Τα (νέα) σενάρια πώλησης της Δέλτα, το ταξίδι Μεγάλου στις ΗΠΑ, το νέο πράσινο φως για τον ΒΟΑΚ και η τύχη του λόφου Φασκομηλιά

Η CVC συνεχίζει το σχέδιο αποεπένδυσης από τον όμιλο Vivartia, με τη Δέλτα να αποτελεί τον επόμενο κρίσιμο σταθμό

Άλεξ Φωτακίδης © CVC

Τα (νέα) σενάρια πώλησης της Δέλτα

Το κλίμα γύρω από την πώληση της Δέλτα φαίνεται να παραμένει θετικό, με τις διαδικασίες να προχωρούν με σταθερό ρυθμό. Όπως αναφέρουν άνθρωποι με γνώση του θέματος, οι συζητήσεις βρίσκονται σε ώριμο στάδιο και σύντομα αναμένονται εξελίξεις. Η CVC, έχοντας ήδη υλοποιήσει την πώληση του Μπάρμπα Στάθη και της Δωδώνης, συνεχίζει το σχέδιο αποεπένδυσης από τον όμιλο Vivartia, με τη Δέλτα να αποτελεί τον επόμενο κρίσιμο σταθμό. Στο παρελθόν υπήρξαν διερευνητικές επαφές με τη Friesland Campina, τη γνωστή πολυεθνική που διαθέτει το brand ΝΟΥΝΟΥ, ενώ δεν έλειψαν και τα σενάρια που έφεραν τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο στο προσκήνιο. Αν και τίποτα δεν έχει «κλειδώσει» οριστικά, το ενδιαφέρον παραμένει έντονο και η αγορά παρακολουθεί στενά τις κινήσεις. Το βέβαιο είναι ότι η έκβαση της συμφωνίας θα έχει σημαντικό αποτύπωμα στον κλάδο των τροφίμων και των γαλακτοκομικών προϊόντων.

Το ταξίδι Χρ. Μεγάλου στις ΗΠΑ πήγε καλά

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το ταξίδι της διοίκησης της Τράπεζας Πειραιώς στις ΗΠΑ, όπου πραγματοποίησε συναντήσεις με περισσότερους από 60 διαχειριστές επενδυτικών κεφαλαίων σε Νέα Υόρκη, Σικάγο, Λος Άντζελες και Σαν Φρανσίσκο. Η διοικητική ομάδα της Πειραιώς, με επικεφαλής τον CEO, Χρήστο Μεγάλου, και τον Group CFO, Θοδωρή Γναρδέλλη, συνοδευόμενη από τη Head of Business Planning, IR & ESG, Χρυσάνθη Μπερμπάτη, και τον Head of IR, Ξενοφώντα Δαμαλά, συμμετείχε στο μεγάλο συνέδριο Global Emerging Markets της UBS στη Νέα Υόρκη στις 3-4 Σεπτεμβρίου, όπου πραγματοποίησε συναντήσεις με τους μεγαλύτερους long only διαχειριστές κεφαλαίων της πόλης, μεταξύ των οποίων οι J.P. Morgan ΑΜ, Lazard, Millenium, American Century, Morgan Stanley ΙΜ. Η ομάδα της Πειραιώς ταξίδεψε στη συνέχεια σε Σικάγο, Λος Άντζελες και Σαν Φρανσίσκο, όπου πραγματοποίησε διμερείς συναντήσεις με νέους επενδυτές, οι οποίοι εκδήλωσαν έντονο ενδιαφέρον για την Ελλάδα και την τράπεζα. Στις συναντήσεις αυτές, ο CEO, Χρήστος Μεγάλου, παρουσίασε τις τάσεις και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, η οποία ξεχωρίζει θετικά ανάμεσα στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωζώνης, σημειώνοντας υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης και σημαντική βελτίωση στα δημοσιονομικά της μεγέθη σε σχέση με το παρελθόν. Για την Πειραιώς, ο Χρήστος Μεγάλου παρουσίασε τις πρόσφατες τάσεις και τους επιχειρηματικούς στόχους της τράπεζας για το 2025 και εφεξής. Όπως μου μεταφέρουν οι πηγές μου, το ενδιαφέρον των επενδυτών ήταν μεγάλο, ειδικά για τη δυνατή πιστωτική επέκταση που επιτυγχάνει η Πειραιώς και την ισχυρή παραγωγή εσόδων από προμήθειες, με αιχμές το asset management και το bancassurance. Οι δύο αυτές πηγές εσόδων αναμένεται να ενισχυθούν περαιτέρω με την απόκτηση της Εθνικής Ασφαλιστικής. Η αναμενόμενη ενίσχυση των κερδών ανά μετοχή της τράπεζας από το 2026, σε συνδυασμό με τις ελκυστικές αποτιμήσεις σε σχέση με τον ευρωπαϊκό κλάδο, βρέθηκε επίσης στο επίκεντρο των συζητήσεων της διοίκησης με τους επενδυτές.

