Τα νούμερα της Πειραιώς που κάνουν τους μετόχους να χαμογελούν, τα εγκαίνια στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος και ο πόλεμος των εμφιαλωμένων νερών στα βαγόνια του Τραμ

Τέλος στον «δρόμο-εφιάλτη» βάζει ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος, μήκους 75 χλμ., που παραδίδεται εντός της ημέρας

Αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου © Ολυμπία Οδός

Άλμα 35% στη μετοχή της Τράπεζας Πειραιώς βλέπουν οι επενδυτές

Ισχυρά αποτελέσματα εξαμήνου και επιδόσεις που την κατατάσσουν σε πολλούς τομείς σε καλύτερη θέση συγκριτικά και με τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό έδειξε η Τράπεζα Πειραιώς. Ιδιαίτερα ξεχωρίζει η πιστωτική της επέκταση, που βρίσκεται στα καλύτερα επίπεδα της Ευρώπης. Τα εξυπηρετούμενα δάνεια της Πειραιώς αυξήθηκαν κατά 15% σε ετήσια βάση στο β’ τρίμηνο, από 16% το α’ τρίμηνο 2025, ενώ ο στόχος για το έτος αναβαθμίστηκε από 8% σε 9%. Στο α’ τρίμηνο 2025 οι υπόλοιπες τρεις μεγάλες ελληνικές τράπεζες είχαν παρουσιάσει αύξηση των εξυπηρετούμενων δανείων κατά 12%, ενώ οι τράπεζες της Ισπανίας κατά 3% και της Ιταλίας κατά 1%. Η Πειραιώς είναι επίσης leader στην ελληνική αγορά στα έσοδα από προμήθειες (τα καθαρά έσοδα από προμήθειες και αμοιβές ως προς το σύνολο των assets της τράπεζας ανέρχονται σε 81 μονάδες βάσης), έναντι 69 μ.β. στις τράπεζες της Ισπανίας, αλλά 112 μ.β. σε αυτές της Ιταλίας (που σημαίνει ότι υπάρχει δρόμος και στρατηγική για την αύξηση των εσόδων από προμήθειες, κάτι που δεν αρέσει στους καταναλωτές, αλλά εκτιμούν ιδιαιτέρως οι επενδυτές και επιθυμεί και ο SSM). Στην Πειραιώς οι προμήθειες ως ποσοστό των εσόδων ανέρχονται σε 24% και υπολογίζονται γύρω στο 25% για το τέλος του έτους, όταν στην Ιταλία το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 33% (και στην Ισπανία σε 23%). Η Πειραιώς είναι πρωταθλήτρια στην περιοχή σε επίπεδό κόστους. Ο δείκτης κόστους προς έσοδα ανήλθε σε 34% στο εξάμηνο και στόχος είναι να παραμείνει κάτω του 35% για το έτος, όταν στην Ιταλία και την Ισπανία οι αντίστοιχοι δείκτες είναι στο 45% και 43% και οι άλλες τρεις ελληνικές τράπεζες είχαν δείκτη κόστους προς έσοδα στο 38% το α’ τρίμηνο. Η απόδοση των ενσώματων ιδίων κεφαλαίων της Πειραιώς διαμορφώθηκε στο 14,6% και αναμένεται σε περίπου 14% στο τέλος του 2025, υψηλότερα από το 13,8% που έδειξαν οι ελληνικές τράπεζες για το α’ τρίμηνο 2025 (έπονται βεβαίως οι ανακοινώσεις για το εξάμηνο), ενώ οι κεφαλαιακοί δείκτες έχουν έρθει πλέον σε επίπεδα κοντά σε αυτά των εγχώριων ανταγωνιστών και συγκρίσιμα με τον ομοειδή ανταγωνισμό στο εξωτερικό. Χθες, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα α’ εξαμήνου στους αναλυτές, ο CEO της Πειραιώς, Χρήστος Μεγάλου, τους προέτρεψε να δουν τα συγκριτικά στοιχεία και είπε ότι με βάση τις επιδόσεις και τις προβλέψεις για τη μελλοντική κερδοφορία της, η Πειραιώς διαπραγματεύεται χαμηλότερα από συγκρίσιμες τράπεζες της ΕΕ και έχει περιθώρια περαιτέρω ανόδου. Σχόλιο που έχουν κάνει κατά καιρούς και διεθνείς οίκοι, δίνοντας περιθώριο ανόδου έως 35% στη μετοχή της Πειραιώς.

