Η ξεχωριστή πρωτιά της Alpha Bank στην έκδοση ομολόγων, η Wolt που τρέχει με 100 στην Ελλάδα τα μητρώα οφειλών του ΥΠΟΙΚ

Το ανάρπαστο πράσινο ομόλογο της Alpha Bank ήρθε να επιβεβαιώσει την εμπιστοσύνη των ξένων θεσμικών στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα

O CEO του Ομίλου Alpha Bank, Βασίλης Ψάλτης © Alpha Bank

Ιστορικά χαμηλό spread στην πράσινη έκδοση της Alpha Bank

Διθυραμβική είσοδο στις εκδόσεις πράσινων ομολόγων για φέτος έκανε η Alpha Bank, όπως αποδεικνύει η ανταπόκριση της αγοράς στη χθεσινή πράσινη έκδοση υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας της τράπεζας. Το ποσό των 500 εκατ. ευρώ που ζητούσε η τράπεζα όχι μόνο υπερκαλύφθηκε κατά έξι φορές, συγκεντρώνοντας προσφορές ύψους 3 δισ. ευρώ, αλλά η έκδοση έκλεισε με το χαμηλότερο spread που έχει επιτευχθεί ποτέ από ελληνική τράπεζα σε αντίστοιχη έκδοση, στις 92 μονάδες βάσης πάνω από το mid-swap. Η προηγούμενη αντίστοιχη συναλλαγή της Alpha Bank, τον Φεβρουάριο 2024, είχε τιμολογηθεί με spread 243 μονάδων βάσης, ενώ είναι ευθέως ανταγωνιστική, αν όχι καλύτερη, με άλλες εκδόσεις του κλάδου, ακόμη και μικρότερης διάρκειας. Περισσότεροι από 140 διεθνείς επενδυτές συμμετείχαν στην έκδοση της Alpha Bank, με εντολές που ξεπέρασαν το 1,5 δισ. ευρώ, μέσα στην πρώτη ώρα από το άνοιγμα του βιβλίου προσφορών, ενώ οι εντολές παρέμειναν ακάθεκτες, παρά την έντονη συμπίεση του spread στην πορεία (στα 92 bps από 120 bps που ήταν το αρχικό guidance). Όλα αυτά δεν συνιστούν μόνο μια μεγάλη επιτυχία της Alpha Bank και ψήφο εμπιστοσύνης στη στρατηγική που εφαρμόζει η διοίκησή της και στις προοπτικές που ενισχύονται από τη συνεργασία με τη UniCredit. Αποτελούν ψήφο εμπιστοσύνης για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και την ελληνική οικονομία και έμπρακτη απόδειξη από τα οφέλη της εξυγίανσης των τραπεζών και την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Σημειωτέον ότι πολλές εντολές για το χθεσινό ομόλογο της Alpha Bank ξεπερνούσαν τα 50 εκατ. ευρώ, γεγονός ενδεικτικό της στροφής των κορυφαίων θεσμικών επενδυτών προς την Ελλάδα και την Alpha Bank.