Εκατό θεσμικοί στο ομόλογο της Τράπεζας Κύπρου

Την εμπιστοσύνη πάνω από 100 θεσμικών επενδυτών κέρδισε η έκδοση ομολόγου Tier II της Τράπεζας Κύπρου, με τις προσφορές να ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ, για ποσό κεφαλαίων 300 εκατ. ευρώ που επιδίωκε να αντλήσει η τράπεζα. Η ψήφος εμπιστοσύνης των επενδυτών δεν αποτυπώνεται μόνο στην υπερκάλυψη του ομολόγου κατά 10 φορές, αλλά και στο γεγονός ότι επρόκειτο για έκδοση χαμηλότερης ιεραρχικά από άποψης ποιότητας των senior ομολόγων, γεγονός που δείχνει ότι οι επενδυτές αισθάνονται ασφαλείς με την Τράπεζα Κύπρου, αποδεχόμενοι υψηλότερο ρίσκο. Χθες το ομόλογο διαπραγματεύθηκε στην αγορά ακόμη υψηλότερα (κατά 30 μονάδες βάσης) από το κλείσιμο της έκδοσης, που είχε γίνει με  περιθώριο τιμολόγησης 195 μονάδων βάσης (η τελική απόδοση είχε διαμορφωθεί στο 4,32%, από 4,67% που ήταν στο άνοιγμα του βιβλίου προσφορών). Με spread 180-190 μονάδων βάσης, ελαφρώς υψηλότερα από το ομόλογο της Τράπεζας Κύπρου, διαπραγματεύονται τα ομόλογα Tier II των τεσσάρων μεγάλων ελληνικών τραπεζών. Ωστόσο, αυτά έχουν εκδοθεί για μεγαλύτερα ποσά, μίνιμουμ 500 εκατ. ευρώ, που σημαίνει ότι δίνουν μεγαλύτερη δυνατότητα ρευστότητας στους επενδυτές. Τα νέα ομόλογα της Τράπεζας Κύπρου έχουν λήξη στις 18 Σεπτεμβρίου 2036, με δικαίωμα πρόωρης εξόφλησής τους οποτεδήποτε κατά τη διάρκεια της περιόδου των έξι μηνών από τις 18 Μαρτίου 2031 μέχρι τις 18 Σεπτεμβρίου 2031, εφόσον η τράπεζα λάβει τις απαιτούμενες εποπτικές εγκρίσεις. Σημειώνεται ότι η νέα έκδοση της Τράπεζας Κύπρου θα χρησιμοποιηθεί πέραν χρηματοδοτικών σκοπών και για την πρόωρη εξόφληση υφιστάμενου ομολόγου της τράπεζας μεταξύ Απριλίου και Οκτωβρίου 2026. Πρόκειται για ομόλογο μειωμένης εξασφάλισης λήξης 2031, το οποίο θα εξοφληθεί στην τιμή 102,3. Δείγμα της εμπιστοσύνης των ξένων επενδυτών στην Τράπεζα Κύπρου είναι και η αύξηση του ποσοστού της Wellington Management στην τράπεζα, στο 6,02% (26,24 εκατ. δικαιώματα ψήφου), από 5,87% προηγουμένως. Η «ψήφος» των επενδυτών στην Τράπεζα Κύπρου εδράζεται στα ισχυρά οικονομικά αποτελέσματά της, στην απόδοση ιδίων κεφαλαίων (στο 18,4% το α’ εξάμηνο, υπερβαίνοντας τον ετήσιο στόχο της τράπεζας) και στις υψηλές μερισματικές αποδόσεις. Η τράπεζα ξεκίνησε την καταβολή ενδιάμεσου μερίσματος 0,20 ευρώ ανά μετοχή, που αντιστοιχεί σε ποσοστό διανομής περίπου 40% της κερδοφορίας του πρώτου εξαμήνου, ενώ η διοίκηση στοχεύει σε ποσοστό διανομής 70% για το σύνολο του 2025.

