Νέο καταστατικό και δικαιώματα εξαγοράς στην Πασιφάη Οδός Α.Ε. για το έργο του ΒΟΑΚ
Σημαντικές αλλαγές στο εταιρικό της καταστατικό ενέκρινε η Πασιφάη Οδός Α.Ε., η εταιρεία ειδικού σκοπού που έχει συσταθεί για την υλοποίηση, μέσω ΣΔΙΤ, του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Η αλλαγή αφορά κυρίως το μετοχικό κεφάλαιο, το οποίο έπειτα από διαδοχικές αυξήσεις την περίοδο 2024-2025 ανέρχεται πλέον σε 1.906.466 ευρώ, διαιρούμενο σε ισάριθμες ονομαστικές μετοχές. Παράλληλα, το επικαιροποιημένο καταστατικό της εταιρείας ενσωματώνει λεπτομερείς ρυθμίσεις για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μετόχων. Συγκεκριμένα, μαθαίνουμε ότι πέντε χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει δικαίωμα εξαγοράς του συνόλου των μετοχών που έχει στην εταιρεία ο όμιλος AKTOR, που πλέον κατέχει και το ποσοστό της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ. Ταυτόχρονα, έχει το δικαίωμα εξαγοράς των δευτερογενών ομολογιών, που έχουν εκδώσει οι υπόλοιποι μέτοχοι. Ακόμη, οι μέτοχοι της Πασιφάη Οδός Α.Ε έχουν δικαίωμα προτίμησης. Με τις αλλαγές αυτές το σχήμα αποκτά σαφέστερη κεφαλαιακή δομή, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη υλοποίηση ενός από τα σημαντικότερα οδικά έργα υποδομής στην Κρήτη.
Athens Metro Mall: νέα περιβαλλοντική αδειοδότηση για το εμπορικό κέντρο του Αγίου Δημητρίου
Σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται η νέα περιβαλλοντική μελέτη στο Athens Metro Mall, το γνωστό εμπορικό κέντρο στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, στον Άγιο Δημήτριο. Η ιδιοκτήτρια εταιρεία, Panita Ltd, κατέθεσε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), προκειμένου να ανανεωθεί και να τροποποιηθεί η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), η οποία είχε εκδοθεί το 2008 και πλέον χρειάζεται επικαιροποίηση. Η μελέτη δεν αφορά την κατασκευή νέων χώρων ή επεκτάσεων, αλλά επικεντρώνεται στην παράταση της περιβαλλοντικής άδειας λειτουργίας του συγκροτήματος. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το Athens Metro Mall κατατάσσεται στην κατηγορία Α2, καθώς πρόκειται για εμπορικό κέντρο επιφάνειας άνω των 5.000 τ.μ., γεγονός που καθιστά υποχρεωτική τη σύνταξη ΜΠΕ. Η ανάλυση εξετάζει την επίδραση της λειτουργίας του mall στην ευρύτερη περιοχή, με έμφαση στην κυκλοφοριακή επιβάρυνση, την κατανάλωση ενέργειας και νερού, τη διαχείριση απορριμμάτων, τις εκπομπές θορύβου και τη γενικότερη περιβαλλοντική επίπτωση. Στόχος είναι η πρόβλεψη μέτρων, ώστε να διασφαλιστεί η βιώσιμη λειτουργία του κέντρου, το οποίο διαθέτει χώρους στάθμευσης, κινηματογραφικές αίθουσες και περισσότερα από 90 καταστήματα.
Ικτίνος: Κλείνει η πώληση του ακινήτου στην Κρήτη
Μαθαίνουμε από γνώστες της αγοράς ότι το θετικό κλίμα στον τουρισμό βοήθησε την Ικτίνος και στο θέμα της πώλησης του ακινήτου της Κρήτης. Υπάρχουν εξελίξεις και η πολυπόθητη πώληση μπορεί να έρθει νωρίτερα απ’ ό,τι όλοι περιμένουν, βελτιώνοντας θεαματικά τα αποτελέσματα της εταιρείας.
