Οι επενδυτές που ήρθαν Αθήνα για τράπεζες και ΟΔΔΗΧ, ο νέος επικεφαλής του αεροδρομίου Καλαμάτας και ο Ευρωπαίος Επίτροπος Γεωργίας, που πετάει σύντομα για Ελλάδα με ”φουσκωμένη” ατζέντα

Γιατί έρχεται Ελλάδα ο Επίτροπος Γεωργίας, Χάνσεν, και τα 46 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των λευκών περιοχών της χώρας με τηλεοπτικό σήμα

Οι CEO των Alpha Bank Βασίλης Ψάλτης, Τράπεζας Πειραιώς Χρήστος Μεγάλου, Eurobank, Φωκίων Καραβίας και της Εθνικής Τράπεζας Παύλος Μυλωνάς © EUROKINISSI/ΙΝΤΙΜΕ/Powergame.gr

Οι επενδυτές που έφερε στην Αθήνα η Autonomous

Επενδυτές για επαφές με τις ελληνικές τράπεζες, την Τράπεζα της Ελλάδος και τον ΟΔΔΗΧ μαθαίνω ότι έφερε χθες στην Αθήνα η Autonomous. Συγκεκριμένα, τα funds Jupiter, M&G, Citadel, Brummer (πρόκειται για fund από την Σουηδία) και Quadriga (fund από την Ισπανία) είχαν χθες επαφές με την Τράπεζα της Ελλάδος, τον ΟΔΔΗΧ και την Alpha Bank και σήμερα θα δουν Εθνική, Πειραιώς και Eurobank.

Στηρίζει τις ελληνικές τράπεζες η JP Morgan

Εν τω μεταξύ, «ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες δηλώνει η JP Morgan, μετά τις συναντήσεις που πραγματοποίησε στην Αθήνα με τράπεζες, ΤτΕ και αξιωματούχους της κυβέρνησης. Η αμερικανική τράπεζα δίνει σύσταση «overweight» και για τις τέσσερις μεγάλες ελληνικές τράπεζες, αυξάνοντας την τιμή-στόχο για την Alpha Bank στα 4,10 ευρώ (από 3,60 ευρώ), για τη Eurobank επίσης στα 4,10 ευρώ (από 3,60 ευρώ), για την Εθνική Τράπεζα στα 15 ευρώ (από 12,80 ευρώ) και για την Πειραιώς στα 9 ευρώ (από 8,20 ευρώ). Όπως σημειώνει, οι ελληνικές τράπεζες διαπραγματεύονται με P/E στο 7,7x και 1,1x TBV για το 2027 για RoTE άνω του 15% (15,7% εξαιρουμένης της Alpha) και εξακολουθούν να είναι κατά 15% φθηνότερες από τις τράπεζες της ΕΕ, παρά το παρόμοιο ROTE και προφίλ κινδύνου. Οι αναλυτές της JP Morgan αναφέρουν ότι η μακροοικονομική εικόνα παραμένει ευνοϊκή. Το σταθερό πολιτικό σκηνικό δικαιολογεί χαμηλότερο κόστος, αλλά παραμένει ένα στοιχείο που πρέπει να παρακολουθείται εν όψει των εκλογών του 2027. Όπως εκτιμούν, ο επενδυτικός κύκλος στην Ελλάδα αναμένεται να συνεχιστεί και να επιταχυνθεί, καθώς η χώρα προσπαθεί να καλύψει το επενδυτικό χάσμα με την Ευρώπη και να διευρύνει τη βιομηχανική της βάση σε υποδομές, ενέργεια, φαρμακευτικές και μεταποιητικές βιομηχανίες, βελτιώνοντας την ισορροπία ενός μείγματος ΑΕΠ που (σήμερα) εξαρτάται σχετικά περισσότερο από τον τουρισμό. Αυτό, λέει η JP Morgan, θα στηρίξει την ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ και της πιστωτικής επέκτασης στο άμεσο μέλλον. H πιστωτική επέκταση θα αφορά κυρίως τα επιχειρηματικά δάνεια, με την ουσιαστική ανάκαμψη των στεγαστικών δανείων να απαιτεί λίγο περισσότερο χρόνο για να διορθωθεί η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης κατοικιών. H JP Morgan αναμένει ετήσιο ρυθμό πιστωτικής επέκτασης από τις ελληνικές τράπεζες 7%-9% έως το 2027. Για τα καθαρά έσοδα από τόκους αναμένει ότι θα αυξηθούν κατά 2%-3% το 2026 και 5%-6% το 2027. Αντίθετα, η ανάκαμψη των στεγαστικών δανείων θα καθυστερήσει, λόγω υψηλών τιμών ακινήτων και περιορισμένης προσφοράς κατοικιών.