Ψάχνουν διαχειριστές αφερεγγυότητας

Διαχειριστές αφερεγγυότητας αναζητεί η Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα & Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Τα ενδιαφερόμενα φυσικά πρόσωπα προλαβαίνουν να υποβάλουν αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Διαχειριστών Αφερεγγυότητας έως και το Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2025, στις 7.00 μ.μ., προκειμένου να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις που διοργανώνει η Επιτροπή Εξετάσεων Διαχειριστών Αφερεγγυότητας. Οι εξετάσεις θα διεξαχθούν με ηλεκτρονικό τρόπο την Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2025, στις 6 μ.μ., και περιλαμβάνουν γνωστικά αντικείμενα σχετικά με Αστικό Δίκαιο, Εμπορικό Δίκαιο, Γενικές Αρχές Λογιστικής και Φορολογίας Επιχειρήσεων, καθώς και Βέλτιστες Πρακτικές Διαχείρισης Αφερεγγυότητας (ΦΕΚ 3452/Β΄/29.7.21). Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας ασκούν συγκεκριμένα καθήκοντα σχετικά με τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή 2ης ευκαιρίας, στο πλαίσιο του ν. 4738/2020. Ειδικότερα, σε υποθέσεις ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού, σε υποθέσεις εξυγίανσης οφειλών επιχειρήσεων και σε υποθέσεις παροχής 2ης ευκαιρίας, μέσω της πλήρους διαγραφής οφειλών. Όπως μαθαίνω, τα καθήκοντα του Διαχειριστή Αφερεγγυότητας μπορεί να εκπονεί, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, και ένα νομικό πρόσωπο, όπως δικηγορική εταιρεία ή ελεγκτική εταιρεία ή συμβουλευτική εταιρεία, εφόσον σε κάθε περίπτωση απασχολεί τουλάχιστον ένα πιστοποιημένο πρόσωπο με οποιαδήποτε σχέση απασχόλησης.

ΒΟΑΚ: Πράσινο φως για την ΜΠΕ της προαίρεσης Κίσσαμος – Χανιά

Πράσινο φως έδωσε ο Δήμος Χανίων για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, που έχει αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ανοίγοντας τον δρόμο για την υλοποίηση ενός εμβληματικού έργου υποδομής για τον νομό. Το έργο, μήκους 30,4 χλμ., περιλαμβάνει σύγχρονη τετράιχνη διατομή, έξι ανισόπεδους κόμβους, έναν ισόπεδο, δέκα γέφυρες, δύο σήραγγες μήκους 1.430 μ. και σειρά τεχνικών παρεμβάσεων, που αναβαθμίζουν συνολικά τις μετακινήσεις στην περιοχή. Στόχος είναι η ασφαλής, ταχεία και άνετη σύνδεση της Κισσάμου με τα Χανιά, με πρόβλεψη για ηλεκτρονικά διόδια, που θα λειτουργούν σε κλειστό σύστημα, με χρέωση ανάλογη της απόστασης. Παράλληλα, οι τοπικές κοινότητες υπογράμμισαν την ανάγκη συμπληρωματικών παρεμβάσεων, όπως η δημιουργία κόμβου στην Αγία Μαρίνα, παράπλευρων οδών, αντιπλημμυρικών έργων και αντιθορυβικών πετασμάτων, ώστε ο νέος αυτοκινητόδρομος να ανταποκριθεί πλήρως στις ανάγκες των κατοίκων και της τοπικής ανάπτυξης.

