XA: Έλληνες επενδυτές κινούν την αγορά, το άγχος για τη στάση των ξένων
Aν οι καθαρές εισροές των ξένων επενδυτών στο ΧΑ από την αρχή του χρόνου ξεπερνούν τα 352 εκατ. ευρώ, δεν περνούν καθόλου απαρατήρητες οι εισροές των ελληνικών μετοχικών αμοιβαίων κεφαλαίων, που υπερβαίνουν τα 161 εκατ. ευρώ. Σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο, παρατηρούνται εισροές πάνω από 110 εκατ. ευρώ, που σημαίνει ότι πλέον είναι ενεργή η συμμετοχή των Ελλήνων επενδυτών στα δρώμενα της αγοράς, που εμφανίζει άνοδο σχεδόν 38% από την αρχή του χρόνου και σε ορισμένες κατηγορίες των μετοχών, όπως οι τράπεζες, άνω του 110%. Όλο το 2024 οι καθαρές εισροές ήταν μόλις στα 121 εκατ. ευρώ. Το δε 2021 οι εισροές στα μετοχικά αμοιβαία κεφάλαια ξεπέρασαν τα 91 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Χρηματιστηρίου, πάνω από 32 χιλιάδες κωδικοί ενεργοποιήθηκαν τον Αύγουστο, έναν μήνα που παραδοσιακά θεωρείται «νεκρός» για την αγορά, μόνο που ο φετινός δεν ήταν έτσι, αφού σημειώθηκε το ρεκόρ 15ετίας του δείκτη στις 2.135 μονάδες. Γενικότερα, οι εισροές των Ελλήνων επενδυτών τον Αύγουστο ήταν 68,6 εκατ. ευρώ. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα μετοχικά αμοιβαία κεφάλαια δεν εκμεταλλεύθηκαν την καλή συγκυρία, προβαίνοντας σε ρευστοποιήσεις 470 χιλιάδων ευρώ, με τις εκροές από την αρχή του χρόνου να προσεγγίζουν τα 5,8 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, υπάρχει και η αχίλλειος πτέρνα του ελληνικού χρηματιστηρίου με τη μορφή της υψηλής συμμετοχής των ξένων επενδυτών, που κατέχουν πάνω από το 70% σε όρους κεφαλαιοποίησης και διενεργούν τα 2/3 των συναλλαγών. Στον βαθμό, λοιπόν, που εκδηλωθεί μια αυξημένη διάθεση αποστροφής προς επενδυτικούς κινδύνους στις διεθνείς αγορές, οι αυξημένες ρευστοποιήσεις ελληνικών τίτλων θα είναι αναπόφευκτες.
Ευνοημένα (προς το παρόν) τα ελληνικά ομόλογα από την αναταραχή στη Γαλλία
Ευνοημένα είναι τα ελληνικά ομόλογα από τη δίνη των πολιτικών εξελίξεων στη Γαλλία, με «αποκορύφωμα» τη χθεσινή διαδικασία ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση Μπαϊρού, η οποία έπεσε. Η JP Morgan -η κορυφαία αμερικανική τράπεζα- διατηρεί τα ελληνικά ομόλογα (και μαζί τα ισπανικά) στις top επιλογές της, δεδομένων και των ισχυρών μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προοπτικών της Ελλάδας, καθώς και της επιτυχημένης διαχείρισης του ελληνικού χρέους. Η πολιτική κρίση στη Γαλλία έχει συμβάλει και στο ράλι των μετοχών της ευρωπαϊκής «περιφέρειας», με τους χρηματιστηριακούς δείκτες σε Ελλάδα, Ιταλία και Ισπανία -χώρες που βρέθηκαν στο επίκεντρο της κρίσης χρέους πριν από περισσότερα από 10 χρόνια- να έχουν κινηθεί ταχύτερα από τους μεγαλύτερους δείκτες σε Γερμανία και Γαλλία φέτος, ξεπερνώντας σε απόδοση τον πανευρωπαϊκό δείκτη Stoxx Europe 600. Οι κύριοι δείκτες σε Ιταλία, Ισπανία, Ελλάδα και Πορτογαλία έχουν αποδώσει ακόμα καλύτερα από τον γερμανικό Dax φέτος. Σημειώνεται ότι ο πυρήνας της ΕΕ -Γερμανία και Γαλλία- υστερεί σε όρους ανάπτυξης ΑΕΠ. Ενδεικτικά, η ελληνική οικονομία αναπτύχθηκε κατά 1,7% σε ετήσια βάση, ενώ το γερμανικό ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά 0,3%. Όπως διαπιστώνουν αναλυτές διεθνών οίκων, το ελληνικό χρηματιστήριο έχει καλύτερα θεμελιώδη και φθηνότερες αποτιμήσεις από το υπόλοιπο της Ευρώπης – ενώ των κερδών που έχει καταγράψει από την αρχή του έτους ηγείται η Alpha Bank, που έχει υπερδιπλασιάσει τη μετοχή της.
