Νέα τροχιά για τον Πελοποννησιακό σιδηρόδρομο – Φρένο στο σενάριο του ποδηλατόδρομου
Σαφές μήνυμα ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν έχει δώσει την έγκρισή του για τη μετατροπή σε ποδηλατόδρομο της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής της Πελοποννήσου, έστειλε από το βήμα της Βουλής ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Όπως τόνισε, προτεραιότητα της κυβέρνησης αυτήν την περίοδο είναι αποκλειστικά η ασφάλεια και η αναβάθμιση του ενεργού σιδηροδρομικού δικτύου, υπογραμμίζοντας ότι «όλα τα υπόλοιπα είναι πολυτέλεια». Ο κ. Κυρανάκης δεσμεύτηκε, παράλληλα, ότι πριν ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση για την αξιοποίηση της ανενεργής γραμμής, θα προηγηθεί διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες και τους βουλευτές των περιοχών, αφήνοντας να εννοηθεί πως καμία μονομερής ενέργεια δεν πρόκειται να προχωρήσει. Το θέμα είχε λάβει μεγάλες διαστάσεις τις προηγούμενες εβδομάδες, μετά την πρόταση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) και του υπουργείου Περιβάλλοντος για την μετατροπή της γραμμής Μεγάρων – Κορίνθου – Καλαμάτας σε… ποδηλατόδρομο. Η ιδέα προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από οργανώσεις, πολίτες και αυτοδιοικητικούς φορείς, που μίλησαν για «οριστική ταφή» του ιστορικού τρένου της Πελοποννήσου. Μετά το κύμα αυτό των αντιδράσεων, το ΤΕΕ φαίνεται να αλλάζει στάση. Σύμφωνα με απόφαση της Αντιπροσωπείας στις 19 Οκτωβρίου 2025, το Επιμελητήριο εγκαταλείπει τη λογική της πλήρους αντικατάστασης της γραμμής από ποδηλατόδρομο και εξετάζει πλέον τη δυνατότητα δημιουργίας ποδηλατικών διαδρομών παράλληλα με τη σιδηροδρομική υποδομή. Η απόφαση αυτή ανοίγει εκ νέου τον δρόμο για τη συζήτηση περί σταδιακής επαναλειτουργίας του δικτύου, το οποίο αποτελεί κομμάτι της βιομηχανικής και συγκοινωνιακής κληρονομιάς της χώρας.
Η διαχρονική αποτυχία του ελληνικού σιδηροδρόμου μέσα από ένα βιβλίο
Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να απαντήσει στο επίμονο ερώτημα, γιατί η Ελλάδα δεν κατάφερε ποτέ να αποκτήσει έναν σύγχρονο και ασφαλή σιδηρόδρομο. Ο δημοσιογράφος Αχιλλέας Χεκίμογλου, στο έργο του «Αιχμάλωτοι στις Ράγες», παρουσιάζει μια αναδρομή στη διαδρομή του ελληνικού σιδηροδρόμου, φωτίζοντας άγνωστες πτυχές και ιστορικά γεγονότα που, σύμφωνα με την έρευνά του, καθόρισαν την πορεία του δικτύου. Το βιβλίο βασίζεται σε πολυετή έρευνα και αρχειακές πηγές και καλύπτει περιόδους-σταθμούς, από τη χρεοκοπία των Σιδηροδρόμων του Ελληνικού Κράτους και τη γερμανική κατοχή, έως τον Εμφύλιο, το Σχέδιο Μάρσαλ και τον ρόλο των μεταπολεμικών κυβερνητικών επιλογών. Όπως προκύπτει από το υλικό, καθοριστικές υπήρξαν οι πολιτικές αποφάσεις που επί δεκαετίες προώθησαν το αυτοκίνητο και τις οδικές υποδομές, αφήνοντας το τρένο χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, πόρους και προοπτική εκσυγχρονισμού. Μέσα από ερωτήματα που παραμένουν ανοιχτά στη δημόσια συζήτηση, από την οικονομική κατάρρευση των ΣΕΚ και την καταστροφή του δικτύου από τα γερμανικά στρατεύματα, έως τη διαχείριση των μεταπολεμικών κονδυλίων και τις παρεμβάσεις υπηρεσιών και κυβερνήσεων, ο συγγραφέας επιχειρεί να ερμηνεύσει τους λόγους για τους οποίους ο ελληνικός σιδηρόδρομος δεν μπόρεσε να συμβαδίσει με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Το «Αιχμάλωτοι στις Ράγες» φιλοδοξεί, έτσι, να συμβάλει στον δημόσιο διάλογο γύρω από την κατάσταση και το μέλλον του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, σε μία περίοδο όπου η ασφάλεια και ο εκσυγχρονισμός των μεταφορών βρίσκονται ξανά στο προσκήνιο.
