Τα μεγάλα έργα παραχωρήσεων στο επίκεντρο της στρατηγικής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «ποντάρει» στα μεγάλα έργα παραχωρήσεων για τη μελλοντική της ανάπτυξη, με την Εγνατία Οδό, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, καθώς και σημαντικά έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων και απορριμμάτων να αποτελούν τα επόμενα βήματα, που θα ενισχύσουν σταδιακά την κερδοφορία και θα διασφαλίσουν μακροπρόθεσμες ροές εσόδων. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας που καταγράφηκε στο πρώτο εξάμηνο του 2025 θεωρείται διατηρήσιμη, ακριβώς επειδή στηρίζεται στον στρατηγικό τομέα των παραχωρήσεων. Σύμφωνα με την οικονομική έκθεση, τα καθαρά κέρδη για τους μετόχους ανήλθαν σε 68,1 εκατ. ευρώ έναντι 49,8 εκατ. το 2024, με αύξηση 22,5% στα κέρδη ανά μετοχή, τα οποία διαμορφώθηκαν σε 0,68 ευρώ. Τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε 1,96 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 43,6%, ενώ η λειτουργική κερδοφορία κατέγραψε εκρηκτική αύξηση 84,4%, φτάνοντας τα 317,5 εκατ. ευρώ. Καθοριστικό ρόλο είχε η Αττική Οδός, που συνεισέφερε 89 εκατ. ευρώ στο EBITDA, με την κυκλοφορία στους αυτοκινητοδρόμους του Ομίλου να παραμένει αυξητική. Η δυναμική κερδοφορία ενίσχυσε τις λειτουργικές ταμειακές ροές, οι οποίες σχεδόν τριπλασιάστηκαν στα 219,3 εκατ. ευρώ, έναντι 93,3 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Στο τέλος Ιουνίου τα ελεύθερα ταμειακά διαθέσιμα έφτασαν τα 1,46 δισ. ευρώ, ενώ μετά και την επιτυχημένη έκδοση 7ετούς εταιρικού ομολόγου, η συνολική ρευστότητα του Ομίλου ανέρχεται σε περίπου 2 δισ. ευρώ. Ο καθαρός δανεισμός περιορίστηκε σε 117 εκατ. ευρώ, από 153 εκατ. στο τέλος του 2024. Στον κατασκευαστικό τομέα, το υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο ανήλθε σε 6,3 δισ. στο τέλος του εξαμήνου, ενώ μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου είχαν υπογραφεί νέες συμβάσεις ύψους 700 εκατ. Περίπου το 75% του συνόλου αφορά ιδιωτικά έργα και ίδιες επενδύσεις του Ομίλου, στοιχείο που ενισχύει την ανθεκτικότητα και τη διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου.
Prodea: Ενισχύει την παρουσία της σε ξενοδοχεία και logistics
Η Prodea Investments έχει περάσει σε μια νέα φάση στρατηγικής, επαναπροσδιορίζοντας το χαρτοφυλάκιό της και στρέφοντας την προσοχή της σε δύο βασικούς άξονες, τα logistics και τον τουρισμό. Στόχος της μεγαλύτερης ΑΕΕΑΠ της χώρας δεν είναι μόνο η αλλαγή της σύνθεσης των επενδύσεών της, αλλά και η αναβάθμιση της ποιότητας των ακινήτων που τις απαρτίζουν. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία προχώρησε το τελευταίο διάστημα σε αποεπενδύσεις, με πιο χαρακτηριστική την πώληση 33 ακινήτων, κυρίως γραφειακών χώρων, έναντι 67,6 εκατ. ευρώ. Η κίνηση αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της διοίκησης να περιορίσει την έκθεση σε παλαιά κτίρια γραφείων και να ενισχύσει την παρουσία σε πιο αποδοτικούς και δυναμικούς τομείς.
Η στροφή στον τουρισμό αποτυπώνεται καθαρά μέσω της κυπριακής Mediterranean Hospitality Venture (MHV), στην οποία η Prodea κατέχει πλέον το 100% και η οποία αποτελεί το «όχημα» για την περαιτέρω ανάπτυξη στον χώρο της φιλοξενίας. Στα έργα που έχουν ολοκληρωθεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη συγκαταλέγεται το The Landmark Nicosia, ένα συγκρότημα που συνδυάζει πεντάστερο ξενοδοχείο με πύργους γραφείων και κατοικιών, αλλά και η ανάπτυξη σύγχρονων αποθηκών στον Ασπρόπυργο, όπου σχεδιάζεται ένα από τα μεγαλύτερα hubs logistics της χώρας. Στην Πάρο προχωράει η δημιουργία ενός πολυτελούς ξενοδοχειακού συγκροτήματος, επιβεβαιώνοντας την πρόθεση της εταιρείας να επενδύσει δυναμικά στον τουριστικό τομέα.
