Οι τραπεζίτες στα σχολεία, η Πάτμος και η παρέμβαση ΕΥΔΑΠ, αλλαγές στο ”Buy Now, Pay Later” και τα φωτοβολταϊκά της Motor Oil στη Ρουμανία

Οι ύμνοι για τα ελληνικά ομόλογα, η Πάτμος και η παρέμβαση ΕΥΔΑΠ σε βιολογικούς καθαρισμούς που λειτουργούν στα χαρτιά

Ο Χάρης Σαχίνης © ΕΥΔΑΠ

Οι τραπεζίτες στα σχολεία

Στο 8o Δημοτικό Σχολείο Φιλαδέλφειας θα βρεθούν σήμερα το πρωί για τον αγιασμό του σχολείου και το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Γκίκας Χαρδούβελης, και οι διευθύνοντες σύμβουλοι των τεσσάρων μεγάλων τραπεζών, Φωκίων Καραβίας (Eurobank), Βασίλης Ψάλτης (Alpha Bank), Χρήστος Μεγάλου (Πειραιώς) και Παύλος Μυλωνάς (Εθνική Τράπεζα), υπογραμμίζοντας -μετά τη μεγάλη χορηγία τους στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»- την ισχυρή δέσμευσή τους για τη στήριξη της Παιδείας. Για τις τράπεζες, η επένδυση στην εκπαίδευση είναι η πιο ουσιαστική, η πιο σταθερή και η πιο ελπιδοφόρα. Στο πλαίσιο αυτό, πέραν των μεμονωμένων δράσεων που υλοποιούν στον τομέα της Παιδείας εδώ και χρόνια, οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες χρηματοδότησαν την ανακαίνιση και αναβάθμιση 431 σχολικών μονάδων (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια και ειδικά σχολεία), δωρίζοντας 100 εκατ. ευρώ στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» το 2024 και επεκτείνοντας την δωρεά αυτήν κατά επιπλέον 100 εκατ. φέτος, με προοπτική ισόποσες εισφορές τις χρονιές 2026 και 2027. Σύνολο, δηλαδή, 400 εκατ. ευρώ από τις τράπεζες, που μαζί με 250 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα χρηματοδοτήσουν την αναβάθμιση περισσότερων από 2.500 σχολικών μονάδων. Μετά το πέρας του σημερινού αγιασμού, ο πρωθυπουργός και οι τραπεζίτες θα ξεναγηθούν στο ανακαινισμένο 8o Δημοτικό Σχολείο Φιλαδέλφειας. Παράλληλα, εκπρόσωποι και από τις τέσσερις μεγάλες τράπεζες θα παρευρεθούν σε καθεμία από τις 431 ανακαινισμένες σχολικές μονάδες που έλαβαν μέρος στην πρώτη φάση του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», ως έμπρακτη έκφραση στήριξης και σεβασμού προς εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς, που δίνουν καθημερινά τον αγώνα της μάθησης.

