Η συνάντηση Τζίγγερ – Τσίπρα στο Athens Plaza, το ransomware και η Lalaounis, ο συνωστισμός στον νέο διαγωνισμό για μπαταρίες και η διαμαρτυρία για τα ΕΛΤΑ σε λάθος γραφεία!

Τα εγκαίνια του σταθμού συμπίεσης φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ στην Κομοτηνή και η εβδομάδα του Κάθετου Διαδρόμου

Γιάννης Βαρδινογιάννης © Eurokinissi/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Η συνάντηση Τζίγγερ – Τσίπρα στο Athens Plaza

Λέγεται συχνά ότι τις πιο ενδιαφέρουσες πληροφορίες τις μαθαίνεις από εκείνους που κινούνται στην αγορά και κατά βάση όχι σε υψηλόβαθμες θέσεις. Έτσι κι αυτή που θα σας μεταφέρει σήμερα η στήλη. Γιατί ένας άνθρωπος με πολύ μεγάλη κινητικότητα, στα μέσα και τα έξω της πόλης, αναφέρει στη στήλη ότι πριν από λίγες μέρες είχαν συνάντηση στο Athens Plaza, συμφερόντων Βαρδινογιάννη, o επικεφαλής του ομίλου Motor Oil, Γιάννης Βαρδινογιάννης, με τον Αλέξη Τσίπρα. Καθ’ ότι ο Αλέξης Τσίπρας ετοιμάζει και αναζητεί τα επόμενα πολιτικά του βήματα, οι επαφές και οι διεργασίες που πραγματοποιούνται σε όλα τα επίπεδα είναι πολλές και ενδιαφέρουσες. Και φαίνεται ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση, από αυτά που μεταφέρει ο ίδιος άνθρωπος, το κλίμα μεταξύ των δύο ανδρών ήταν θετικό, με τον Τζίγγερ ουσιαστικά να εκφράζει -υπό προϋποθέσεις- τη στήριξή του στον πρώην πρωθυπουργό. Όλα αυτά σε μία κατεύθυνση να δημιουργηθεί ένας δεύτερος ισχυρός πόλος απέναντι στη Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη. Όπου, όπως όλα δείχνουν, ο Τσίπρας του χθες και του ΣΥΡΙΖΑ θα απέχει αρκετά από τον Τσίπρα της επόμενης μέρας και τις ισορροπίες που δημιουργούνται σε αυτήν.

Ο Γιάννης Γρύλος ενισχύει το διεθνές δίκτυο της SKY express

Η SKY express συνεχίζει να ανεβαίνει «σκαλοπάτια» στην ευρωπαϊκή αεροπορική σκηνή, επεκτείνοντας το δίκτυό της με νέα δρομολόγια που δείχνουν στρατηγικό σχεδιασμό. Από τις 16 Οκτωβρίου η Αθήνα συνδέεται απευθείας με το Βερολίνο, με τέσσερις εβδομαδιαίες πτήσεις, ενώ ακολουθεί στις 24 Οκτωβρίου η νέα γραμμή προς Αμβούργο και από τις 5 Νοεμβρίου η Θεσσαλονίκη συνδέεται με το Ντίσελντορφ. Παράλληλα, στις 24 Οκτωβρίου ξεκινά και η γραμμή Αθήνα-Μαδρίτη, ενισχύοντας την παρουσία της εταιρείας στην Ιβηρική Χερσόνησο. Με αυτά τα βήματα, η SKYexpress εξυπηρετεί πλέον 27 διεθνείς προορισμούς, με νέες συνδέσεις προς Λιόν, Τελ Αβίβ και Τίρανα να είναι προ των πυλών. Στο εσωτερικό, παραμένει η μοναδική ελληνική εταιρεία που καλύπτει 33 προορισμούς, διασφαλίζοντας «γερή» συνδεσιμότητα σε όλη τη χώρα. Ο Γιάννης Γρύλος και το επιτελείο του έχουν αποδείξει ότι κάνουν προσεκτικά βήματα σε ό,τι αφορά την επέκταση του δικτύου της SKY express, όμως ταυτόχρονα δεν αφήνουν ευκαιρία για ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας της εταιρείας να πάει χαμένη. Στην πράξη, η SKY express δεν κερδίζει απλώς αγορές, στέλνει μήνυμα ότι ο ελληνικός αεροπορικός παίκτης έχει βλέψεις… μεγαλύτερες από τα εσωτερικά σύνορα.

