Τα σούπερ μάρκετ στο «παιχνίδι» για τα ΕΛΤΑ
Συνεννόηση με τα σούπερ μάρκετ, προκειμένου να αναλάβουν μέρος του έργου τους, φαίνεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη αυτήν την περίοδο, στο πλαίσιο της εξυγίανσης που επιδιώκεται, πραγματοποιούν τα ΕΛΤΑ. Κάτι που αναφέρθηκε από τη Χριστίνα Χαλκιαδάκη, επικεφαλής της αλυσίδας σούπερ μάρκετ της Κρήτης, στην οποία διατηρεί 60% των μετοχών ο Σκλαβενίτης και 40% η οικογένεια Χαλκιαδάκη. Εξέλιξη, που εάν επιβεβαιωθεί θα έχει αρκετά μεγάλο ενδιαφέρον για την επόμενη ημέρα των Ελληνικών Ταχυδρομείων και θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τον χαρακτήρα τους. Η Χ. Χαλκιαδάκη, είπε κατά κάποιο τρόπο ότι η κουβέντα με τα ΕΛΤΑ βρίσκεται σ’ ένα επίπεδο συνεννόησης, προκειμένου τα σούπερ μάρκετ να συμβάλλουν στην προσπάθεια εξυγίανσής τους.
Ψήφος εμπιστοσύνης των πελατών στην CrediaBank
Νέο ρεκόρ έπιασε η CrediaBank με τα αποτελέσματα του εννεαμήνου, επιτυγχάνοντας εκταμιεύσεις νέων δανείων, ύψους 2,4 δισ. ευρώ και υπερβαίνοντας τον στόχο που είχε θέσει η Διοίκηση για εκταμιεύσεις 2,1 δισ. ευρώ στο σύνολο του έτους. Με 15,3% μερίδιο αγοράς στη νέα παραγωγή δανείων και ενίσχυση όλων των οργανικών μεγεθών, η Τράπεζα αποδεικνύει ότι κερδίζει καθημερινά την εμπιστοσύνη των πελατών. Αυτό φαίνεται και από την ισχυρή ρευστότητα για την οποία μπορεί να κάνει πλέον λόγο η Τράπεζα, αφού στο εννεάμηνο η καταθετική της βάση αυξήθηκε στα 6,7 δις. ευρώ, κατά +9% σε ετήσια βάση, έναντι αύξησης + 2,1% που είχε ο υπόλοιπος ανταγωνισμός. Η CrediaBank αύξησε και κατά 11% τα υπό διαχείριση κεφάλαια πελατών, ενώ ο δείκτης δανείων προς καταθέσεις που διαμορφώνεται στο 62% δείχνει τα περιθώρια που έχει η Τράπεζα για να αυξήσει τις χορηγήσεις στην πραγματική Οικονομία. Η παρουσία της CrediaBank ενισχύεται τόσο στην Ελλάδα με την ανανέωση του δικτύου καταστημάτων -με επόμενο που θα αποκτήσει το νέο concept να είναι το κατάστημα του Ηρακλείου στην Κρήτη, όπου η τράπεζα έχει ισχυρή παρουσία με 16 καταστήματα -, όσο και στο εξωτερικό καθώς η συναλλαγή της εξαγοράς της HSBC Malta προχωρά αναμένοντας τις εγκρίσεις των εποπτικών αρχών. Περισσότερα για τα αποτελέσματα εννεαμήνου, τις προοπτικές του έτους και τα περαιτέρω σχέδια, αναμένεται να πει σήμερα το πρωί στους αναλυτές η CEO της CrediaBank, Ελένη Βρεττού.