Και οφειλές δανείων θα πληρώνονται με IRIS
Και οφειλές δανείων στις εταιρείες διαχείρισης θα μπορούν να πληρώνουν οι πολίτες μέσω του IRIS Payments. Το πρώτο βήμα στην κατεύθυνση αυτήν έκανε η doValue Greece, ενισχύοντας το ψηφιακό της οικοσύστημα με τη νέα υπηρεσία IRIS Payments, δίνοντας στους δανειολήπτες τη δυνατότητα να εξοφλούν τις οφειλές τους από τον καναπέ του σπιτιού τους, γρήγορα, με ασφάλεια και εντελώς δωρεάν. Δεν είναι μικρό πράγμα, καθώς, όπως μαθαίνω, η doValue Greece έχει περίπου 1 εκατομμύριο πελάτες και ετησίως δέχεται πληρωμές της τάξεως του 1,5 εκατ. ευρώ. Η υπηρεσία IRIS Payments, η οποία ενσωματώνεται πλήρως στο οικοσύστημα της doValue, αξιοποιεί τις υποδομές του διατραπεζικού συστήματος πληρωμών, που διαχειρίζεται η ΔΙΑΣ ΑΕ, υπό την επίβλεψη της Τράπεζας της Ελλάδος, και υποστηρίζεται από τις περισσότερες ελληνικές τράπεζες, μεταξύ των οποίων Εθνική Τράπεζα, Eurobank, Alpha Bank, Τράπεζα Πειραιώς, Credia Bank, Viva Wallet. Στο πλαίσιο της συνεχούς ψηφιακής εξέλιξης και με την αξιοποίηση τεχνολογιών αιχμής και εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης, η doValue Greece δημιουργεί μια απλοποιημένη και ολοκληρωμένη εμπειρία εξυπηρέτησης για τον οφειλέτη, ενισχύοντας την ουσιαστική του διευκόλυνση, την εμπιστοσύνη και την αποτελεσματικότητα. Ο πελάτης (δανειολήπτης) της doValue Greece θα συνδέεται στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προσωποποιημένης Πληροφόρησης My e-Servicing Portal της doValue μέσω του site www.dovaluegreece.gr και η εξόφληση θα γίνεται με απλά βήματα, χωρίς να χρειάζεται ο χρήστης να εισάγει αριθμούς IBAN ή άλλες τραπεζικές πληροφορίες. Η μεταφορά των χρημάτων θα γίνεται άμεσα, σε πραγματικό χρόνο, απευθείας από τον τραπεζικό λογαριασμό του πελάτη, και η πληρωμή θα επιβεβαιώνεται και θα καταχωρίζεται επίσης σε πραγματικό χρόνο. Και αυτά με υψηλά πρότυπα διατραπεζικής ασφάλειας και διαφάνειας και χωρίς καμία απολύτως χρέωση για τον χρήστη. Η συνεργασία της ΔΙΑΣ και του IRIS με την doValue αποτελεί ένα ακόμη βήμα για την καθιέρωση των άμεσων πληρωμών ως καθημερινό εργαλείο για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Νοεμβρίου όλες οι επιχειρήσεις στη χώρα θα υποχρεούνται να αποδέχονται πληρωμές τύπου IRIS, γεγονός που επιταχύνει τη μετάβαση σε μια νέα εποχή συναλλαγών.