Πώς είδαν οι αναλυτές τα αποτελέσματα εξαμήνου της Metlen

Θετικά αξιολόγησαν οι αναλυτές τα οικονομικά μεγέθη της Metlen Energy & Metals το πρώτο εξάμηνο του 2025 και τις προοπτικές του ομίλου για το δεύτερο εξάμηνο, παρά την έκτακτη ζημιά στον κλάδο M Power Projects (MPP), αναδεικνύοντας -μεταξύ άλλων- τα ιδιαίτερα εύρωστα μεγέθη του τομέα ΑΠΕ (με ειδική μνεία στις προοπτικές για έργα αποθήκευσης και την ολοκλήρωση της πώλησης του χαρτοφυλακίου της Αυστραλίας), την προοπτική για μερίδιο αγοράς 30% στην προμήθεια ηλεκτρισμού, την εκτίμηση για συγκρατημένες κεφαλαιουχικές δαπάνες και ισχυρές ταμειακές ροές το β’ εξάμηνο και την αναφορά του επικεφαλής της Metlen, κ. Ευάγγελου Μυτιληναίου, στις επερχόμενες οργανωτικές αλλαγές.

«Εξαιρουμένου του έκτακτου κόστους στα Power Projects, η απόδοση των βασικών ενεργειακών δραστηριοτήτων του ομίλου ήταν ισχυρή», ανέφερε η Berenberg. «Η στροφή προς περισσότερες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα του αλουμινίου αναμένεται να μειώσει το κόστος. Συνολικά, η αύξηση του EBITDA ήταν ισχυρή, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στην επίτευξη των στόχων του ομίλου», πρόσθεσε.

Η Εθνική Τράπεζα σχολίασε πως «εξαιρουμένης της ζημίας του MPP, η δυναμική ανάπτυξης  των EBITDA της Metlen συνεχίστηκε, υποστηριζόμενη από την ανάπτυξη των ενεργειακών δραστηριοτήτων στη ΝΑ Ευρώπη και την επέκταση στις ΑΠΕ. Θετική πορεία αναμένεται και για το Β’ εξάμηνο του 2025, λόγω: α) ανάπτυξης του χαρτοφυλακίου ΑΠΕ σε Ελλάδα και εξωτερικό, β) υψηλής κερδοφορίας του κλάδου ηλεκτροπαραγωγής, γ) αυξημένης κερδοφορίας της Protergia με περαιτέρω διεύρυνση πελατολογίου και δ) ανάκαμψης κερδών της M Power Projects».

Αντίστοιχα σχόλια έκανε και η Τράπεζα Πειραιώς, που ανέφερε πως «το EBITDA του 2025 προβλέπεται τουλάχιστον στο 1 δισ. ευρώ. Οι μεσοπρόθεσμοι στόχοι για 2 δισ. ευρώ επαναβεβαιώθηκαν, με κινητήριο δύναμη τη βελτίωση των υφιστάμενων δραστηριοτήτων και τις νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες που παρουσιάστηκαν στο Capital Markets Day του Λονδίνου».