Εγκαινιάζεται αύριο ο Σταθμός Συμπίεσης Φυσικού Αερίου του ΔΕΣΦΑ στην Κομοτηνή

Ένα ακόμα σημαντικό κομμάτι του «παζλ» της ενίσχυσης του ρόλου της Ελλάδας ως στρατηγικού ενεργειακού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη συμπληρώνεται αύριο (Τρίτη 4 Νοεμβρίου), καθώς εγκαινιάζεται ο νέος Σταθμός Συμπίεσης Φυσικού Αερίου του ΔΕΣΦΑ στην Κομοτηνή. Πρόκειται για μια υποδομή-κλειδί, που αυξάνει σημαντικά -από τεχνικής πλευράς- τη δυνατότητα εξαγωγών φυσικού αερίου προς Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία και Ουκρανία, δίνοντας περαιτέρω ώθηση αφενός στο project του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου σε μια κρίσιμη συγκυρία (στον απόηχο της επιτυχημένης δημοπρασίας της προηγούμενης Δευτέρας), αφετέρου στο εγχείρημα της πλήρους απεξάρτησης της ΕΕ από το ρωσικό αέριο.

Η γεωπολιτική και οικονομική σημασία του έργου υπογραμμίζεται άλλωστε και από τις υψηλές πολιτικές παρουσίες που αναμένονται στην εκδήλωση. Αναμένεται κατά πληροφορίες να δώσουν το «παρών» ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκος Τσάφος (ο υπουργός ΠΕΝ, Σταύρος Παπασταύρου, θα βρίσκεται στις Βρυξέλλες για τη Σύνοδο των Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ), καθώς και υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη των χωρών που συμμετέχουν στον Κάθετο Διάδρομο. Η εκδήλωση θα μπορούσε να ειδωθεί και ως… προεόρτια της Συνόδου της P-TEC, που ως γνωστόν θα λάβει χώρα στην Αθήνα στις 6-7 Νοεμβρίου, δίνοντας σήμα για την προώθηση κρίσιμων υποδομών, που καθιστούν την Ελλάδα βασική πύλη εισόδου αμερικανικού LNG στην Ευρώπη και μεταφοράς του προς τον Βορρά.

Να σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει επενδύσει 134 εκατ. ευρώ για τον Σταθμό Συμπίεσης Κομοτηνής. Σε συνδυασμό με άλλα υπό ανάπτυξη έργα στην περιοχή, ύψους 334 εκατ. ευρώ, όπως ο αγωγός Καρπερής – Κομοτηνής, το συνολικό επενδυτικό αποτύπωμα του Διαχειριστή Συστήματος Φυσικού Αερίου στη Θράκη αναμένεται να ξεπεράσει το μισό δισ. ευρώ, καθιστώντας την περιοχή βασικό κρίκο του ευρωπαϊκού ενεργειακού δικτύου και στρατηγική γεωγραφική ζώνη με σημαντικό αναπτυξιακό και επενδυτικό δυναμικό.