Η Orilina, το Ελληνικό και η τακτική της σιωπής
Για ακόμη μία φορά η Orilina Properties κρατά τις πόρτες ερμητικά κλειστές στους δημοσιογράφους, ακολουθώντας μια τακτική που προκαλεί ερωτήματα. Η πρόσφατα εισηγμένη ΑΕΕΑΠ, που έχει αναλάβει την υλοποίηση του διπλού επενδυτικού της έργου στο παραλιακό μέτωπο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, φαίνεται να επιλέγει τη σιωπή απέναντι στη δημοσιότητα, ακόμη και στις γενικές συνελεύσεις της. Μια στάση που θυμίζει την πρακτική της ΔΕΗ επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν οι δημοσιογράφοι αποκλείονταν από τις συνεδριάσεις με το επιχείρημα ότι απευθύνονται μόνο σε μετόχους. Βέβαια, τότε δεν έλειψαν οι εκπρόσωποι του Τύπου που βρήκαν… παραθυράκι, αποκτώντας μετοχές, προκειμένου να έχουν πρόσβαση. Ίσως η Orilina δεν θα έπρεπε να είναι τόσο βέβαιη ότι η δημοσιότητα μένει απέξω.
Κι όλα αυτά την ώρα που η εταιρεία προχωράει σε ένα από τα πιο προβεβλημένα projects της εμβληματικής ανάπτυξης «The Ellinikon», που αφορά την κατασκευή του πολυτελούς συγκροτήματος κατοικιών Marina Residences by Kengo Kuma, αλλά και την ανάπτυξη ενός cluster αναψυχής με ιδιωτική λέσχη, εστιατόρια, καταστήματα και χώρους διασκέδασης.
Συνεχίζεται η «μάχη» επώνυμων προϊόντων και ιδιωτικής ετικέτας στα σούπερ μάρκετ
Συνεχίζεται η «μάχη» στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, καθώς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (PL) συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος έναντι των επώνυμων (branded), ενισχύοντας το μερίδιό τους. Τα τελευταία στοιχεία της Circana δείχνουν ότι στο YTD 2025 τα ιδιωτικής ετικέτας ανέβηκαν στο 27,2% του συνολικού τζίρου των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (+7,3% σε σχέση με πέρυσι), ενώ τα επώνυμα υποχώρησαν στο 72,8%, παρ’ ότι σε απόλυτους αριθμούς και αυτά κατέγραψαν αύξηση (+5,4%). Το αιτιολογικό της συνεχιζόμενης αυτής μεταβολής σχετίζεται με δύο βασικούς παράγοντες. Αφενός με την πίεση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, αφετέρου με την επιθετική στρατηγική των αλυσίδων λιανικής. Οι καταναλωτές, βλέποντας τις συνεχείς ανατιμήσεις, στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε προϊόντα που προσφέρουν σχέση ποιότητας-τιμής. Από την άλλη, οι μεγάλες αλυσίδες έχουν πλέον την τεχνογνωσία και τη δύναμη να αναπτύσσουν σειρές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που ανταγωνίζονται σε ποιότητα, συσκευασία και γκάμα τα επώνυμα προϊόντα. Η μάχη, όμως, δεν είναι μονοδιάστατη. Οι πολυεθνικές και οι μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες τροφίμων έχουν προσπαθήσει να κρατήσουν τα μερίδιά των επώνυμων προϊόντων που πουλάνε, με προωθητικές ενέργειες και επενδύσεις σε καινοτομία. Όμως η «πίτα» δεν μεγαλώνει με τον ίδιο ρυθμό για όλους: οι προσφορές συχνά ροκανίζουν τα περιθώρια κέρδους, ενώ οι λιανέμποροι κρατούν το πάνω χέρι μέσω των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Στην τελική ευθεία τα νέα γραφεία του ΑΔΜΗΕ
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες ανακατασκευής του κτιρίου στη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας 94, το οποίο ανήκει στην Trastor, όπου μισθωτής θα είναι ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Το ακίνητο θα μετατραπεί σε ένα «πράσινο» συγκρότημα γραφείων, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα πιστοποίησης LEED. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στη χρονιά, καθώς προβλέπονται και εκτεταμένες εσωτερικές εργασίες διαμόρφωσης των χώρων.
