιμίας στις διατλαντικές συναλλαγές. Πάντως, είναι παρήγορο ότι ίσως η ΕΕ να έχει διεξόδους για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της «κακής» αυτής συμφωνίας. Ο Μιχάλης Σάλλας εκτιμά ότι το θέμα των δασμών είναι πολλαπλά διαχειρίσιμο, μέσω αναπροσαρμογών σε επίπεδο εσωτερικής φορολογίας, στοχευμένων ενισχύσεων και διακρατικών εξαιρέσεων. Κάτι που προϋποθέτει, βέβαια, σχετική πολιτική βούληση και τεχνική προετοιμασία.
Διαθέσιμο το πρώτο τραπεζικό προϊόν της Credia Bank
Αντί να ανακόψει, η θερινή ραστώνη έχει επιταχύνει την κινητικότητα στην Attica Bank. Μετά τα γρήγορα αντανακλαστικά που επέδειξε με τη μείωση των προμηθειών στα ΑΤΜs και στη συνεργασία της με τη Εuronet, η CEO, Ελένη Βρεττού, και το υπόλοιπο μάνατζμεντ της Τράπεζας κινούνται με εξίσου γρήγορους ρυθμούς και στο επίπεδο των καινούργιων τραπεζικών προϊόντων, υπό τη νέα της ονομασία. Μετά τις αρχές Ιουλίου και τη γενική συνέλευση, όπου ανακοινώθηκε η μετονομασία της τράπεζας (Attica Bank και Παγκρήτια) σε CrediaBank, το πρώτο προϊόν υπό τη νέα επωνυμία είναι γεγονός. Πρόκειται για αμοιβαίο κεφάλαιο, σε συνεργασία με την BlackRock, έναν από τους πλέον αξιόπιστους επενδυτικούς οίκους διεθνώς, το οποίο είναι ήδη διαθέσιμο. Μια συνεργασία που μόνο τυχαία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, καθώς αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης για τη νέα τράπεζα. Το νέο προϊόν προσφέρεται με προμήθειες εισόδου και διαχείρισης από τις πιο χαμηλές στην αγορά, καθώς και με τριμηνιαία απόδοση. Μαθαίνω ότι έπεται συνέχεια και με άλλα νέα προϊόντα, εν μέσω θέρους.
Τα νέα εργαλεία GenAI της Citibank για μεγαλύτερη εργασιακή απόδοση
Nέα εργαλεία GenΑΙ για τους εργαζόμενούς της στην Ελλάδα και σε άλλες 17 χώρες εισάγει η Citi, με στόχο την απλοποίηση της επαγγελματικής ζωής και την αύξηση της αποδοτικότητας. Τα νέα GenΑΙ εργαλεία χρησιμοποιούσαν ήδη από τα τέλη του 2024 περίπου 150.000 στελέχη της Citi σε 8 χώρες, με τη Citi Ελλάδος να βρίσκεται στο δεύτερο κύμα των αγορών στις οποίες έγιναν διαθέσιμα. Τα νέα εργαλεία έχουν παρουσιάσει ήδη τα πρώτα δείγματα γραφής. Σύμφωνα με την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του α’ εξαμήνου 2025 της τράπεζας, χάρη στο GenAI εργαλείο που χρησιμοποιούν οι προγραμματιστές της Citi ολοκληρώθηκαν στο εξάμηνο περίπου 740.000 αυτοματοποιημένες αξιολογήσεις κώδικα, εξοικονομώντας συνολικά σχεδόν 100.000 ώρες την εβδομάδα στους προγραμματιστές της τράπεζας. Τα νέα εργαλεία είναι τα: Citi Stylus (παρέχει δυνατότητες σύνοψης και σύγκρισης εγγράφων και μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις), Citi Stylus Workspaces (επόμενη έκδοση του Citi Stylus που αξιοποιεί την conversational AI για να συντάξει emails, να κρατήσει σημειώσεις από παρουσιάσεις, να συνοψίσει μακροσκελή έγγραφα και να δημιουργήσει ερωταπαντήσεις), Citi Assist (βοηθά τον εργαζόμενο να πλοηγηθεί στις πολιτικές και τις διαδικασίες της Citi και να βρίσκει πληροφορίες που αφορούν ζητήματα όπως Compliance, Risk, HR και Finance) και Citi Squad (απευθύνεται στους προγραμματιστές της Citi και τους βοηθά στην αυτοματοποίηση εργασιών που δεν σχετίζονται με κώδικα, όπως η αναθεώρηση κώδικα και η δημιουργία εγγράφων).
