Το deal που κυνηγά εδώ και χρόνια ο Ταμβακάκης, η νέα στρατηγική κίνηση της CrediaBank και η διαμάχη για την τεχνητή παραλία στο Ελληνικό

To deal Ταμβακάκη -εφόσον ολοκληρωθεί- δεν θα περάσει απαρατήρητο, καθώς πρόκειται για κίνηση που θα κάνει αίσθηση στην αγορά

Απόστολος Ταμβακάκης © ΑΠΕ-ΜΠΕ

Το θορυβώδες deal του Ταμβακάκη

Κοντά σε μια εξαγορά που δουλεύει υπομονετικά εδώ και αρκετά χρόνια φαίνεται πως βρίσκεται το fund EOS Capital Partners του Απόστολου Ταμβακάκη, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές. Η συμφωνία -εφόσον ολοκληρωθεί- δεν θα περάσει απαρατήρητη, καθώς, όπως λέγεται, πρόκειται για κίνηση που θα κάνει αίσθηση στην αγορά. «Θα συζητηθεί πολύ», σημείωνε χαρακτηριστικά άνθρωπος που γνωρίζει από μέσα τις ισορροπίες και τις επαφές. Αξίζει να θυμηθούμε ότι τον περασμένο Απρίλιο η EOS Capital Partners πραγματοποίησε την πρώτη επένδυση του νέου της fund, EOS Hellenic Renaissance Fund II (EHRF II), αποκτώντας μειοψηφικό ποσοστό στη Megas Yeeros, μία από τις σημαντικές ελληνικές βιομηχανίες τροφίμων, με διεθνή παρουσία στα προϊόντα κρέατος. Εκείνη η κίνηση είχε παρουσιαστεί ως η αρχή μιας νέας επενδυτικής φάσης για το EHRF II, με στόχο να ακολουθήσουν κι άλλες τοποθετήσεις σε ηγετικές επιχειρήσεις της ελληνικής περιφέρειας, με έμφαση στην εξωστρέφεια, την καινοτομία και τη δημιουργία αξίας.

Στρατηγική αύξηση CET1 από την CrediaBank μέσω δεύτερης CLN τιτλοποίησης

Με επιτυχία ολοκλήρωσε η CrediaBank τη συνθετική τιτλοποίηση χαρτοφυλακίου εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ύψους περίπου 0,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τη δεύτερη κατά σειρά συνθετική τιτλοποίηση της τράπεζας (σ.σ. project Περσέας), με την οποία η τράπεζα πούλησε τα ομόλογα μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας στην Davidson Kempner. Με τη συναλλαγή αυτήν η CrediaBank πέτυχε περαιτέρω ελάφρυνση των σταθμισμένων ως προς τον κίνδυνο στοιχείων του ενεργητικού της. Η μείωση αυτή αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 300 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας τον δείκτη CET1 της CrediaBank κατά περίπου 70 μονάδες βάσης σε σχέση με τα στοιχεία της 30ής/6/2025. Η συναλλαγή εμπίπτει στον συνολικό στρατηγικό σχεδιασμό της τράπεζας, που υλοποιεί η διοίκησή της, με σκοπό τη δημιουργία επιπλέον οργανικού κεφαλαίου μέσω μη απομειωτικών ενεργειών για τους μετόχους, όπως είναι η χρήση των συνθετικών τιτλοποιήσεων.

