Έτοιμος για νέα πωλητήρια ο κλάδος ηλεκτρικών
Μετά την πώληση της Κωτσόβολος στη ΔΕΗ, ο κύκλος των πωλήσεων μεγάλων αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών δεν έχει ολοκληρωθεί. Αυτό έλεγε άνθρωπος που γνωρίζει καλά τα πράγματα. Ότι και άλλοι από τους μεγάλους θα «σουλουπωθούν», θα «καλλωπιστούν» και θα βγουν στην αγορά για να αναζητήσουν την κατάλληλη «νύφη». Ο κλάδος αυτός παραμένει ιδιαίτερα κινητικός τα τελευταία χρόνια, με αρκετές ανακατατάξεις. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι και τα Public είχαν εξαγοράσει τα Media Markt, τα οποία απορρόφησαν πλήρως στη συνέχεια. Αλλά και πολλές ακόμα εξελίξεις που είχαν λάβει χώρα κοντά στα χρόνια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης ή στη διάρκειά της. Μην ξεχνάτε για παράδειγμα την Ηλεκτρονική Αθηνών, η οποία κατέρρευσε, τη Συκάρης που έκλεισε και αρκετές ακόμα που για να τις απαριθμήσουμε θα πάρει ώρα. Στα ονόματα αυτών που θα βγουν προς πώληση θα είναι και περιπτώσεις που θα αποτελέσουν έκπληξη. Προς το παρόν, όμως, χρειάζεται λίγη υπομονή. Όπως προείπαμε, απαιτούνται «καλλωπισμός» και σωστή προετοιμασία.
Η Alpha Bank σπάει το ρόδι για τις ελληνικές τράπεζες στο συνέδριο της BofA
Στο Λονδίνο στρέφονται αυτήν την εβδομάδα τα βλέμματα της τραπεζικής αγοράς, καθώς όλες οι ελληνικές τράπεζες δίνουν το «παρών» στο συνέδριo της Bank of America. Σ’ ένα τόσο μεγάλης σημασίας συνέδριο -αυτό και το αντίστοιχο της Morgan Stanley θεωρούνται τα σημαντικότερα επενδυτικά/τραπεζικά events ετησίως – η ατζέντα των Ελλήνων τραπεζιτών είναι πάντα βαριά. Φέτος, όμως, υπάρχει μια ελληνική ιδιαιτερότητα για τον Βασίλη Ψάλτη της Alpha Bank και την ομάδα του. Έπειτα από 15 χρόνια σιωπής, λόγω κρίσης, ελληνική τράπεζα επιστρέφει στο plenary session του συνεδρίου, δηλαδή «στην ολομέλεια», στο ίδιο πάνελ με τους «μεγάλους» της Ευρώπης. Και αυτή η ελληνική Τράπεζα είναι η Alpha Bank. Οι πληροφορίες λένε ότι οι συναντήσεις με διεθνείς επενδυτές έχουν κλείσει ασφυκτικά, με το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται όχι μόνο στη συνεργασία με τη UniCredit (που ήδη κατέχει το 26% της Alpha Bank), αλλά και στα σενάρια περαιτέρω κινήσεων της ελληνικής τράπεζας στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή. Η ουσία; Η Alpha Bank επιστρέφει στο διεθνές προσκήνιο με τρόπο που δύσκολα περνά απαρατήρητος. Και οι διάδρομοι του City αναμένεται να έχουν… μπόλικο ελληνικό χρώμα αυτές τις ημέρες.