Η Εθνική Τράπεζα ενισχύει τα κεφάλαια MREL
Ψήφο εμπιστοσύνης για τα ισχυρά της θεμελιώδη μεγέθη πήρε η Εθνική Τράπεζα από τους διεθνείς επενδυτές, με την επιτυχημένη έκδοση ομολόγου υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, ύψους 500 εκατ. ευρώ. H έκδοση συγκέντρωσε προσφορές 1,7 δισ. ευρώ, ενώ πάνω από το 75% των ομολόγων κατανεμήθηκαν σε διεθνείς θεσμικούς επενδυτές. Ειδικότερα, το 58% της έκδοσης διατέθηκε σε διαχειριστές κεφαλαίων, ασφαλιστικές εταιρίες και συνταξιοδοτικά ταμεία, το 36% σε τράπεζες και private banking, το 5% σε υπερεθνικούς οργανισμούς και το 1% σε hedge funds. Το επιτόκιο της έκδοσης διαμορφώθηκε σε 3,375% και η απόδοση του ομολόγου σε 3,422%, με την τελική τιμολόγηση να αντικατοπτρίζει ένα spread 90 μ.β. πάνω από το αντίστοιχο mid-swap. Πρόκειται για τη δεύτερη έκδοση senior ομολόγου από την Εθνική Τράπεζα φέτος, η οποία ενισχύει ακόμη περισσότερο τα κεφάλαια MREL.
Οι ισχυροί σύμμαχοι του Δημήτρη Ανδριόπουλου
Την εμπιστοσύνη της τόσο στην ανάπλαση του Φιξ όσο και στην ίδια τη Dimand φαίνεται πως δείχνει η Μαριάννα Λάτση, η οποία έδωσε χθες το «παρών» στην παρουσίαση του master plan του έργου, που πραγματοποιήθηκε στο Ολύμπιον της Θεσσαλονίκης. Για την παρουσία της μάλιστα έκανε ειδική αναφορά ο CEO της εταιρείας, Δημήτρης Ανδριόπουλος, ευχαριστώντας την δημόσια. Υπενθυμίζεται ότι η Μαριάννα Λάτση, μέσω του family office της Latsco Hellenic Holdings, κατέχει ποσοστό 5,35% του μετοχικού κεφαλαίου της Dimand Α.Ε., σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση κατά την εισαγωγή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο. Η παρουσία της, πάντως, δεν ήταν η μόνη που ξεχώρισε, καθώς στο Ολύμπιον έδωσε το «παρών» και ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης. Οι καλές σχέσεις που διατηρεί με τη Dimand είναι γνωστές, καθώς στην πόλη υλοποιεί σημαντικές αναπλάσεις τα τελευταία χρόνια και θα συνεχίσει να υλοποιεί όπως ανακοίνωσε ο ίδιος ο Ανδριόπουλος. Μάλιστα, τον Αύγουστο του 2026 αναμένεται να παραδοθεί και το νέο δικαστικό μέγαρο της πόλης.
Το στοίχημα της ανάπλασης στη δυτική Θεσσαλονίκη
Τελικά χρειαζόταν η Θεσσαλονίκη έναν Πατρινό, για να δει το χάρισμα της πόλης και να επενδύσει γενναία σε αυτήν; Μάλλον όχι, αλλά οπωσδήποτε η αποφασιστικότητα του Δημήτρη Ανδριόπουλου, CEO της Dimand και η ικανότητα προσέλκυσης και μόχλευσης επενδυτικών κεφαλαίων, βγαίνει σε όφελος της Δυτικής πλευράς της πόλης και πιο συγκεκριμένα της Δυτικής Εισόδου, που έζησε για χρόνια, πολλά, μία μεγάλη εγκατάλειψη. Και βέβαια, όταν μιλάμε για Δυτική Είσοδο, δεν είναι μόνο οι «μόστρες» των δύο μεγάλων οδών, της 26ης Οκτωβρίου και της Παλαιού Σ. Σταθμού, είναι και οι εσωτερικοί δρόμοι και παράδρομοι που έχουν μέσα και πίσω από αυτούς, διαφορετικούς κόσμους. Ωστόσο, η Dimand, κινήθηκε και επένδυσε και, όπως συμπεραίνεται, βγήκε κερδισμένη από το HUB 26, το επιχειρηματικό κέντρο που δημιούργησε, ενώ ελπίζει και, όλοι ελπίζουν, ότι σε καλό θα της βγει και η ανάπλαση του ΦΙΞ. Ωστόσο, το προφίλ μιας περιοχής δεν αλλάζει εύκολα και, όσο χάρισμα και αν έχει η Θεσσαλονίκη, η περιοχή του Παλιού Σ. Σταθμού, πίσω από Λιμάνι, πριν