Σήμερα τα εγκαίνια του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος

Ένα σημαντικό έργο υποδομής για τη Δυτική Ελλάδα γίνεται σήμερα πραγματικότητα. Ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, με συνολικό μήκος 75 χλμ., εγκαινιάζεται επίσημα, παρουσία του πρωθυπουργού και κυβερνητικών στελεχών. Η ημέρα θα ξεκινήσει με οδοιπορικό κατά μήκος του νέου αυτοκινητόδρομου, με αφετηρία την Κάτω Αχαΐα και κατάληξη στον Πύργο. Το οδοιπορικό θα περιλαμβάνει στάσεις σε κομβικά σημεία του έργου, όπου θα παρουσιαστούν τεχνικά χαρακτηριστικά και πτυχές της κατασκευής. Από την Παρασκευή 1 Αυγούστου τίθενται μάλιστα σε κυκλοφορία τα πρώτα 65 χλμ., από τα Καμίνια έως τον Πύργο, εγκαινιάζοντας καινοτόμες προδιαγραφές, καθώς πρόκειται για τον πρώτο πλήρως αυτοματοποιημένο αυτοκινητόδρομο της χώρας, με αποκλειστική χρήση ηλεκτρονικών διοδίων και μηχανημάτων αυτόματης πληρωμής.

Η λειτουργία διοδίων ξεκινά για τη ζώνη Κυλλήνη – Πύργος (29 χλμ.), ενώ το τμήμα Μιντιλόγλι – Καμίνια (46 χλμ.), που περιλαμβάνει και τα υπό κατασκευή 10 χλμ. προς την Πάτρα, θα παραμείνει προσωρινά χωρίς διόδια. Η ολοκλήρωση του δυσκολότερου τεχνικά κομματιού, από τον Αλισσό μέχρι την πόλη της Πάτρας, αναμένεται μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου, ενώ το παράπλευρο δίκτυο θα είναι έτοιμο εντός του πρώτου τριμήνου του 2026. Ύστερα από δύο δεκαετίες μελετών, αναβολών, μεθοδεύσεων και πολιτικών συγκρούσεων, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος αφήνει πίσω του τον τίτλο του «οδικού εφιάλτη» της Δυτικής Ελλάδας και παραδίδεται στην κυκλοφορία, επιτρέποντας την αξιοποίησή του από τους πρώτους παραθεριστές του Αυγούστου -και όχι μόνο- που θα θελήσουν να χρησιμοποιήσουν τον νέο αυτοκινητόδρομο. Πέρα από την αισθητή βελτίωση στην οδική ασφάλεια και τη μείωση του χρόνου διαδρομής, ο νέος δρόμος ανεβάζει τον πήχη για τις μελλοντικές υποδομές της χώρας, τόσο σε επίπεδο ποιότητας, όσο και τεχνολογίας. Το έργο υλοποιείται από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΒΑΞ.

