Το ραντεβού για να κλειδώσει το νέο 100άρικο των τραπεζών για τα σχολεία
Είναι γνωστό πως οι τράπεζες θα ενισχύσουν και φέτος με άλλα 100 εκατ. ευρώ το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», για τις αναβαθμίσεις σχολικών μονάδων ανά τη χώρα. Η στήλη πληροφορείται, όμως, πως η συμφωνία κυβέρνησης – τραπεζών θα «κλειδώσει» εντός των ημερών με ραντεβού στο Μέγαρο Μαξίμου, στο οποίο θα συμμετάσχουν οι επικεφαλής των τεσσάρων συστημικών τραπεζικών ιδρυμάτων.
Φρένο στις ξένες επενδύσεις στην αγορά ακινήτων
Το «φρένο» στις επενδύσεις στην ελληνική αγορά ακινήτων σχολίασε με ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα ο Γιάννης Δεληκανάκης, επικεφαλής της επενδυτικής εταιρείας SouthROCK. Όπως υπογραμμίζει, δεν πρόκειται για μια τυχαία συγκυρία, αλλά για ένα ηχηρό καμπανάκι προς την ελληνική οικονομία, καθώς αποτελεί σύμπτωμα βαθύτερης θεσμικής αστοχίας. Ο ίδιος επισημαίνει ότι το πρόβλημα ξεκινά από το ασαφές και συνεχώς μεταβαλλόμενο πολεοδομικό πλαίσιο, εντείνεται με τις αλλεπάλληλες παρεμβάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και επιβαρύνεται από τις καθυστερήσεις σε μεταβιβάσεις και αδειοδοτήσεις. Σε όλα αυτά προστίθενται οι ατέρμονες αλλαγές σε ειδικά αναπτυξιακά εργαλεία, όπως η Golden Visa, και η διαρκής αστάθεια στο φορολογικό καθεστώς. Το αποτέλεσμα, όπως τονίζει, είναι ένα περιβάλλον ανασφάλειας, που βαλτώνει τις στρατηγικές επενδύσεις και ωθεί το κεφάλαιο να κατευθυνθεί σε χώρες όπου οι κανόνες είναι σταθεροί και το επιχειρηματικό περιβάλλον πιο φιλικό. Τα εν λόγω στοιχεία, που δημοσιοποίησε ο Σύνδεσμος Ανωνύμων Εταιρειών και Επιχειρηματικότητας (ΣΑΕΕ), αναφέρουν ότι το πρώτο τρίμηνο του 2025 οι ξένες επενδύσεις στην ελληνική αγορά ακινήτων υποχώρησαν κατά 31,4%, από τα 520 εκατ. στα 356 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, οι εκτιμήσεις για το πρώτο εξάμηνο είναι ακόμη πιο δυσοίωνες, με τη μείωση να ξεπερνά το 50%. Όμως, όπως μαθαίνουμε, τα επίσημα στοιχεία θα γίνουν γνωστά μόλις στα τέλη Οκτωβρίου.