Κατά το α’ εξάμηνο του 2025 ο όμιλος ολοκλήρωσε επενδύσεις συνολικής αξίας 98,6 εκατ. ευρώ, ενώ η συνολική αξία από την πώληση ακινήτων και συμμετοχών σε θυγατρικές και κοινοπραξίες ανήλθε σε 128,8 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία σχεδιάζει πώληση ακινήτων ύψους 600-783 εκατομμυρίων ευρώ έως τον Οκτώβριο του 2025, προκειμένου να «ξεφορτωθεί» μη στρατηγικά ή ώριμα ακίνητα και να αναδιαρθρώσει το χαρτοφυλάκιό της. Αυτό θα οδηγήσει σε πτώση της συνολικής μεικτής αξίας του χαρτοφυλακίου από 3 δισ. στα 2,2 δισ.
Η κρίσιμη συζήτηση στο ΣτΕ για τον ΟΛΠ και τους Κινέζους της Cosco
Σήμερα θα συζητηθούν στο Πέμπτο Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) σειρά προσφυγών που έχουν καταθέσεις φορείς και πολίτες του Πειραιά κατά του Προεδρικού Διατάγματος με το οποίο εγκρίθηκε το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και το Master Plan του ΟΛΠ για τις επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά. Με άλλες προσφυγές προσβάλλονται άλλες αποφάσεις της διοίκησης, όπως η περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων βελτίωσης και η επέκταση του λιμανιού, καθώς και αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Υπενθυμίζεται πως με το 154 / 2022 Πρακτικό Επεξεργασίας το ΣτΕ είχε αρχικά κρίνει νόμιμο το Προεδρικό Διάταγμα για το Master Plan του ΟΛΠ, αλλά με παρατηρήσεις. Τώρα οι προσφυγές στρέφονται κατά της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που συνόδευε το επενδυτικό σχέδιο. Όπως φαίνεται, οι πονοκέφαλοι δεν έχουν τελειώσει για τους Κινέζους της Cosco, που ελέγχουν τον ΟΛΠ και έχουν καθυστερήσει, παρά τις πολυετείς παρατάσεις, το επενδυτικό σχέδιο στο λιμάνι.
Ανοίγει ο χορός για πωλήσεις senior ομολόγων από τον «Ηρακλή»
Στα σκαριά βρίσκεται η πρώτη πώληση senior ομολόγου από τιτλοποίηση που έχει μεταβιβαστεί στον «Ηρακλή». Πρόκειται για χαρτοφυλάκιο της τιτλοποίησης Cairo III, για το οποίο η doValue θα εκκινήσει διαγωνιστική διαδικασία για την πώλησή του σε επενδυτή στη δευτερογενή αγορά. Εάν ο επενδυτής βρεθεί και ολοκληρωθεί η πώληση, τότε η Eurobank (στην οποία ανήκαν τα τιτλοποιημένα κόκκινα δάνεια) θα είναι η πρώτη τράπεζα που θα αποπληρώσει στο Δημόσιο τις εγγυήσεις που έχουν δοθεί για την εν λόγω τιτλοποίηση του «Ηρακλή». Οι ανακτήσεις του χαρτοφυλακίου Cairo III δεν παρουσιάζουν πρόβλημα, ενώ το χαρτοφυλάκιο αποτελείται από επιχειρηματικά δάνεια, ως επί το πλείστον ρυθμισμένα. Από τα δάνεια του χαρτοφυλακίου που αναζητούν αγοραστή, η doValue έχει εξαιρέσει δάνεια που αφορούν σε εταιρείες συμφερόντων του ομίλου Μαντωνανάκη, καθώς για τα δάνεια αυτά αναμένεται ο συμβιβασμός στον οποίο πρέπει να καταλήξουν το Δημόσιο και η πλευρά Μαντωνανάκη. Εφόσον η πρώτη πώληση senior ομολόγου από την τιτλοποίηση Cairo III επιτευχθεί, το Δημόσιο θα λάβει πίσω τις εγγυήσεις του μια δεκαετία νωρίτερα του αναμενόμενου, η Eurobank που παρακρατεί το senior ομόλογο θα απαλλαγεί από το βάρος οποιουδήποτε ρίσκου, για τον «Ηρακλή» θα είναι μια επιβεβαίωση ότι επιτέλεσε τον ρόλο του, ενώ συνολικά θα πρόκειται για μία εξέλιξη με θετικό αντίκτυπο στις τράπεζες. Γιατί και άλλες θα ακολουθήσουν διαμέσου των servicers που διαχειρίζονται τα τιτλοποιημένα κόκκινα δάνειά τους, σε πωλήσεις senior ομολόγων τιτλοποιήσεων του «Ηρακλή». Η εν λόγω συναλλαγή, όπως μαθαίνω, φέρει τον κωδικό Alexandria, ενώ η doValue έχει δρομολογήσει μία ακόμη πώληση χαρτοφυλακίου μέσα από την περίμετρο της τιτλοποίησης Cairo. Πρόκειται για το χαρτοφυλάκιο Giza, το οποίο περιλαμβάνει ενήμερα στεγαστικά δάνεια. Το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο θα πωληθεί σε επενδυτή, ο οποίος στη συνέχεια θα το μεταπωλήσει σε τράπεζα. Έτσι, θα μιλάμε για επιστροφή πρώην κόκκινων δανείων, ως πράσινα πλέον, πίσω στο τραπεζικό σύστημα.