Ένα ακόμα «σκαλοπάτι» για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας
Δύο χρόνια μετά τη -μετά βαΐων και κλάδων- παράδοση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στον ιταλικό Όμιλο Grimaldi, παρουσία του πρωθυπουργού και υπουργών, η υπόθεση επιστρέφει στο προσκήνιο, με φόντο το νέο master plan που έχει φέρει αναβρασμό. Η μελέτη, που βρίσκεται πλέον ενώπιον του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και πρόκειται να κριθεί εντός της εβδομάδας που έρχεται, αποτελεί ένα ακόμα σκαλοπάτι στην περιπετειώδη διαδρομή που έχει έως τώρα χαράξει η παραχώρηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας. Το σχέδιο, που προβλέπει ναυπηγοεπισκευαστικές εγκαταστάσεις και αποθήκες καυσίμων, θεωρείται από τους τοπικούς φορείς ότι αλλοιώνει τη φυσιογνωμία της πόλης, μετατρέποντας το παραλιακό μέτωπο σε βιομηχανική περιοχή. Το Δημοτικό Συμβούλιο Ηγουμενίτσας, με ομόφωνη απόφαση, χάραξε γραμμή αντίδρασης σε πολιτικό, νομικό και αγωνιστικό επίπεδο, ζητώντας από την κυβέρνηση να μην εγκρίνει το σχέδιο χωρίς να γίνουν προηγουμένως ουσιαστικές αλλαγές. Μάλιστα, ο δήμαρχος της περιοχής, Παναγιώτης Νταής, είχε αναφέρει ότι απαιτείται Προεδρικό Διάταγμα, ενώ κυβερνητικοί κύκλοι πιέζουν για επίσπευση.
Η Eurolife αυξάνει τα κέρδη και τις αποτιμήσεις της Eurobank
Τη σύσταση αγοράς για τη μετοχή της Eurobank, με τιμή στόχο τα 4,10 ευρώ, διατηρεί η JP Morgan, επισημαίνοντας ότι η πρόσφατη εξαγορά του 80% της Eurolife Life Insurance από τη Fairfax αποτελεί σημαντική κίνηση, που ενισχύει το προφίλ κερδοφορίας και διαφοροποιεί τις πηγές εσόδων του ομίλου. Η συμφωνία, ύψους 813 εκατ. ευρώ σε μετρητά, δίνει στην Eurobank πλήρη έλεγχο στη Eurolife Life (από 20%) και ταυτόχρονα προβλέπει την πώληση 45% της ERB Asfalistiki στην Κύπρο στη Fairfax για 59 εκατ. ευρώ, με δικαίωμα απόκτησης του υπόλοιπου 55% σε μεταγενέστερο χρόνο. Όπως σημειώνει η JP Morgan, η συναλλαγή προσδίδει σε κερδοφορία και απόδοση στην Eurobank, καθώς θα αυξήσει τα κέρδη ανά μετοχή κατά 5% – 6% και την απόδοση ιδίων κεφαλαίων κατά περίπου 115 μονάδες βάσης το 2027. Σε επίπεδο κεφαλαίων, η συναλλαγή καταναλώνει 120 μονάδες βάσης από τον δείκτη βασικών εποπτικών κεφαλαίων CET1, εκτός και αν η Τράπεζα επιτύχει να λάβει καθεστώς Danish Compromise, οπότε η κεφαλαιακή επιβάρυνση θα μπορούσε να μειωθεί κατά 75 – 80 μονάδες βάσης. Η JP Morgan αναφέρει ότι η απόδοση ιδίων κεφαλαίων της Eurobank πριν από τη συναλλαγή ήταν 16,1%, ενώ σε pro-forma βάση θα ανέλθει στο 17,3%, τοποθετώντας την τράπεζα περίπου 150 μονάδες βάσης πάνω από την Εθνική Τράπεζα και την Τράπεζα Πειραιώς. Αντίστοιχα, ο δείκτης P/BV διαμορφώνεται στο 1,25 και ο P/E στο 7,5 για το 2027, με υψηλή ορατότητα στα κέρδη. Όπως υπολογίζει η JP Morgan, το τίμημα για την Eurolife αντιστοιχεί σε 1,45 φορές της λογιστική της αξίας (Αύγουστος 2025) ή περίπου 10 φορές τα κέρδη του 2024, επίπεδα που κινούνται κοντά στα ευρωπαϊκά συγκρίσιμα των ασφαλιστικών ζωής (1,5 φορά P/BV). Η Eurolife είναι μία από τις μεγαλύτερες και ταχύτερα αναπτυσσόμενες ασφαλιστικές στην Ελλάδα, με μερίδιο αγοράς 22% και 600 εκατ. ευρώ εγγεγραμμένα ασφάλιστρα το 2024. Περίπου 77% των προϊόντων της διανέμονται μέσω του δικτύου της Eurobank, γεγονός που εξασφαλίζει πλήρη συνέργεια, ενώ 70% των συμβολαίων είναι Unit-Linked, τα οποία είναι λιγότερο κεφαλαιοβόρα, καθώς ο επενδυτικός κίνδυνος βαραίνει τους πελάτες. Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο από τον μέσο όρο της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (40%) και της Ευρώπης συνολικά (25% έως 35%). Η JP Morgan εκτιμά ότι το ποσοστό των προμηθειών στα συνολικά έσοδα της Eurobank θα προσεγγίσει το 30% το 2027, στοιχείο που δικαιολογεί υψηλότερους πολλαπλασιαστές αποτίμησης σ’ ένα περιβάλλον ομαλοποιημένων επιτοκίων.