ΕΧΕ: Νέο μέλος της πλατφόρμας PPA η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή
Η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή αποτελεί το νέο μέλος που προστέθηκε στο μητρώο συμμετεχόντων της πλατφόρμας Συμβολαίων Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (PPA) του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας (ΕΧΕ). Την ένταξη της εταιρείας στο μητρώο έκανε γνωστή το ΕΧΕ μέσω ανάρτησής του στο LinkedIn. Η πλατφόρμα PPA του ΕΧΕ, η οποία μετρά μόλις τέσσερις μήνες λειτουργίας, έχει ήδη προσελκύσει αρκετά «βαριά ονόματα». Πριν από μερικές ημέρες στο μητρώο συμμετεχόντων προστέθηκε η πολυεθνική Duferco, ενώ άλλες εταιρείες που εντάχθηκαν πρόσφατα είναι η Enery, η MET Energy Trading Bulgaria EAD (θυγατρική του ομίλου MET), καθώς και η Principia Energy. Παράλληλα, έχουν ήδη εγγραφεί σημαντικοί ελληνικοί ενεργειακοί φορείς, όπως η ΔΕΗ, η Elpedison, η ΗΡΩΝ, η nrg, η Metlen, η Faria Renewables, η Vatora Energy και η Βιενέρ. Η πλατφόρμα PPA δεν παρεμβαίνει στο περιεχόμενο των διμερών συμφωνιών, αλλά προσφέρει ένα γενικό πλαίσιο που διευκολύνει τη διαδικασία σύναψης συμβολαίων. Δεν λειτουργεί ως οργανωμένη αγορά, αλλά ως ευέλικτος χώρος διασύνδεσης μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Η σύνθεση των συμμετεχόντων παρουσιάζει υψηλό βαθμό διαφοροποίησης: Εκτός από παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας, περιλαμβάνει aggregators, εταιρείες εμπορίας, traders, αλλά και τελικούς καταναλωτές (off-takers). Η κινητικότητα είναι ισορροπημένη και από τις δύο πλευρές της αγοράς, με τους πωλητές να επιδιώκουν συμβάσεις διάρκειας 6 έως 10 ετών και τους αγοραστές να προτιμούν βραχυπρόθεσμα συμβόλαια έως πέντε ετών. Η πλατφόρμα λειτουργεί ως ηλεκτρονικός πίνακας εκδήλωσης ενδιαφέροντος, με προσφορές αγοράς και πώλησης ενέργειας από ΑΠΕ. Παρ’ ότι δεν πραγματοποιούνται συναλλαγές μέσω του ίδιου του συστήματος, έχουν ήδη σημειωθεί αντιστοιχίσεις προσφορών (ματσαρίσματα), που οδήγησαν σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις. Το ΕΧΕ σχεδιάζει περαιτέρω διεύρυνση του μητρώου, με στόχο την προσέλκυση developers και θεσμικών φορέων, ενώ εξετάζεται η ενσωμάτωση εργαλείων πρόβλεψης, όπως εκτιμήσεις για τη χονδρεμπορική τιμή ενέργειας, ώστε να ενισχυθεί η επενδυτική βεβαιότητα.
Πώς τα ξενοδοχεία θα κρατήσουν τους εργαζομένους τους
Ο κλάδος της φιλοξενίας και του τουρισμού παραμένει «βαριά βιομηχανία» για την Ελλάδα, ωστόσο η μεγάλη πρόκληση είναι πια το ανθρώπινο κεφάλαιο. Η νέα έρευνα του kariera.gr δείχνει με σαφήνεια πως οι εργαζόμενοι δεν αρκούνται σε καλές κουβέντες ή σε γενικόλογες υποσχέσεις. Το 56% θεωρεί ότι η πραγματική ένδειξη εκτίμησης είναι το οικονομικό bonus -ένα στοιχείο που αποκαλύπτει όχι μόνο την ανάγκη για άμεση επιβράβευση, αλλά και τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες του κλάδου σ’ ένα περιβάλλον χαμηλών μισθών και υψηλών απαιτήσεων. Την ίδια στιγμή, το 42% δίνει προτεραιότητα σε θετικό και υποστηρικτικό κλίμα, ενώ σημαντικά ποσοστά ζητούν αναγνώριση, ευκαιρίες μάθησης και καλύτερες παροχές. Επίσης, το 38% των ερωτηθέντων θεωρεί ως σημαντικότερο bonus την πλήρη διατροφή και διαμονή. Η εικόνα είναι σαφής: το προσωπικό θέλει τόσο οικονομική ενίσχυση, όσο και ένα πλαίσιο εργασίας, που θα του επιτρέπει να εξελίσσεται. Αξιοσημείωτο είναι ότι σχεδόν 1 στους 3 εργαζομένους ονειρεύεται να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση, ενώ άλλοι στοχεύουν σε διεθνές περιβάλλον ή ηγετικές θέσεις. Με άλλα λόγια, οι φιλοδοξίες είναι υψηλές και η κινητικότητα δεδομένη. Οι εργοδότες του κλάδου καλούνται να επανεξετάσουν το μείγμα παροχών, κινήτρων και κουλτούρας. Αν δεν το κάνουν, κινδυνεύουν να χάσουν το σημαντικότερο κεφάλαιο που διαθέτουν: τους ανθρώπους τους.