Οι ύμνοι για τα ελληνικά ομόλογα

Κορυφαία επιλογή για τοποθέτηση αποτελούν τα ελληνικά κρατικά ομόλογα για τους διεθνείς επενδυτές, εν μέσω πιέσεων στην αγορά ομολόγων από τις ανησυχίες για τα δημοσιονομικά πολλών χωρών, με αποκορύφωμα τις πρόσφατες εξελίξεις στη Γαλλία. Πλέον η Ελλάδα δανείζεται 16 μονάδες βάσης φθηνότερα από την Ιταλία και 14 μ.β. φθηνότερα από τη Γαλλία, μόλις 70 μ.β. ακριβότερα από τη Γερμανία, δηλαδή σε επίπεδα πριν από την κρίση χρέους, και μόλις 11 μ.β. ακριβότερα από την Ισπανία και 26 μ.β. ακριβότερα με την Πορτογαλία. Σε έκθεσή της, η Morgan Stanley τοποθετεί τα ελληνικά ομόλογα στις αγαπημένες της επιλογές, τηρώντας μάλιστα από το καλοκαίρι θέσεις long στα ομόλογα της Ελλάδας έναντι της Γερμανίας. Οι αναλυτές της Morgan Stanley σημειώνουν πως η Ελλάδα είναι από τις χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις, χάρη στην πολιτική σταθερότητα, την ισχυρή ανάπτυξη και μια σταθερή πορεία προς τη δημοσιονομική εξυγίανση. Η Morgan Stanley πιστεύει ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε καλό δρόμο για άλλα δύο χρόνια ισχυρής οικονομικής απόδοσης. Τονίζει, δε, ότι η χώρα πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα ρεκόρ 4,8% το 2024 και μείωσε το χρέος της προς το ΑΕΠ κατά περισσότερο από 55 ποσοστιαίες μονάδες από την κορύφωση του 2020 (209%). Τα στοιχεία για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου δείχνουν ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε καλό δρόμο για να καταγράψει ένα ακόμη μεγάλο πρωτογενές πλεόνασμα φέτος, όπως λέει η Morgan Stanley. Η οποία, αν και λέει πολλά ακόμη καλά για την ελληνική οικονομία και το success story της Ελλάδας, επισημαίνει ότι υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν, ώστε η χώρα να συγκλίνει με την υπόλοιπη ευρωζώνη. Και μεταξύ αυτών, ίσως το κυριότερο: την αύξηση της παραγωγικής της ικανότητας και τη μείωση των εισαγωγών, με αύξηση των εξαγωγών. Σημειώνεται ότι, πριν από τη Morgan Stanley, «fans» των ελληνικών κρατικών ομολόγων είχαν δηλώσει η JP Morgan και η Citigroup, οι οποίες αγοράζουν ελληνικούς τίτλους, αξιολογώντας θετικά και το ότι το δανειακό πρόγραμμα της Ελλάδας διαθέτει ένα «ήσυχο προφίλ» και σε μεγάλο βαθμό έχει ολοκληρωθεί για φέτος.

Η Πάτμος και η παρέμβαση ΕΥΔΑΠ σε βιολογικούς καθαρισμούς που λειτουργούν στα χαρτιά!

Προγραμματική σύμβαση με τον δήμο Πάτμου ετοιμάζεται να υπογράψει η ΕΥΔΑΠ, που κλήθηκε προ εβδομάδων να βγάλει το φίδι από την τρύπα με τον βιολογικό καθαρισμό του νησιού, προκειμένου να στηθεί ένας μηχανισμός συντήρησης και λειτουργίας, ώστε να μη δούμε τις εικόνες που είδαμε αυτό το καλοκαίρι. Η δυσάρεστη εικόνα της Πάτμου και η ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος από την ΕΥΔΑΠ φαίνεται πως κινητοποίησαν την κυβέρνηση. Έτσι, εξετάζεται το ενδεχόμενο να υπογραφούν και άλλες τέτοιες προγραμματικές συμβάσεις νησιωτικών δήμων με την ΕΥΔΑΠ, ώστε να καταλάβουμε ποιοι βιολογικοί καθαρισμοί λειτουργούν πραγματικά και να φροντίσουμε ώστε να συντηρούνται επαρκώς, ώστε να μην απαξιώνεται εξοπλισμός και, κυρίως, να μην υποβαθμίζεται το περιβάλλον. Στελέχη που ασχολούνται με το ζήτημα υποστηρίζουν πως υπήρξε κινητοποίηση από πλευράς υπουργείου Περιβάλλοντος, αλλά και πως χρειάζεται πιο ουσιαστική παρέμβαση από πλευράς υπουργείου Ναυτιλίας.