τους Λαχανόκηπους, η περιοχή των παλιών Σφαγείων και των παλιών Βυρσοδεψείων, δεν αλλάζει εύκολα, η αλλαγή θα απαιτήσει χρόνο. Προσπάθειες έχουν γίνει και από άλλους ιδιώτες επενδυτές, που χρηματοδότησαν κτίρια επαγγελματικά αλλά και πάρα πολλά οικοδομικά έργα, είτε σε νέες κατοικίες, είτε στην ανακαίνιση και αναβάθμιση παλιών κτιρίων. Ωστόσο, για να πάρει σάρκα και οστά, αυτή η αλλαγή, θα απαιτηθούν χρόνια όπως και η προσέλκυση νέων χρήσεων και χρηστών- κατοίκων και επαγγελματιών με «άποψη» για μία αναγεννημένη Δυτική Είσοδο, ατόμων που θα έχουν δει το «γεωγραφικό, πολιτιστικό και οικονομικό χάρισμα» της Θεσσαλονίκης. Πάντως μέχρι και σήμερα, δύσκολα μπορούν, μικρές και μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις να στεριώσουν στην περιοχή, όπως φαίνεται να ισχύει με τα καταστήματα που είχαν δημιουργηθεί στους ισόγειους χώρους του νέου κεντρικού κτιρίου της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Κάποιοι μάλιστα ιδιοκτήτες σκέφτονται να τα γυρίσουν σε γραφεία. Ωστόσο υπάρχουν και ορισμένες επιχειρήσεις, με μεγάλα καταστήματα και πρόσωπο στην 26ης Οκτωβρίου, που κάνουν χρυσές δουλειές. Ίσως όταν αποκατασταθούν και λάβουν νέες χρήσεις τα διατηρητέα του ΦΙΞ, όταν γίνουν κατοικίες που θα προσελκύσουν οικογένειες που θα δούνε την ομορφιά της παλιάς βιομηχανικής γειτονιάς, ίσως τότε, σε λίγα χρόνια από σήμερα ή σε λίγα περισσότερα, η Δυτική Είσοδος, με τη γοητεία του Λιμανιού στο βάθος και του σιδηρόδρομου, να γίνει το νέο landmark της Θεσσαλονίκης.
Οι τιμές των καυσίμων βελτιώνουν το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών
Παρά τη θεαματική βελτίωση του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών (ΙΤΣ) στο 9μηνο του 2025, εν τούτοις η επίδοση αυτή δεν είναι για πανηγυρισμούς. Πράγματι το ΙΤΣ βελτιώθηκε κατά 24% στο 9μηνο με το συνολικό έλλειμμα να περιορίζεται στα 7,0 δισ. ευρώ, από 9,2 δισ. ευρώ που ήταν την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Αντίστοιχη βελτίωση σημειώθηκε και στο έλλειμμα ΙΤΣ για τον μήνα Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος τον περασμένο Σεπτέμβριο το έλλειμμα του ΙΤΖ βελτιώθηκε κατά 16%, φτάνοντας 408 εκατ. ευρώ από 486 εκατ. ευρώ που ήταν τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Η βελτίωση αυτή όμως αποδίδεται σχεδόν εξ’ ολοκλήρου στη βελτίωση του ισοζυγίου καυσίμων. Σε 9μηνη βάση υποχώρησε κατά 2,2 δισ. ευρώ και σε μηνιαία βάση κατά 600 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα το εμπορικό ισοζύγιο στα καύσιμα βελτιώθηκε κατά 31% σε 9μηνη βάση και κατά 64% σε μηνιαία βάση. Αντίθετα το Ισοζύγιο των Αγαθών (χωρίς καύσιμα και πλοία) επιδεινώθηκε σε 9μηνη βάση κατά 1,9% και σε μηνιαία βάση κατά 11,5%. Φαίνεται δηλαδή ότι η όποια βελτίωση καταγράφεται στο ΙΤΣ, αποδίδεται κυρίως στη μείωση των τιμών των καυσίμων. Επομένως, χρειάζεται ακόμη δουλειά στο εξωστρεφές μοντέλο της χώρας μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά και στο Ισοζύγιο Υπηρεσιών, παρά το θέριεμα των τουριστικών εσόδων. Τα πρόσθετα έσοδα που φέρνει ο τουρισμός αντισταθμίζονται από τις απώλειες εσόδων που έχουμε σε άλλες υπηρεσίες (π.χ. μεταφορές κ.λπ.).