Στο στόχαστρο της ΕΚΤ τα NPLs των συνεταιριστικών τραπεζών
Εν τω μεταξύ, σφίγγουν τα εποπτικά λουριά στις μικρότερες τράπεζες, οι οποίες εποπτεύονται μεν από τις εθνικές κεντρικές τράπεζες, αλλά ένα (μεγάλο) μάτι έχει πάνω τους και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Το θυμόμαστε, άλλωστε, από την περίπτωση της πρώην Attica Bank, που η ΕΚΤ (εκτός από την ΤτΕ) πίεζε για αύξηση κεφαλαίων και εξυγίανση. Το ενδιαφέρον της ΕΚΤ για τις μικρότερες, μη συστημικές τράπεζες δικαιολογείται, αφού αρκεί το παραπάτημα ενός μικρού «παίκτη» για να διασαλευτεί η σταθερότητα όλου του συστήματος. Τι κάνει, λοιπόν, η ΕΚΤ εφεξής για να φυλάει τα ρούχα της; Θα εναρμονίσει το πλαίσιο εποπτείας των μικρότερων τραπεζών με αυτό που ισχύει για τις μεγάλες τράπεζες. Και ο λόγος είναι διότι οι μικρές τράπεζες διατηρούν ακόμη υψηλά ποσοστά «κόκκινων» δανείων (αν και τα έχουν μειώσει σημαντικά την τελευταία δεκαετία), ενώ έχουν και χαμηλότερη κάλυψη των επισφαλών δανείων από προβλέψεις. Η ΕΚΤ θέλει και οι μικρές τράπεζες να προβούν σε δραστικές κινήσεις μείωσης των «κόκκινων» δανείων, καθώς τα έχουν «κλωσήσει» επί μακρόν, εντείνοντας αφενός τους κινδύνους μελλοντικών επισφαλειών και εμποδίζοντας αφετέρου τη δυναμική για νέες χορηγήσεις. Το σχέδιο για την εναρμόνιση της εποπτικής προσέγγισης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων και στις λιγότερο σημαντικές τράπεζες τέθηκε χθες σε διαβούλευση από την ΕΚΤ, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 27 Οκτωβρίου. Στα καθ’ ημάς, οι νέοι εποπτικοί κανόνες θα αφορούν ουσιαστικά τρεις συνεταιριστικές τράπεζες (Ηπείρου, Χανίων, Θεσσαλίας) που έχουν ακόμη υψηλά ποσοστά «κόκκινων» δανείων και θα πρέπει να ακολουθήσουν μια πιο ενεργητική πολιτική διαχείρισής τους. Όπως πληροφορούμαι, η ΕΚΤ δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα «κόκκινα» δάνεια μικρών τραπεζών, οι οποίες δεν εντάσσονται σε σχήματα αντιμετώπισης των NPLs. Και δεν πρόκειται για σχήματα όπως ο δικός μας «Ηρακλής», αλλά για τα λεγόμενα Institutional Protection Schemes (IPS), που υπάρχουν στην Ιταλία, τη Γερμανία και την Αυστρία και που ουσιαστικά οι μικρότερες τράπεζες έχουν ένα ιδιόμορφο καθεστώς προστασίας από τις μεγαλύτερες σε περίπτωση που γίνει η «στραβή».
Νέο ραντεβού για τον «Ηρακλή» κλείνει το υπουργείο Δικαιοσύνης
Το υπουργείο Δικαιοσύνης -μαθαίνω ότι- θα αναλάβει να καθορίσει την επόμενη συνάντηση που θα έχουν οι εμπλεκόμενοι με τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων και την πορεία των τιτλοποιήσεων του «Ηρακλή». Την περασμένη Παρασκευή υπήρξε νέα συνάντηση για το θέμα, αλλά όλοι αναμένουν στο ακουστικό τους για τα επόμενα ουσιαστικά βήματα. Θυμίζω ότι μια πρώτη ευρεία συνάντηση των εμπλεκόμενων μερών είχε γίνει στις 25 Αυγούστου, στην οποία συμμετείχαν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, η υποδιοικήτρια της ΤτΕ, Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, και ο γενικός διευθυντής Εποπτείας, Γιάννης Τσικριπής, οι CEOs των μεγαλύτερων servicers και των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, συν της CrediaBank, ο πρόεδρος του ΟΔΔΗΧ, Δημήτρης Τσάκωνας, και η γενική γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Θεώνη