Από την αναδιάρθρωση στην κορυφή των αποδόσεων η Τράπεζα Κύπρου

Την κάλυψη της μετοχής της Τράπεζας Κύπρου ξεκίνησε η Eurobank Securities, η οποία με την έκθεσή της «Παλίρροια Μερισμάτων» δίνει τιμή-στόχο για την Τράπεζα Κύπρου τα 10 ευρώ. Αναδεικνύοντάς την ως μία από τις πιο συναρπαστικές ιστορίες συνολικής απόδοσης στην Ευρώπη, η χρηματιστηριακή λέει ότι έπειτα από μια δεκαετή αναδιάρθρωση, η Τράπεζα Κύπρου κατατάσσεται πλέον μεταξύ των πιο καθαρών και κερδοφόρων τραπεζών στην Ευρώπη, με τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματά της να έχουν μειωθεί στο 1,7% (από 63% το 2015) και την απόδοση ιδίων κεφαλαίων να ανέρχεται στο 21,4% το 2024 (18,4% στο α’ εξάμηνο του 2025). Όπως λέει η Eurobank Securities, ο δείκτης CET1 20,6% (χωρίς αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις) και ο δείκτης κόστους προς έσοδα στο περίπου 36% υπογραμμίζουν την αποδοτικότητα και την κεφαλαιακή ισχύ της Τράπεζας Κύπρου. Το κυρίαρχο μερίδιο αγοράς στην εγχώρια αγορά, η ισχυρή τιμολογιακή ισχύς και τα διαφοροποιημένα μη επιτοκιακά έσοδα (28% των εσόδων) υποστηρίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη του δείκτη απόδοσης ιδίων κεφαλαίων περίπου 15% έως το 2027. Με πολιτική αποπληρωμής 50%-70% που κυμαίνεται προς το ανώτερο εύρος, γεγονός που υποδηλώνει μερισματικές αποδόσεις άνω του 8%, η Τράπεζα Κύπρου προσφέρει μία από τις πιο ελκυστικές ευκαιρίες εισοδήματος στον ευρωπαϊκό τραπεζικό τομέα, καταλήγει η χρηματιστηριακή.

Νέα εποχή στη διαχείριση οφειλών με τα μητρώα του ΥΠΟΙΚ

Έφτασε η ώρα να τεθούν σε λειτουργία τα τρία νέα μητρώα για την καταγραφή των οφειλών πολιτών και επιχειρήσεων προς το Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, αλλά και για την πιστοληπτική τους αξιολόγηση, τα οποία έχουν εξαγγελθεί εδώ και έναν χρόνο. Μιλώντας στο συνέδριο της Prodexpo 2025, η γενική γραμματέας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους είπε ότι το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών θα θέσει σύντομα σε λειτουργία: α) Το μητρώο πιστοληπτικής αξιολόγησης, που θα συγκεντρώνει τα στοιχεία των οφειλών προς το Δημόσιο και θα απονέμει σκορ σε καλοπληρωτές και κακοπληρωτές. Τα στοιχεία θα μπορούν να ληφθούν από τρίτους μόνο με τη συγκατάθεση του οφειλέτη, ενώ θα απαιτηθεί νομοθετική ρύθμιση για να καταστεί εφικτή η συλλογή οφειλών και από μισθώματα, β) το Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων που θα στεγάζεται στην Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) και θα καταγράφει αναλυτικά το ιστορικό πληρωμών κάθε μεμονωμένου δανείου των πελατών όλων των τραπεζών και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, καθώς και τα είδη των εξασφαλίσεων που έχουν παρασχεθεί (υποθήκες, προσημειώσεις, τυχόν δικαστικές αποφάσεις), και γ) το Μητρώο Παρακολούθησης Ιδιωτικού Χρέους, το οποίο θα έχει διαλειτουργικότητα με τα υπόλοιπα μητρώα, θα συγκεντρώνει στοιχεία για οφειλές πολιτών και επιχειρήσεων και θα παρέχει τη συνολική πληροφορία σε ανωνυμοποιημένη βάση. Τα εργαλεία αυτά θα δώσουν τέλος στην ασυμμετρία της πληροφόρησης γύρω από έναν υποψήφιο δανειολήπτη, καθώς αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει καμία θέαση για τις οφειλές προς το Δημόσιο ή προς τρίτους.