Η Εθνική βάζει πλώρη για δείκτη NPEs κάτω του 2,5%
Μιλώντας για κόκκινα δάνεια, η Εθνική Τράπεζα υπέγραψε οριστική συμφωνία για την πώληση ανεξασφάλιστου χαρτοφυλακίου μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (Project Etalia B) με την EOS Group. Η τράπεζα συμφώνησε, ειδικότερα, με επενδυτικά κεφάλαια υπό τη διαχείριση της EOS Group, την πώληση απαιτήσεων από χαρτοφυλάκιο ανεξασφάλιστων μη εξυπηρετούμενων καταναλωτικών, στεγαστικών δανείων, πιστώσεων προς μικρές, μικρομεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις ύψους 0,1 δισ. ευρώ σε ανεξόφλητο κεφάλαιο. Το τίμημα της συναλλαγής ανέρχεται σε πάνω από 45% του ανεξόφλητου κεφαλαίου του χαρτοφυλακίου. Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το α’ τρίμηνο του 2026. Μετά την ολοκλήρωσή της, η εταιρεία διαχείρισης EOS Matrix Greece θα αναλάβει τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου. Η συναλλαγή θα ενισχύσει τα συνολικά κεφάλαια της Εθνικής Τράπεζας. Σημειώνεται ότι η Εθνική έχει τον χαμηλότερο δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων -2,5% στο α’ εξάμηνο, πολύ κοντά στον στόχο κάτω του 2,5%, που είχε θέσει η διοίκησή της για το 2025, επιτρέποντας τη σταδιακή ομαλοποίηση του κόστους πιστωτικού κινδύνου, το οποίο υποχώρησε ήδη στις 40 μονάδες βάσης το β’ τρίμηνο 2025. Στα ατού της Εθνικής είναι επίσης ότι η έκθεσή της σε δάνεια σε ελβετικό είναι πολύ χαμηλή και αυτά εξυπηρετούνται ομαλά, ενώ με τα προγράμματα step up έχει τελειώσει εδώ και 4-5 χρόνια.
Και στα τρία καθεστώτα του Αναπτυξιακού Νόμου η Alumil
Tη συμμετοχή της εταιρείας σε επενδυτικά σχέδια συνολικού ύψους 28,3 εκατ. ευρώ ενέκριναν οι μέτοχοι της εταιρείας Alumil. Η διοίκηση της εταιρείας σχεδίασε συνολικά τρία επενδυτικά σχέδια, τα οποία και υπέβαλε για ενισχύσεις και στα τρία καθεστώτα ενίσχυσης που έχει ανοίξει το υπουργείο Ανάπτυξης στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Νόμου. Το μεγαλύτερο επενδυτικό σχέδιο, ύψους 15,3 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιηθεί στις εγκαταστάσεις της στο Κιλκίς, αφορά την αναβάθμιση της παραγωγικής ικανότητας της τοπικής μονάδας και θα ενισχυθεί και από τα τρία καθεστώτα (Μεγάλες Επενδύσεις, Μεταποίηση-Εφοδιαστική Αλυσίδα, Περιοχές Ειδικής Ενίσχυσης). Το δεύτερο επενδυτικό σχέδιο, ύψους 3 εκατ. ευρώ, αφορά επίσης την ίδια εγκατάσταση και θα ενισχυθεί από δύο καθεστώτα (Μεταποίηση-Εφοδιαστική Αλυσίδα, Περιοχές Ειδικής Ενίσχυσης). Τέλος, το τρίτο επενδυτικό σχέδιο, ύψους 10 εκατ. ευρώ, που θα ενισχυθεί από δύο καθεστώτα (Μεταποίηση-Εφοδιαστική Αλυσίδα, Περιοχές Ειδικής Ενίσχυσης), αφορά την παραγωγική μονάδα της Κομοτηνής. Και οι τρεις επενδύσεις θα υλοποιηθούν εξ ολοκλήρου μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), η οποία θα καλύψει το 100% του επιλέξιμου και ενισχυόμενου κόστους.