Η νέα μεταγραφή της Alpha Bank
Διεθνές, αλλά και εγχώριο αποτύπωμα επιδιώκει να χτίζει με τις κινήσεις της η Alpha Bank, με τη διοίκηση του CEO, Βασίλη Ψάλτη, να έχει θέσει ψηλά τον πήχη μετά τη στρατηγική συμμαχία με τη Unicredit. Τελευταία, ενδεικτική κίνηση της Alpha Bank είναι η μεταγραφή του Θάνου Παπαστεργίου από την Bank of America, όπου διατελούσε director από το 2021 μέχρι σήμερα. Ο κ. Παπαστεργίου, ο οποίος πριν από την BofA είχε εργαστεί στη Natwest ως Head of UK Specialty Finance, ενώ είχε ξεκινήσει τη σταδιοδρομία του ως Investment Banker το 2013 στη Nomura, αναλαμβάνει στην Alpha Bank Επικεφαλής Στρατηγικών Συνεργασιών στο Wholesale Banking, υπό τον Chief of Wholesale Banking, Γιάννη Εμίρη. Για να εξηγήσω την τραπεζική ορολογία, το Wholesale Banking, δηλαδή η χονδρική τραπεζική, αναφέρεται σε τραπεζικές υπηρεσίες που πωλούνται σε μεγάλους πελάτες, όπως άλλες τράπεζες, άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κυβερνητικές υπηρεσίες, μεγάλες εταιρείες και κατασκευαστές ακινήτων. Οι υπηρεσίες χονδρικής τραπεζικής περιλαμβάνουν μετατροπή συναλλάγματος, χρηματοδότηση κεφαλαίου κίνησης, μεγάλες εμπορικές συναλλαγές, συγχωνεύσεις και εξαγορές, συμβουλευτικές υπηρεσίες και αναδοχή, μεταξύ άλλων υπηρεσιών. Στο πλαίσιο του νέου του ρόλου, ο κ. Παπαστεργίου θα ηγηθεί του σχεδιασμού και της υλοποίησης στρατηγικών συνεργασιών στον τομέα του Wholesale Banking, συμπεριλαμβανομένης της συνεργασίας της Alpha Bank με τη UniCredit, ενώ θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στη διαμόρφωση της στρατηγικής της Alpha Bank σε θέματα εξαγορών και συγχωνεύσεων και επιχειρηματικής ανάπτυξης. Σημειώνεται ότι πέραν του αναπτυξιακού κομματιού για την τράπεζα, η τοποθέτηση του Θάνου Παπαστεργίου υπογραμμίζει και τη δέσμευση της Alpha Bank να επαναπατρίσει στελέχη με διεθνή εμπειρία, ικανά να ηγηθούν πρωτοβουλιών υψηλού αντίκτυπου, διαμορφώνοντας την επόμενη γενιά ηγετικών στελεχών στην Alpha Bank.