To σχέδιο της οικογένειας Μπαρμπαλιά στου Ψυρρή
Ανάσα ανανέωσης παίρνει το ιστορικό κέντρο της Αθήνας με την απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να δώσει το «πράσινο φως» για την αποκατάσταση και αξιοποίηση ενός σημαντικού διατηρητέου ακινήτου στη συμβολή της Ερμού 98 με την οδό Αρτέμιδος 1-3, στην καρδιά του Ψυρρή. Το ακίνητο ανήκει στην οικογένεια Μπαρμπαλιά και σύντομα θα μετατραπεί σε ξενοδοχείο 50 κλινών, με παράλληλες εμπορικές χρήσεις. Η σχετική απόφαση, που υπογράφει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Νίκος Ταγαράς, και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ανοίγει τον δρόμο για την πλήρη αποκατάσταση του συνόλου των τεσσάρων κτιρίων που περιλαμβάνονται στο ακίνητο. Το σχέδιο προβλέπει ενίσχυση της φέρουσας τοιχοποιίας, την κατασκευή νέου μεταλλικού φέροντος οργανισμού, καθώς και καθ’ ύψος επεκτάσεις: δύο επιπλέον ορόφους στο κτίριο της Ερμού 98 και Αρτέμιδος 1 και τρεις ορόφους στο κτίριο της Αρτέμιδος 3, χωρίς εφαρμογή των περιορισμών του «ιδεατού στερεού». Το νέο ξενοδοχείο θα διαθέτει, πέραν των 50 κλινών, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τόσο στο ισόγειο, όσο και σε τμήμα των άνω ορόφων, συνδυάζοντας την τουριστική ανάπτυξη με τη λειτουργική αναζωογόνηση της περιοχής. Όλες οι παρεμβάσεις θα γίνουν με σεβασμό στις κατευθύνσεις του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς το ακίνητο έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο ήδη από το 1993. Το εγχείρημα υλοποιείται από την εταιρεία Ερμού 98, αντικείμενο της οποίας είναι η ανάπτυξη και η εκμετάλλευση τουριστικών καταλυμάτων και ακινήτων. Εταίροι στην εταιρεία είναι ο Γιώργος, η Ελένη και η Φωτεινή Μπαρμπαλιά, παιδιά του αείμνηστου αρχιτέκτονα Ηλία Μπαρμπαλιά, ο οποίος άφησε έντονο αποτύπωμα στην αρχιτεκτονική φυσιογνωμία της Αθήνας, με εμβληματικά κτίρια.
Λιγότερους τουρίστες, αλλά περισσότερα έσοδα κατέγραψε ο Ιούνιος
Τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για τον Ιούνιο δείχνουν μια ενδιαφέρουσα αντίφαση σε σχέση με την αίσθηση που επικρατεί στην αγορά. Συγκεκριμένα, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση μειώθηκε κατά 1,7%, ωστόσο οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 8,8%, φθάνοντας τα 3,3 δισ. ευρώ. Το πλεόνασμα του ταξιδιωτικού ισοζυγίου διαμορφώθηκε στα 2,98 δισ. ευρώ, υψηλότερο από το αντίστοιχο του 2024. Η άνοδος των εσόδων αποδίδεται κυρίως στην αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι (+10,2%), με ιδιαίτερη ενίσχυση από αγορές όπως οι ΗΠΑ (+64,7%), η Γερμανία (+18,6%) και η Γαλλία (+19,9%). Παρά τα στοιχεία αυτά, πολλοί τουριστικοί επιχειρηματίες μεταφέρουν την αίσθηση ότι οι επισκέπτες ξοδεύουν λιγότερα. Η αντίφαση εξηγείται από δύο παράγοντες: αφενός ο υψηλός πληθωρισμός μειώνει την αγοραστική δύναμη των τουριστών, άρα τα χρήματα που ξοδεύουν μεταφράζονται σε λιγότερη κατανάλωση προϊόντων και υπηρεσιών. Αφετέρου, τα αυξημένα λειτουργικά κόστη (ενέργεια, μισθοί, πρώτες ύλες) μειώνουν τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων, ενισχύοντας την αίσθηση «χαμηλής κατανάλωσης». Έτσι, ενώ τα επίσημα στοιχεία καταγράφουν περισσότερα έσοδα για τη χώρα, η καθημερινή εμπειρία των επιχειρηματιών αποτυπώνει μια διαφορετική πραγματικότητα, αναδεικνύοντας τη δυσκολία που δημιουργεί το χάσμα ανάμεσα στις μακροοικονομικές επιδόσεις και τη μικροοικονομική βιωσιμότητα.