Η «μάχη» του νερού στις ράγες του Τραμ

Μία ιδιότυπη μάχη βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα πάνω στις ράγες του Τραμ. Όχι για τα δρομολόγια, αλλά για τη διαφημιστική προβολή εμφιαλωμένων νερών. Πριν από περίπου έναν μήνα έκαναν την εμφάνισή τους στους δρόμους της Αθήνας βαγόνια του τραμ «ντυμένα» με τα χρώματα και το λογότυπο του Arrena, του νέου νερού που φέρει την υπογραφή του εφοπλιστή Παναγιώτη Τσάκου. Η κίνηση αυτή δεν πέρασε απαρατήρητη -και σίγουρα δεν έμεινε αναπάντητη. Πριν καλά-καλά κοπάσει ο απόηχος της διαφήμισης του Arrena, θέση στα βαγόνια του Τραμ έλαβε και το Θεόνη, το νερό της AHB Group του ομογενούς επιχειρηματία Δημήτρη Τσέλιου, που εδώ και χρόνια έχει επενδύσει στην αναγνωρισιμότητα και την ποιοτική εικόνα του brand. Από τη μία, το Arrena προσπαθεί να αποκτήσει γρήγορα μερίδιο αγοράς, αξιοποιώντας την ισχυρή ρευστότητα και την επιρροή του ομίλου Τσάκου. Η είσοδός του στην αγορά ήταν θεαματική και η διαφήμιση στο Τραμ μέρος αυτής της επιθετικής πολιτικής μάρκετινγκ. Από την άλλη, το Θεόνη, που ήδη συγκαταλέγεται στους τρεις κορυφαίους παίκτες της κατηγορίας, παίζει σε πιο σταθερή βάση, δίνοντας βάρος στο branding. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο πως στα πρώτα του βήματα επένδυσε πολύ στα διεθνή βραβεία ποιότητας, τα οποία αποτυπώθηκαν πάνω στα μπουκάλια του και του χάρισαν σημαντική αναγνωρισιμότητα.

Boutique ξενοδοχείο στην Τήνο με χρηματοδότηση από Alpha Bank και Ταμείο Ανάκαμψης

Δύο σε ένα -στήριξη στον τουρισμό και ταυτόχρονα στη γυναικεία επιχειρηματικότητα- πετυχαίνει η Alpha Bank με τη δανειοδότηση της ίδρυσης ξενοδοχειακής μονάδας στην Τήνο με δάνειο του Ταμείου Ανάκαμψης. Πρόκειται για τη χρηματοδότηση της VMV Ξενοδοχειακές – Τουριστικές Επιχειρήσεις ΑΕ, με μετόχους τις κυρίες της εταιρείας, Βένια Παπαθανασοπούλου, Βασιλική Δεληστάθη και Muriel Laurence Marcelle Abecassi, οι οποίες προτίθενται να ιδρύσουν boutique hotel 4 αστέρων, συνολικής δυναμικότητας 8 δωματίων και 23 κλινών, στη θέση «Όρμος Υστερνίων», στην Τήνο. Το έργο, ύψους 2,2 εκατ. ευρώ, αφορά την ανακαίνιση υφιστάμενου παλαιού κτιρίου στην περιοχή. Το επενδυτικό σχέδιο έχει υπαχθεί στο καθεστώς του Αναπτυξιακού Νόμου Ν.4887/2022, με συνολικό ενισχυόμενο προϋπολογισμό 0,91 εκατ. και συνολικό ποσό επιχορήγησης 437.081,50 ευρώ (ποσοστό 48%). Η υπογραφή της δανειακής σύμβασης πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της Alpha Bank, παρουσία του Small Business Banking Director της Τράπεζας, Αλέξανδρου Τόλια, και του διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ορέστη Καβαλάκη, καταδεικνύοντας τη σημασία της ενίσχυσης πρωτοβουλιών που ενδυναμώνουν την τοπική και δη τη γυναικεία επιχειρηματικότητα.

Παραμένει το αδιέξοδο με το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου

Σ’ ένα ακόμη κρίσιμο ραντεβού καλούνται σήμερα, Πέμπτη 31 Ιουλίου, οι εμπλεκόμενοι φορείς για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου (GSI), υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πρόκειται για την τέταρτη κατά σειρά τηλεδιάσκεψη, με τη συμμετοχή της DG Ener, των ρυθμιστικών αρχών των δύο χωρών και του ΑΔΜΗΕ, χωρίς ωστόσο να διαφαίνεται σαφής πρόοδος ως προς την άρση του αδιεξόδου. Το βασικό διακύβευμα παραμένει η ετήσια χρηματοδότηση των 25 εκατ. ευρώ από την Κυπριακή Δημοκρατία, για την πενταετία κατασκευής του έργου, όπως προβλέπεται στη διακρατική συμφωνία. Παρά τις συνεχείς πιέσεις της Κομισιόν, που στην προηγούμενη συνάντηση φέρεται να υπογράμμισε τον επείγοντα χαρακτήρα της υπόθεσης, εν όψει της λήξης του Ιουλίου, η ΡΑΕΚ δεν έχει ακόμη γνωστοποιήσει αν θα προχωρήσει στην έγκριση του ρυθμιζόμενου εσόδου που απαιτείται, βάσει των παραστατικών που της έχει αποστείλει ο ΑΔΜΗΕ. Το ενδεχόμενο παράτασης των διαβουλεύσεων σε πέμπτη τηλεδιάσκεψη παραμένει ανοιχτό, ενώ δεν αποκλείεται αυτή η σύσκεψη να είναι η τελευταία του φετινού καλοκαιριού. Η εκκρεμότητα επηρεάζει άμεσα τη ροή πληρωμών προς την εταιρεία Nexans, κατασκευάστρια του καλωδίου των 1.000 χιλιομέτρων, καθώς σε περίπτωση μη συμφωνίας ο ΑΔΜΗΕ δεν προτίθεται να καλύψει την πληρωμή του Ιουλίου. Το πώς θα αντιδράσει η γαλλική εταιρεία (αν θα διακόψει την παραγωγή ή αν θα περιμένει έως το φθινόπωρο) παραμένει άγνωστο. Το έργο GSI υποστηρίζεται πολιτικά από την Κομισιόν, αλλά παραμένει στάσιμο, αφενός λόγω της περσινής τουρκικής παρεμπόδισης των ερευνών πόντισης ανοιχτά της Κάσου, αφετέρου εξαιτίας της άρνησης της Λευκωσίας να εγκρίνει τη συμμετοχή της στο χρηματοδοτικό σκέλος. Η ανακοίνωση της Άγκυρας, στις 20 Ιουλίου, για την προώθηση ηλεκτρικής διασύνδεσης με τα Κατεχόμενα εισάγει νέα δεδομένα, εν όψει της νέας σύσκεψης, χωρίς να είναι σαφές αν αυτά θα επηρεάσουν τη στάση της ΡΑΕΚ ως προς την έγκριση του εσόδου.

Σουντόκου… στα φωτοβολταϊκά: Όταν τα σταυρόλεξα λύνουν ενεργειακά προβλήματα

Ποιος είπε ότι το Σουντόκου είναι μόνο για να περνάει η ώρα στο μετρό και στα ταξίδια; Στην Ινδία μια ομάδα ερευνητών αποφάσισε να το βάλει στην υπηρεσία της πράσινης ενέργειας. Και μάλιστα όχι για πλάκα, καθώς με τη σωστή «λύση» μπορεί να γλιτώσει κανείς σχεδόν 8.000 ευρώ τον χρόνο από απώλειες ρεύματος. Οι επιστήμονες του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Πουντουτσέρι ανέπτυξαν μια πρωτότυπη τεχνική επαναδιάταξης φωτοβολταϊκών πλαισίων, βασισμένη στη λογική του αγαπημένου αριθμητικού παιχνιδιού. Η ιδέα τους; Να διατάξουν τα πάνελ σε πλέγμα 9×9, όπως σ’ ένα Σουντόκου, με στόχο να μειωθούν οι απώλειες ισχύος σε φωτοβολταϊκά συστήματα που λειτουργούν υπό μερική σκίαση. Ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί πολλές εγκαταστάσεις ηλιακής ενέργειας. Το σύστημα, που ονομάζεται «Four Pyramid Sudoku», απέδωσε καλύτερα σε προσομοιώσεις από άλλες παραδοσιακές μεθόδους, όπως οι TCT, SDK και CDK. Χάρη στην έξυπνη και στατική διάταξή του, το FPS πετυχαίνει καλύτερη ενεργειακή απόδοση χωρίς την ανάγκη ακριβού εξοπλισμού ή πολύπλοκων συστημάτων ελέγχου. Και οι Ινδοί ερευνητές δεν σταματούν εδώ: επόμενος στόχος είναι να ενσωματώσουν γεωγραφικά δεδομένα, ώστε η μέθοδος να ανταποκρίνεται σε σκιές από δέντρα, βουνά και… πολυκατοικίες. Από την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα λύνετε Σουντόκου, σκεφτείτε: μήπως σχεδιάζετε, κατά λάθος, ένα πιο αποδοτικό ηλιακό πάρκο;