Όσα συνάντησαν τα στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ στην Πάτμο δείχνουν, πάντως, πως κάτι πρέπει να γίνει. Κατ’ αρχάς, ο ένας από τους δύο αγωγούς μεταφοράς λυμάτων (αυτός που μετέφερε τα λύματα της Σκάλας, όχι της Χώρας) δεν συνδεόταν με τον βιολογικό! Τα λύματα πήγαιναν κατευθείαν στη θάλασσα με το επιχείρημα πως ο αγωγός μετέφερε και αλμυρό νερό, που επηρέαζε αρνητικά τον βιολογικό. Βέβαια, μετέφερε αλμυρό νερό γιατί έπεφταν στον αγωγό τα όμβρια από παραλιακούς δρόμους… Όλα δείχνουν πως ο βιολογικός της Πάτμου δεν δούλευε από τα τέλη του περασμένου έτους, χωρίς να έχει ανοίξει μύτη. Σοβαρό συμβόλαιο συντήρησης δεν υπήρχε, αλλά κάποιοι τοπικοί τεχνικοί με συμβάσεις, που προέβλεπαν ψίχουλα για τη λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού. Ένας υποθαλάσσιος αγωγός έχει βουλώσει, άγνωστο από πότε, και παραμένει βουλωμένος. Το δυστύχημα είναι πως σε αντίστοιχη κατάσταση βρίσκονται και άλλοι ακριβοπληρωμένοι βιολογικοί καθαρισμοί σε δήμους ανά τη χώρα. Και γι’ αυτόν τον λόγο ετοιμάζεται η παρέμβαση της ΕΥΔΑΠ μέσω προγραμματικών συμβάσεων, αντίστοιχων με αυτήν που αναμένεται να υπογράψει με τον δήμο Πάτμου.

Τι θα κάνει ο Νταγκ Μπέργκαμ στην Αθήνα

Ιδιαίτερα φορτωμένο είναι το πρόγραμμα του Αμερικανού υπουργού Εσωτερικών (και προέδρου του Εθνικού Συμβουλίου Ενεργειακής Κυριαρχίας των ΗΠΑ), Νταγκ Μπέργκαμ, που έφτασε αργά χθες το βράδυ (Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου) στην Αθήνα, από το Μιλάνο, όπου συμμετείχε στην Gastech, όπως άλλωστε και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, με τον οποίο συνταξίδεψαν. Ο κ. Μπέργκαμ θα δει κατ’ ιδίαν τον κ. Παπασταύρου το πρωί, εν είδει προετοιμασίας της συνάντησής του με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στο Μαξίμου, όπου ο Αμερικανός αξιωματούχος θα έχει στο πλευρό του -μεταξύ άλλων- τον δραστήριο (και άριστο γνώστη του ενεργειακού χάρτη της ΝΑ Ευρώπης) επιτετραμμένο της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα, Τζος Χακ, ενώ ο πρωθυπουργός θα πλαισιώνεται από τον κ. Παπασταύρου και τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκο Τσάφο.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στη συνέχεια ο κ. Μπέργκαμ θα επισκεφθεί τον Τερματικό Σταθμό LNG της Ρεβυθούσας -που μαζί με το FSRU της Αλεξανδρούπολης είναι τα σημεία αφετηρίας του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου-, ενώ είναι πιθανό να μεταβεί και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, ιδιοκτησίας της αμερικανικής Onex Shipyards, που έχει λάβει κρατική χρηματοδότηση από τις ΗΠΑ (125 εκατ. δολ. από τον κρατικό φορέα DFC). Ο Κάθετος Διάδρομος θα βρεθεί ψηλά στην ατζέντα των συνομιλιών (όπως λογικά και τα επόμενα βήματα της Chevron μετά το ηχηρό «παρών» στον διαγωνισμό για τα νέα μπλοκ Νότια της Κρήτης και της Πελοποννήσου), καθώς η αμερικανική πλευρά έχει καταστήσει σαφές ότι τον θεωρεί όδευση-κλειδί για την αύξηση των εισαγωγών αμερικανικού LNG στη Νοτιοανατολική Ευρώπη που επιδιώκεται να αντικαταστήσουν το ρωσικό αέριο. Οι ΗΠΑ αποτελούν τον κύριο προμηθευτή της Ελλάδας σε LNG (που αναλογεί πλέον στο 81% των συνολικών εισαγωγών LNG της χώρας μας) και ο κ. Μπέργκαμ αναμένεται να μεταφέρει το ενδιαφέρον της Ουάσιγκτον για την εισαγωγή περισσότερων φορτίων και τη σύναψη μακροχρόνιων συμβολαίων με Έλληνες εισαγωγείς.