Αλαμπάση. Η task force που έχει συσταθεί εργάζεται για να επιλύσει τρία βασικά ζητήματα. Πρώτον, τις ταχύτερες μεταβιβάσεις ακινήτων που έχουν στην κατοχή τους οι servicers. Δεύτερον, την κατάχρηση στην άσκηση ανακοπών στους πλειστηριασμούς. Τρίτον, τους οφειλέτες του νόμου Κατσέλη που δεν προχωρούν σε εκποίηση δευτερευουσών κατοικιών τους. Το τελευταίο θέμα που αφορά «ευάλωτους» οφειλέτες με περίπου 10.000 δευτερεύοντα ακίνητα, αξίας 300 εκατ. ευρώ, μαθαίνω ότι έκανε τον υπουργό Δικαιοσύνης, Γιώργο Φλωρίδη, να τραβάει όσα μαλλιά του έχουν απομείνει…
Metlen: Στο ένα δισ. η καθαρή αξία του κλάδου υποδομών
Ενδιαφέρον το σενάριο για ξεχωριστή εισαγωγή στο Χρηματιστήριο (IPO) του τομέα υποδομών του ομίλου Metlen (ΜΕΤΚΑ κ.λπ.), που καταγράφεται στην πρόσφατη έκθεση της Morgan Stanley για τη μετοχή. Ο αναλυτής του διεθνούς οίκου υπογραμμίζει την προοπτική IPO της METKA, αποτιμώντας την καθαρή αξία του τομέα κοντά στο 1 δισ. ευρώ, γεγονός που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως σημαντικός καταλύτης για την περαιτέρω αποτίμηση του ομίλου. Η Morgan Stanley θέτει τιμή-στόχο για τη μετοχή της Metlen στα 66 ευρώ, αντιπροσωπεύοντας περιθώριο ανόδου περίπου 32% από τα τρέχοντα επίπεδα. Παράλληλα, η τράπεζα διατηρεί τη σύσταση Overweight, επισημαίνοντας τις ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης της εταιρείας και το αναπτυξιακό της προφίλ. Σε περίπτωση Upside, τον επόμενο χρόνο, η τιμή-στόχος θα μπορούσε να φτάσει έως και τα 85 ευρώ ανά μετοχή, ξεκλειδώνοντας σημαντικά οφέλη για τους μετόχους.
Για ποιες εισηγμένες «παίζεται» η παραμονή στην Κύρια Αγορά μέχρι 30/9
H ώρα της κρίσης έφτασε για μια σειρά από εισηγμένες, μεταξύ των οποίων: Καρέλιας, Λάμψα, Prodea, ΕΥΑΘ και Attica Group. Και αυτό καθώς κινδυνεύουν να βρεθούν στον προθάλαμο της Επιτήρησης. Ο νέος κανονισμός λειτουργίας του ΧΑ, που βρίσκεται σε ισχύ από την αρχή του χρόνου, προέβλεπε ένα εξάμηνο περιθώριο σε μία σειρά από εισηγμένες να προχωρήσουν σε αύξηση της διασποράς τους (των μετοχών τους) κατ’ ελάχιστον 25%. Λίγα βήματα έγιναν προς την κατεύθυνση αυτήν, με κάποιες εισηγμένες από τη μικρότερη κεφαλαιοποίηση, π.χ. Μπλε Κέδρος, να επιλέγουν τη λύση της διασποράς των μετοχών μέσω… συγγενικών ή φιλικών προσώπων. Μέχρι 30/9 οι εταιρείες που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της ελεύθερης διασποράς των μετοχών τους κατ’ ελάχιστον 25% είχαν τρεις μήνες προθεσμία για να αποκτήσουν market makers. Η διορία λήγει στο τέλος Σεπτεμβρίου. Αν μία εισηγμένη έχει έναν market maker, χρειάζεται και δεύτερο. Αν δεν έχει δύο, θα πρέπει να προσλάβει δύο. Αυτό σημαίνει ότι έχουν διορία άλλους έξι μήνες για να τηρήσουν το κριτήριο που προβλέπει ο νέος κανονισμός του ΧΑ, για να αυξήσουν τη διασπορά των μετοχών τους. Όπως εξηγούν πηγές από το Χρηματιστήριο, όταν το εξάμηνο παρέλθει και δεν έχει γίνει τίποτα από τα παραπάνω, η όποια εισηγμένη που δεν έχει εφαρμόσει το κριτήριο της διασποράς του 25% έχει το δικαίωμα να ζητήσει παράταση για άλλους έξι μήνες, ώστε να μπορέσει να το πράξει. Αν και πάλι δεν το κάνει, τότε τον… Ιούλιο του 2026 η εταιρεία αυτή θα οδηγηθεί στην κατηγορία της επιτήρησης.