«Όσοι πιστοί προσήλθαν» στην πρόσκληση του ΥΠΕΝ για merchant μπαταρίες

Επιβεβαιώθηκαν οι προβλέψεις που έκαναν λόγο για φλογερό ενδιαφέρον στην πρόσκληση του υπουργείου Περιβάλλοντος για εγκατάσταση μπαταριών συνολικής ισχύος 4,7 GW, χωρίς επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση (όπως συνέβη με τον πρώτο «κύκλο» έργων 700 GW, που έλαβαν στήριξη από το Ταμείο Ανάπτυξης), αλλά με fast track αδειοδοτικές διαδικασίες για όσα projects φθάσουν στη γραμμή του τερματισμού. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι φάκελοι που κατατέθηκαν ήταν πάνω από 700 και ότι έως αργά το απόγευμα της Παρασκευής 31 Οκτωβρίου, που ήταν η καταληκτική προθεσμία, κατέφθαναν στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΝ έγγραφα και e-mails, καθώς οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι κινήθηκαν στη γνωστή ελληνική λογική της τελευταίας στιγμής, ενώ λίγες ήταν οι εταιρείες που είχαν καταθέσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά αρκετές μέρες πριν από τη λήξη της προθεσμίας. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το «παρών» φέρονται να έδωσαν -και δη στις περισσότερες περιπτώσεις για τη μέγιστη ισχύ που μπορούσαν να διεκδικήσουν σύμφωνα με τη ρήτρα αντισυγκέντρωσης- όλοι οι μεγάλοι ελληνικοί όμιλοι (Motor Oil, Helleniq Energy, Metlen, ΔΕΗ, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή), μικρότεροι όμιλοι που ποντάρουν στην αποθήκευση, όπως η Faria Renewables, αλλά και ξένοι παίκτες με έντονη παρουσία στην αγορά, όπως η Principia. Να σημειωθεί ότι για τη ρήτρα αντισυγκέντρωσης υπήρξε πολλή γκρίνια από την αγορά, καθώς -μεταξύ άλλων- υπάρχουν Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης (ΦΟΣΕ) που έχουν υπογράψει συμβάσεις «εκπροσώπησης» μπαταριών (tolling agreements, όπως λέγονται στην ενεργειακή αργκό) για έργα πολύ μεγαλύτερης ισχύος. Σε κάθε περίπτωση, καθώς το ΥΠΕΝ έχει δώσει τη δίοδο της «εναλλακτικής αξιολόγησης», εκτιμάται ότι πολλές εταιρείες έχουν καταθέσει αιτήσεις για έργα μεγαλύτερης ισχύος, ώστε να έχουν στη συνέχεια την ευχέρεια να επιλέξουν ποια έργα θα προχωρήσουν, ανάλογα π.χ. με τη διαθεσιμότητα ηλεκτρικού χώρου. Σε κάθε περίπτωση, το μόνο βέβαιο είναι ότι στην Ελλάδα έπρεπε να είχαν εγκατασταθεί μπαταρίες… χθες, καθώς θεωρούνται το μόνο αντίδοτο «αμέσου δράσεως» στον ιό των περικοπών και των αρνητικών χονδρεμπορικών τιμών, ωστόσο είναι γνωστό τοις πάσι ότι στα έργα των διαγωνισμών κατεγράφησαν μεγάλες καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα να φτάνουμε στο τέλος του έτους και να μην έχει ηλεκτριστεί ούτε μία μπαταρία. Το μεγάλο στοίχημα είναι τα merchant έργα να τρέξουν πιο γρήγορα και απομένει να φανεί αν θα κερδηθεί, με την προτέρα εμπειρία, πάντως, να μην επιτρέπει μεγάλη αισιοδοξία…

Τα ransomware και η Lalaounis

Δίνει και παίρνει το κυβερνοέγκλημα στη χώρα μας. Ενδεικτική είναι η περίπτωση των γνωστών κοσμηματοπωλείων Lalaounis, που πέρυσι δέχθηκαν κυβερνοεπίθεση από αγνώστους. Συγκεκριμένα, τον Φεβρουάριο του 2024 διαπιστώθηκε ότι τα ηλεκτρονικά συστήματα της εταιρείας δέχθηκαν επίθεση από κακόβουλο λογισμικό τύπου Ransomware. Το εν λόγω κακόβουλο λογισμικό κρυπτογράφησε τα δεδομένα με σκοπό τον εκβιασμό χρηματικής πληρωμής, προκειμένου να αποκρυπτογραφήσει τα δεδομένα των πληροφοριακών συστημάτων της εταιρείας και η ίδια ν’αποκτησει ξανά πρόσβαση σε αυτά. Η επίθεση διήρκεσε 10 ημέρες και η διοίκηση της εταιρείας απευθύνθηκε σε ειδικό εξωτερικό συνεργάτη για την ανάκτηση των αρχείων της. Ωστόσο, αυτό δεν κατέστη δυνατόν και η ανάκτηση των λογιστικών εγγραφών της εταιρείας έφτασε μέχρι 30 Ιουνίου 2017. Τα υπολειπόμενα αρχεία, δηλαδή αρχεία με ημερομηνία από 01.07.2017 έως και 13.02.2024, δεν κατέστη δυνατόν να ανακτηθούν. Για τον λόγο αυτόν, η εταιρεία εκκίνησε ενέργειες για την επανακαταχώρηση όλων των λογιστικών εγγραφών από το τηρούμενο στην έδρα της φυσικό αρχείο για τη χρήση 2023 και την περίοδο 1/1-13/2/2024.

