Στο Πόρτο Χέλι ο βαθύπλουτος σεΐχης από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Στο φουλ βρίσκονται οι προετοιμασίες, παρά τις καθυστερήσεις που είχαν σημειωθεί, ώστε το επόμενο διάστημα να «λυθεί το χειρόφρενο» για την πεντάστερη επένδυση της Scarlet Beach Α.Ε. στο Πόρτο Χέλι, που συνδέεται με την International Holding Company, τον επενδυτικό βραχίονα της βασιλικής οικογένειας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Όπως μαθαίνουμε, τις τελευταίες ημέρες ο βαθύπλουτος σεΐχης, Ταχνούν μπιν Ζαγέντ αλ Ναϊάν βρίσκεται στην περιοχή με το πολυτελές σκάφος του, προκειμένου να επιβλέπει από κοντά την πορεία του project. Η επένδυση, που θα ξεπεράσει τα 204 εκατ. ευρώ, έχει ήδη λάβει την έγκριση με το Προεδρικό Διάταγμα της 12ης Ιουλίου 2025 για το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ). Το έργο αναμένεται να αναβαθμίσει σημαντικά την τουριστική εικόνα της περιοχής, ενώ πρόσφατα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την κατασκευή και λειτουργία του Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος, το οποίο θα περιλαμβάνει και τουριστικό λιμένα σκαφών αναψυχής. Πιο συγκεκριμένα, το Σύνθετο Τουριστικό Κατάλυμα 5 αστέρων θα έχει δυναμικότητα 388 κλινών και θα πλαισιώνεται από παρακείμενες κατοικίες τύπου bungalows, ειδικές εγκαταστάσεις ευεξίας και αναζωογόνησης (SPA), καθώς και χώρους εστίασης, αναψυχής και παιδότοπο.
Πρωτοκλασάτο στέλεχος του Ιβάν φέρεται να έκανε άνοιγμα στον Μυστακίδη
Σε λίγες ημέρες η καρδιά της Θεσσαλονίκης χτυπάει στην 89η ΔΕΘ. Όλοι οι πολίτες αναμένουν τα νέα μέτρα που θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και τα οποία θα ξεπεράσουν το 1,5 δισ. ευρώ. Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι στη Θεσσαλονίκη γίνονται και άλλα -περίεργα- πράγματα, που αφορούν κυρίως τους φιλάθλους του ΠΑΟΚ και όχι μόνο. Όλοι περιμένουν να διαπιστώσουν εάν τελικά ο Ιβάν Σαββίδης διαθέτει τα χρήματα για την κατασκευή του νέου γηπέδου. Από την άλλη η απόφαση Τέλη Μυστακίδη να βοηθήσει τον λαό του ΠΑΟΚ και να κάνει πραγματικότητα με ίδια κεφάλαια το όνειρο της Νέας Τούμπας, έχει φέρει μια ελπίδα στον δικέφαλο της Θεσσαλονίκης. Αυτό όμως που μαθαίνουμε και έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ότι τα ίδια τα στελέχη του πλέον τον αμφισβητούν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ένα από τα πρωτοκλασάτα στελέχη του ψάχτηκε για… μεταγραφή. Και όχι όπου κι όπου, αλλά στον… Τέλη Μυστακίδη. Είπαμε περίεργα πράγματα συμβαίνουν στη Θεσσαλονίκη.