Μέχρι στιγμής έχουν αυξήσει διασπορά οι Φίλιππος Νάκας, Μύλοι Λούλη, AVE, Αλουμύλ, Μπλε Κέδρος και Premia. Μείωσε, δε, κάτω από 90% η Alpha Bank στην Alpha Αστικά Ακίνητα. Επίσης, έχουν προσλάβει δύο ειδικούς διαπραγματευτές οι Έλτον, Δάιος, Αττικές Εκδόσεις, MIG, Moda Bagno και Αlpha Real Estate. Δεν έχει θέμα η ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, ενώ οι Μύλοι Κεπενού φεύγουν από το ΧΑ, όπως και το Κτήμα Λαζαρίδη, καθώς την περίοδο αυτήν τρέχουν οι δημόσιες προτάσεις τους για έξοδο από το Χρηματιστήριο. Σε ό,τι αφορά το θέμα προσαρμογής αρκετών εταιρειών στα κριτήρια ελάχιστης μετοχικής διασποράς, που απαιτεί ο νέος κανονισμός, ο Γιάννος Κοντόπουλος είχε αναφέρει κατά την πρόσφατη συνέντευξη Τύπου ότι:
- Οι πέντε εταιρείες με κεφαλαιοποίηση άνω των 200 εκατ. ευρώ που αντιμετώπιζαν ζήτημα επαρκούς διασποράς έγιναν τέσσερις, τρεις εκ των οποίων έχουν προγραμματίσει ενέργειες προσαρμογής.
- Οι 27 εταιρείες με κεφαλαιοποίηση κάτω των 200 εκατ. ευρώ που αντιμετώπιζαν σχετικό ζήτημα έχουν μειωθεί στις 18.
- Η ΕΧAΕ βρίσκεται σε επαφή με τις εταιρείες αυτές.
Η VINCI Ελλάς και τα έσοδα συντήρησης
Η VINCI Κατασκευές Ελλάς ΑΕ, θυγατρική του διεθνούς ομίλου VINCI, συνεχίζει να υλοποιεί τον σχεδιασμό για την ολοκλήρωση των έργων που έχει ήδη αναλάβει, αλλά και την υπογραφή νέων συμβάσεων συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης. Στην αιχμή βρίσκονται τα έργα για την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ και την Ολυμπία Οδός ΑΕ, που περιλαμβάνουν παρεμβάσεις πυροπροστασίας, αποκαταστάσεις σκυροδέματος, επισκευές αρμών και εργασίες οδικής σήμανσης. Παράλληλα, συνεχίζεται η συμμετοχή στην επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, ενώ μέσω του ομίλου υπάρχουν ενεργές συνεργασίες σε διεθνή έργα, όπως το HS2 στο Ηνωμένο Βασίλειο και η Γραμμή 15 του Μετρό στο Παρίσι. Σημειώνεται ότι η χρονιά που πέρασε έκλεισε με αρνητικό πρόσημο, καθώς ο κύκλος εργασιών υποχώρησε στα 6,48 εκατ. ευρώ από 10 εκατ. ευρώ το 2023, οδηγώντας σε ζημίες 382,8 χιλ. ευρώ, έναντι κερδών σχεδόν 0,9 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση. Ωστόσο, οι υπογεγραμμένες συμβάσεις -ύψους άνω των 6,2 εκατ. ευρώ- δίνουν έδαφος για αισιοδοξία, καθώς η διοίκηση εκτιμά ότι η εταιρεία μπορεί να επιστρέψει σε κερδοφορία μέσα στο 2025.