Η διαμαρτυρία στο Υπερταμείο για τα ΕΛΤΑ έγινε σε λάθος γραφεία!

Μια σειρά παραγόντων (συνδικαλιστών, δημάρχων κ.λπ.) που διαμαρτύρονται για το κλείσιμο των καταστημάτων των ΕΛΤΑ πραγματοποίησαν παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπερταμείο. Μόνο που την Παρασκευή πήγανε σε άδεια γραφεία. Το Υπερταμείο, αλλά και το πρώην ΤΑΙΠΕΔ που βρίσκεται δίπλα του, είχαν μετακομίσει από την περασμένη Τετάρτη και Πέμπτη στα νέα γραφεία, που βρίσκονται στην Πλατεία Κλαυθμώνος. Πρόκειται για το κτίριο του ΤΜΕΔΕ που παλιά ήταν η έδρα της AtticaBank. Εκεί θα πρέπει από Δευτέρα και μετά να κατευθύνονται όσοι διαμαρτύρονται για αποφάσεις του Υπερταμείου.

Μέσω του ΜΙΔΑ ο εντοπισμός των καλλιεργούμενων εκτάσεων των αγροτών

Μέσω του Μητρώου Ιδιοκτησίας Ακινήτων, που ενεργοποιείται στα τέλη του έτους ή το αργότερο τον Ιανουάριο του 2026, θα αναζητηθούν τα αγροτεμάχια που κατέχουν όσοι ασχολούνται με τον αγροτικό τομέα και λαμβάνουν επιδοτήσεις. Οι επιδοτήσεις με βάση το νέο σχέδιο, που θα παρουσιασθεί την ερχόμενη Τρίτη στην Κομισιόν, θα προβλέπει τον εις βάθος έλεγχο των καλλιεργούμενων εκτάσεων από την ΑΑΔΕ. Ουσιαστικά αυτό που θα κάνει η φορολογική διοίκηση είναι να εντοπίζει εάν τα δηλωθέντα στρέμματα από τους αγρότες ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Πόσα από αυτά είναι ιδιόκτητα και προκύπτουν με βάση όσα έχουν δηλώσεις στο Κτηματολόγιο, αλλά και με βάση τα μισθωτήρια συμβόλαια που υπάρχουν στα αρχεία της ΑΑΔΕ. Εάν υπάρχουν αποκλίσεις, θα εντοπισθούν αυτόματα από το νέο σύστημα. Οι αγρότες δεν θα μπορούν να δηλώσουν τα καλλιεργούμενα στρέμματα, αλλά αυτά θα αντλούνται αυτόματα από το ηλεκτρονικό σύστημα. Με την ίδια διαδικασία θα εντοπισθούν και οι εκτάσεις που είχαν δηλωθεί στο παρελθόν. Εάν προκύψουν αναντιστοιχίες, κάποιοι θα πρέπει να επιστρέψουν τα επιπλέον ποσά που έλαβαν.

