Τίποτε δεν έχει ακόμη τελειώσει με την ΕΛΒΟ
Εξελίξεις ενδέχεται να υπάρξουν τις επόμενες ημέρες στην υπόθεση της ΕΛΒΟ, μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν από τη μονομερή ενέργεια του SK Group -ενός εκ των τριών μετόχων της ΕΛΒΟ 2020- να εξαγοράσει τα μερίδια της επίσης ισραηλινής Plasan Sasa και του κ. Αρ. Γλύνη στην εταιρεία. Οι εξελίξεις αυτές, όπως πληροφορούμαστε, ενδέχεται να σπρώξουν τελικά στην αγκαλιά της Alpha Systems τη βιομηχανία ΕΛΒΟ, καθώς , μετά τις πιέσεις που ασκήθηκαν, το Ελληνικό Δημόσιο θα ασκήσει τις προνομίες και υποχρεώσεις που προέβλεπε η Συμφωνία Μεταβίβασης στον ιδιώτη επενδυτή, δηλαδή θα ζητήσει να πληροφορηθεί γιατί επί τέσσερα χρόνια δεν έγινε το παραμικρό για την παραγωγική επαναδραστηριοποίηση της βιομηχανίας και, δεύτερον, πώς αποφασίσθηκε η μεταβίβαση των μετοχικών μεριδίων από τη στιγμή που δεν είχε δοθεί έγκριση από το ΥΠΕΘΟ, όταν μάλιστα το υπουργείο, πριν από έναν χρόνο, είχε εγκρίνει τη συμφωνημένη συναλλαγή μεταξύ ΕΛΒΟ 2020 και Alpha Systems. Η υπόθεση, δυστυχώς, «έχει γίνει μύλος» και αυτό επειδή στα χρόνια που μεσολάβησαν από την ιδιωτικοποίηση της ΕΛΒΟ δεν ελέγχθηκε το εάν και κατά πόσο έγιναν συγκεκριμένες κινήσεις – βάσει business plan- για την ανάταξη της εταιρείας. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Ελληνικό Δημόσιο ήθελε να βγάλει από πάνω του μία εταιρεία που ήταν υπό καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία, από το 2014, αλλά ας σημειωθεί ότι η επιχείρηση χρηματοδοτούνταν μέχρι να ολοκληρωθούν συμβόλαια για την κατασκευή οχημάτων για την Κυπριακή Δημοκρατία και πως, επίσης, υπήρχε ενδιαφέρον για την ανάθεση έργων, για οχήματα στρατιωτικά, από χώρες της Μέσης Ανατολής. Η ΕΛΒΟ υπέφερε για χρόνια, γιατί το μάνατζμεντ του Ελληνικού Δημοσίου δεν εξορθολόγιζε τη λειτουργία της, αλλά δεν έπαυε να είναι ένα σημαντικό asset, που δεν θα έπρεπε να μείνει αναξιοποίητο. Λοιπόν, ας αποφασίσει η κυβέρνηση τι θα κάνει στη συγκεκριμένη περίπτωση -έχοντας φυσικά το βλέμμα στις προοπτικές που ανοίγει το ReArm Europe-, ώστε η ΕΛΒΟ να ξαναμπεί σε παραγωγική λειτουργία.
H Motor Oil διευρύνει τις λύσεις για ηλεκτρικά οχήματα
Στην αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου εισέρχεται ο όμιλος Βαρδινογιάννη. Ο όμιλος, που το 2022 –μέσω της θυγατρικής του NRG– απέκτησε τη μικρή εταιρεία εισαγωγής επαναφορτιζόμενων οχημάτων και εργαλείων Automotive Solutions, πρόκειται να ανακοινώσει μεγάλη συμφωνία με κινεζική εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων (αυτοκινήτων). Η επίσημη ανακοίνωση θα γίνει στη ΔΕΘ και θα κληθούν σε αυτήν πολιτικοί, παράγοντες της αγοράς, δημοσιογράφοι κ.ο.κ. Η Automotive Solutions είναι μία εταιρεία που δημιούργησε ο επιχειρηματίας Σταύρος Καφούνης, σημερινός πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Ο ίδιος, μάλιστα, κατέχει το 40% στην εταιρεία, ενώ το υπόλοιπο 60% η NRG. Σημειώνεται ότι η NRG πρόκειται να συγχωνευθεί με την Ήρων κι έτσι στους μετόχους της να προστεθεί και ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η Automotive Solutions αναμένεται με τη νέα συνεργασία που θα ανακοινώσει να ενισχυθεί περαιτέρω στην εγχώρια αγορά. Μάλιστα, λέγεται ότι το συμβόλαιο διανομής των οχημάτων θα αναλάβει η εταιρεία Σαρακάκης.
ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: «Πράσινο φως» από το ΥΠΕΝ για υδροηλεκτρικό έργο ισχύος 83,6 MW
Εγκρίθηκαν από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας οι περιβαλλοντικοί όροι για υδροηλεκτρικό έργο ισχύος 83,60 MW, που θα υλοποιήσει η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή μέσω της θυγατρικής της, Αυλάκι Υδροηλεκτρική Μονοπρόσωπη ΙΚΕ. Το υδροηλεκτρικό θα κατασκευαστεί επί του ποταμού Αχελώου, εντός της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας και της Περιφερειακής Ενότητας Άρτας. Η έκδοση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) από το ΥΠΕΝ αποτελεί το «πράσινο φως» για την υλοποίηση του έργου, που έχει προϋπολογισμό περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ, έπειτα από μια μακρά πορεία ωρίμανσής του. Αξίζει να σημειωθεί πως το συγκεκριμένο project αποτελεί αυτήν τη στιγμή το μοναδικό μεγάλο υδροηλεκτρικό έργο υπό ανάπτυξη στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την ΑΕΠΟ, το έργο αφορά την κατασκευή φράγματος, στο κάτω μέρος του οποίου θα κατασκευαστεί σταθμός παραγωγής ενέργειας, καθώς και τη δημιουργία ταμιευτήρα. Το υδροηλεκτρικό που θα κατασκευάσει η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, πέραν της ενεργειακής παραγωγής, θα εξασφαλίσει τη βελτίωση του οδικού δικτύου της περιοχής και την αντιπλημμυρική προστασία των γύρω περιοχών.
Το νέο έργο της ΕΚΤΕΡ στο Ελληνικό
Νέο έργο μέσα στο Ελληνικό ανέλαβε η κατασκευαστική εταιρεία του Αθανάσιου Σίψα, καθώς, όπως ανακοινώθηκε, η ΕΚΤΕΡ θα συνεργαστεί με την Orilina Properties, με σκοπό να αναλάβει την πρώτη φάση των κατασκευών του Marina Residences. Η συμφωνία αφορά την ανάληψη από την κατασκευαστική εταιρεία των πρόδρομων εργασιών στο πεντάστερο project, οι οποίες αφορούν την προετοιμασία ζώνης πλάτους 8 μέτρων για τη φύτευση 83 ψηλών δέντρων στα όρια με τον Riviera Tower.
Παράλληλα, περιλαμβάνονται εκσκαφές, σκυροδετήσεις και η ενσωμάτωση ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων στις κολυμβητικές δεξαμενές του περιβάλλοντος χώρου, καθώς και η κατασκευή υποσταθμού ΔΕΔΔΗΕ. Υπενθυμίζεται ότι η ΕΚΤΕΡ ανέλαβε και ολοκλήρωσε με επιτυχία την κατασκευή του κτιρίου ΑμΕΑ που παραχωρήθηκε από τη Lamda Development στον Δήμο Αργυρούπολης Ελληνικού, ωστόσο οι σχέσεις με την εταιρεία του Οδυσσέα Αθανασίου χάλασαν για ένα χρονικό διάστημα, καθώς διαφωνήσαν για το κόστος του έργου. Παράλληλα, η κατασκευαστική εταιρεία ετοιμάζεται να διεκδικήσει νέα έργα στο Ελληνικό και συγκεκριμένα στο Little Athens.