Η πτώση της εστίασης στην Ελλάδα θα πρέπει να αναζητηθεί στις υψηλές χρεώσεις
Νέα υποχώρηση κατά 2,6% εμφάνισε ο τζίρος της εστίασης στο β’ τρίμηνο του 2025. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο συνολικός τζίρος στη χώρα μας στο β’ τρίμηνο ανήλθε σε 2,72 δισ. ευρώ από 2,8 δισ. ευρώ που ήταν το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024. Η υποχώρηση αυτή είναι η δεύτερη μέσα στη χρονιά, αφού και στο α’ τρίμηνο του έτους η εστίαση υποχώρησε κατά 7,6%. Ανήλθε σε 1,84 δισ. ευρώ από 1,99 δισ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024. Οι τουρίστες που ήλθαν στη χώρα στο β’ τρίμηνο μετρίασαν τις απώλειες του κλάδου, αλλά δεν τις μηδένισαν. Η εστίαση πλέον αποτελεί τον νέο «ασθενή» στην αγορά, αφού η κατανάλωση στη χώρα μας ευημερεί, ενώ ο κλάδος δυστυχεί. Το πρόβλημα θα πρέπει να αναζητηθεί στις υψηλές τιμές ή καλύτερα στις τιμές που δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των καταναλωτών. Έτσι, πολλοί πλέον αγοράζουν από το σούπερ μάρκετ και καταναλώνουν στο σπίτι.
Πληρωμές με μετρητά και πλαστικό χρήμα
Σχεδόν στα ίσα μοιράζονται οι πληρωμές με κάρτα και με μετρητά στα σούπερ μάρκετ. Ανεξαρτήτως του πού βρίσκονται τα σούπερ μάρκετ (περιοχές, συνοικίες πόλεων), έχει παρατηρηθεί ότι οι πληρωμές είναι περίπου 50-50, με τους πελάτες μεγαλύτερης ηλικίας και δη τους ηλικιωμένους να δίνουν χαρτονομίσματα στον ταμία, ενώ οι νεότερης αλλά και μέσης ηλικίας προτιμούν να πληρώνουν με χρεωστική κάρτα. Η πληρωμή λογαριασμών με πιστωτική, για τις συνήθεις αγορές, σε σούπερ μάρκετ, μάλλον σπανίζει. Όσο πιο νεαρής ηλικίας είναι οι καταναλωτές, τόσο πιο εκτεταμένο το φαινόμενο χρήσης πλαστικού χρήματος και ηλεκτρονικών πληρωμών (μέσω wearables), ακόμη και όταν πρόκειται για ποσά των λίγων ευρώ. Το εντυπωσιακό είναι ότι πάρα πολλοί πελάτες χρησιμοποιούν το σούπερ μάρκετ σαν… τράπεζα, όταν θέλουν να χαλάσουν μεγάλα χαρτονομίσματα, καθώς αφενός αισθάνονται ασφαλέστεροι μέσα στον χώρο αυτών των καταστημάτων, αφετέρου είναι βέβαιοι ότι θα εξυπηρετηθούν. Bεβαίως, στις περιπτώσεις που οι παραγγελίες δίνονται ηλεκτρονικά από τον πελάτη, ο οποίος θέλει να εξυπηρετηθεί με τη μεταφορά των προϊόντων στο σπίτι του, τότε η πληρωμή με ηλεκτρονικό χρήμα είναι σχεδόν καθολική. Υπάρχει η αντίληψη σε μερίδα των καταναλωτών ότι με τα μετρητά έχουν καλύτερο έλεγχο των χρημάτων που ξοδεύουν, αλλά παρά τούτο, οι συνήθειες των καταναλωτών έχουν αλλάξει εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια, ειδικά από το 2015 και μετά. Άλλωστε, όταν μιλάμε για πλαστικό χρήμα, δεν αναφερόμαστε μόνο στις πληρωμές με κάρτα, αλλά και στις ηλεκτρονικές πληρωμές (web banking), τρόπος εξόφλησης λογαριασμών που προτιμάται από πολλούς για τους λογαριασμούς κοινοχρήστων, για το ρεύμα, το νερό, τη θέρμανση, αλλά π.