Παράλληλα, στο χαρτοφυλάκιο της Trastor περιλαμβάνεται ένα ακόμη σημαντικό ακίνητο στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Ηρακλείτου 7 στο Κολωνάκι. Πρόκειται για διατηρητέο κτίριο συνολικής επιφάνειας 1.681 τ.μ., το οποίο θα ανακατασκευαστεί και θα μετατραπεί σε γραφεία με πράσινη πιστοποίηση. Η φάση των μελετών και της αδειοδότησης έχει ήδη ολοκληρωθεί και μέσα στη χρονιά το ακίνητο θα βγει στην αγορά προς μίσθωση.
Στην ίδια περιοχή, ένα ακόμη ακίνητο που πέρασε στην Trastor είναι το πρώην κτίριο του Κτηματολογίου, κατασκευής της δεκαετίας του ’70, το οποίο ανήκε στον επιχειρηματία Βασίλη Καρποδίνη. Το ακίνητο ανακατασκευάστηκε από την Τen Brinke και σήμερα είναι πλήρως μισθωμένο σε πολυεθνική εταιρεία online travel agency. Η τοποθεσία του στο κέντρο της Αθήνας, σε συνδυασμό με την πλήρη ανακαίνιση, το καθιστά ιδιαίτερα ελκυστικό, σε μια αγορά όπου οι ανακαινισμένοι επαγγελματικοί χώροι σπανίζουν.
Ένας Έλληνας στο τιμόνι της YOTEL
Μετά την ανακοίνωση ότι ετοιμάζει την είσοδό της στην ελληνική αγορά, η βρετανική αλυσίδα ξενοδοχείων Yotel αποκτά ακόμα μεγαλύτερους δεσμούς με την Ελλάδα. Ο ελληνικής καταγωγής Φιλ Ανδρεόπουλος αναλαμβάνει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, προκειμένου να ηγηθεί της επόμενης φάσης παγκόσμιας επέκτασης του brand, με στόχο τα 15.000 δωμάτια έως το 2030. Ο κ. Ανδρεόπουλος είναι ένα έμπειρο στέλεχος της ξενοδοχειακής βιομηχανίας, με μακρά θητεία στη Marriott International. Η Yotel ετοιμάζει τρία κτίρια στην Αθήνα (Ομόνοια, Σύνταγμα και Νέο Κόσμο), κάτω από το brand YOTELPAD, με συνολικά 113 κλειδιά, στοχεύοντας στην αγορά των μεγαλύτερης διάρκειας διαμονών. Τα τρία ξενοδοχεία στην Αθήνα αναπτύσσονται σε συνεργασία με τη Valpre Capital και θα περιλαμβάνουν τον καινοτόμο χαρακτήρα της αλυσίδας, που είναι γνωστή για το ντιζάιν και την τεχνολογικά προσανατολισμένη προσέγγισή της στα ταξίδια. Να σημειωθεί ότι τον Απρίλιο ανακοινώθηκε ότι ο αραβικός Όμιλος Al-Bahar απέκτησε επιπλέον 30% μερίδιο στην εταιρεία, αυξάνοντας τη συμμετοχή του στη YOTEL άνω του 95%.
Γιατί η ΕΤΕπ επένδυσε στην Joltie
Η «ηλεκτρική» είδηση της εβδομάδας έρχεται από την ΕΤΕπ, που βάζει 17,5 εκατ. ευρώ στην Joltie για 2.200 νέα σημεία φόρτισης. Το ενδιαφέρον παρασκήνιο; Η Joltie ιδρύθηκε μόλις το 2022 και μέσα σε τρία χρόνια κατέχει ήδη σχεδόν το 1/3 των ενεργών φορτιστών της χώρας.