Καινοτομία με το σταγονόμετρο: Η Ελλάδα επενδύει τα μισά από την υπόλοιπη Ευρώπη
Στον χάρτη των κρατικών δαπανών για Έρευνα και Ανάπτυξη στην Ευρώπη, η Ελλάδα εξακολουθεί να «παίζει άμυνα». Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, η χώρα δαπανά περίπου 120–130 ευρώ ανά κάτοικο σε R&D, λιγότερο από το ήμισυ του ευρωπαϊκού μέσου όρου (270 ευρώ). Την ίδια ώρα, το Λουξεμβούργο, η Δανία και η Ολλανδία επενδύουν πολλαπλάσια, ενώ χώρες όπως η Νορβηγία και η Ισλανδία κινούνται κοντά στα 900 ευρώ. Η εικόνα δείχνει καθαρά τις δύο ταχύτητες: Ο ευρωπαϊκός Βορράς επενδύει μαζικά στην καινοτομία, ο Νότος και η Ανατολή μετρούν… ψιλά. Για την Ελλάδα, το ερώτημα είναι απλό: αν δεν βάλουμε σοβαρά χρήματα στην έρευνα, πώς ακριβώς θα μιλήσουμε για «οικονομία γνώσης» και ανταγωνιστικότητα στο μέλλον;
Ποιοι ανέλαβαν της νομικές υπηρεσίες του PPF
Πέντε νομικές φίρμες προκρίθηκαν στο διαγωνισμό του Υπερταμείου για την παροχή νομικών συμβουλών στη Μονάδα Συντονισμού Στρατηγικών Συμβάσεων (ΜΣΣΣ). Πρόκειται για τις εταιρείες 1. Lexpartners & Βύζας – Γρηγοριάδου 2. Ένωση εταιρειών ΕΝΥ – Michailopoulos, 3. Δικηγορική Εταιρεία Δ. Αναστασόπουλος – Α. Αφράτη & Συνεργάτες, 4. Πλατής – Αναστασιάδης & Συνεργάτες Δικηγορική Εταιρεία και 5. Μαρίνος Κάτσας Λιάσκος Πετρούλιας Γούντζα Δικηγορική Εταιρεία. Οι πέντε εταιρείες θα υπογράψουν συμφωνία πλαίσιο για την παροχή νομικών υπηρεσιών αξίας 1,5 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Οι υπηρεσίες αυτές θα αφορούν σε ωριμάνσεις έργων της ΜΣΣΣ του Υπερταμείου. Υπενθυμίζεται ότι η ΜΣΣΣ του Yπερταμείου, γνωστή και ως Project Preparation Facility (PPF), έχει αναλάβει έργα και προμήθειες ύψους 10 δισ. ευρώ, ποσό που αναμένεται να διευρυνθεί περαιτέρω με νέες αναθέσεις έργων.
Από την Airbnb στον Λευκό Οίκο
Η είδηση ότι ο συνιδρυτής της Airbnb, Joe Gebbia, προορίζεται για τη θέση του Chief Design Officer στην κυβέρνηση Τραμπ, ανοίγει νέο κύκλο συζητήσεων. Από τη μία πλευρά, πρόκειται για έναν σχεδιαστή με αποδεδειγμένο έργο: Aπό το Samara design studio της Airbnb έως τα πειράματα με εναλλακτικές μορφές κατοικίας, ο Gebbia έχει αφήσει το στίγμα του στον χώρο της καινοτομίας. Από την άλλη, η εμπλοκή του σε κυβερνητικές πρωτοβουλίες φέρνει ξανά στο προσκήνιο τη λεπτή ισορροπία μεταξύ προσωπικών επιλογών και εταιρικής ταυτότητας. Η Airbnb έσπευσε να διευκρινίσει πως «ό,τι κάνει πολιτικά ο Joe το κάνει μόνος του». Παράλληλα, υπενθύμισε ότι δεν έχει ρόλο στις καθημερινές αποφάσεις της εταιρείας από το 2022. Ωστόσο, δεν είναι εύκολο να διαχωριστεί πλήρως το πρόσωπο από την εταιρική μάρκα, ιδιαίτερα όταν μιλάμε για έναν εκ των ιδρυτών που εξακολουθεί να διατηρεί ισχυρό μερίδιο και επιρροή στο Διοικητικό Συμβούλιο. Το νέο εγχείρημα «America by Design» και η δημιουργία ενός National Design Studio ακούγονται ως τολμηρές κινήσεις για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης. Το ερώτημα όμως είναι αν ο Gebbia θα μπορέσει να προσφέρει δημιουργικότητα σ’ ένα κατεξοχήν πολιτικοποιημένο περιβάλλον και πόσο αυτό θα «πονάει» ή όχι την Airbnb, που ήδη έχει τις δικές της μάχες να δώσει στην αγορά.