Οι επισημάνσεις Στουρνάρα για τη Δικαιοσύνη

Καίριες επισημάνσεις για τον ρόλο της Δικαιοσύνης στην οικονομία και την ανάπτυξη έκανε χθες ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας στην επιστημονική ημερίδα του ΟΠΕΔ στο υπουργείο Δικαιοσύνης. Η εμπειρία της τελευταίας δεκαπενταετίας, είπε ο διοικητής της ΤτΕ, κατέδειξε ότι η χαμηλή αποδοτικότητα του δικαστικού συστήματος και η αδυναμία ταχείας εκδίκασης υποθέσεων αφερεγγυότητας έχουν σοβαρές επιπτώσεις τόσο στη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος όσο και στη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας. Οι καθυστερήσεις στις δικαστικές διαδικασίες συνεπάγονται παράταση εκκρεμοτήτων, καθώς σημαντικός αριθμός υποθέσεων παραμένουν για χρόνια ανοιχτές και δεσμεύουν κεφάλαια που δεν μπορούν να επανενταχθούν στην οικονομία. Την ίδια στιγμή, όσο καθυστερεί η εκκαθάριση επιχειρήσεων που πτώχευσαν αλλά και η ρευστοποίηση εξασφαλίσεων και γενικά οι διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης, η αξία ακινήτων ή άλλων εξασφαλίσεων φθίνει, μειώνοντας την πιθανότητα ανάκτησης για τις τράπεζες. Επιχειρήσεις και νοικοκυριά που θα μπορούσαν να επανέλθουν σε βιώσιμη ρύθμιση χάνουν αυτήν τη δυνατότητα, καθώς τα χρέη τους διογκώνονται και η χρηματοοικονομική τους θέση επιδεινώνεται, ενώ οι τράπεζες βλέπουν τους ισολογισμούς τους να επιβαρύνονται και την ικανότητά τους να χορηγήσουν νέα δάνεια να περιορίζεται. Έτσι, η αποκλιμάκωση του ιδιωτικού χρέους καθυστερεί, με αποτέλεσμα να υπονομεύονται η κατανάλωση, η επενδυτική δαπάνη και, τελικά, η ανάπτυξη. Τα παραπάνω είπε, μεταξύ άλλων, ο διοικητής της ΤτΕ, και αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη αξία σε μια περίοδο που η κυβέρνηση επιχειρεί αφενός να εξυγιάνει και την οικονομία (μετά τις τράπεζες) από τα «κόκκινα» δάνεια, επιταχύνοντας τις ανακτήσεις οφειλών και τις εξυγιάνσεις οφειλετών, και αφετέρου να αντιμετωπίσει το στεγαστικό ζήτημα, ενισχύοντας την προσφορά ακινήτων στην αγορά.

Ο Zinell στο τιμόνι και του αεροδρομίου της Καλαμάτας

O επικεφαλής της Fraport Greece, Alexander Zinell, τοποθετήθηκε επικεφαλής και στη νέα εταιρεία διαχείρισης του Αεροδρομίου της Καλαμάτας. Υπενθυμίζεται ότι η νέα εταιρεία Αεροδρόμιο Καλαμάτας, που δημιούργησε το επενδυτικό σχήμα που ανέλαβε την παραχώρηση του ομώνυμου αεροδρομίου, ελέγχεται κατά 51% από τη Fraport Greece. Και καθώς η εταιρεία έχει μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων, προφανώς ανέλαβε και τη διαχείριση του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Οι άλλοι μέτοχοι είναι ο όμιλος Κοπελούζου (24,5%) μέσω της εταιρείας Delta Airport Investments και ο όμιλος Κωνσταντακόπουλου (24,5%) μέσω της εταιρείας Πηλέας. Η κοινοπραξία που είχαν δημιουργήσει οι τρεις μέτοχοι έχει ανακηρυχθεί ο προτιμητέος επενδυτής του αεροδρομίου με τίμημα 45,2 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια της παραχώρησης στον νέο επενδυτή είναι για 40 χρόνια και ο επενδυτής έχει δεσμευθεί για επενδύσεις στο αεροδρόμιο ύψους 28,3 εκατ. ευρώ.