Βαριές ζημιές για τη Snappi στη 2η οικονομική χρήση
Καθαρά έσοδα 0,73 εκατ. ευρώ και ζημίες ύψους 8 εκατ. ευρώ εμφάνισε η fintech εταιρεία Snappi στη δεύτερη οικονομική χρήση της. Η εταιρεία, θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς, αναφέρει ότι η πορεία της μέσα στη δεύτερη οικονομική χρήση αντικατοπτρίζει τη φάση προετοιμασίας και την τεχνολογική της εγκατάσταση ενόψει της επίσημης έναρξης λειτουργίας της τράπεζας μέσα στο 2025. Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία εντός του 2024 απέκτησε το κεντρικό τραπεζικό σύστημα από την εταιρεία Natech, το οποίο αναγνωρίστηκε ως άυλο περιουσιακό στοιχείο στην εύλογη αξία των 16,5 εκατ. ευρώ. ΟΙ συσσωρευμένες ζημίες της εταιρείας στο τέλος του 2024 ξεπέρασαν τα 15 εκατ. ευρώ, αλλά η εταιρεία είναι επαρκώς κεφαλαιοποιημένη. Το μετοχικό της κεφάλαιο ενισχύεται συνεχώς και πλέον έχει ανέλθει στα 56 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία ελέγχεται κατά 70% από την Τράπεζα Πειραιώς και 30% από την Natech. Αποτελεί δε το τεχνολογικό στοίχημα του διευθύνοντος συμβούλου της Τράπεζας, Χρήστου Μεγάλου.
Οι αυξήσεις χρεώσεων της Cosmote
Κατά 2,6% αυξάνει τις χρεώσεις της σε πολλά πακέτα κινητής τηλεφωνίας η Cosmote. H αύξηση αυτή προσαρμόζει τις χρεώσεις σε πολλά πακέτα της Cosmote στο ύψος του πληθωρισμού της προηγούμενης χρονιάς (2024). Αντίστοιχες προσαρμογές χρεώσεων πραγματοποίησαν και η Vodafone, αλλά και η Nova. H αύξηση της Cosmote κατά 2,6% αφορά στη χρέωση του παγίου που πληρώνει ο κάθε συνδρομητής στα προγράμματα Συμβολαίου, ΚαρτοΣυμβολαίου και Business Cost Control. Η αύξηση αυτή θα εμφανιστεί στον πρώτο λογαριασμό, που θα εκδοθεί από τις 1η Δεκεμβρίου 2025 και μετά. Σημειώνεται ότι η αύξηση αυτή δεν θα εφαρμοστεί στα νέα εμπορικά πακέτα οικιακών πελατών (COSMOTE GIGAMAX 4GB, 9GB, 18GB, 35GB, 70GB, Unlimited, COSMOTE ΚαρτοΣυμβόλαιο 8GB), τα προγράμματα φωνής εταιρικών πελατών (COSMOTE Business Mobile Platinum, COSMOTE BUSINESS Business Mobile Gold), σε όλα τα προγράμματα Mobile Internet/ IoT (Data Only) και τέλος δεν θα εφαρμοστεί στα Φοιτητικά Προγράμματα Καρτοσυμβολαίου και Mobile Internet. Σε όλα τα υπόλοιπα πακέτα ισχύει η αύξηση του παγίου 2,6%, η οποία (σύμφωνα με την Cosmote) οδηγεί σε επιπρόσθετη επιβάρυνση (κατά μέσο όρο) 0,6 ευρώ τον μήνα. Θα συνοδευτεί δε από επιπλέον παροχές στην κινητή (GB και λεπτά ομιλίας).