Η Axia επισήμανε πως «αν και η κερδοφορία για το έτος θα είναι χαμηλότερη από τις αρχικές εκτιμήσεις, η μεσο-μακροπρόθεσμη προοπτική παραμένει θετική, με ισχυρή αναμενόμενη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια». «Οι στρατηγικές επενδύσεις σε ΑΠΕ, γάλλιο, άμυνα και κυκλική οικονομία τοποθετούν την εταιρεία σε τροχιά ισχυρής μεσοπρόθεσμης ανάπτυξης», ανέφερε η Beta, ενώ η Optima σημείωσε πως, λαμβάνοντας υπόψη την ένταξη στον δείκτη FTSE 100 στις 19 Σεπτεμβρίου, καθώς και τη θετική προοπτική για το υπόλοιπο του έτους αλλά και μεσοπρόθεσμα, επαναλαμβάνουμε τη σύσταση αγοράς, με τιμή-στόχο τα 62,40 ευρώ ανά μετοχή».

Η νέα εποχή του λόφου της Φασκομηλιάς

Αρχαιολογικός χώρος χαρακτηρίστηκε επίσημα ο λόφος της Φασκομηλιάς, ο οποίος αποτέλεσε για χρόνια πεδίο σύγκρουσης μεταξύ της Εκκλησίας και του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης. Η εξέλιξη αυτή αλλάζει ριζικά τα δεδομένα για τη διαχείριση και την τύχη της εξαιρετικά προνομιούχας περιοχής, που δεσπόζει πάνω από τη Λίμνη της Βουλιαγμένης. Η Εκκλησία της Ελλάδος, η οποία διατηρεί την πλήρη κυριότητα των περίπου 1.200 στρεμμάτων του λόφου, είχε επί δεκαετίες βλέψεις για οικοδομική αξιοποίηση της έκτασης. Σχέδια που στο παρελθόν έφτασαν μέχρι και στην απόπειρα παραχώρησης οικοπέδων σε βουλευτές, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, χωρίς ωστόσο να υλοποιηθούν. Περιοριστικό πλαίσιο υπήρχε ήδη από το 2003, με το Προεδρικό Διάταγμα που προέβλεπε αυστηρή προστασία της Λίμνης Βουλιαγμένης. Ωστόσο, με την πρόσφατη υπουργική απόφαση της Λίνας Μενδώνη ενισχύεται θεσμικά η προστασία μιας περιοχής που ήδη υπάγεται στο δίκτυο NATURA 2000, συνδυάζοντας τον οικολογικό με τον πολιτιστικό της χαρακτήρα. Η Φασκομηλιά, σε υψόμετρο 70 μέτρων και με πανοραμική θέα από τον Υμηττό μέχρι τη θάλασσα, παίρνει το όνομά της από τα φασκόμηλα που φύονταν παλαιότερα στην περιοχή. Ο λόφος αναγνωρίζεται πλέον όχι μόνο ως δασικό απόθεμα και φυσικό τοπίο, αλλά και ως χώρος με σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, τεκμηριωμένα από την Εφορεία Αρχαιοτήτων. Η διαδικασία για την κήρυξη ξεκίνησε το 2018, έπειτα από ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης.

Fraport: Ισχυρή ώθηση στο «Μακεδονία» από τη διεθνή κίνηση

Οι τουρίστες εξωτερικού έδωσαν ισχυρή ώθηση στην αύξηση της επιβατικής κίνησης στο μεγαλύτερο από τα περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport, στο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Στην πρώτη πεντάδα των ταξιδιωτών που πέταξαν για το «Μακεδονία» στο οκτάμηνο του 2025, μετά τους Έλληνες, είναι οι Γερμανοί, κάτι αναμενόμενο, καθώς στη Γερμανία είναι πολυάνθρωπες οι ελληνικές κοινότητες, κυρίως με μετανάστες από τη Βόρειο Ελλάδα, ενώ διαχρονικά μεγάλος αριθμός Γερμανών τουριστών δείχνει προτίμηση σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, στη Χαλκιδική, την Πιερία, αλλά και σε νησιά του Βορείου Αιγαίου. Στoυς «top 5» των εισερχόμενων τουριστών, ακολουθούν Βρετανοί, Κύπριοι και Ιταλοί, με την αύξηση της διεθνούς κίνησης στο διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου του 2025 να είναι +9,6%, δηλαδή υπερδιπλάσια της αύξησης στην κίνηση εσωτερικού, που διαμορφώθηκε στο +3,5%.