Πότε προσγειώνεται Αθήνα με γεμάτη ατζέντα ο Επίτροπος Γεωργίας, Χάνσεν

Με γεμάτη, εφ’ όλης της ύλης ατζέντα ανά χείρας ετοιμάζει τη βαλίτσα του για Αθήνα ο Ευρωπαίος Επίτροπος Γεωργίας, Κριστόφ Χάνσεν, σε μια περίοδο που τα μέτωπα στον αγροτικό τομέα της ΕΕ ξεπετάγονται το ένα πίσω από το άλλο. Όπως πληροφορείται η στήλη από πηγές εκ των Βρυξελλών, ο Χάνσεν θα κάνει στάση στην Ελλάδα στις αρχές Νοεμβρίου, έχοντας ήδη επισκεφτεί μεταξύ άλλων στις αρχές Σεπτεμβρίου τη Μολδαβία, αυτήν την εβδομάδα τη Βουλγαρία, ενώ στα τέλη Οκτωβρίου θα βρεθεί στη Βραζιλία, με φόντο τη συμφωνία ΕΕ -Mercosur. Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη Ιουνίου ο Χάνσεν πραγματοποίησε συνάντηση με τον Κωστή Χατζηδάκη στις Βρυξέλλες, με επίκεντρο την απορρόφηση του ΟΠΕΚΕΠΕ από την ΑΑΔΕ.

Ο Ευρωπαίος επίτροπος καταφθάνει στη χώρα μας στις αρχές του άλλου μήνα, εν μέσω της ασφυκτικής κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, πρώτον λόγω της ευλογιάς των προβάτων, δεύτερον από τα «απόνερα» του σκανδάλου στον ΟΠΕΚΕΠΕ, με χαρακτηριστικό και τις μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές, και τρίτον σε μια χρονική συγκυρία που έχει φουντώσει η αντιπαράθεση στο εσωτερικό των Βρυξελλών για τα μελλοντικά σχέδια της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής στο πλαίσιο του νέου Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (ΠΔΠ/MFF) της περιόδου 2028-2034. Προτεραιότητα, σύμφωνα με τα λεγόμενά του στην πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Γεωργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, είναι να γίνει η ΚΑΠ πιο απλή και προσβάσιμη, αφού δεν ικανοποιεί τους αγρότες.

Οι «κόκκινες γραμμές» του Τσιάρα στις Βρυξέλλες

Άλλωστε, και προ δύο εβδομάδων, στο Συμβούλιο Γεωργίας και Αλιείας της ΕΕ, δεν ήταν λίγοι οι υπουργοί που υποστήριξαν ότι η χρηματοδότηση για τη γεωργία που προβλέπεται στην πρόταση της Κομισιόν δεν είναι επαρκής, ενώ ορισμένοι εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την εθνική χρηματοδότηση, αλλά και την πολυπλοκότητα των προτεινόμενων κανόνων. Κοινό ευρωπαϊκό πλαίσιο και διαφύλαξη του ενιαίου χαρακτήρα της ΚΑΠ ζήτησε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Κώστας Τσιάρας, επισημαίνοντας ότι η υποχρεωτική εθνική συγχρηματοδότηση ή η αύξηση της εθνικής συνεισφοράς «δεν είναι αποδεκτές», καθώς μια τέτοια επιλογή θα οδηγήσει σε σοβαρές ανισότητες, δεδομένου ότι τα κράτη-μέλη διαθέτουν διαφορετικές δημοσιονομικές δυνατότητες.