Έρχονται αυστηρότεροι κανόνες για τις υπηρεσίες «αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα»

Η Γερμανία ανοίγει τον δρόμο για αυστηρότερους κανόνες στις υπηρεσίες «αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα», που παρέχουν και στην ελληνική αγορά εταιρείες, όπως η σουηδική Klarna. Οι φόβοι για την αυξανόμενη υπερχρέωση νοικοκυριών μέσω των συγκεκριμένων υπηρεσιών οδηγούν τη γερμανική κυβέρνηση στο να εξετάζει διάφορα μέτρα ανάσχεσης, όπως η πιστοληπτική αξιολόγηση όσων δανείζονται μέσω Klarna κ.λπ. Εάν διαφαίνεται ότι ο δανειολήπτης δεν μπορεί να το αποπληρώσει, το αίτημα θα απορρίπτεται. Σχετικό νομοσχέδιο ενέκρινε το Ομοσπονδιακό Υπουργικό Συμβούλιο την περασμένη Τετάρτη.

Σύμφωνα με την Die Welt, με αυτόν τον τρόπο η γερμανική κυβέρνηση εφαρμόζει τη νέα οδηγία της ΕΕ για την καταναλωτική πίστη. Οι νέοι κανονισμοί πρόκειται να τεθούν σε ισχύ τον Νοέμβριο του επόμενου έτους και θα περιλαμβάνουν και τα μικροδάνεια κάτω των 200 ευρώ. Η γερμανική συνταγή για υπηρεσίες τύπου Klarna προβλέπει πως όποιος στο μέλλον κάνει χρήση ενός από αυτά τα βραχυπρόθεσμα δάνεια θα πρέπει να αναμένει έναν πιο ενδελεχή έλεγχο απ’ ό,τι στο παρελθόν. Αυτός «μπορεί να περιλαμβάνει, εκτός από την άντληση πληροφοριών φερεγγυότητας από την υπηρεσία οικονομικών πληροφοριών Schufa, και μια υπεύθυνη δήλωση για το εισόδημα και τον έλεγχο πρόσφατων εκκαθαριστικών μισθοδοσίας ή κινήσεων τραπεζικού λογαριασμού. Τα κριτήρια βάσει των οποίων θα ελέγχεται στο μέλλον η πιστοληπτική ικανότητα στην περίπτωση γενικών καταναλωτικών δανείων είναι διατυπωμένα στον νόμο με αφηρημένο και γενικό τρόπο», αλλά θα συγκεκριμενοποιηθούν από τους πιστωτές.

Για την αγορά επί πιστώσει, οι νέοι κανόνες της Γερμανίας προβλέπουν εξαιρέσεις. Εάν η πληρωμή του λογαριασμού αναβάλλεται δωρεάν, δεν εμπίπτει στους αυστηρότερους κανόνες για την καταναλωτική πίστη. Το ίδιο ισχύει εάν ο πωλητής -χωρίς την παρεμβολή τρίτου- δίνει στον πελάτη δωρεάν έως και 50 ημέρες για να πληρώσει και σε περίπτωση καθυστέρησης πληρωμής επιβάλλονται μόνο περιορισμένες χρεώσεις. Για τους μεγάλους διαδικτυακούς λιανοπωλητές, η εξαίρεση είναι πιο αυστηρή. Η προθεσμία πληρωμής δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 14 ημέρες. Και δεν επιτρέπεται σε τρίτο να αποκτά την απαίτηση πληρωμής ή να προσφέρει χρηματοδότηση.