Στο φουλ οι εργασίες για το νέο σχολικό συγκρότημα του Πουκαμισά
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει η μεγάλη επένδυση ύψους 29 εκατ. ευρώ του Εκπαιδευτικού Ομίλου Πουκαμισάς στην Παλλήνη, καθώς ξεκίνησαν οι εργασίες εκσκαφής για την κατασκευή των νέων εγκαταστάσεων των Σχολείων του Ομίλου. Ο κ. Αθανάσιος Πουκαμισάς, ιδρυτής του Ομίλου, μαζί με την κόρη του, Αντιγόνη, και τον γιο του, Χάρη, επισκέφθηκαν το εργοτάξιο και ενημερώθηκαν για την πορεία του έργου από τους υπεύθυνους της κατασκευαστικής εταιρείας VITAEL S.A. και την ομάδα project management της Samaras & Partners Group of Companies. Την επίσκεψη τίμησε και ο δήμαρχος Παλλήνης, Χρήστος Αηδόνης, ο οποίος αναγνώρισε τη σημασία της επένδυσης για την περιοχή, τονίζοντας τον εκπαιδευτικό και κοινωνικό χαρακτήρα της. Πρόκειται για μια στρατηγική πρωτοβουλία που στηρίζεται στην 36ετή εμπειρία του Ομίλου στον χώρο της εκπαίδευσης. Τα νέα σχολεία θα περιλαμβάνουν Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο, με συνολική δυναμικότητα στην πρώτη φάση ανάπτυξης 1.100 μαθητών και 180 εκπαιδευτικών. Η επένδυση αναπτύσσεται σε ιδιόκτητη έκταση 53 στρεμμάτων στην Παλλήνη, με «πράσινο» χαρακτήρα και κτιριακές εγκαταστάσεις συνολικής επιφάνειας 11.950 τ.μ. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στις αθλητικές υποδομές, με στεγασμένους χώρους 3.200 τ.μ., ανοιχτούς χώρους 24.000 τ.μ. και αύλειους χώρους 4.000 τ.μ., ενώ το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης χώρους πρασίνου και στάθμευσης, προσφέροντας ένα σύγχρονο, βιώσιμο και ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Γιατί καθυστερούν 150 λεωφορεία της ΟΣΥ να φτάσουν στους δρόμους της Αθήνας
Νέα τροποποιημένη σύμβαση με την Εθνική Leasing υπέγραψε η Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) Α.Ε. Η νέα σύμβαση τροποποιεί την αρχική, που υπεγράφη έναν χρόνο πριν (22.08.2024) και η οποία προέβλεπε την παράδοση 300 λεωφορείων στην ΟΣΥ εντός 6 μηνών. Ωστόσο, ο στόχος αυτός δεν επιτεύχθηκε και πλέον η παράδοση των λεωφορείων μετατέθηκε για μέχρι το τέλος Νοεμβρίου 2025. Η μετάθεση αυτή αφορά 150 λεωφορεία από τα 300 συνολικά, τα οποία θα μισθωθούν από την Εθνική Leasing. Η αιτία της καθυστέρησης αποδίδεται στην αλλαγή κάποιων τεχνικών προδιαγραφών που επιτάσσει ο νέος Γενικός Κανονισμός Ασφάλειας II (GSR II). Ωστόσο, έχει σημασία να αναφέρουμε ότι οι αλλαγές στον κανονισμό επήλθαν στις 07.07.2024, πριν από την υπογραφή της σχετικής αρχικής σύμβασης μίσθωσης των 300 λεωφορείων. Μάλιστα, φαίνεται ότι τα πρώτα 150 λεωφορεία παραδόθηκαν με τις παλιές προδιαγραφές, ενώ τα υπόλοιπα 150 θα παραδοθούν με τις νέες προδιαγραφές. Ο διαγωνισμός της ΟΣΥ αφορά τη μίσθωση 300 λεωφορείων, εκ των οποίων:
- 100 πετρελαιοκίνητα αρθρωτά (με ρυμουλκό) κατηγορίας EURO VI,
- 100 κανονικά (διαξονικά), κατηγορίας EURO VI και
- 100 ηλεκτρικά αστικά οχήματα midi 8.6m ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. μετά των παρελκομένων τους.
H διάρκεια της μίσθωσης ανέρχεται σε 10 χρόνια (με προαίρεση για ένα επιπλέον έτος) και το ύψος της ανέρχεται σε 201 εκατ. ευρώ (250 εκατ. ευρώ με τον ΦΠΑ).