Σε δημόσια διαβούλευση η ΜΠΕ για την επέκταση του 5άστερου Milos Cove στη Μήλο
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε έως τις 13 Οκτωβρίου η περιβαλλοντική μελέτη για την επέκταση του πολυτελούς ξενοδοχειακού συγκροτήματος Milos Cove Inception Resort, ενός από τα δύο 5άστερα ξενοδοχεία της Μήλου. Το πεντάστερο κατάλυμα, που λειτουργεί σήμερα με 84 κλίνες, αναμένεται να αυξήσει τη δυναμικότητά του σε 118 κλίνες, ενισχύοντας τη θέση του νησιού στον τουρισμό υψηλών απαιτήσεων. Η επέκταση θα πραγματοποιηθεί στην περιοχή «Πούντα – Αγκάλη Κώμια» του Δήμου Μήλου και περιλαμβάνει την ανέγερση νέας κτιριακής ενότητας (Σ6), με συνολική κάλυψη 369 τ.μ., δόμηση 463 τ.μ. και όγκο 1.413 κ.μ. Παράλληλα, προβλέπονται αναδιαμορφώσεις σε υφιστάμενα κτίρια, η δημιουργία πέντε νέων θέσεων στάθμευσης, καθώς και η χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων τύπου golf για τη μεταφορά επισκεπτών στο εσωτερικό του συγκροτήματος. Στο σκέλος των υποδομών, το σχέδιο δίνει έμφαση στη βιωσιμότητα. Η ήδη λειτουργούσα μονάδα αφαλάτωσης θα συνεχίσει να καλύπτει τις ανάγκες του συγκροτήματος με δυναμικότητα 77 κυβικών μέτρων την ημέρα, ενώ ο αγωγός διάθεσης άλμης, μήκους 50 μέτρων, θα απορρίπτει σε βάθος 25 μέτρων, ώστε να περιοριστούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Παράλληλα, η Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ) θα ενισχυθεί με μία επιπλέον προκατασκευασμένη μονάδα για την κάλυψη της αυξημένης δυναμικότητας.
Ευρωπαϊκή αεροπορία: η ανάκαμψη που τρίζει
Μπορεί οι ευρωπαϊκοί προορισμοί να βρίσκονται σταθερά στην κορυφή των παγκόσμιων επιλογών των ταξιδιωτών, όμως η συνεχής αύξηση της αεροπορικής κίνησης στην Ευρώπη κάθε άλλο παρά δεδομένη είναι. Το +4,5% του πρώτου εξαμήνου του 2025 δείχνει ανθεκτικότητα, αλλά πίσω από τους αριθμούς κρύβονται προειδοποιήσεις: κορεσμός στην εσωτερική αγορά, άνιση ανάκαμψη μεταξύ χωρών, αεροδρόμια-κολοσσοί που κινούνται στα όρια της στασιμότητας. Η αλήθεια είναι ότι η ευρωπαϊκή αεροπορία πατά σε λεπτό πάγο. Η διεθνής ζήτηση προς το παρόν στηρίζει την ανοδική πορεία, αλλά οι γεωπολιτικές εντάσεις, οι υψηλές τιμές καυσίμων και η έλλειψη προσωπικού είναι «ωρολογιακές βόμβες» για τον κλάδο. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και ο γενικός διευθυντής της ACI Europe, Olivier Jankovec, προειδοποιεί: ο ρυθμός ανάπτυξης δεν μπορεί πλέον να θεωρείται εγγυημένος. Η ψευδαίσθηση μιας σταθερής ανόδου πρέπει να σπάσει. Αν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές αγορές δεν κινηθούν πιο γρήγορα σε υποδομές, διαφοροποίηση και βιωσιμότητα, το σημερινό +4,5% μπορεί να αποδειχθεί απλώς το τελευταίο «καλό νέο» πριν από μια νέα περίοδο αστάθειας. Γιατί η μάχη για τον επιβάτη στην Ευρώπη μόλις τώρα αρχίζει – και δεν θα είναι εύκολη.