Νέα προσφυγή κατά της επένδυσης του Ελληνικού

Δεν βρίσκει ηρεμία η Lamda Development για την επένδυση στο Ελληνικό, καθώς, πέρα από το μπαράζ προσφυγών που έχει δεχτεί τον τελευταίο χρόνο από τους όμορους δήμους της Γλυφάδας και του Αλίμου, νέα προσφυγή κατατέθηκε εναντίον του έργου. Συγκεκριμένα, προ ημερών 11 κάτοικοι του Ελληνικού και της Γλυφάδας, μαζί με τον Εξωραϊστικό Πολιτιστικό, Αθλητικό Σύλλογο Κατοίκων Κάτω Ελληνικού, προσέφυγαν στο ΣτΕ, ζητώντας να ακυρωθεί το Προεδρικό Διατάγμα του 2018 που ενέκρινε το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ), αλλά και κατά σειράς οικοδομικών αδειών. Στο στόχαστρο βάζουν κυρίως το Riviera Tower και τα κτίρια που θα ανεγερθούν γύρω από το IRC των Hard Rock – ΓΕΚ Τέρνα. Όπως υποστηρίζουν, άδειες δόθηκαν με «παρεκκλίσεις» από τον τότε υφυπουργό Περιβάλλοντος και τα ύψη των κτιρίων ξεπερνούν τα επιτρεπόμενα όρια. Πρόσωπα που παρακολουθούν το έργο από κοντά σημειώνουν πως η βασική άδεια εκδόθηκε πριν από τρία χρόνια και δύσκολα μπορεί πλέον να ακυρωθεί. Η κίνηση των κατοίκων συνδέεται και με τις σχεδιαζόμενες ξενοδοχειακές αναπτύξεις στην Παραλιακή, δείχνοντας ότι η αντιπαράθεση για το μέλλον του παραλιακού μετώπου συνεχίζεται. Υπενθυμίζεται ότι οι Δήμοι Γλυφάδας και Αλίμου, μαζί με τον Σύνδεσμο Δήμων Μητροπολιτικού Πόλου, προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ζητώντας να ακυρωθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο και αλλάζει σημαντικά το πολεοδομικό καθεστώς της μαρίνας του Αγίου Κοσμά. Στο στόχαστρο βρίσκονται κυρίως η τεχνητή παραλία που προβλέπεται να δημιουργηθεί, η αύξηση της δόμησης στη μαρίνα και οι συνέπειες που μπορεί να έχει η επένδυση στην τέταρτη παραλία της Γλυφάδας, η οποία βρίσκεται ακριβώς δίπλα. Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, η διοίκηση της εταιρείας δεν φαίνεται να πτοείται, καθώς, όπως επανέλαβε για ακόμη μία φορά σε χθεσινό συνέδριο, σε ενάμιση χρόνο από τώρα θα παραδοθεί το μεγαλύτερο μέρος των έργων της πρώτης φάσης του έργου και θα μπουν οι πρώτοι κάτοικοι.

Moda Bagno: Ρεκόρ άνω των 10 εκατ. ευρώ για το Interni Μυκόνου

Απότομη προσγείωση στα οικονομικά αποτελέσματα για τη Moda Bagno του Νίκου Βαρβέρη, με την εταιρεία να επιστρέφει σε ζημίες στο πρώτο εξάμηνο του 2025, παρά τη θετική πορεία του προηγούμενου έτους. Από κέρδη 434 χιλιάδων ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024, η εταιρεία πέρασε σε ζημίες ύψους 30 χιλιάδων ευρώ, όπως άλλωστε έγραψε χθες το powergame.gr. Ο κύριος λόγος για την υποχώρηση, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, αποδίδεται στη δυσμενή συναλλαγματική ισοτιμία με την τουρκική λίρα, η οποία συνεχίζει την πτωτική της πορεία εν μέσω πληθωρισμού που αγγίζει το 44%. Επίσης, οφείλεται και στο γεγονός ότι το κατάστημα Interni Μυκόνου, το «βαρύ πυροβολικό» του ομίλου, δεν είχε ακόμη «μπει γερά» στην καλοκαιρινή, προσοδοφόρα σεζόν κατά το α’ εξάμηνο. Ωστόσο, όλα δείχνουν πως η εικόνα αυτή ανατρέπεται θεαματικά στο δεύτερο μισό του έτους. Σύμφωνα με πληροφορίες από την πλευρά της εταιρείας, το Interni στη Μύκονο σημείωσε φέτος ιστορικό ρεκόρ, ξεπερνώντας τα 10 εκατομμύρια ευρώ σε έσοδα -επίδοση που, όπως υποστηρίζεται, ανεβάζει κατακόρυφα τη συνεισφορά του καταστήματος στα ενοποιημένα EBITDA της Moda Bagno, αγγίζοντας ποσοστό 60%. Η δυναμική αυτή ενισχύει τη θέση του κ. Βαρβέρη σ’ ένα περιβάλλον που γίνεται όλο και πιο απαιτητικό, ιδιαίτερα εν όψει των νέων κανονισμών του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Ο νέος κανονισμός προβλέπει ελάχιστο free float 25% – με τους βασικούς μετόχους της Moda Bagno να ελέγχουν σήμερα πάνω από το 82% του μετοχικού κεφαλαίου. Στο πλαίσιο αυτό, δεν αποκλείεται, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, ο κ. Βαρβέρης να εξετάσει μέσα στους επόμενους μήνες τη διάθεση ποσοστού 5%-6% σε θεσμικούς επενδυτές, προκειμένου να εξασφαλίσει τη συμμόρφωση με τους νέους όρους λειτουργίας της αγοράς. Ήδη, για να μη μεταταχθεί στην Εναλλακτική Αγορά, κέρδισε χρόνο, προσλαμβάνοντας δύο ειδικούς διαπραγματευτές, όπως άλλωστε επιτάσσει ο νέος κανονισμός λειτουργίας του ΧΑ.