Ανοίγει ο δρόμος για την πεντάστερη επένδυση στη Μαρίνα Κέρκυρας

Στην τελική ευθεία φαίνεται ότι μπαίνει η μεγάλη επένδυση της Lamda Marinas, θυγατρική της Lamda Development, στη μαρίνα της Κέρκυρας. Συγκεκριμένα, ήδη έχει κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για την επένδυση και σήμερα, Παρασκευή, ξεκινά η συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, ενώ την ερχόμενη Πέμπτη 30 Οκτωβρίου ψηφίζεται στην Ολομέλεια. Με την κύρωση της Σύμβασης της μαρίνας «mega yacht» από τη Βουλή των Ελλήνων ανοίγει ο δρόμος για τη μεγαλεπήβολη επένδυση, ενώ θέμα χρόνου είναι το Υπερταμείο να μεταβιβάσει και επίσημα τη μαρίνα στη θυγατρική της Lamda, ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες. Υπενθυμίζεται ότι στα σχέδια της εταιρείας είναι να πρoχωρήσει σε επένδυση ύψους 140 εκατ., με δυνατότητα ελλιμενισμού 410 σκαφών έως 140 μ. και χερσαία ζώνη 39.400 τ.μ. Ορίζοντας ολοκλήρωσης είναι το 2028. Παράλληλα, η Lamda Marinas συμμετείχε προ ημερών στο Παγκόσμιο Συνέδριο Μαρινών, παρουσιάζοντας τη νέα μαρίνα Αγίου Κοσμά, μια επένδυση περίπου 25 εκατ. ευρώ.

Βγαίνει από τα «σκουπίδια» η πιστοληπτική ικανότητα της Intralot

Σε αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Intralot κατά μία βαθμίδα προχώρησε χθες η Fitch Ratings. Η νέα βαθμίδα του αξιόχρεου της εταιρείας είναι «Β+», από «CCC+» που ήταν μέχρι προχθές. Η κίνηση αυτή βγάζει το αξιόχρεο της εταιρείας για πρώτη φορά από τα «σκουπίδια», όπου βρισκόταν τα τελευταία χρόνια. Και φαίνεται πλέον να μπαίνει σε μια κανονικότητα, όπως συνέβη πριν από πολλά χρόνια στη χώρα μας. Σύμφωνα με την έκθεση της Fitch, η αναβάθμιση σε «B+», «αντικατοπτρίζει τις προσδοκίες της Fitch για βελτιωμένο επιχειρηματικό προφίλ στη νέα εταιρεία και σημαντικά χαμηλότερο χρηματοοικονομικό κίνδυνο μετά τη συναλλαγή, όπως επίσης και μια πιο βιώσιμη και μακροπρόθεσμη κεφαλαιακή δομή». Η συναλλαγή αφορά την εξαγορά της Bally’s Interactive International (BII) από την Intralot και (κατά τον οίκο αξιολόγησης Fitch) η εξαγορά αυτή «βελτιώνει το επιχειρηματικό προφίλ της ενοποιημένης εταιρείας, η οποία διαθέτει μεγαλύτερο μέγεθος, υψηλότερη διαφοροποίηση προϊόντων και γεωγραφικών αγορών, παράλληλα με υψηλή λειτουργική κερδοφορία και περιθώρια κέρδους ελεύθερων ταμειακών ροών (FCF)». Ωστόσο, σύμφωνα με τη Fitch, η εξαγορά έχει μετατοπίσει το μείγμα εσόδων της Intralot σε επιχειρηματικές δραστηριότητες B2C, από Β2Β που είναι σήμερα, σε ποσοστό 90%. Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης, θα μειώσει την ορατότητα των εσόδων, καθώς η τελευταία είναι συνήθως πιο προβλέψιμη.