Η τεχνολογική εξάρτηση της Ευρώπης ανησυχεί τους τραπεζίτες
Μ’ ένα εκτενές άρθρο στη χθεσινή Handelsblatt, ο επικεφαλής της Ένωσης Γερμανικών Τραπεζών, Heiner Herkenhoff, υποστηρίζει πως η Ευρώπη πρέπει να αναζητήσει τρόπους ώστε να περιορίσει την εξάρτηση από τις αμερικανικές εταιρείες αποθήκευσης δεδομένων «στο σύννεφο» (cloud), όπως η Amazon Web Services (AWS), η Microsoft Azure και η Google. Ειδικά οι ευρωπαϊκές τράπεζες, για τις οποίες είναι μονόδρομος οι συνεχείς επενδύσεις στην τεχνολογία και συνεπώς στο cloud. Όπως γράφει: «Αυτή η συνεχιζόμενη ασυμμετρία δεν είναι μόνο ένα βιομηχανικό-πολιτικό πρόβλημα. Εγκυμονεί πραγματικούς κινδύνους: Η νομοθεσία εκτός ΕΕ, όπως ο US Cloud Act, θα μπορούσε -θεωρητικά- να επιτρέψει την πρόσβαση των αμερικανικών αρχών σε ευαίσθητα χρηματοοικονομικά δεδομένα ευρωπαϊκών τραπεζών. Η ανησυχία για έναν λεγόμενο «Kill Switch» (Διακόπτη Θανάτου), όπου τα συστήματα θα γίνονταν ξαφνικά μη προσβάσιμα, πρέπει να αξιολογείται στη διαχείριση κινδύνου. Ακόμη και αν αυτό το σενάριο είναι επί του παρόντος μη ρεαλιστικό, η πολιτική αβεβαιότητα παραμένει. Το Cloud δεν είναι πλέον ένα αμιγώς τεχνικό θέμα – είναι γεωπολιτικά φορτισμένο».
Η περίπτωση των σπάνιων γαιών και η Κίνα
Η παρέμβαση του Γερμανού τραπεζίτη δεν γίνεται τυχαία. Πρόσφατη είναι η αρνητική εμπειρία από τις σπάνιες γαίες, τομέας που μονοπωλεί παγκοσμίως η Κίνα. Πρόσφατα οι περιορισμοί στις εξαγωγές που επέβαλε η κινεζική κυβέρνηση είχαν άμεσο αντίκτυπο στις δυτικές βιομηχανίες. Στην Ιαπωνία, η Suzuki ανακοίνωσε ότι «σταματά την παραγωγή ορισμένων μοντέλων λόγω έλλειψης εξαρτημάτων» σπάνιων γαιών και στις Ηνωμένες Πολιτείες η Ford σταμάτησε την παραγωγή του μοντέλου Explorer για μία εβδομάδα.
Νέο «πρωτάθλημα» καινοτομίας από το ΕΛΚΑΚ
Στα «χαρακώματα» της καινοτομίας επιστρέφει το Ελληνικό Κέντρο Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), ανακοινώνοντας το δεύτερο Innovation Challenge στη φετινή ΔΕΘ, αναζητώντας τις πιο δυναμικές εταιρείες από το εγχώριο οικοσύστημα αμυντικής καινοτομίας. Στόχος, όπως λένε τα στελέχη του ΕΛΚΑΚ, να φέρουν κοντά επιχειρήσεις και ερευνητές γύρω από λύσεις με αμυντική και -φυσικά- διττή χρήση. Το ενδιαφέρον δεν είναι, πάντως, μόνο τα βραβεία και η βιτρίνα της ΔΕΘ, αλλά το αν και πώς θα προχωρήσουν οι προτάσεις σε πραγματικά συμβόλαια. Με το δεδομένο, πάντως, ότι το προηγούμενο Challenge ανέδειξε νικήτρια εταιρεία που κάνει θραύση παγκοσμίως, είναι λογικό η αγορά να περιμένει να δει ποια από τα projects θα περάσουν από τα… πανηγυρικά δελτία Τύπου στις διεθνείς αγορές… Οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν να υποβάλουν προς αξιολόγηση πρωτότυπες τεχνικές λύσεις, ο δε νικητής θα βραβευθεί με χρηματικό έπαθλο, αποκτώντας τη δυνατότητα συμμετοχής σε επιχειρηματικό επιταχυντή από το EIT Digital και το EIT Manufacturing. Μάλιστα, το ΕΛΚΑΚ θα αξιολογήσει την προοπτική σύναψης σύμβασης μέσω διαδικασίας διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, με σκοπό την περαιτέρω ανάπτυξη της επιλεγμένης λύσης.