Επτά προσφορές για τα ταχύπλοα του Λιμενικού Σώματος
Μέχρι 17 Οκτωβρίου 2025 καλούνται οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν στο υπουργείο Ναυτιλίας προσφορές για την προμήθεια 7 νέων ταχύπλοων σκαφών μήκους άνω των 17,5 μέτρων για λογαριασμό του Λιμενικού Σώματος. Το ύψος της προμήθειας εκτιμάται σε 47 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και η σύμβαση προβλέπει την προαιρετική προμήθεια επιπλέον 7 σκαφών (100% επαύξηση του αντικειμένου). Το υπουργείο ακολούθησε τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου και στην πρώτη φάση ήρθε πλειάδα ενδιαφερομένων για την ανάθεση της προμήθειας. Ωστόσο, στη β’ φάση του διαγωνισμού εξουσιοδοτήθηκαν 7 ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές. Πρόκειται για τις εταιρείες:
- Ferreti S.P.A. (Ιταλία)
- Kewatec Aluboat OY AB (Φινλανδία)
- Marine Alutech OY AB (Φινλανδία)
- Penguin Shipyard International PTE LTD (Σιγκαπούρη)
- Societa Industriale Meccanica Ed Affini Navali – SIMAN S.R.L. (Ιταλία)
- Viking Life Saving Equipment Hellas A.E. (Δανία-Ελλάδα)
- Cantiere Navale Vittoria SPA (Ιταλία)
- Damen Workboats BV (Ολλανδία)
Πρόκειται για σημαντικές εταιρείες κατασκευής μικρών σκαφών και επομένως θα υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός για τη νέα προμήθεια των σκαφών του Λιμενικού Σώματος.
Αγνοείται στην Ελλάδα το… έξυπνο σπίτι
Δουλειές με… ουρά για τις «έξυπνες» συσκευές στην Ελλάδα, με τη χώρα μας να πλησιάζει πλέον τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στη διείσδυση αντίστοιχων συσκευών. Οι Έλληνες δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στις smart TVs και στα wearables υγείας, γεγονός που αποτυπώνει μια κοινωνία που θέλει να είναι κοντά στην τεχνολογία, έστω κι αν δεν βρίσκεται ακόμη στην πρωτοπορία. Ενδεικτικά, οι τηλεοράσεις με σύνδεση στο διαδίκτυο έχουν κατακτήσει το ελληνικό σαλόνι, ενώ τα έξυπνα ρολόγια και τα fitness trackers μπαίνουν δυναμικά στη ζωή όσων επενδύουν σε υγεία και φυσική κατάσταση. Στον αντίποδα, το «έξυπνο σπίτι» στην Ελλάδα παραμένει ζητούμενο: Αυτοματισμοί ενέργειας, συστήματα ασφαλείας και συνδεδεμένες οικιακές συσκευές παραμένουν σε χαμηλά ποσοστά υιοθέτησης. Αν και η χώρα μας δεν ανήκει στους ουραγούς της Ευρώπης, δεν βρίσκεται ούτε στις κορυφαίες θέσεις, όπου συναντάμε την Ολλανδία, την Ιρλανδία και τη Δανία με ποσοστά άνω του 87%. Η εικόνα δείχνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές είναι θετικοί στη νέα τεχνολογία, όμως οι επενδύσεις σε υποδομές, η αγοραστική δύναμη και η ταχύτητα με την οποία φτάνουν στην αγορά οι λύσεις IoT παίζουν καθοριστικό ρόλο.
Το κυβερνοέγκλημα θα κοστίσει 15,6 τρισ. μέχρι το 2029
Καμπανάκι για τις οικονομικές επιπτώσεις του κυβερνοεγκλήματος χτυπούν η μία μετά την άλλη όλες οι τελευταίες εκθέσεις. Η τελευταία μελέτη της Mastercard Signals είναι ξεκάθαρη: το κυβερνοέγκλημα δεν είναι απλώς ένας τεχνικός πονοκέφαλος, αλλά ο μεγαλύτερος συστημικός κίνδυνος για την παγκόσμια οικονομία. Οι απώλειες υπολογίζονται στα 15,6 τρισ. δολάρια μέχρι το 2029 -ποσό που ξεπερνά το ΑΕΠ των περισσότερων κρατών. Τι τροφοδοτεί αυτήν την εκρηκτική άνοδο; Πρώτον, η εκτεταμένη χρήση ψηφιακών συστημάτων και συσκευών δημιουργεί ολοένα και περισσότερα τρωτά σημεία. Δεύτερον, η γεωπολιτική αστάθεια καθιστά τον κυβερνοχώρο πεδίο αντιπαράθεσης κρατικών και παρακρατικών φορέων. Τρίτον, η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει το παιχνίδι, με αυτόνομα συστήματα να εντοπίζουν κενά ασφαλείας και να αυτοματοποιούν επιθέσεις. Τέλος, η εμπορευματοποίηση εργαλείων στο Διαδίκτυο και στο dark web επιτρέπει σε οποιονδήποτε να επιτεθεί, ακόμα και χωρίς εξειδίκευση. Η εικόνα που σκιαγραφείται δεν είναι απλώς αυξημένος κίνδυνος απάτης, αλλά μια πιθανή αποσταθεροποίηση ολόκληρων οικοσυστημάτων. Από αυτόνομους agents, που δρουν χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, μέχρι δίκτυα ξεπλύματος, που ενσωματώνουν παράνομα κεφάλαια στη νόμιμη οικονομία, οι παραδοσιακές άμυνες δεν επαρκούν.