Wolt: Στο κατώφλι των 100 εκατομμυρίων με πιεσμένη κερδοφορία

Με μια μικρή καθυστέρηση, ξεπερνώντας την προθεσμία του τέλους Σεπτεμβρίου, η πολυεθνική εταιρεία διανομών και συγκεκριμένα η θυγατρική της στη χώρα μας, Wolt Ελλάς, δημοσίευσε τελικά τα οικονομικά της αποτελέσματα για το 2024, αποκαλύπτοντας μια χρονιά ραγδαίας ανάπτυξης που τη φέρνει στο κατώφλι των 100 εκατομμυρίων ευρώ. Ο τζίρος έφτασε τα 99,25 εκατομμύρια ευρώ πέρυσι από 60,15 εκατομμύρια το 2023, αύξηση 65,02% μέσα σε μόλις έναν χρόνο. Άνοδος που αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη επέκταση της Wolt στην ελληνική αγορά, αλλά και την εδραίωσή της -πέρα από τον χώρο του delivery- στην εστίαση. Το κόστος πωλήσεων ανήλθε σε 77,94 εκατομμύρια, αντιπροσωπεύοντας 78,53% του τζίρου, έναντι 80,09% την προηγούμενη χρονιά. Παράλληλα, τα διοικητικά έξοδα σχεδόν διπλασιάστηκαν, φθάνοντας τα 6,43 εκατ. ευρώ, ενώ τα έξοδα διάθεσης αυξήθηκαν στα 10,03 εκατ. από 8,64 εκατ. το 2023, δείχνοντας τη συνέχιση επενδύσεων σε ανάπτυξη και μάρκετινγκ. Παρά τη σημαντική αύξηση κόστους, η εταιρεία παρέμεινε κερδοφόρα. Τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων για το 2024 διαμορφώθηκαν σε 650.019 ευρώ, έναντι 530.826 ευρώ το 2023. Μετά τους φόρους, το καθαρό κέρδος ανήλθε σε 189.989 ευρώ, χαμηλότερο από τα 429.343 ευρώ της προηγούμενης χρήσης, στοιχείο που υποδηλώνει αυξημένες επιβαρύνσεις και περιορισμένα καθαρά περιθώρια.

Η Ευρώπη μπαίνει δυναμικά στο «Space Game»

Όσοι ακόμη νομίζουν ότι το Διάστημα σημαίνει απλώς να κοιτάς τα αστέρια, κοιμούνται ύπνο βαθύ. Το Διάστημα έχει γίνει πεδίο στρατηγικών συμμαχιών, επενδύσεων και σκληρών επιχειρηματικών deals. Και η Ευρώπη, έστω και αργά, φαίνεται να ξυπνάει. Η συμφωνία ανάμεσα σε Airbus, Leonardo και Thales για τη δημιουργία μιας ενιαίας εταιρείας, που θα συγκεντρώνει τις δορυφορικές και διαστημικές τους δραστηριότητες, το επιβεβαιώνει απόλυτα. Οι τρεις κολοσσοί υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας (MoU), με στόχο η νέα εταιρεία να είναι πλήρως λειτουργική έως το 2027, υπό την έγκριση των ρυθμιστικών αρχών. Το σχέδιο δεν αφορά απλώς τη συγχώνευση δυνάμεων, αλλά τη δημιουργία ενός ενιαίου ευρωπαϊκού παίκτη ικανού να σταθεί απέναντι σε κολοσσούς, όπως η SpaceX του Έλον Μακ. Το μήνυμα είναι σαφές: το Διάστημα δεν είναι πλέον ρομαντισμός και επιστημονική φαντασία, αλλά ζήτημα ισχύος, ανεξαρτησίας και ανταγωνιστικότητας. Και η Ελλάδα, αυτήν τη φορά, δεν στέκεται απλώς ως θεατής. Με τις δικές της διαστημικές startups και τα προγράμματα που τρέχουν, σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς οργανισμούς, δείχνει ότι θέλει να είναι μέρος της νέας διαστημικής οικονομίας.

H νέα πρωτιά της χώρας στην κατανάλωση

Και το 2024 η Ελλάδα αναδείχθηκε πρωταθλήτρια στην κατανάλωση στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat, πέρυσι η κατανάλωση στην Ελλάδα ανήλθε στο 75,3% και είναι η υψηλότερη επίδοση στην Ευρωζώνη και την ΕΕ. Ο μέσος όρος της ΕΕ και της Ευρωζώνης δεν αναφέρθηκε για το 2024, αλλά με βάση τα στοιχεία των προγενέστερων ετών, κινείται πέριξ του 50%. Επομένως, η κατανάλωση της χώρας μας, αναλογικά με το ΑΕΠ, είναι 50% υψηλότερη από τον μέσο όρο στην ΕΕ. Το θετικό για την Ελλάδα είναι ότι το ποσοστό αυτό βαίνει μειούμενο τα τελευταία τρία χρόνια (77% το 2022, 76% το 2023 και 75,3% το 2024). Ωστόσο, με τον ρυθμό που μειώνεται θα χρειαστεί πολλά χρόνια ώστε να φτάσει στα επίπεδα του μέσου όρου της ΕΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, υψηλή κατανάλωση ακόμη έχουν επίσης η Κροατία (70,5% του ΑΕΠ), η Πορτογαλία (66,6%) και η Κύπρος (61,6%).