Συστάθηκε νέα εταιρεία για τη διαχείριση της Μαρίνας Αργοστολίου

Χθες συστάθηκε επισήμως η A1 Διαχείριση Μαρίνας Αργοστολίου Ειδικού Σκοπού Μονοπρόσωπη Α.Ε., ανοίγοντας τον δρόμο για την οριστική παραχώρηση και αναβάθμιση της μαρίνας της κεφαλονίτικης πρωτεύουσας. Σκοπός της εταιρείας είναι η εκπλήρωση των υποχρεώσεων και η άσκηση των δικαιωμάτων που απορρέουν από τη Σύμβαση Παραχώρησης με την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), που αφορά τη λειτουργία, χρήση, διαχείριση και εκμετάλλευση της Μαρίνας Αργοστολίου. Στο πλαίσιο αυτό, η νέα εταιρεία θα αναλάβει την υλοποίηση του έργου, τη διαχείριση των εγκαταστάσεων και τη σύναψη των αναγκαίων συμβάσεων και συνεργασιών για την αποτελεσματική εφαρμογή της παραχώρησης, καθώς και τη χρηματοδότηση και ασφάλιση του έργου. Ανάδοχος του έργου υπενθυμίζεται ότι έχει ανακηρυχθεί από τον Ιούνιο του 2024 η A1 Yacht Trade. Η παραχώρηση έχει διάρκεια 40 ετών και συνοδεύεται από εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα, που περιλαμβάνει την ανακαίνιση και επέκταση των εγκαταστάσεων, την ενσωμάτωση «έξυπνων» τεχνολογιών και τη δημιουργία υποδομών για συντήρηση και εξυπηρέτηση σκαφών. Όλες οι παρεμβάσεις θα υλοποιηθούν σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές προδιαγραφές, εξασφαλίζοντας μια ανάπτυξη αειφόρο και φιλική προς το θαλάσσιο περιβάλλον.

46 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των λευκών περιοχών της χώρας με τηλεοπτικό σήμα

Διαγωνισμό για την υλοποίηση έργου που θα προσφέρει τηλεοπτική κάλυψη στις λευκές περιοχές της χώρας μας ξεκινά η κυβέρνηση. Ως «Λευκές Περιοχές» νοούνται οικισμοί ανά την επικράτεια -κυρίως αγροτικοί και ορεινοί- οι οποίοι βρίσκονται εκτός της περιοχής κάλυψης τηλεοπτικού σήματος από τα κέντρα εκπομπής επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης, που οι πάροχοι δικτύου (Digea και ΕΡΤ) υποχρεούνται να υλοποιήσουν βάσει του Χάρτη Συχνοτήτων Επίγειας Ψηφιακής Ευρυεκπομπής Τηλεοπτικού Σήματος. Στην πράξη στόχος είναι όσες περιοχές είναι εκτός τηλεοπτικής κάλυψης ν’ αποκτήσουν πρόσβαση στους ελληνικούς ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας. Η παροχή της υπηρεσίας θα γίνει μέσω της εγκατάστασης και λειτουργίας Σταθμών Συμπληρωματικής Κάλυψης (ΣΣΚ). Για τον σκοπό αυτόν θα διατεθούν 36,6 δισ. ευρώ (45,6 δισ. με το ΦΠΑ), προκειμένου να προσφερθεί η σχετική υπηρεσία παράλληλα με την απόκτηση του σχετικού εξοπλισμού, που θα βοηθήσει στην κάλυψη της πρόσβασης. Σήμερα πολλές περιοχές είτε δεν έχουν επίγεια ψηφιακή τηλεόραση είτε λαμβάνουν σήμα μέσω δορυφορικών συνδέσεων. Ο διαγωνισμός για τον ανάδοχο της σχετικής υπηρεσίας θα διενεργηθεί 7 Νοεμβρίου 2025, με αναθέτουσα αρχή το ΕΔΥΤΕ.

Πόσες σαμπάνιες άνοιξε η Άμβυξ

Η Άμβυξ, o αποκλειστικός εισαγωγέας της Moët & Chandon και πολλών άλλων διάσημων αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα και ταυτόχρονα ο μεγαλύτερος παίκτης σε αυτόν τον τομέα, φαίνεται πως είχε πολλούς λόγους να ανοίξει αρκετές σαμπάνιες την περσινή χρονιά, γιατί παρά τις πιέσεις που δέχεται η αγορά, παρέμεινε κερδοφόρα και κράτησε τις δυνάμεις της στο μέτρο του εφικτού, παρά τη μείωση του τζίρου της. Σύμφωνα με τα επίσημα οικονομικά στοιχεία του 2024, τα έσοδα από πωλήσεις έφτασαν τα 120,2 εκατομμύρια ευρώ από 125 εκατομμύρια ευρώ το 2023, ενώ τα καθαρά κέρδη της περιόδου διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα, καθώς ξεπέρασαν τα 3 εκατ. ευρώ, αν και σημαντικά μειωμένα σε σχέση με το 2023, που ήταν 5,6 εκατομμύρια ευρώ. Η εταιρεία εδώ, όπως και όλοι οι παίκτες του κλάδου, φαίνεται να βρέθηκε αντιμέτωπη με το υψηλό κόστος πωλήσεων και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα αλκοολούχα, ο οποίος της στοίχισε σχεδόν 34 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η πτώση του τζίρου φαίνεται ότι και αυτή διαδραμάτισε τον δικό της ρόλο στη διαμόρφωση της κερδοφορίας.