Στελέχη της αγοράς μιλούν για «case study» ελληνικού scale-up, που εκμεταλλεύτηκε έγκαιρα το κενό υποδομών και έπεισε την ΕΤΕπ με το καθετοποιημένο μοντέλο της – σχεδιασμός και παραγωγή εξοπλισμού στην Ελλάδα. Το venture debt μέσω InvestEU θεωρείται game changer, καθώς σπάνια τέτοιου μεγέθους επενδύσεις σε καθαρές μεταφορές ξεκινούν από ελληνική εταιρεία με περιφερειακή στόχευση. Το μήνυμα είναι διπλό: η ηλεκτροκίνηση περνά σε φάση ωρίμανσης και οι «παίκτες» που θα κερδίσουν το στοίχημα θα είναι όσοι παντρέψουν τεχνολογία made in Greece με διεθνή κεφάλαια. Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν αν η Joltie μπορεί να γίνει η… ΔΕΗ της ηλεκτροκίνησης.
Πέφτουν οι τίτλοι τέλους στην Εγνατία Οδό ΑΕ
Τελικά στη συνάντηση της 27ης Αυγούστου επιβεβαιώθηκε αυτό που είχε διαφανεί από χρόνια πριν, ότι δηλαδή είχε προ-αποφασιστεί το κλείσιμο της Εγνατίας Οδού ΑΕ, από την περίοδο που είχε βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του οδικού άξονα. Στη συνάντηση, λοιπόν, που είχαν εκπρόσωποι των εργαζομένων με τον υφυπουργό Υποδομών, ο κ. Ταχιάος διεμήνυσε ότι η Εγνατία κλείνει οριστικά στις 31 Δεκεμβρίου 2025. Παρά τις διαβεβαιώσεις που έδιναν οι πολιτικοί προϊστάμενοι του υπουργείου Υποδομών, τόσο επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ όσο και στην πρώτη κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη, ότι η τεχνική εταιρεία θα διατηρηθεί σε λειτουργία ακόμη και μετά την παραχώρηση του οδικού άξονα της Εγνατίας, η ΕΟΑΕ θα κλείσει. Απ’ ό,τι πληροφορούμαστε, με το που θα γίνει η παραχώρηση του άξονα στον ιδιώτη, η Ε.Ο.Α.Ε. θα τεθεί σε καθεστώς εκκαθάρισης, ενώ οι εργαζόμενοι της εταιρείας, με την ίδια εργασιακή σχέση, θα μεταφερθούν σε υπηρεσίες του ΥΠΥΜΕ. Τα υπομνήματα που έχουν σταλεί, από τον Σύλλογο των Εργαζομένων, όπως και από το ΤΕΕ/ΤΚΜ, για να διατηρηθεί η μεγάλη τεχνική εταιρεία του Δημοσίου, έπεσαν στο κενό. Και βεβαίως, το ερώτημα δεν είναι το τι θα γίνουν οι περίπου 90 εναπομείναντες εργαζόμενοι στην Εγνατία, γιατί το θεωρούσαμε βέβαιο ότι δεν θα τους αφήσει άνεργους η κυβέρνηση.
Το ερώτημα είναι γιατί η συγκεκριμένη εταιρεία, που είχε πάρει τον αφρό των μηχανικών του Δημοσίου, όταν ιδρύθηκε (1996), προκειμένου να κατασκευάσει αυτόν τον μεγάλο άξονα, οδηγήθηκε σε κλείσιμο. Η εύκολη απάντηση είναι: οι μνημονιακές απαιτήσεις. Το επιχείρημα αυτό δεν ευσταθεί, εκτός και αν δεχθούμε ότι δεν χρειάζεται σχεδιασμός των έργων δημοσίου συμφέροντος από την Πολιτεία, αλλά ούτε και παρακολούθηση κατά την υλοποίηση και λειτουργία τους. Εμείς αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι για το στήσιμο και τη λειτουργία της Εγνατίας επενδύθηκαν ένα βουνό λεφτά από το ελληνικό Δημόσιο και κοινοτικά χρήματα. Η Εγνατία, που στο ζενίθ της απασχολούσε περί τους 260 υπαλλήλους, κυρίως εξειδικευμένους μηχανικούς και επιπλέον 300 συμβούλους τεχνικών έργων, αφέθηκε να φυλλορροήσει, στην περίοδο των μέτρων της κινητικότητας και των μετατάξεων. Οι τελευταίες σελίδες της, δυστυχώς, γράφονται πάνω στην άσχημη εικόνα που αφήνουν οι δικαστικές υποθέσεις για υπερτιμολογήσεις έργων στον Δυτικό άξονα, αλλά και οι αιχμές για καθυστερήσεις σε σειρά θεμάτων, που συνδέονται με την ολοκλήρωση της παραχώρησης.