Γεμάτα Χανιά, άδεια Σαντορίνη

Για να μείνουμε στα αεροδρόμια, ο Αύγουστος, μήνας-κορυφή της σεζόν, έφερε νέο ρεκόρ για τα 14 αεροδρόμια της Fraport, με 6,8 εκατ. επιβάτες και αύξηση 4% σε σχέση με πέρυσι. Όμως πίσω από τον πανηγυρικό τίτλο κρύβεται μια εικόνα «διπλής ταχύτητας» για τον ελληνικό τουρισμό. Στην Κρήτη, τα Χανιά κατέγραψαν άνοδο σχεδόν 7%, η Θεσσαλονίκη εκτοξεύτηκε στο +9%, ενώ ακόμη και η Καβάλα σχεδόν διπλασίασε την κίνηση εσωτερικού. Στον αντίποδα, τα δύο πιο «διάσημα» νησιά του Αιγαίου δείχνουν σημάδια κόπωσης: η Σαντορίνη βούλιαξε με -9% τον Αύγουστο και -16% στο οκτάμηνο, ενώ η Μύκονος κινείται στα όρια της στασιμότητας.

Η ανάγνωση είναι ξεκάθαρη: οι προορισμοί με κορεσμένη φήμη χάνουν έδαφος, την ώρα που άλλοι, με μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης και διαφοροποιημένη ζήτηση, κερδίζουν μερίδιο. Για τις αεροπορικές εταιρείες και τους επενδυτές στον τουρισμό, η στροφή αυτή δεν είναι απλώς στατιστική. Δείχνει πού κατευθύνεται το «ζεστό» χρήμα των ταξιδιωτών τα επόμενα χρόνια. Εν τω μεταξύ, τον Αύγουστο η νούμερο 1 εθνικότητα των τουριστών στην Ελλάδα ήταν οι Βρετανοί -σχεδόν 700.000 έφτασαν στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια- και ακολούθησαν οι Έλληνες (περισσότεροι από 445.000), οι Γερμανοί (432.000) και οι Ιταλοί (343.000).

Αυτό που εντυπωσίασε και το οποίο επισημαίνει η Fraport και για τα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται είναι ότι «η κρίση στο Ισραήλ στις αρχές του καλοκαιριού δεν επηρέασε την κυκλοφορία των Ισραηλινών επιβατών τον Αύγουστο, η οποία αυξήθηκε κατά 53,9%, σε σύγκριση με τον Αύγουστο του προηγούμενου έτους».

Ειδικότερα τον Αύγουστο, σε αυτά τα 14 αεροδρόμια καταγράφηκε αυξημένη κίνηση από Γερμανία αλλά και Πολωνία, με τη διεθνή επιβατική κίνηση να φθάνει στους 5,87 εκατ. επιβάτες, μειωμένη όμως κατά -4,4%, σε σχέση με τον περσινό Αύγουστο, κάμψη που, μερικώς τουλάχιστον, οφείλεται στη μείωση των τουριστικών ροών προς Μύκονο και Σαντορίνη. Ειδικά σε ο,τι αφορά το αεροδρόμιο Μακεδονία, το μεγαλύτερο των 14 περιφερειακών, να σημειωθεί ότι για την αναβάθμιση και επέκτασή του επενδύθηκαν περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ, καθώς είναι το δεύτερο μεγαλύτερο αεροπορικό hub της χώρας και έχει πολύ μεγάλη κίνηση εσωτερικού στη διάρκεια όλου του χρόνου.

