Η προφητική δήλωση της Ελένης Βρεττού για την Credia Bank, το δύσκολο εξάμηνο που ξεκινά για την Airbnb και το στοίχημα που χάνεται για τα vouchers Smart Readiness & Gigabit

Πριν από έναν μήνα η Ελένη Βρεττού είχε πει στους μετόχους ότι στόχος είναι η Credia Bank να μεγαλώσει, στέλνοντας και μήνυμα για placement

Ελένη Βρεττού © Attica Bank

Η Credia Bank ανοίγει τα φτερά της πέρα από τα σύνορα

Ούτε μήνας δεν πρόλαβε να κλείσει από τις 10 Ιουλίου, όταν στην ετήσια γενική τους συνέλευση οι μέτοχοι της Attica Bank άκουγαν από την CEO, Ελένη Βρεττού, να ανακοινώνει τη μετονομασία της Τράπεζας σε Credia Bank, σηματοδοτώντας το νέο κεφάλαιο που ανοίγεται για την άλλοτε πολύπαθη τράπεζα. Ένα κεφάλαιο που με την τράπεζα υγιή και κεφαλαιακά θωρακισμένη, εστιάζει πλέον στην ανάπτυξη. Η Ελένη Βρεττού είχε πει ότι στόχος είναι η Credia Bank να μεγαλώσει και φαίνεται ότι δεν το εννοούσε μόνο στα στενά γεωγραφικά πλαίσια της Ελλάδας. «Αντιμετωπίζαμε επιφυλάξεις γύρω από το σκέλος της εξυγίανσης, εύρεσης στρατηγικού επενδυτή και επιστροφής στην κερδοφορία. Πλέον, οι αμφιβολίες έχουν να κάνουν με το κατά πόσο μπορούμε να ανταγωνιστούμε αποτελεσματικά τους γίγαντες του ελληνικού τραπεζικού συστήματος. Όμως, θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι καμιά από τις σημερινές μεγάλες και ισχυρές τράπεζες δεν μεγάλωσαν σε μία ημέρα. Έφτασαν στο σήμερα μετά από αλλεπάλληλες στρατηγικές κινήσεις συγχωνεύσεων, ξεκινώντας και οι ίδιες από ένα μικρό μέγεθος και μια τουλάχιστον μακρά περίοδο εξυγίανσης μετά την κρίση» είχε πει τότε η Ελένη Βρεττού. Και δεν έμεινε στα λόγια, όπως δείχνει η πρόταση εξαγοράς της HSBC Μάλτας που υπέβαλε η Credia Bank.

Γιατί η Credia Bank επέλεξε την HSBC Bank

H HSBC είναι παλιός γνώριμος. Όχι μόνο γιατί η Ελένη Βρεττού θήτευσε για 14 χρόνια  στην HSBC Bank στην Ελλάδα και τη Μεγάλη Βρετανία, με ρόλους Managing Director and Head of Wholesale Banking Greece και παλαιότερα της Head of Multinationals and Business Development της HSBC για τις περιοχές CEE, CIS, Mediterranean and SubSaharan Africa. Η HSBC όταν έφυγε από την Ελλάδα, τον Ιούλιο του 2023, εξαγοράστηκε από την Παγκρήτια Τράπεζα, η οποία συγχωνεύτηκε με την Attica Bank έναν χρόνο αργότερα, δημιουργώντας τον πέμπτο τραπεζικό πόλο. Τώρα η HSBC αποχωρεί και από τη Μάλτα, με την Credia Bank να δηλώνει ενδιαφέρον για την απόκτησή της.

Η HSBC Malta ανήκει στη θυγατρική του Λονδίνου, έχει ενεργητικό 5 δισ. ευρώ, είναι κερδοφόρος και κατέχει μερίδιο 20% της τοπικής αγοράς. Σημειωτέον ότι η HSBC Bank Malta συγκαταλέγεται μεταξύ των συστημικών τραπεζών και εφόσον καταλήξει στην Credia Bank, θα είναι η πρώτη φορά που η Τράπεζα θα εποπτεύεται άμεσα από την ΕΚΤ και τον SSM. Αν και δεν είναι του παρόντος, θυμίζω ότι προς τα τέλη του έτους, στις 4 Δεκεμβρίου συγκεκριμένα, λήγει η 12μηνη περίοδος lock up από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που είχε διενεργήσει η Attica Bank. «Μετά το πέρας αυτής θα υπάρξουν εξελίξεις που θα χαροποιήσουν τους μετόχους», θυμάμαι ότι είχε πει στη γενική συνέλευση των μετόχων, η CEO Ελένη Βρεττού, κλείνοντας έμμεσα το μάτι σε placement.