Η Deloitte επενδύει στον στρατηγικό μετασχηματισμό του Finance

Σε ουσιαστικό σύμβουλο του επιχειρείν με στρατηγικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων θέλει να μετεξελιχθεί η Deloitte Ελλάδος. Στο πλαίσιο αυτό, προχώρησε στην απόκτηση του Νίκου Κουτσογιάννη για τη θέση του επικεφαλής του τμήματος Finance Transformation. Η Deloitte επενδύει στη συνεχή εξέλιξη των υπηρεσιών Finance Transformation, στοχεύοντας η λειτουργία της Οικονομικής Διεύθυνσης να βασίζεται σε μοντέλα που συνδυάζουν καινοτομία, αποδοτικότητα και προληπτική στρατηγική διοίκηση, με αποτέλεσμα την ενίσχυση της αξίας σε κάθε στάδιο του επιχειρηματικού κύκλου. Με περισσότερα από 20 χρόνια εμπειρίας στον τομέα του Finance, ο Νίκος Κουτσογιάννης έχει επιτυχημένο ιστορικό στη χρηματοοικονομική διαχείριση, τις επενδύσεις και τους μεγάλους επιχειρηματικούς μετασχηματισμούς, ενώ έχει διακριθεί για τη συμβολή του σε κρίσιμες στρατηγικές πρωτοβουλίες. Αναγνωρίστηκε ως «CFO of the Year» το 2019 και το 2020 από το CFO Magazine. Τα τελευταία χρόνια διετέλεσε Group CFO & COO σε Venture Capital Fund, διαχειριζόμενος περιουσιακά στοιχεία άνω των 250 εκατ. ευρώ και περισσότερες από 23 εταιρείες σε πέντε χώρες. Καθοδήγησε τον χρηματοοικονομικό σχεδιασμό, τη δομή συναλλαγών και τις σχέσεις με τράπεζες και δανειακά χαρτοφυλάκια. Από το 2017 έως το 2023, ως Chief Financial Officer στον τραπεζικό κλάδο, ηγήθηκε πρωτοβουλιών και χρηματοοικονομικών μετασχηματισμών, επιβλέποντας Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου, τιτλοποιήσεις και προγράμματα αναδιοργάνωσης, συμβάλλοντας καθοριστικά στην επιτυχή ιδιωτικοποίηση της τράπεζας. Νωρίτερα στην καριέρα του κατείχε υψηλές θέσεις σε συμβουλευτικές και ελεγκτικές εταιρείες, διαχειριζόμενος μεγάλα έργα για κορυφαίους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και πολυεθνικές, αποκτώντας εξειδίκευση σε due diligence, τιτλοποιήσεις, εκδόσεις ευρωομολόγων και χρηματοοικονομικές αναδιαρθρώσεις.

Κινεζική υπόθεση ο διαγωνισμός για ηλεκτρικά λεωφορεία

Kινεζική υπόθεση ήταν ο διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια 50 ηλεκτρικών λεωφορείων για τις Αστικές Συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, με τη Yutong να κερδίζει και αυτήν τη διεθνή διαγωνιστική διαδικασία, έπειτα από εισήγηση της Επιτροπής Διενέργειας του Διαγωνισμού και την απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη (19/9/2025, αριθμ.πρωτ.151194). Στον διαγωνισμό συμμετείχαν τρεις κινεζικές εταιρείες, η Yutong, η BYD και η Ζhongtong. Oι προσφορές των BYD και Zhongtong απορρίφθηκαν ως προς το τεχνικό σκέλος, ενώ δεκτή ως προς το σύνολό της έγινε η προσφορά της Yutong. Έτσι, στα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία που ήδη κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης θα προστεθούν, το καλοκαίρι του 2026, ακόμη 50 ηλεκτρικά λεωφορεία, των 18 μέτρων, μεταφορικής ικανότητας 130 επιβατών και με αυτονομία για 240 χιλιόμετρα. Η πρώτη παρατήρηση, βεβαίως, αφορά τη σημαντική -σε αριθμό- ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΘ και η δεύτερη την εξέλιξη της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, είτε αφορά αυτοκίνητα εξυπηρέτησης των μαζικών μετακινήσεων είτε και ΙΧ επιβατικά. Προφανώς, η διείσδυση του νέου γίγαντα της μοντέρνας αυτοκίνησης, από την πλευρά της Ασίας, θα πρέπει να προβληματίσει τις παραδοσιακές δυνάμεις του κλάδου στη Γηραιά Ήπειρο αλλά και στις ΗΠΑ, αν και μάλλον είναι αργά, αφού και αυτό το… τρένο δείχνει να έχει χαθεί.