Ο νέος ρόλος του Ν. Μαντζούφα
Λίγους μήνες μετά την αποχώρηση από τον όμιλο Sunlight, όπου συνέβαλε στο να πάρει χρηματοδότηση 245 εκατ. ευρώ (το μεγαλύτερο ποσό που είχε κερδίσει ελληνική εταιρεία από το συγκεκριμένο fund) από το Ταμείο Καινοτομίας, ο Νίκος Μαντζούφας αναλαμβάνει μέσω της νέας του εταιρείας ρόλο Ανεξάρτητου Εμπειρογνώμονα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (CINE – European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency). Ως εξωτερικός συνεργάτης θα είναι αξιολογητής προτάσεων, που υποβάλλονται στο πλαίσιο του προγράμματος Innovation Fund. Ο Ν. Μαντζούφας κατείχε για σχεδόν μια δεκαετία τη θέση του γενικού γραμματέα ΣΔΙΤ και συνέβαλλε στην προώθηση του θεσμού των συμπράξεων στην Ελλάδα, ενώ ήταν και ο πρώτος διοικητής του Ταμείου Ανάκαμψης.
Το EU Innovation Fund είναι το μεγαλύτερο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προώθηση καινοτόμων τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών άνθρακα και την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης. Στόχος του είναι να στηρίξει έργα που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, ενισχύουν την ενεργειακή αποδοτικότητα και προωθούν βιώσιμες λύσεις για τη βιομηχανία και τον ενεργειακό τομέα. Έως το 2030 το πρόγραμμα θα διαθέσει περίπου 40 δισ. Φέτος, στην πρόσκληση για να διατεθούν 2,5 δισ., υπέβαλαν 359 εταιρείες προτάσεις, ζητώντας συνολικά 18 δισ. ενισχύσεις. Μέσω ουσιαστικής αξιολόγησης θα επιλεγούν μέχρι το τέλος του έτους οι προτάσεις στις οποίες θα δοθούν τα 2,5 δισ. ευρώ.
Οι εκλογές στο ΞΕΕ και οι συνεχείς ανατροπές
Στις 29, 30 και 31 Οκτωβρίου 2025 θα πραγματοποιηθούν οι εκλογές στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και οι «ανατροπές» διαδέχονται η μία την άλλη. Η πρώτη ήρθε έπειτα από παρέμβαση του υπουργείου Τουρισμού, το οποίο με τροπολογία παρείχε το δικαίωμα για τρίτη θητεία στην προεδρία, αντί του ορίου των δύο θητειών που ίσχυε μέχρι σήμερα. Έτσι, άνοιξε ο δρόμος για την υποβολή εκ νέου υποψηφιότητας από τον -κατά γενική ομολογία πολύ επιτυχημένο νυν πρόεδρο- Αλέξανδρο Βασιλικό. Η δεύτερη ανατροπή ήρθε με την επιστολή του CEO της Aldemar, Αλέξανδρου Αγγελόπουλου, με την οποία πρότεινε ως υποψήφια για τη θέση του προέδρου τη Χριστίνα Τετράδη, πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Λαγανά Ζακύνθου και επί 8 χρόνια αντιπρόεδρο του ΞΕΕ. Η κ. Τετράδη με δική της επιστολή παραδέχεται ότι θα την ενδιέφερε η θέση, δηλώνει όμως ότι θα συστρατευθεί με τον Αλέξανδρο Βασιλικό. Η κατάθεση των υποψηφιοτήτων ολοκληρώθηκε, οπότε δεν αναμένονται άλλες ανατροπές.