Πανευρωπαϊκό δίκτυο για μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων από CMA CGM

Αν και η Ελλάδα δεν περιλαμβάνεται στον πρώτο γύρο επενδύσεων, ο γαλλικός κολοσσός CMA CGM (ο τρίτος μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς), που συμμετέχει με μειοψηφικό μερίδιο στον ΟΛΘ, ετοιμάζεται να δημιουργήσει ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο ανακύκλωσης μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων. Μέσω της θυγατρικής Ceva Logistics, θα δημιουργηθούν δεκαπέντε εξειδικευμένοι χώροι σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, για την αποθήκευση, ανακύκλωση ή αναγέννηση αυτών των μεγάλων μπαταριών. Αν και οι πωλήσεις 100% ηλεκτρικών οχημάτων αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 16% των ταξινομήσεων οχημάτων στην Ευρώπη (Ιανουάριος έως Ιούλιος 2025), το ζήτημα του τέλους του κύκλου ζωής ή της επαναχρησιμοποίησης των βαριών μπαταριών τους είναι όντως ένα θέμα. Ένα θέμα που βρίσκεται στα σπάργανα, αλλά αναπόφευκτα θα αυξάνεται.

Με πρόσφατη οδηγία, οι Βρυξέλλες κατέστησαν υποχρεωτική την ανακύκλωση των μπαταριών των αυτοκινήτων ή των SUV στο τέλος της ζωής τους. Επιδιώκουν, μέχρι το 2030, τουλάχιστον το 25% των κρίσιμων μετάλλων (λίθιο, κοβάλτιο, νικέλιο κ.λπ.) να προέρχεται από ανακυκλωμένα υλικά, για τη μείωση της ευρωπαϊκής εξάρτησης από την Κίνα στα εν λόγω σπάνια μέταλλα.

Πλατφόρμα ψηφιοποίησης για ζυθοποιίες made in Greece

Έχουμε γράψει πολλές φορές από αυτήν τη στήλη για τα ελληνικά success stories που ξεχωρίζουν διεθνώς. Η επικαιρότητα επιβεβαιώνει ότι δεν είναι οι αναλύσεις μας αισιόδοξες, αλλά το ίδιο το ελληνικό startup οικοσύστημα, που κάνει «θόρυβο» το τελευταίο διάστημα. Μόλις χθες έγινε γνωστή μια στρατηγική συνεργασία που δύσκολα περνά απαρατήρητη: η ελληνική Indeex, πρωτοπόρος στον βιομηχανικό ψηφιακό μετασχηματισμό μέσω Τεχνητής Νοημοσύνης, ανακοίνωσε συμμαχία με τη γερμανική Ziemann Holvrieka, παγκόσμιο ηγέτη στην παραγωγή εξοπλισμού για τη βιομηχανία υγρών τροφίμων.

Το αποτέλεσμα είναι το Ziemann AnalytiX powered by Indeex, μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα ψηφιοποίησης για ζυθοποιίες, η οποία δεν μένει στη θεωρία, αλλά έχει ήδη εφαρμοστεί σε βιομηχανίες τροφίμων σε πέντε ευρωπαϊκές χώρες, προσφέροντας διψήφια βελτίωση αποδοτικότητας και μείωση πόρων. Η συνεργασία δεν «χτίστηκε» στα χαρτιά. Η Ziemann δοκίμασε εκτενώς την πλατφόρμα στο υπερσύγχρονο εργοστάσιό της στο Ludwigsburg, επιβεβαιώνοντας την αξιοπιστία και την κλιμάκωση της λύσης. Και τώρα οι δύο εταιρείες βγαίνουν στη διεθνή σκηνή με κοινό brand, παρουσιάζοντάς το επίσημα στην Drinktec 2025 στο Μόναχο. Μεταφράζουμε τη συμφωνία ως ένα ακόμη σημάδι ότι οι «made in Greece» startups δεν κάνουν απλώς βήματα, αλλά παίζουν πλέον σε παγκόσμιο επίπεδο…