Τι συμβαίνει με τις καθυστερήσεις στα αεροδρόμια

Όταν οι καθυστερήσεις στα αεροδρόμια φτάνουν τα 31.000 λεπτά σε μία μόλις ημέρα (και μάλιστα όχι τον Αύγουστο, αλλά στα τέλη Σεπτεμβρίου), κάτι δεν πάει καθόλου καλά. Τα στοιχεία του Eurocontrol δείχνουν ότι η Ελλάδα φιγουράρει πρώτη στη λίστα με τις χώρες που ταλαιπωρούν περισσότερο τους επιβάτες, και μάλιστα όχι λόγω… κακοκαιρίας, αλλά κυρίως λόγω «capacity/staffing». Με απλά λόγια: δεν φταίνε τα σύννεφα, φταίνε οι άνθρωποι. Η κόντρα κυβέρνησης – ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας έχει μπει σε επικίνδυνη τροχιά. Από τη μία, το υπουργείο επιχειρεί τη μεταρρύθμιση της ΥΠΑ, υποστηρίζοντας ότι η χώρα χρειάζεται εκσυγχρονισμό και σταθερότητα. Από την άλλη, οι ελεγκτές προειδοποιούν ότι η υποστελέχωση, οι αυξημένες ανάγκες και οι αμφισβητούμενες ρυθμίσεις καθιστούν το σύστημα εύθραυστο. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, υπέγραψε μόλις πριν από τρεις ημέρες την απόφαση για την πρόσληψη 80 νέων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι όμως θα χρειαστούν σχεδόν 3 χρόνια εκπαίδευσης για να μπορούν να αναλάβουν μόνοι τους πόστο στον Πύργο Ελέγχου. Η αντιπαράθεση με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας φαίνεται πως έχει αφήσει βαριά σκιά στη λειτουργία του συστήματος, με το «Ελευθέριος Βενιζέλος» να βλέπει το ένα στα τρία αεροπλάνα να φτάνει καθυστερημένο. Κι αν οι επιβάτες έδειχναν κατανόηση τον Αύγουστο, όταν τα αεροδρόμια βούλιαζαν από τουρίστες, τώρα το ερώτημα είναι εύλογο: πώς γίνεται το φθινόπωρο, με λιγότερες πτήσεις, να καταρρίπτονται ρεκόρ ταλαιπωρίας;

Η «άλλη Ελλάδα» στο επίκεντρο του συνεδρίου της ΠΟΞ

Στο 7ο Περιφερειακό Συνέδριο της ΠΟΞ στη Μυτιλήνη, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Γιάννης Χατζής, δεν μάσησε τα λόγια του. Με αιχμές προς πολιτικούς και αυτοδιοίκηση, μίλησε για την «άλλη Ελλάδα», που μένει τουριστικά πίσω και χρειάζεται ηγεσία με αποφασιστικότητα. «Έχω κουραστεί να ακούω τον έναν να ρίχνει τις ευθύνες στον άλλον», τόνισε, ξεκαθαρίζοντας ότι πρόοδος χωρίς ανάληψη ευθυνών δεν γίνεται. Λίγο αργότερα ο γ.γ. του ΕΟΤ, Ανδρέας Φιορεντίνος, έβαλε το δικό του στίγμα, αναγνωρίζοντας τις αδυναμίες σε υποδομές -που δεν είναι βέβαια αρμοδιότητα του Οργανισμού- και υπογραμμίζοντας ότι το βάρος του ΕΟΤ παραμένει στην προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος διεθνώς. «Έχουμε 17 γραφεία σε όλο τον κόσμο και μια δεξαμενή 300 εκατ. τουριστών σε απόσταση λίγων ωρών από την Ελλάδα», είπε χαρακτηριστικά. O Χατζής, λοιπόν, μίλησε για ευθύνες, ο Φιορεντίνος για εικόνα. Αν συντονιστούν οι δύο πλευρές -πολιτική βούληση και σωστή προβολή-, τότε ίσως το Βόρειο Αιγαίο και η «άλλη Ελλάδα» να βρουν επιτέλους τη θέση που τους αξίζει στον χάρτη.

Έτοιμη η κατοικία της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ στην Αθήνα

Ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση της κατοικίας της νέας Αμερικανίδας πρέσβειρας, που αναμένεται να έρθει στην Αθήνα έως τα τέλη του μήνα. Χθες οι πόρτες της πρεσβευτικής κατοικίας άνοιξαν για τον Jay Raman, τον νέο Councelor for Public Affairs της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα, ο οποίος υποδέχτηκε τους καλεσμένους του μέσα σε εγκάρδιο κλίμα. Μάλιστα, ο ίδιος είχε κάνει προφανώς προετοιμασία στη γλώσσα μας, για να μπορέσει να ξεκινήσει την ομιλία του στα ελληνικά. Και, όπως μπορέσαμε να δούμε, στους φρεσκοβαμμένους τοίχους δεν υπήρχε κανένας πίνακας, προφανώς για να διακοσμηθούν οι τοίχοι με το γούστο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ. Οι Αμερικανοί, πάντως, συνηθίζουν στις πρεσβείες τους ανά τον κόσμο να μεταφέρουν τα έργα, προκειμένου να έχουν όλοι τη δυνατότητα να θαυμάσουν τους καλλιτέχνες.