Θεσσαλονίκη και τουρισμός κρουαζιέρας
Ο τουρισμός κρουαζιέρας έχει, τα τελευταία χρόνια, γνωρίσει πολύ καλύτερες ημέρες στη Θεσσαλονίκη, παρ’ ότι το λιμάνι της πόλης, διαχρονικά, έχει στηρίξει την ανάπτυξή του στην εξυπηρέτηση εμπορευμάτων και όχι στην ακτοπλοΐα, ούτε στην κρουαζιέρα. Ωστόσο, οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2026 πιθανώς θα είναι μειωμένες, καθώς η Celestyal Cruises έχει αναπροσαρμόσει το πρόγραμμά της, αφήνοντας εκτός τη Θεσσαλονίκη. Να σημειωθεί ότι φέτος, με το Celestyal Journey, ένα κρουαζιερόπλοιο δυναμικότητας 1.200 ατόμων, η συγκεκριμένη εταιρεία έχει 22 αφίξεις στο λιμάνι, από ένα σύνολο 71 αφίξεων κρουαζιερόπλοιων, ενώ το συγκεκριμένο πλοίο κάνει και home porting. Ωστόσο… κρουαζιερόπλοια πάνε κι έρχονται, κάποιες εταιρείες αλλάζουν τα προγράμματά τους και κάποιες άλλες συμπεριλαμβάνουν τη Θεσσαλονίκη στα ταξίδια τους στο Βόρειο Αιγαίο. Έτσι, φέτος, το 2025, πιάνουν στις προβλήτες του ΟΛΘ πλοία τριών εταιρειών, που πρωτοήρθαν στην πόλη, των Astoria Grande, Emerald Cruises και Ritz Carlton. Από τις τρεις αυτές εταιρείες, καθώς και από άλλες, πιάνουν για πρώτη φορά 9 πλοία. Έως σήμερα, βάσει δηλώσεων για slots, αναμένονται περί τις 60 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων κατά το 2026, αριθμός που μπορεί να διαφοροποιηθεί ανοδικά. Όπως είναι γνωστό, τα προγράμματα των εταιρειών κρουαζιέρας αποφασίζονται δύο ή και τρία χρόνια πριν αρχίσουν να υλοποιούνται. Έτσι, ήταν από πέρυσι και πρόπερσι γνωστό ότι το πρόγραμμα που είχε βγάλει η Celestyal Cruises για το Βόρειο Αιγαίο ήταν πενταετές και ολοκληρώνεται φέτος, ενώ από του χρόνου ξεκινούν τα ταξίδια της στο Νότιο Αιγαίο. Βεβαίως, η συνέχιση της συμπερίληψης ενός λιμανιού στα προγράμματα των εταιρειών κρουαζιέρας είναι σημαντική, γιατί αποδεικνύει ότι ο προορισμός αρέσει, έχει κοινό, ενώ και η εταιρεία είναι ικανοποιημένη από τις υπηρεσίες που παρέχει το λιμάνι. Ωστόσο, σημαντική είναι επίσης η προσέλκυση και άλλων εταιρειών και πλοίων. Και, πάνω απ’ όλα, αυτό που χρειάζεται η πόλη είναι κυρίως η προώθηση του προορισμού που ακούει στο όνομα «Θεσσαλονίκη».