MORE: Μέχρι το τέλος του 2025 τα φωτοβολταϊκά πάρκα στη Ρουμανία

Μέχρι το τέλος του 2025 θα ολοκληρωθεί η κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων της MORE, του βραχίονα ΑΠΕ της Motor Oil, στη Ρουμανία. Η MORE αναπτύσσει τα εν λόγω έργα σε συνεργασία με τη ρουμανική Alive Renewable Holding Limited, του ομίλου Premier Energy, σημαντικού παίκτη στην ενεργειακή αγορά της ανατολικής και νοτιοανατολικής Ευρώπης. Τα φωτοβολταϊκά θα διαθέτουν ενσωματωμένα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας. Σημειώνεται πως τον Οκτώβριο του 2024 ιδρύθηκε η MORE ROMANIA SRL, με έδρα το Βουκουρέστι, ενώ τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους ολοκληρώθηκαν οι εξαγορές των SOLAR ENERGY PRODUCTION SRL (ποσοστό συμμετοχής 80%) και DEVELOPMENT POWER SOLAR ENERGY SRL (ποσοστό συμμετοχής 10%). Οι δύο ρουμανικές εταιρείες, στις οποίες συμμετέχει η MORE, κατέχουν άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά και θα διαχειρίζονται τα παραπάνω έργα.

Η διοίκηση της MORE αναφέρει στα οικονομικά της αποτελέσματα για το 2024, τα οποία δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη στο ΓΕΜΗ, πως «οι προοπτικές για την αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας, που παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στην Ελλάδα, παραμένουν θετικές. Ο Όμιλος αξιολογεί επενδυτικές ευκαιρίες, τις οποίες υλοποιεί μέσω τραπεζικής χρηματοδότησης και ιδίων κεφαλαίων, εφόσον παράγουν θετικές οικονομικές αποδόσεις. Επιπρόσθετα, η εταιρεία στοχεύει στην απόκτηση επιπλέον αδειών εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας σε χώρες της Βαλκανικής και Κεντρικής Ευρώπης». «Η διοίκηση της εταιρείας παρακολουθεί διαρκώς τις εξελίξεις στις σχετικές αγορές και προσαρμόζει τις κινήσεις, ενισχύοντας διαρκώς την ανταγωνιστικότητα και την αποτελεσματικότητά της, ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η μελλοντική πορεία της», επισημαίνεται. Ως προς τα οικονομικά μεγέθη της MORE για το 2024, ο κύκλος εργασιών της σημείωσε άνοδο 11%, φτάνοντας τα 181,3 εκατ. ευρώ. Τα EBITDA της εταιρείας μειώθηκαν κατά 9%, φτάνοντας τα 123,4 εκατ. από 135 εκατ., ωστόσο τα καθαρά κέρδη της αυξήθηκαν κατά 55%, φτάνοντας τα 26 εκατ. ευρώ, από 16,8 εκατ. που ήταν το 2023.

Επενδύσεις 1 δισ. στο real estate κατά το α’ εξάμηνο 2025

Η ελληνική αγορά ακινήτων διατηρεί ισχυρές αντοχές το α’ εξάμηνο του 2025, με επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ σε ακίνητα υψηλών προδιαγραφών, σύμφωνα με την Cushman & Wakefield Proprius. Ξεχωρίζει η εξαγορά του «Αστέρα Βουλιαγμένης» από τον εφοπλιστή Γ. Προκοπίου έναντι 700 εκατ., μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συναλλαγές στον ξενοδοχειακό κλάδο. Οι συναλλαγές γραφείων αυξήθηκαν 12% στα €165 εκατ., ενώ οι ιδιώτες επενδυτές και οι τράπεζες -με χαρακτηριστική την Alpha Bank, που ενίσχυσε τη θέση της στην Prodea- δείχνουν αυξημένη κινητικότητα. Αντίθετα, οι ξένες άμεσες επενδύσεις μειώθηκαν 31,4% στα 356,8 εκατ. (α’ τρίμηνο), με αιτίες την αβεβαιότητα γύρω από τον ΝΟΚ, το υψηλό κόστος κατασκευής, την έλλειψη εργατικών χεριών και τις καθυστερήσεις στις μεταβιβάσεις. Στον τομέα του λιανεμπορίου, οι συναλλαγές ανήλθαν σε περίπου €75 εκατ., με χαρακτηριστικές κινήσεις την αγορά υπεραγοράς Σκλαβενίτη στο Ρίο έναντι 11,24 εκατ., καθώς και την πώληση δύο εμπορικών ακινήτων μισθωμένων στη Zara και Adidas στην οδό Ερμού από την Ευρώπη Holdings στην Alpha Bank, με συνολικό τίμημα 54 εκατ. (συμπεριλαμβανομένου ενός γραφειακού κτιρίου). Αντίθετα, ο τομέας των logistics και βιομηχανικών ακινήτων εμφάνισε πτώση, με συνολικές συναλλαγές που καταγράφηκαν μόλις 30 εκατ., προερχόμενες κυρίως από αγορές μέσω πλειστηριασμών με σκοπό την ιδία χρήση.