Πλησιάζουν τα αποκαλυπτήρια του ΦΙΞ από την Dimand
Πλησιάζει η ημερομηνία που η Dimand θα κάνει τα αποκαλυπτήρια του μεγάλου project αξιοποίησης του παλιού ζυθοποιείου του ΦΙΞ, στη Δυτική Είσοδο της Θεσσαλονίκης. Οι μελέτες ακόμη βρίσκονται σε εξέλιξη, αν και είναι πολύ προχωρημένες, αφού είναι στο στάδιο της μελέτης εφαρμογής, τόσο σε ό,τι αφορά τη νέα δόμηση εντός του ακινήτου των περίπου 23 στρεμμάτων όσο και την αποκατάσταση των διατηρητέων κτιριακών συγκροτημάτων «1» και «3». Σημειώνεται ότι η αγορά του ακινήτου απαίτησε αρχική επένδυση της τάξης των 13 εκατ. ευρώ, ενώ η επένδυση για την αποκατάσταση των διατηρητέων και την κατασκευή των δύο κτιρίων, κατοικιών και ξενοδοχείου, είχε προϋπολογιστεί στα 130 εκατ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός αυτός, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αναθεωρηθεί σημαντικά και το κόστος πλέον ξεπερνάει τα 150 εκατ. ευρώ, δίχως ωστόσο να έχουμε ένα πιο αντιπροσωπευτικό νούμερο. Οπωσδήποτε ένα μέρος του οικονομικού βάρους της επένδυσης πήρε από την εταιρεία-φορέα του έργου, τη Filma AE, το υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο αγόρασε αντί του ποσού των 8,2 εκατ. ευρώ το διατηρητέο συγκρότημα «2», με σκοπό να το αξιοποιήσει για πολιτιστικές δράσεις. Βεβαίως, το ελληνικό Δημόσιο χρειάστηκε πολλά χρόνια για να ξυπνήσει και να ενδιαφερθεί για το ΦΙΞ, ένα βιομηχανικό συγκρότημα χαρακτηρισμένο ως διατηρητέο μνημείο από το 1992. Εντούτοις, το γεγονός ότι απέκτησε το συγκρότημα «2», εμβαδού 7.715 τ.μ., αποτελεί μία ενεργό στήριξη στο όλο εγχείρημα της Dimand, καθώς το συγκεκριμένο κτίσμα είναι σε κακή κατάσταση και θα απαιτηθούν πολλά χρήματα για την αποκατάσταση και αξιοποίησή του. Ας ελπίσουμε ότι μέχρι να αποκατασταθεί το συγκρότημα «2», δεν θα περάσουν ακόμη 30 χρόνια. Σε ό,τι δε αφορά το project που προχωρεί η Dimand μέσω της Filma, να σημειωθεί ότι συμμετέχει σε αυτό η βιομηχανία αλουμινίου Elvial, ενώ έχει εξασφαλιστεί και γενναίος τραπεζικός δανεισμός για το έργο. Τώρα, λοιπόν, το έργο μπαίνει στην τελική ευθεία της αδειοδότησης, καθώς η προέγκριση της οικοδομικής άδειας έχει ήδη υποβληθεί στην ΥΔΟΜ για έλεγχο. Σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της εταιρείας, το έργο της ανάπλασης θα πάρει μία διετία και η ολοκλήρωσή του τοποθετείται στις αρχές του 2028. Υπενθυμίζεται ότι στη νέα δόμηση περιλαμβάνεται η ανέγερση ξενοδοχείου δυναμικότητας περίπου 300 κλινών, όπως και οικιστικού συγκροτήματος 100 κατοικιών. Η ανάπλαση του ΦΙΞ αποτελεί έμπρακτη απόδειξη της προοπτικών ανάπτυξης που η Dimand πιστεύει ότι έχει η Δυτική Είσοδος της Θεσσαλονίκης. Άλλωστε, στην ίδια περιοχή ολοκλήρωσε το βιοκλιματικό συγκρότημα γραφείων «Hub 26». Το επόμενο βήμα είναι η ανάπλαση του ΦΙΞ, για το οποίο, όπως λέγεται, έχει ήδη εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον.