Σε πλειστηριασμό το Mega Outlet στη Θεσσαλονίκη
Δύσκολες εποχές περνάει το εμπόριο, ακόμη και αν πρόκειται για τα εκπτωτικά κέντρα λιανικής, τα λεγόμενα outlet malls, καθώς η κίνηση από πλευράς καταναλωτών έχει μειωθεί, όπως και η αξία των αγορών που πραγματοποιούν. Όπως μαθαίνουμε, τουλάχιστον τρία καταστήματα είναι κενά στο Μega Outlet, στο εκπτωτικό εμπορικό κέντρο που βρίσκεται επί της Λεωφόρου Γεωργικής Σχολής, στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, το οποίο βγαίνει στο σφυρί στις 29 Απριλίου 2026, με τιμή πρώτης προσφοράς τα 20,6 εκατ. ευρώ. Όταν μαθεύτηκε ο προγραμματισμός του πλειστηριασμού, όπως ήταν επόμενο, δημιουργήθηκε έντονη ανησυχία στις δεκάδες των εργαζομένων που απασχολούνται στα καταστήματα, τα οποία λειτουργούν εντός του κτιρίου. Το συγκεκριμένο ακίνητο ήταν καπναποθήκη, που πριν από περίπου 20 χρόνια άλλαξε χρήση και μετατράπηκε σε mall. Παρότι οι περισσότερες καπναποθήκες – καπνεργοστάσια της Θεσσαλονίκης ήταν στη δυτική πλευρά της πόλης, η καπνοβιομηχανία είχε αποτύπωμα και στο ανατολικό της τμήμα ενώ, στην ίδια περίπου περιοχή, βρίσκονταν και άλλες γνωστές βιομηχανίες, όπως η Siemens, η Φίλκεραμ Johnson, η Βιαμύλ. Η διαδικασία του πλειστηριασμού στρέφεται κατά της United Properties Κτηματική, Βιοτεχνική και Εμπορική Α.Ε., με επισπεύδουσα την Intrum Hellas. Το μεγάλο ακίνητο κατασχέθηκε για το ποσό του 1 εκατ. ευρώ και βγαίνει σε πλειστηριασμό με τιμή πρώτης προσφοράς τα 20,6 εκατ. ευρώ. Επ’ αφορμή του πλειστηριασμού σημειώνεται ότι το κλασικό λιανεμπόριο έχει δεχθεί μεγάλο πλήγμα από τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, την τελευταία τριετία, αλλά και λόγω του ηλεκτρονικού εμπορίου και δη των κινεζικών Temu και Shein, που εφαρμόζουν μία πολύ επιθετική πολιτική μάρκετινγκ μέσω των social media και όχι μόνο. To γεγονός είναι ότι οι επιχειρήσεις που απευθύνονται στο κοινό με ελκυστικότερες τιμές, καταγράφουν και αυτές μείωση στις πωλήσεις, κάτι που οδηγεί σε περιορισμό των δικτύων τους σε φυσικά καταστήματα.
Boutique hotel από τον Σταύρο Μήτση στο Ηράκλειο;
Κινητικότητα στο παρασκήνιο για την αγορά του Ηρακλείου, καθώς -σύμφωνα με πληροφορίες- ο ξενοδόχος Σταύρος Μήτσης, επικεφαλής του ομίλου Mitsis Hotels, φέρεται να εξετάζει την εκμίσθωση του εμβληματικού κτιρίου του ΟΤΕ στην οδό Μινωταύρου, με στόχο τη μετατροπή του σε πολυτελές boutique hotel. Το ακίνητο, που δεσπόζει στο κέντρο της πόλης, θεωρείται ιδανικό για ένα concept υψηλών προδιαγραφών που θα ενισχύσει το city break προφίλ του Ηρακλείου, μια αγορά που δείχνει δυναμική άνοδο τα τελευταία χρόνια. Οι πρώτες εκτιμήσεις από στελέχη της αγοράς κάνουν λόγο για επένδυση που μπορεί να ξεπεράσει τα 5 εκατ. ευρώ, με τον σχεδιασμό να περιλαμβάνει εκτεταμένες παρεμβάσεις ανακαίνισης και αναβάθμισης των υποδομών. Αν οι συζητήσεις προχωρήσουν, θα πρόκειται για την πρώτη είσοδο του Ομίλου Mitsis Hotels στην ξενοδοχειακή αγορά της πόλης, κάτι που θα σηματοδοτούσε νέο κεφάλαιο για έναν από τους πιο δραστήριους ελληνικούς τουριστικούς ομίλους.