Η Lufthansa απογειώνεται, αλλά κόβει 4.000 θέσεις εργασίας έως το 2030

Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος παρουσίασε η Lufthansa στο Capital Markets Day του Μονάχου πριν από μερικές ημέρες: από τη μία εντυπωσιακή οικονομική ανάκαμψη και υψηλότερους στόχους κερδοφορίας, από την άλλη 4.000 θέσεις εργασίας λιγότερες μέχρι το 2030. Η κίνηση αφορά κυρίως διοικητικό προσωπικό και εντάσσεται στο σχέδιο ψηφιοποίησης και αυτοματοποίησης των διαδικασιών – ένα κλασικό «success story» για τους μετόχους, αλλά με ανθρώπινο κόστος για όσους περισσεύουν από το νέο οργανόγραμμα. Η διοίκηση, υπό τον Carsten Spohr, ποντάρει σε ενίσχυση της κερδοφορίας, με τον πήχη να ανεβαίνει από 8% σε 8%-10% προσαρμοσμένο EBIT επί των εσόδων.

Παράλληλα, ο όμιλος -που απασχολεί συνολικά 103.000 εργαζομένους- σκοπεύει να φέρει πιο κοντά τις θυγατρικές του (Swiss, Austrian, Brussels Airlines), κάτω από μια πιο συγκεντρωτική διοίκηση, ενώ ενισχύεται η Eurowings και το logistics κομμάτι, που στοχεύει ακόμη και σε αμυντικές συνεργασίες. Οι μέτοχοι βλέπουν μέρισμα 20%-40% του κερδοφόρου αποτελέσματος, οι εργαζόμενοι όμως βλέπουν αβεβαιότητα. Σαν να μην έφτανε αυτό, στον αέρα παραμένει και η διαμάχη με τους πιλότους για τις συντάξεις, με την απειλή απεργιών να καραδοκεί. Η Lufthansa, λοιπόν, μοιάζει να απογειώνεται οικονομικά, αλλά τα «κενά αέρος» στις εργασιακές σχέσεις θα κρίνουν αν η πορεία της θα είναι ομαλή ή αν οι αναταράξεις θα κοστίσουν ακριβά.

Πρόγραμμα χρηματοοικονομικού εγγραμματισμού για ΜμΕ από την ΕΕΤ

Μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία, που στοχεύει στη «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής οικονομίας, ξεκίνησαν οι τράπεζες και σε επίπεδο του συλλογικού αντιπροσωπευτικού τους οργάνου, της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών. Η ΕΕΤ, μέσω του εκπαιδευτικού της βραχίονα, του Ελληνικού Τραπεζικού Ινστιτούτου, προσφέρει δωρεάν πρόγραμμα χρηματοοικονομικού εγγραμματισμού για τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, με στόχο την ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για την έναρξη και λειτουργία μιας επιχείρησης. Το πρόγραμμα μπορούν να αξιοποιήσουν όλες οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, νεοσύστατες ή υφιστάμενες, διαδικτυακά, μέσα από την εκπαιδευτική πλατφόρμα του Ελληνικού Τραπεζικού Ινστιτούτου. Το πρόγραμμα προσελκύει το ενδιαφέρον των μικρομεσαίων, καθώς μέσα στις δύο πρώτες ώρες λειτουργίας της πλατφόρμας υποβλήθηκαν 50 αιτήσεις.

Άγαλμα για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες και επαγγελματίες της χώρας

Ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας και ο μικρός επαγγελματίας στη χώρα μας, πάντως, είναι σύγχρονοι ήρωες. Έτσι τους βλέπει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, το οποίο με αφορμή τον εορτασμό των 100 χρόνων από την ίδρυσή του, δημιούργησε άγαλμα που τιμά τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες και επαγγελματίες της χώρας. Κάτι παρόμοιο δεν έχει ξαναγίνει και αποτελεί ένδειξη αναγνώρισης του καθοριστικού ρόλου της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στην ελληνική οικονομία και κοινωνία. Η τελετή των αποκαλυπτηρίων του αγάλματος θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2025, στις 11:00 π.μ., στο Πεδίον του Άρεως. Τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος, μάλιστα, θα τελέσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Τασούλας, ενώ χαιρετισμό θα απευθύνουν ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, και ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας. Την εκδήλωση θα πλαισιώσει μουσικά η Φιλαρμονική του Δήμου Αθηναίων.