Μεγάλη διάκριση για τον πρόεδρο της ΕΛΣΤΑΤ, Αθανάσιο Θανόπουλο
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διόρισε χθες τον πρόεδρο της ΕΛΣΤΑΤ, Αθανάσιο Θανόπουλο, αναπληρωτή γενικό διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Eurostat – Ευρωπαϊκή Στατιστική (DG ESTAT). Πρόκειται για τη δεύτερη πιο υψηλή θέση στη Γενική Διεύθυνση Στατιστικής της Κομισιόν, η οποία συνιστά σημαντική αναγνώριση τόσο για τον ίδιο, αλλά και της δουλειάς που έχει γίνει στην ΕΛΣΤΑΤ. Ο κ. Θανόπουλος είναι ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ από τον Φεβρουάριο του 2016 και τον Φεβρουάριο κλείνει 10 χρόνια στη θέση αυτήν. Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στα Οικονομικά του Πανεπιστημίου του Pittsburgh (ΗΠΑ), μεταπτυχιακών τίτλων (DEA και DEEQA) στη Μαθηματική Οικονομική και Οικονομετρία του Πανεπιστημίου της Τουλούζ (Γαλλία) και πτυχίου Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ. Υπήρξε μέρος του Συμβούλιου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ) του ΥΠΟΙΚ (2010-2016) και συμμετείχε για πολλά έτη, ως επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας και ως εθνικός εμπειρογνώμονας, σε συναφείς Επιτροπές και Ομάδες Εργασίας της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Υποεπιτροπής της Οικονομικής και Δημοσιονομικής Επιτροπής για τις Στατιστικές (EFC Subcommittee on Statistics) και της Ομάδας Εργασίας του Συμβουλίου για τις Στατιστικές (CWPS). Επίσης, υπήρξε πρόεδρος του Partnership Group του Ευρωπαϊκού Στατιστικού Συστήματος. Τον Ιανουάριο του 2016, και κατόπιν σχετικής διεθνούς διαδικασίας επιλογής, προτάθηκε ομόφωνα από την ειδική διεθνή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για τον διορισμό του στη θέση του προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ. Δεν έχει γίνει γνωστό ποιος θα τον αντικαταστήσει, παρ’ όλο που ο διορισμός του νέου προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ δεν είναι μόνο υπόθεση της κυβέρνησης. Σημειώνεται ότι στη Eurostat τοποθετήθηκε και νέος επικεφαλής, αντικαθιστώντας τη -βουλγαρικής καταγωγής- Mariana Mihaylova Kotseva. Ο νέος γενικός διευθυντής είναι ο Ιρλανδός Paul Morrin.
Play Airlines: Το φτηνό εισιτήριο που βγήκε… ακριβό
Δεν άντεξε η ισλανδική Play Airlines, η αεροπορική χαμηλού κόστους που ιδρύθηκε το 2021 ως «διάδοχος» της αποτυχημένης Wow Air. Η εταιρεία κατέρρευσε αιφνιδίως, αφήνοντας χιλιάδες επιβάτες εγκλωβισμένους και 400 εργαζομένους χωρίς δουλειά, ενώ έβαλε τέλος και στα σχέδια μετατροπής της σε πάροχο τσάρτερ και πτήσεων αναψυχής. Η Play είχε συνδέσει και την Ελλάδα με το δίκτυό της, εγκαινιάζοντας το 2023 απευθείας πτήσεις Ρέικιαβικ – Αθήνα, που μάλιστα παρατάθηκαν λόγω υψηλής ζήτησης. Όμως, όπως και η Wow, δεν κατάφερε να αντέξει το βάρος των χαμηλών ναύλων, των υψηλών καυσίμων και των καθυστερημένων στρατηγικών αποφάσεων. Για την ιστορία, οι Ισλανδοί αποδείχτηκαν εξαιρετικοί στο να υπόσχονται «φθηνά Ατλαντικά ταξίδια». Αλλά, όπως δείχνει η κατάρρευση δύο εταιρειών με το ίδιο μοντέλο, οι υποσχέσεις δεν φτάνουν πάντα στον προορισμό τους.