Η αναγέννηση της «Οικίας Κοκοβίκου» και το μυστικό σχέδιο για τα διατηρητέα

Σε φάση εφαρμογής φαίνεται ότι μπαίνει για τα καλά η συνολική στρατηγική Χαρδαλιά και Περιφέρειας Αττικής για τα διατηρητέα κτίρια. Το σχέδιο αποτελεί μια προσπάθεια να ξανασυσταθεί η αρχιτεκτονική κληρονομιά που εντάσσεται στα όρια της Περιφέρειας.

Η «Οικία Κοκοβίκου», το διατηρητέο σπίτι που πρωταγωνίστησαν η Μάρω Κοντού και ο Γιώργος Κωνσταντίνου στην Πλάκα στην ταινία του ’65 «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα», βρέθηκε στο επίκεντρο, όχι μόνο για την ιδιαίτερη αισθητική της, αλλά και για το συμβολικό της φορτίο. Ένα κτίριο που παραμένει κλειστό για αρκετά χρόνια, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει κατά καιρούς από ενδιαφερόμενους για την ανάπλασή του, έγινε σημείο αναφοράς στα πλάνα της Περιφέρειας. Το σχέδιο της Περιφέρειας Αττικής δεν σταματά εκεί. Επεκτείνεται στη Βίλα Ζωγράφου και τα ιστορικά κτίρια του παλιού Στρατιωτικού Νοσοκομείου, το Ορφανοτροφείο του Καποδίστρια στην Αίγινα και την Οικία Αναργύρου στις Σπέτσες.

Ξενοδοχείο 4 αστέρων στο ιστορικό κτίριο της εφημερίδας «Εστία» στο κέντρο της Αθήνας

Σημαντικές παρεμβάσεις δρομολογούνται στο ιστορικό κτίριο της εφημερίδας «Εστία» (που πλέον εκδίδεται υπό νέα ιδιοκτησία) στην οδό Άνθιμου Γαζή 7, στο κέντρο της Αθήνας. Συγκεκριμένα, από τo Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων αναμένεται να εγκριθεί η προμελέτη που προβλέπει την αποκατάσταση του κτιρίου, το οποίο έχει χαρακτηριστεί μνημείο, αλλά και την καθαίρεση του όμορου μη χαρακτηρισμένου κτιρίου στην οδό Καρύτση 8, με ταυτόχρονη αποκατάσταση της διατηρητέας όψης του. Παράλληλα, σχεδιάζεται η ανέγερση νέου εξαώροφου κτιρίου με υπόγειο και δώμα με πισίνα, ενώ εγκρίθηκε και η αλλαγή χρήσης του ακινήτου από γραφεία σε ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων.

Η ιδιοκτησία ανήκει στην Estia Development, που προχωράει στην επένδυση με στόχο τη δημιουργία μιας νέας τουριστικής μονάδας στην «καρδιά» του ιστορικού τριγώνου. Το κτίριο της «Εστίας» φέρει έντονο συμβολικό βάρος, καθώς για δεκαετίες υπήρξε η στέγη της ομώνυμης εφημερίδας, μιας από τις παλαιότερες του ελληνικού Τύπου, που ιδρύθηκε το 1876 και εξακολουθεί να κυκλοφορεί μέχρι σήμερα. Η μετατροπή του σε ξενοδοχείο εντάσσεται στη γενικότερη τάση αξιοποίησης ιστορικών ακινήτων του κέντρου της Αθήνας σε τουριστικές υποδομές, οι οποίες τα τελευταία χρόνια μεταμορφώνουν το τοπίο γύρω από την πλατεία Καρύτση και τις γειτονικές περιοχές.