Στο «κόκκινο» τα Gigabit και Smart Readiness vouchers

Σχεδόν 70.000 Gigabit Voucher και 30.000 Smart Readiness Voucher έχει αξιοποιήσει μέχρι σήμερα ο ΟΤΕ, σύμφωνα με τα όσα γνωστοποίησε ο πρόεδρος του Οργανισμού Κώστας Νεμπής στους αναλυτές κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων β’ τριμήνου 2025. Ο ίδιος σημείωσε ότι στο τέλος του έτους εκτιμάται ότι η εταιρεία θα έχει αξιοποιήσει 100.000 κουπόνια Gigabit και 40.000 κουπόνια Smart readiness. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι τόσο η πρόσκληση των κουπονιών για το Gigabit Voucher όσο και εκείνη του Smart Readiness, δεν βγαίνουν μέχρι τέλος Αυγούστου 2026 που λήγει το Ταμείο Ανάκαμψης. Σημειώνεται ότι το Smart Readiness voucher είναι σχεδιασμένο για 120.000 κουπόνια και το Gigabit για περίπου 380.000 κουπόνια. Ο ΟΤΕ που κατέχει το 50%-60% της αγοράς παρουσιάζει τα προαναφερόμενα μεγέθη και θεωρείται δύσκολο στους επόμενους 12 μήνες να καλύψει τη προσφερόμενη ποσότητα, δηλαδή να φτάσει τα 60.000 έως 70.000 κουπόνια Smart readiness και τα 200.000+ κουπόνια Gigabit voucher. Επομένως, στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είτε υπερεκτίμησαν τη ζήτηση, είτε υποεκτίμησαν το ποσό των κουπονιών που δεν είναι ελκυστικά στους καταναλωτές. To δεύτερο λάθος ήταν που συνδέθηκε –άγνωστο με ποιου την πρωτοβουλία- η πορεία του Gigabit Voucher με την πορεία του Smart Readiness. Το πιο δύσκολο στην υλοποίηση πρόγραμμα ήταν το τελευταίο και σίγουρα έβαλε εμπόδια και στο Gigabit Voucher.

Στις 25 Σεπτεμβρίου οι προσφορές για τη β’ φάση ανάπλασης του φαληρικού όρμου

Στις 25 Σεπτεμβρίου υποβάλλονται οι προσφορές στον μεγάλο διαγωνισμό της περιφέρειας Αττικής, ύψους 258 εκατ. ευρώ, για τη δεύτερη φάση των έργων ανάπλασης του φαληρικού όρμου. Η πρώτη φάση αφορούσε, ως γνωστόν, τα βασικά έργα υποδομής, ενώ το δεύτερο στάδιο, που καλύπτεται με τον διαγωνισμό που προκήρυξε η περιφέρεια Αττικής, αφορά «έργα Αναπλάσεων, ήτοι επιδομών (επιφανειακών διαμορφώσεων/«επιδερμίδας») και έργα κτιριακών και δευτερευουσών εγκαταστάσεων (…) καθώς και έργα Λιμενικά εντός θαλάσσης. Σύμφωνα με το τεύχος δημοπράτησης, οι προβλεπόμενες αναπλάσεις μεγάλης κλίμακας αφορούν, μεταξύ άλλων, σε «διαμορφώσεις περιβάλλοντος χώρου, αναγλύφου και τοπίου, που κυρίως αφορούν στην «επιδερμίδα» της όλης περιοχής ανάπλασης και που στόχο έχουν την περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής και τη δημιουργία ενός Πάρκου μητροπολιτικής κλίμακας στον φαληρικό όρμο».

Τι βλέπει η Airbnb για το β’ εξάμηνο και ανησυχεί

Η Airbnb μπορεί να ξεπέρασε τις προσδοκίες στο β’ τρίμηνο του 2025, με έσοδα 3,1 δισ. δολάρια (+13%) και κέρδη 642 εκατ. δολάρια (+16%), όμως το βλέμμα της στο υπόλοιπο της χρονιάς είναι πιο επιφυλακτικό. Η διοίκηση προειδοποιεί για πίεση στα περιθώρια κέρδους, λόγω νέων δασμών της κυβέρνησης Τραμπ σε αγορές όπως η Ελβετία και η Ινδία, αλλά και των 200 εκατ. δολαρίων που επενδύει σε νέες υπηρεσίες  -από καθαρίστριες και κομμωτές έως μαθήματα μαγειρικής με σεφ. Η ζήτηση για ταξίδια παραμένει ισχυρή, αλλά η εταιρεία προβλέπει ηπιότερη αύξηση στις ημερήσιες κρατήσεις σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που ψαλιδίζει τον ενθουσιασμό της αγοράς και πιέζει τη μετοχή. Για την Airbnb, το β’ εξάμηνο μοιάζει περισσότερο με δοκιμασία αντοχής παρά με περίοδο εκτόξευσης.

Έλληνας πολιτογραφήθηκε ο George Stefanopoulos

Τιμητική πολιτογράφηση ως Ελληνας πολίτης έλαβε ο δημοσιογράφος George Stefanopoulos. Ο πρώην σύμβουλος του προέδρου Κλίντον είναι από την περασμένη Τετάρτη 6 Αυγούστου Έλληνας πολίτης μετά την υπογραφή σχετικού Προεδρικού Διατάγματος από τον ΠτΔ Κωνσταντίνο Τασούλα. Σύμφωνα με το σχετικό κείμενο, ο George Stefanopoulos είναι «υιός Ελλήνων ομογενών, είναι μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής πολιτικής και μια εμβληματική φυσιογνωμία της αμερικανικής δημοσιογραφίας, που έχει συμβάλει ενεργά στην ενίσχυση των στρατηγικών δεσμών με την ελληνοαμερικανική κοινότητα και στην προβολή της Ελλάδας διεθνώς και, συνεπώς, η πολιτογράφησή του εξυπηρετεί το εθνικό συμφέρον». Ο George Stefanopoulos είναι 64 ετών, γεννημένος στις ΗΠΑ από τον Robert και τη Nikolitsa Stefanopoulos. Έχει σπουδάσει στο αμερικανικό πανεπιστήμιο Columbia  και για πολλά χρόνια εργάζονταν στο ABC κυρίως ως παρουσιαστής ενημερωτικών εκπομπών. Το 1993 έως το 1996 ήταν σύμβουλος του Αμερικανού προέδρου Μπιλ Κλίντον.