χ. και τις δόσεις των ασφαλιστηρίων συμβολαίων. Αυτός είναι και ο λόγος που οι πληρωμές, ηλεκτρονικά και με κάρτα, έχουν υπερσκελίσει τις πληρωμές με μετρητά και φθάνουν κοντά στο 56% των συνολικών. Το πλαστικό χρήμα κερδίζει συνεχώς έδαφος, παρ’ ότι υπάρχουν πολλοί που επιμένουν στις πληρωμές με μετρητά, γιατί, όπως και να το κάνουμε, η αίσθηση του γεμάτου, ή έστω μισογεμάτου, πορτοφολιού είναι ιδιαίτερη.
Υπερυπολογιστή αποκτά και το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών
Διαγωνισμό για την απόκτηση υπερυπολογιστή προκήρυξε το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών (ΕΑΑ). Η προμήθεια που προκηρύχθηκε χθες έχει προϋπολογιστεί σε 3,5 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν τις προσφορές τους μέχρι 26 Σεπτεμβρίου 2025. Το ΕΑΑ είναι άλλος ένας εγχώριος φορέας, μεταξύ πολλών, που επιχειρεί να αγοράσει υπερυπολογιστή. Το ΕΔΥΤΕ έχει προχωρήσει στην προμήθεια του «Δαίδαλος», αξίας 50 εκατ. ευρώ, το Παν. Δυτ. Μακεδονίας θ’ αποκτήσει ένα αντίστοιχο σύστημα αξίας 20 έως 30 εκατ. ευρώ, ενώ πλώρη για αντίστοιχες αγορές έβαλαν το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, το Παν. Πειραιά, το Παν. Δυτ. Αττικής (πρ. ΤΕΙ Αττικής) και τώρα το Εθνικό Αστεροσκοπείο. Εδώ ισχύει αυτό που λέει ο λαός ότι όταν έχουμε πολύ πιπέρι, ρίχνουμε λίγο και στα λάχανα…
Ο λογαριασμός των κυβερνοεπιθέσεων στην ΕΕ
Στις Βρυξέλλες φαίνεται πως αντιλαμβάνονται ότι οι κυβερνοεπιθέσεις είναι πια καθημερινή πραγματικότητα και όχι σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Εξ ου και η συμφωνία που υπέγραψε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την ENISA -τον δικό μας οργανισμό κυβερνοασφάλειας με έδρα την Αθήνα- για να τρέξει το νέο Αποθεματικό Κυβερνοασφάλειας της ΕΕ. Στην ουσία, μιλάμε για μια «δεξαμενή» από εξειδικευμένες ομάδες και υπηρεσίες, που θα μπορούν να κινητοποιούνται όταν μια μεγάλη κυβερνοεπίθεση παραλύει κράτη, θεσμούς ή κρίσιμους τομείς, όπως η υγεία και η ενέργεια. Ο λογαριασμός; 36 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα «Ψηφιακή Ευρώπη», τα οποία θα διαχειριστεί η ENISA την επόμενη τριετία. Για την Ελλάδα η επιλογή αυτή δεν είναι μόνο συμβολική· αναδεικνύει την κεντρική θέση της χώρας στη νέα αρχιτεκτονική κυβερνοασφάλειας της Ευρώπης…