Ο Ν. Μαντζούφας και οι νέες δουλειές στις Βρυξέλλες
Μια νέα συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως Ανεξάρτητος Χρηματοοικονομικός Εμπειρογνώμονας της DG INTPA (International Partnerships), ξεκίνησε ο πρώην διοικητής του Ταμείου Ανάκαμψης και πρώην γενικός γραμματέας ΣΔΙΤ, Νίκος Μαντζούφας, στο πλαίσιο του Switch to Green Facility, πρωτοβουλία του Global Gateway Investment Hub. Ο κ. Μαντζούφας συμμετέχει στην ομάδα της ΕΕ στη συνεργασία ΕΕ–χωρών εταίρων για τις CRM (Κρίσιμες Πρώτες Ύλες), μέσω ανάλυσης αλυσίδων αξίας, διαβουλεύσεων με φορείς και αξιολόγηση επενδυτικών αναγκών, για την ενίσχυση βιώσιμων και ανθεκτικών αλυσίδων εφοδιασμού. Πρόσφατα, επίσης, ο Ν. Μαντζούφας συμμετείχε ως Ανεξάρτητος Διεθνής Εμπειρογνώμονας ΣΔΙΤ, υποστηρίζοντας μια διεθνή εταιρεία στρατηγικών συμβούλων στο έργο της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών προς κυβέρνηση χώρας της Μέσης Ανατολής, με στόχο τη βελτίωση του πλαισίου διακυβέρνησης και του λειτουργικού μοντέλου των ΣΔΙΤ.
Νέα Γεωργία, Νέα Γενιά
Άλλη μία ελληνική πρόταση διακρίθηκε στον παγκόσμιο διαγωνισμό της Citi Global Innovation Challenge 2025 που στόχο έχει την ενίσχυση της απασχόλησης των νέων μέσα από τη χρηματοδότηση συνολικά 25 εκατ. ευρώ σε 50 οργανισμούς. Πρόκειται για τον οργανισμό «Νέα Γεωργία, Νέα Γενιά» ο οποίος συγκαταλέγεται μεταξύ των 50 οργανισμών της κοινωνίας των πολιτών σε παγκόσμιο επίπεδο, που επιλέχθηκαν από το Citi Foundation στο πλαίσιο του προγράμματος Global Innovation Challenge 2025. Η ανακοίνωση πραγματοποιήθηκε στις 21 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη, όπου παρουσιάστηκαν οι οργανισμοί που θα λάβουν χρηματοδότηση ύψους 500.000 δολαρίων ο καθένας, προκειμένου να αναπτύξουν καινοτόμες λύσεις απασχόλησης για νέους χαμηλού εισοδήματος. Μετά την επιτυχή συνεργασία της Citi Ελλάδος με τη «Νέα Γεωργία Νέα Γενιά» στο πρόγραμμα Social Farming 360o, η Citi και το Citi Foundation συνεργάζονται για ακόμα μία χρονιά με τον οργανισμό, στηρίζοντας το πρόγραμμα «Γέφυρα προς την απασχόληση». Η Citi που δραστηριοποιείται τα τελευταία 60 χρόνια στην Ελλάδα, παραμένει προσηλωμένη στην επιστροφή αξίας προς την ελληνική κοινωνία και, μαζί με τη «Νέα Γεωργία Νέα Γενιά», λειτουργεί ως «γέφυρα» μεταξύ των νέων ανθρώπων και της ελληνικής υπαίθρου. Το νέο πρόγραμμα Bridge to Employment: Future Ready (BE Future READY) θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με την ActionAid σε όλη την Ελλάδα, στοχεύοντας να προσφέρει σε περισσότερους από 500 νέους και νέες ταχεία εκπαίδευση που θα λειτουργήσει ως «Γέφυρα προς την Απασχόληση». Η εκπαίδευση των ωφελούμενων θα περιλαμβάνει πιστοποιήσεις εκπαιδευτικών δράσεων που εστιάζουν στις Πράσινες Δεξιότητες, την επιχειρηματικότητα, την ψηφιακή και χρηματοοικονομική εκπαίδευση, καθώς και αμειβόμενες μαθητείες στον αγροδιατροφικό τομέα. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν δράσεις ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης, καθώς και δράσεις άμεσης σύνδεσης με ευκαιρίες εργασίας μέσω job fairs στα κέντρα της ActionAid σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.