Η πρόκληση της αναμόρφωσης του ΝΣΣ Θεσσαλονίκης

Η μακέτα για την αναμόρφωση του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης, αυτή που παρουσίασε η ΓΑΙΑΟΣΕ στην Prodexpo, δίνει μία νότα συγκρατημένης αισιοδοξίας σε ένα γκρίζο σκηνικό, γιατί η κατάσταση στην οποία βρίσκεται το μεγάλο κεντρικό κτιριακό συγκρότημα των 55.000 τ.μ. είναι θλιβερή και μιλάει από μόνη της για τις δεκαετίες αδιαφορίας από πλευράς του ΟΣΕ, παλαιότερα, μετά της ΓΑΙΑΟΣΕ, αλλά βεβαίως και της Πολιτείας. Όμως οι πρόσφατες εξελίξεις και συγκεκριμένα η λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό το Νοέμβριο του 2024, που δυτικά τερματίζει στην περιοχή του Σταθμού, πιέζουν για την ανακαίνιση και αναμόρφωση του ΝΣΣ σε hub αστικών και υπεραστικών επιβατικών αλλά και εμπορικών μεταφορών, αφού στην έκταση πέριξ του σταθμού υπάρχουν τα τέρμιναλ λεωφορειακών γραμμών αλλά και υπεραστικών ΚΤΕΛ, μα και λεωφορείων που συνδέουν τη Θεσσαλονίκη με Βαλκανικούς και άλλους προορισμούς του εξωτερικού. Ο σταθμός, το κτίριο, οι υποδομές του κτιρίου, οι αποβάθρες, έχουν με μία λέξη… το χάλι τους, η δε αίθουσα VIP του ΝΣΣ θυμίζει σκηνή από έργο του παλιού ελληνικού σινεμά. Ο σταθμός, πέραν των υποδομών, έχει και σοβαρά ζητήματα ασφαλείας, καθώς λίγα μέτρα από τις αποβάθρες επιβατών, έχει καταντήσει άντρο διαφόρων στοιχείων, πολλών κακοποιών, αλλά και απλώς μεταναστών, κυρίως λαθρομεταναστών, αρκετοί από τους οποίους βρίσκουν καταφύγιο στα εγκαταλελειμμένα βαγόνια, που είναι εστίες μόλυνσης, αφού, παρ’ ότι για χρόνια παρατημένα, δεν οδηγήθηκαν ακόμη για scrap (άλλωστε, οι Ρομά τα έχουν γδύσει από κάθε εξάρτημα και υλικό που έχει αξία και μπορούσε να αφαιρεθεί). Η παραπάνω κατάσταση, για να αλλάξει, πρέπει πραγματικά να αναμορφωθεί ο σταθμός και όλη η πέριξ περιοχή του, κάτι που θα απαιτήσει μία πολύ σημαντική επένδυση. Συνεπώς, αφού λυθούν τα μελετητικά θέματα, το πρόβλημα θα είναι το οικονομικό, αλλά και το διαχειριστικό, σε επόμενη φάση, του Νέου Σταθμού. Για να αναμορφωθεί ο ΝΣΣ, θα απαιτηθούν δεκάδες εκατομμύρια. Ποιος, λοιπόν, ή ποιοι θα βάλουν τα χρήματα για ένα έργο δημόσιο που, ΟΚ, θα έχει μεικτές χρήσεις, αλλά κυρίως αποτελεί βασική σιδηροδρομική υποδομή; Πολλά συνεπώς είναι τα ζητήματα που πρέπει να διευθετηθούν σε σχέση με την ανακαίνιση, αναμόρφωση και αξιοποίηση του ΝΣΣ Θεσσαλονίκης, σχεδιασμός που πρέπει να προσεγγιστεί τεχνικά, αλλά και με επιχειρηματικό πνεύμα.