Εντούτοις, η Εγνατία είχε, πριν αποψιλωθεί, εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό, μοναδική τεχνογνωσία, την οποία είχε πληρώσει με το παραπάνω ο ελληνικός λαός. Η τεχνογνωσία αυτή χάθηκε γιατί απλούστατα έφυγε μαζί με τους μηχανικούς που εγκατέλειψαν την εταιρεία, όταν τους δόθηκε η ευκαιρία και έβλεπαν… λουκέτο στον ορίζοντα. Γι’ αυτό και το ΤΕΕ/ΤΚΜ ζητούσε να δοθεί αντικείμενο στην εταιρεία, κάτι που φυσικά δεν έγινε. Και το ερώτημα είναι ένα: δεν μπορεί τελικά το ελληνικό Δημόσιο να διαχειριστεί αποτελεσματικά τα assets που δημιουργούνται και χρυσοπληρώνονται από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους; Aυτή είναι μία απορία που θα πρέπει να απαντηθεί.
Η υψηλή βαθμολογία στο ESG
Άριστα φαίνεται να παίρνουν οργανισμοί και επιχειρήσεις στη χώρα μας όσον αφορά την ενσωμάτωση και εφαρμογή των κριτηρίων ESG (για το περιβάλλον, την κοινωνία και την εταιρική διακυβέρνηση). Ανάλυση της Τράπεζας Πειραιώς, με την οποία αξιολογεί τα κράτη βάσει χαρακτηριστικών ESG (σ.σ. χρησιμοποιήθηκε δείγμα 37 χωρών του ΟΟΣΑ βάσει περιβαλλοντικών και κοινωνικών κριτηρίων, λαμβάνοντας υπόψη και θέματα διακυβέρνησης, με το μοντέλο αξιολόγησης της Πειραιώς να περιλαμβάνει 37 δημόσια διαθέσιμες μεταβλητές για τα κράτη αυτά), αναδεικνύουν την Ελλάδα στους top performers για την περίοδο 2020-2025, μαζί με την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία. Ως «κορυφαία» εντοπίζονται τα κράτη που έχουν βαθμολογία ESG πάνω από 50 και θετική δυναμική τα τελευταία πέντε χρόνια. Τα κράτη με χαμηλές βαθμολογίες ESG και αρνητική δυναμική χαρακτηρίζονται «χαμηλών επιδόσεων». Συνολικά, κατά την περίοδο 2020-2025, 27 χώρες βελτίωσαν τη βαθμολογία ESG τους, δύο παρέμειναν αμετάβλητες, ενώ οκτώ παρουσίασαν πτώση. Οι χώρες της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης συνεχίζουν να κατατάσσονται υψηλά στο μοντέλο αξιολόγησης κρατών βάσει χαρακτηριστικών ESG. Η πλειονότητα των αναδυόμενων χωρών βελτίωσαν σημαντικά τη συνολική βαθμολογία ESG την περίοδο 2010-2020, αλλά για την περίοδο 2020-2025 μόνο η Ινδία και η Ταϊλάνδη είχαν σημαντική καλυτέρευση στη βαθμολογία τους. Η Νορβηγία, ο Καναδάς και η Γερμανία είχαν τη χαμηλότερη δυναμική μεταξύ των ανεπτυγμένων χωρών κατά την ίδια περίοδο, αν και διατηρούν υψηλές απόλυτες βαθμολογίες (Top performers but declining). Η Νότια Αφρική, η Βραζιλία και σε μικρότερο βαθμό η Κίνα παρουσίασαν σημαντική υποχώρηση της δυναμικής τους. Αντιθέτως, η Ινδία βελτίωσε τη βαθμολογία της κατά το συγκεκριμένο διάστημα, αν και παραμένει συγκριτικά χαμηλότερα. Οι τρεις πρώτες χώρες της κατάταξης -Σουηδία, Ελβετία και Φινλανδία- προστέθηκαν φέτος για πρώτη φορά στη λίστα ESG της Πειραιώς.