Oι αθόρυβες επενδυτικές κινήσεις της Domes Resorts

Συνεχής επενδυτική κινητικότητα -ήσυχα και μεθοδικά- παρατηρείται από την ξενοδοχειακή αλυσίδα Domes Resorts της οικογένειας Σπανού, η οποία επεκτείνει το αποτύπωμά της σε μεγάλους τουριστικούς προορισμούς της χώρας, με εξαγορές όχι μόνο ξενοδοχειακών μονάδων, αλλά και ακινήτων ιδιαίτερου κάλλους, όπως διατηρητέα σπίτια. Τον Ιούλιο άνοιξε το Neema Maison Finikia στη Σαντορίνη και τώρα ο όμιλος στρέφει το βλέμμα του στην Κέρκυρα, όπου αγόρασε ένα διατηρητέο σπίτι στο κέντρο της πόλης και μόλις έλαβε την άδεια να το μετατρέψει σε 5άστερο ξενοδοχειακό κατάλυμα. Συγκεκριμένα, η οικοδομική άδεια αναφέρει ότι θα πραγματοποιηθούν εργασίες «ενεργειακής αναβάθμισης και αλλαγής χρήσης σε ξενοδοχείο 5 αστέρων, με εκβάθυνση και επέκταση υπογείου, αλλαγές εσωτερικής διαρρύθμισης, αποκατάσταση όψεων και τροποποίηση ανοιγμάτων». Εν τω μεταξύ, η ελληνική ξενοδοχειακή αλυσίδα βρίσκεται στη φάση οριστικοποίησης της εξαγοράς του Lindian Village της Ρόδου από το βρετανικό fund Zetland Capital, ενώ μόλις πρόσφατα επικράτησε στον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ για την 30ετή εκμίσθωση του Ξενία Ουρανούπολης.

Προχωρεί το οδικό ΣΔΙΤ Μαυροβούνι – Έδεσσα

Σταδιακά λύνεται το «χειρόφρενο» για τα μεγάλα οδικά έργα ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας. Μετά τον άξονα Δράμα – Αμφίπολη, σειρά παίρνει ο δρόμος Μαυροβούνι – Έδεσσα, καθώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέκρινε το τεύχος πρόσκλησης υποβολής προσφορών για τη Β’ Φάση του διεθνούς διαγωνισμού με ανταγωνιστικό διάλογο. Το έργο αφορά την αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2, από το Μαυροβούνι έως την Έδεσσα, περιλαμβάνοντας και τις παρακάμψεις Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας. Θα υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 444,9 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Η σημασία του είναι ιδιαίτερα μεγάλη για τη Δυτική και Κεντρική Μακεδονία, αφού θα ενισχύσει την ασφάλεια, θα μειώσει σημαντικά τον χρόνο διαδρομής και θα αναβαθμίσει τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Έδεσσα. Με την απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Δήμα, το έργο μπαίνει στην τελική ευθεία: οι τρεις προεπιλεγμένοι «μνηστήρες» -η ΑΒΑΞ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ένωση ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (νυν ΑΚΤΟR) – Mytilineos- καλούνται πλέον να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού θα οδηγήσει στην υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ και στην εκκίνηση των εργασιών, που αναμένονται με μεγάλο ενδιαφέρον στην περιοχή.

Πειραιάς: Η γραμμή Λεύκας – Αγίου Διονυσίου μετατρέπεται σε πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο

Σε πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο με χώρους πρασίνου, αθλητικές και πολιτιστικές υποδομές πρόκειται να μετατραπεί η ανενεργή σιδηροδρομική γραμμή από τη Λεύκα έως τον Άγιο Διονύσιο Πειραιά, μήκους 1.300 μέτρων. Η σχετική σύμβαση 25ετούς μίσθωσης υπεγράφη μεταξύ της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ και του Δήμου Πειραιά, ενώ παράλληλα υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) για τη δωρεάν εκπόνηση πρότυπης μελέτης ανάπλασης. Η πρωτοβουλία στοχεύει στην αναβάθμιση των γειτονιών των Δ’ και Ε’ Δημοτικών Κοινοτήτων, ενισχύοντας την πεζή και ποδηλατική κινητικότητα.