Road patching και δύναμη ταχείας επέμβασης
Eπιτέλους, κάποιοι εκεί στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας το έπιασαν: τα μικρά και καθημερινά είναι αυτά που μετρούν στο 24ωρο του πολίτη και όχι τόσο τα μεγάλα έργα, που συνήθως, κεντρικά, εξαγγέλλονται καμιά δεκαριά φορές μέχρι να ενταχθούν σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, προκηρυχθούν, ανατεθούν και μπουν εν τέλει σε φάση κατασκευής. Μετράμε τα μικρά και καθημερινά, όπως μετράμε οι οδηγοί τα κοκκαλάκια μας κάθε φορά που τα αυτοκίνητα βρίσκουν σε λακκούβες ή περνούν πάνω από τις σερπαντίνες των κατεστραμμένων, ανώμαλων οδοστρωμάτων. Με την ευκαιρία, να πούμε ότι περιμένουμε να περάσει επιτέλους η Εγνατία Οδός στον παραχωρησιούχο, γιατί ο ασφαλτοτάπητας του άξονα, βγαίνοντας από Θεσσαλονίκη με κατεύθυνση ανατολικά, έχει κυριολεκτικώς το κακό του χάλι. Επιστρέφοντας στο θέμα μας, οι δρόμοι μέσα στη Θεσσαλονίκη αλλά και έξω από το πολεοδομικό συγκρότημα έχουν χάλι που ξεπερνάει κάθε περιγραφή. Βέβαια, οφείλουμε να πούμε ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει σε υλοποίηση ένα πρόγραμμα αποκατάστασης οδών και πεζοδρομίων, 6+6 έργα. Όμως πέρα από τον κεντρικό Δήμο, πέρα και από το Πολεοδομικό Συγκρότημα, σε όλο τον νομό υπάρχει ανάγκη παρακολούθησης του οδικού δικτύου και αποκατάστασης των ζημιών, άμεσης αποκατάστασης αυτών που μπορούν εύκολα να φτιαχτούν, και ενημέρωσης των αρμόδιων υπηρεσιών για τον προγραμματισμό αποκατάστασης των μεγαλύτερων ζημιών. Χρησιμοποιούμε τον όρο road patching, τον οποίο πρωτοακούσαμε από έναν παλιό εργολάβο δημοσίων έργων και κατασκευαστή, για πολλά χρόνια, δικτύων, ο οποίος θα έφερνε από την Αμερική ένα μηχάνημα γι’ αυτήν ακριβώς τη δουλειά, για να κλείνει τις λακκούβες στους ελληνικούς δρόμους. Φυσικά, αυτό πλέον συμβαίνει κατά κόρον, αλλά οι κακοτεχνίες βγάζουν μάτι. Συνήθως αυτές οι πρόχειρες αποκαταστάσεις γίνονται αφού προηγηθεί κάποιο δυστύχημα ή μεγάλη βλάβη σε όχημα ή απλώς οι δρόμοι έχουν καταντήσει απροσπέλαστοι για ΙΧ επιβατικά. Αλλά η ανάγκη αποκατάστασης των δρόμων δεν περιορίζεται στο «μπάλωμα» του ασφαλτοτάπητα. Εκτός από τις λακκούβες, δρόμοι κλείνουν από κλαδιά δένδρων και κατολισθήσεις, έπειτα από κακοκαιρίες, στηθαία τσαλακώνονται έπειτα από τροχαία ατυχήματα, φρεάτια πλημμυρίζουν ύστερα από έντονες βροχοπτώσεις. Αυτοί όλοι είναι λόγοι πρόκλησης ατυχημάτων, με τους δικυκλιστές να διατρέχουν τους μεγαλύτερους κινδύνους. Επιτέλους, λοιπόν, υπογράφηκε αυτή η σύμβαση της Αντιπεριφέρειας με τεχνική εταιρεία, που θα κάνει αυτό ακριβώς. Θα περιπολεί με πλήρως εξοπλισμένα τεχνικά συνεργεία σε 12 σημεία εθνικών οδών που περνούν από τον νομό Θεσσαλονίκης και σε 37 επαρχιακές οδούς, θα κάνει τις αναγκαίες αποκαταστάσεις και όταν υπάρχει ανάγκη πιο εκτεταμένων επεμβάσεων, θα συντάσσει σχετικές αναφορές. Καλά τα έργα των δεκάδων εκατομμυρίων, αλλά μέχρι να γίνουν, ας είναι η καθημερινότητα οδηγών και επιβατών καλύτερη και ασφαλέστερη.