«Βουτιά» για την οικοδομή σε Θεσσαλονίκη και Κεντρική Μακεδονία
Στα υψηλά ποσοστά της αντιπαροχής και στην κατάργηση του μπόνους δόμησης, που προβλεπόταν από τον ΝΟΚ, αποδίδεται η κάμψη της οικοδομικής δραστηριότητας στη Θεσσαλονίκη, όπως αυτή αποτυπώνεται στη μεγάλη μείωση των οικοδομικών αδειών που εκδόθηκαν στο πρώτο τετράμηνο του 2025, έναντι του αντιστοίχου διαστήματος της προηγούμενης χρονιάς. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο α’ τετράμηνο του 2025 στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης εκδόθηκαν 144 οικοδομικές άδειες, όταν στο αντίστοιχο διάστημα του 2024 είχαν εκδοθεί 223, δηλαδή υπήρξε μία μείωση της τάξης του -35,4%. Η μείωση της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας, σε μία περίοδο που η προσφορά δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη μεγάλη ζήτηση (ειδικά στην κατοικία), είναι ένα θέμα που προβληματίζει τον τεχνικό κόσμο αλλά και την κυβέρνηση, η οποία επιχειρεί να επιλύσει τη μεγάλη αναστάτωση που προκλήθηκε στην αγορά, μετά την ακύρωση του λεγόμενου μπόνους στις νέες κατασκευές, συνεπεία της απόφασης του ΣτΕ. Ωστόσο, το πρόβλημα που ανέκυψε με τον ΝΟΚ, δεν είναι αυτό που θα δώσει μία πλήρη εξήγηση για τη μεγάλη μείωση των οικοδομικών αδειών, σύμφωνα τουλάχιστον με απόψεις που εκφράζουν επιχειρηματίες του κατασκευαστικού κλάδου. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2025, οι οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν στην Κεντρική Μακεδονία, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, είναι μειωμένες κατά – 30,2%, όταν στο σύνολο της χώρας η μείωση είναι της τάξης του -26,4%. Δηλαδή καταγράφηκε μία μείωση μεγαλύτερη ακόμη και εκείνης της Δυτικής Μακεδονίας, όταν στην Π.Κ.Μ. βρίσκεται η Θεσσαλονίκη, το δεύτερο μεγαλύτερο αστικό συγκρότημα της χώρας και Περιφερειακές Ενότητες όπως της Χαλκιδικής και της Πιερίας. Πιθανότατα μέρος της απάντησης πρέπει να αναζητηθεί και στην οικονομική δυνατότητα ή αδυναμία, μεγάλης μερίδας οικογενειών, να αποκτήσουν νεόδμητη κατοικία στις τιμές που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά, οι οποίες λόγω του υψηλού ενεργειακού κόστους, των αυξήσεων στα δομικά υλικά αλλά και στο εργατικό κόστος, ξεπερνούν κατά πολύ το βάρος που μπορεί να σηκώσει η τσέπη του μέσου Έλληνα. Η απόκτηση σπιτιού απαιτεί τη διάθεση ενός σεβαστού ποσού για την εξασφάλιση στεγαστικού δανείου και μια πολύχρονη δέσμευση, την οποία δεν είναι πρόθυμοι να αναλάβουν πολλοί επίδοξοι αγοραστές. Εν κατακλείδι, η κάμψη που περιγράφηκε και καταλήγει σε μείωση της οικοδομικής δραστηριότητας, όποιες εξηγήσεις και αν έχει, δεν παύει να προβληματίζει, καθώς από την οικοδομή και τα τεχνικά έργα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η πορεία της οικονομίας της χώρας.
Καμπάνια ενημέρωσης των ξένων πολιτών για την οδική ασφάλεια στα νησιά
Αποδεκτή έκανε το Ελληνικό Δημόσιο τη δωρεά του ιδρύματος Γ. Λάτση (Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση) ύψους 200.000 ευρώ σχετική με την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση ξένων υπηκόων για την οδική ασφάλεια στην Ελλάδα. Την απόφαση υπέγραψε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών & Μεταφορών, Κώστας Κυρανάκης, και προβλέπει τη δημιουργία καμπάνιας για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των τουριστών, ημεδαπών και αλλοδαπών, σε θέματα οδικής ασφάλειας στα ελληνικά νησιά. Επίσης, η καμπάνια αυτή θα αξιοποιηθεί για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των Ελλήνων πολιτών σε ευρύτερα θέματα οδικής ασφάλειας που θα υποδείξει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στον δωρεοπάροχο. Την καμπάνια ενημέρωσης έχει αποφασιστεί να δημιουργήσει η εταιρεία Ogilvy και η συνολική της αξία θα ανέλθει σε 200.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Σημειώνεται ότι η απόφαση της δωρεάς και της δημιουργίας καμπάνιας για την ενημέρωση των ξένων υπηκόων που κάνουν διακοπές στα ελληνικά νησιά, είχε ληφθεί πριν από το ατύχημα του ιδρυτή της Volt, Τομ Γκρίνγουντ.