Έρχεται νέα μαρίνα στο Ιόνιο

Μια νέα μεγάλη τουριστική επένδυση παίρνει μπρος στη Δυτική Ελλάδα, με το όνομα Poseidon Marin. Η νέα μαρίνα, με προϋπολογισμό 34 εκατ. ευρώ, σχεδιάζεται στην Πλαγιά του Δήμου Ακτίου – Βόνιτσας, απέναντι από τη Λευκάδα, και θα μπορεί να φιλοξενεί 285 σκάφη αναψυχής. Το έργο, που ολοκλήρωσε πρόσφατα τη φάση της περιβαλλοντικής διαβούλευσης, προωθεί η εταιρεία POSEIDON MARINA ΑΕ.
Η μαρίνα αναμένεται να καλύψει μέρος της αυξημένης ζήτησης για θέσεις ελλιμενισμού στο Ιόνιο, όπου οι υφιστάμενες υποδομές, όπως η μαρίνα της Λευκάδας, είναι υπερπλήρεις. Θα διαθέτει όλες τις σύγχρονες παροχές για σκάφη και επισκέπτες, από ανεφοδιασμό καυσίμων και εγκαταστάσεις λυμάτων έως χώρους αναψυχής, εμπορικά καταστήματα και ξενοδοχείο, σε χερσαία ζώνη 6.000 τ.μ. Με διάρκεια κατασκευής 18 μηνών, η Poseidon Marina φιλοδοξεί να αναδείξει την περιοχή των στενών Λευκάδας – Αιτωλοακαρνανίας σε νέο κόμβο τουρισμού και yachting στην Ανατολική Μεσόγειο.

Μπαίνει και στο real estate η Majar

Κοντά στη λήψη της τελικής απόφασης για τη σύσταση εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων, επαγγελματικών αλλά και οικιακών, βρίσκεται η εταιρεία εμπορίας προϊόντων τεχνολογίας,Αφοι Ματζαρίδη-Majar. Η επιχείρηση, που έχει ήδη μπει στον χορό του real estate με κάποιες αρχικές επενδύσεις, σκέπτεται να αξιοποιήσει τις μακροχρόνιες συνεργασίες που έχει στον χώρο των κατασκευών αλλά και γενικότερα του εξοπλισμού σύγχρονων κτιριακών συγκροτημάτων. Στα δυνατά της σημεία είναι και οι σχέσεις συνεργασίας που έχει με οίκους του εξωτερικού, που βλέπουν με ενδιαφέρον την ελληνική αγορά ακινήτων.

Ενίσχυση της παραγωγικότητας και της καινοτομίας: τα μεγάλα ζητούμενα για την ελληνική και ευρωπαϊκή οικονομία

Η αύξηση της παραγωγικότητας και η ενίσχυση της καινοτομίας αποτελούν δύο βασικά ζητούμενα τόσο για την ελληνική όσο και για την ευρωπαϊκή οικονομία, η οποία θα μπορέσει να καλύψει το σημερινό έλλειμμα καινοτομίας μόνο με ένα νέο πανευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο. Αυτό τόνισε ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, καθηγητής Γιάννης Τσουκαλάς, μιλώντας πριν από λίγες ημέρες στην κοινή εκδήλωση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του ευρωπαϊκού think tank Bruegel στην Αθήνα. «Στην Ευρώπη δεν υπάρχει επαρκής δημοσιονομικός χώρος για την εφαρμογή εθνικών πολιτικών για τη βιομηχανία. Αλλά ακόμα και εάν εφαρμοστούν τέτοιες πολιτικές, θα είναι μια αποσπασματική προσέγγιση. Η υλοποίηση των πολιτικών που χρειάζεται η Ευρώπη για την καινοτομία, ώστε να επιτευχθεί μεγέθυνση, προϋποθέτει ένα είδος χρηματοδότησης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Πρέπει να διαμορφώσουμε ένα νέο πανευρωπαϊκό εργαλείο -ίσως στα πρότυπα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας- για τον σκοπό αυτόν», υπογράμμισε ο κ. Τσουκαλάς. Ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή ανέδειξε επίσης την εντυπωσιακή βελτίωση των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών επιδόσεων της χώρας μας τα τελευταία χρόνια, επισημαίνοντας όμως παράλληλα ότι «έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε, ώσπου να καλύψουμε τις απώλειες της οικονομικής κρίσης. Βρισκόμαστε μόλις στο μέσον της διαδρομής».