Το νέο κυβερνητικό στοίχημα για την επέκταση του Πάτρα – Πύργος μέχρι Τσακώνα
Στο τραπέζι της κυβέρνησης φαίνεται ότι βρίσκεται πλέον η επέκταση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος μέχρι την Τσακώνα, ώστε να συναντήσει τον αυτοκινητόδρομο Μορέα και να υλοποιηθεί ο αρχικός σχεδιασμός του έργου, όπως αυτός είχε παρουσιαστεί πριν από 15 χρόνια. Την πρόθεση αυτήν αποκάλυψε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, επισημαίνοντας ότι για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα απαιτείται πλέον η εξασφάλιση της αναγκαίας χρηματοδότησης, την οποία η κυβέρνηση αναγνωρίζει ως το επόμενο μεγάλο στοίχημα. Υπενθυμίζεται ότι από τη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης είχε αφαιρεθεί το τμήμα Καλό Νερό – Τσακώνα ως αναβαλλόμενο έργο, καθώς κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης κρίθηκαν από τις τράπεζες μη εμπορικά βιώσιμα, λόγω των πολύ χαμηλών διελεύσεων. Ύστερα από δύο δεκαετίες μελετών και αναβολών, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος παραδίδεται σταδιακά στην κυκλοφορία. Στις 31 Ιουλίου παραδίδεται και επίσημα στο κοινό, παρουσία του πρωθυπουργού, το μεγαλύτερο τμήμα του πολύπαθου έργου, μήκους 65 χλμ., από τα Καμίνια Αχαΐας έως τον Πύργο, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής στα 40 λεπτά και αλλάζοντας τα δεδομένα στις οδικές μετακινήσεις της περιοχής. Το έργο υλοποιείται από τις τρεις μεγαλύτερες τεχνικές εταιρείες της χώρας: τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την ΑΚΤΩΡ και την ΑΒΑΞ. Τα τελευταία, πιο απαιτητικά 10 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου, περιφερειακά της Πάτρας (από τον Αλισσό μέχρι την πόλη), αναμένεται να παραδοθούν μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2026 προβλέπεται να ολοκληρωθεί και το παράπλευρο οδικό δίκτυο.
Ισχυρή κερδοφορία και αύξηση πωλήσεων για τη ΜΟΡΕΑΣ ΣΕΑ Α.Ε. το 2024
Η εταιρεία ΜΟΡΕΑΣ ΣΕΑ Α.Ε., που διαχειρίζεται τους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και τον κλάδο Λεύκτρο – Σπάρτη, παρουσίασε σημαντικά βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση του 2024. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 1.115.216 ευρώ, αυξημένες κατά 13,7% σε σύγκριση με το 2023, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 327.902 ευρώ από 184.766 ευρώ την προηγούμενη χρονιά. Τα κέρδη προ φόρων έφτασαν τις 421.848 ευρώ, έναντι 238.606 ευρώ το 2023, ενώ τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας ενισχύθηκαν στα 1.580.986 ευρώ από 1.253.083 ευρώ. Οι καθαρές ταμειακές εισροές ανήλθαν σε 318.972 ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση σε σχέση με το 2023, όταν είχαν διαμορφωθεί σε 378.246 ευρώ. Η κερδοφορία ενισχύθηκε και σε λειτουργικό επίπεδο, με τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) να ανέρχονται σε 963.215 ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 86,4% των πωλήσεων, έναντι 788.036 ευρώ και ποσοστό 80,4% το 2023. H ΜΟΡΕΑΣ πλέον εντάσσεται πλήρως στον όμιλο AKTOR, μετά την πρόσφατη εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ενώ η ΑΒΑΞ διατηρεί το 15% των μετοχών.
Εκπτώσεις: Ήταν στραβό το… κλήμα, το ‘φαγε και ο καύσωνας
Εδώ και πολλά χρόνια, με τις παρατεταμένες εκπτωτικές περιόδους, επαναλαμβάνεται η ίδια ιστορία: Η κίνηση στην αγορά είναι περιορισμένη και σίγουρα πολύ μικρότερη των προσδοκιών -ακόμη και από εκείνους τους εμπόρους που θέλουν να αισιοδοξούν. Φέτος, όμως, η αγορά της Θεσσαλονίκης και ειδικά η αγορά του κέντρου ούτε καλά-καλά που ανάσαινε, ειδικά κατά τις ημέρες που οι θερμοκρασίες χτυπούσαν 40άρια και βάλε. Το πρώτο πρόβλημα για το λιανεμπόριο, και δη στα είδη που δεν είναι απόλυτης ανάγκης, είναι το οικονομικό. Όπως έχει επανειλημμένως πει ο πρόεδρος του Ε.Σ.Θ., Παντελής Φιλιππίδης , «η τσέπη του καταναλωτή είναι μία», από αυτήν θα πρέπει να καλυφθούν όλες οι ανάγκες και όταν τα χρήματα είναι λίγα, θα πληρώσει για τα ουσιώδη και θα αφήσει κατά μέρος τα επουσιώδη. Α! Να μη λησμονούμε ότι τέλος του μήνα έρχεται η καταβολή της πρώτης δόσης του Φόρου Εισοδήματος και βεβαίως η επόμενη δόση του ΕΝΦΙΑ κ.λπ.
Αναμφίβολα η κατάσταση στην αγορά δεν ήταν καλή, όμως με τις πολύ υψηλές θερμοκρασίες ακόμη και όσοι ήθελαν να κατεβούν για ψώνια στο κέντρο δεν το έκαναν. Καύσωνας και βόλτες στην αγορά για shopping therapy δεν συνδυάζονται. Ο κόσμος, αν ψώνισε κάτι, πέραν των στοιχειωδών, ήταν σε είδη κλιματισμού, για να μπορέσει να αντέξει στις υψηλές θερμοκρασίες. Όσοι δεν βρίσκονταν στην αγορά του κέντρου υποχρεωτικά για δουλειές, μάλλον έμπαιναν στα πολυκαταστήματα για να δροσιστούν και όχι για να ψωνίσουν. Άλλωστε, υπάρχουν και οι ηλεκτρονικές παραγγελίες, το e-commerce, που τα ψώνια έρχονται κατευθείαν στο σπίτι του αγοραστή. Η αγορά της Θεσσαλονίκης, όπως τη γνωρίζαμε έναν καιρό, υποφέρει χρόνια από συρρίκνωση, από μαρασμό. Οδοί που άλλοτε έσφυζαν από κίνηση, όπως η Βενιζέλου, η Ίωνος Δραγούμη, η Συγγρού, αλλά και η Εγνατία -παρά τη λειτουργία του Μετρό- είναι γεμάτες από κλειστά καταστήματα. Δεκάδες κλειστά καταστήματα για την ακρίβεια. Η αγορά μιλάει εύγλωττα για την τσέπη του καταναλωτή, όταν οι υπάλληλοι στα πολυκαταστήματα, τα καταστήματα και τα μαγαζιά είναι έως και περισσότεροι από τους υποψήφιους πελάτες.
Gas flaring: Φλόγες σπατάλης σ’ έναν κόσμο ενεργειακής φτώχειας
Είναι ίσως η πιο φωτεινή -και ταυτόχρονα πιο σκοτεινή- πτυχή της παγκόσμιας ενεργειακής σπατάλης. Το gas flaring, η καύση φυσικού αερίου που παράγεται ως παραπροϊόν κατά την εξόρυξη πετρελαίου και δεν αξιοποιείται εμπορικά, συνεχίζεται με αμείωτη ένταση. Το αέριο αυτό δεν αποθηκεύεται, ούτε μεταφέρεται, απλώς καίγεται επιτόπου, διότι δεν συμφέρει οικονομικά, σχηματίζοντας εκείνες τις χαρακτηριστικές φλόγες που βλέπουμε σε πετρελαιοπηγές και διυλιστήρια. Σύμφωνα με τελευταία έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, το gas flaring εκτοξεύτηκε το 2024 στα 151 δισ. κυβικά μέτρα -ποσότητα ίση με την ετήσια κατανάλωση φυσικού αερίου όλης της Αφρικής. Μια πρακτική που παραμένει σχεδόν αμετάβλητη επί 15 χρόνια. Εννέα χώρες ευθύνονται για τα τρία τέταρτα της συνολικής καύσης, παρ’ ότι παράγουν λιγότερο από το μισό του παγκόσμιου πετρελαίου. Η περιβαλλοντική ζημιά είναι εξίσου εντυπωσιακή: 389 εκατ. τόνοι CO₂ εκλύθηκαν το 2024, συμπεριλαμβανομένων 46 εκατ. τόνων μεθανίου -ο ισχυρότερος αέριος ρύπος του θερμοκηπίου. Η ειρωνεία; Το αέριο που καίγεται θα μπορούσε να ηλεκτροδοτήσει εκατομμύρια ανθρώπους χωρίς πρόσβαση σε ενέργεια. Αντ’ αυτού, καίγεται για να μην… περισσεύει, με τις δεσμεύσεις για «μηδενικό flaring έως το 2030» να παραμένουν… φλόγες καλών προθέσεων. Η Παγκόσμια Τράπεζα κρούει τον κώδωνα ξανά: η σπατάλη συνεχίζεται και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις γίνονται όλο και πιο καταστροφικές. Αλλά όσο οι φλόγες συνεχίζουν να φουντώνουν, καίνε αέριο και αξιοπιστία μαζί, για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.