AI και τράπεζες: Οι Έλληνες «θέλουν αλλά φοβούνται»
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: οι Έλληνες δεν έχουν ακόμη αποφασίσει αν αγαπούν ή αν φοβούνται την τεχνητή νοημοσύνη στις τράπεζες. Μόλις 27% θέλει οι τράπεζες να χρησιμοποιούν AI για να αναλύουν τα οικονομικά τους δεδομένα, ενώ η πλειονότητα προβάλλει σοβαρές ενστάσεις: το 56% ανησυχεί για την ιδιωτικότητα και 53% για την ασφάλεια των στοιχείων του. Και όμως, το σκηνικό δεν είναι μονοδιάστατο, όπως δείχνει μελέτη της Accenture που δημοσιεύθηκε χθες. Παρά τους φόβους, το 64% θα χρησιμοποιούσε ψηφιακό βοηθό AI για πρακτικές δουλειές, αρκεί να λειτουργεί σωστά. Το πρόβλημα; Μόνο το 25% δηλώνει ικανοποιημένο από τους σημερινούς «έξυπνους» βοηθούς των τραπεζών. Το πιο ενδιαφέρον είναι πως, παρότι το 69% εμπιστεύεται τις τράπεζες για την προστασία των δεδομένων, ένα εκκωφαντικό 85% δηλώνει ανήσυχο για το πώς τα χρησιμοποιούν. Συμπέρασμα; Οι τράπεζες δεν πρέπει να φοβούνται την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά την έλλειψη διαφάνειας.
Υιοθετούμε το ΑΙ πιο γρήγορα, αλλά αγνοούμε τους κινδύνους
Συνεχίζοντας, ως Έλληνες φαινόμαστε πολύ εξοικειωμένοι με την Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά δεν ξέρω αν αντιμετωπίζουμε και τους κινδύνους που ενέχει η χρήση της, βλέπε απάτες εξ αποστάσεως. Γιατί δεν είναι δυνατόν να εμφανίζουμε μεγαλύτερη διάθεση υιοθέτησης του ΑΙ από τους Ευρωπαίους και ταυτόχρονα μεγαλύτερη χαλαρότητα στους δυνητικούς κινδύνους. Η Ευρωπαϊκή Έκθεση Πληρωμών Καταναλωτών 2025 της Intrum που δημοσιεύτηκε χθες, έχοντας διενεργηθεί σε 20 ευρωπαϊκές χώρες, με τη συμμετοχή 20.000 ερωτηθέντων, τουλάχιστον 1.000 από κάθε συμμετέχουσα χώρα, δείχνει ότι το 33% των Ελλήνων καταναλωτών χρησιμοποιεί εργαλεία, όπως το ChatGPT για κατανόηση οικονομικών όρων και προϋποθέσεων, με το αντίστοιχο ευρωπαϊκό ποσοστό να είναι 27%. Από την άλλη πλευρά, η ανησυχία για την επίδραση του ΑΙ στην ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων είναι χαμηλή: το 23% των Ελλήνων δηλώνει ότι δεν προβληματίζεται πλέον ιδιαίτερα, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να είναι 32%. Την ίδια ώρα, μόνο το 25% των Ελλήνων δηλώνει ότι αγοράζει παρορμητικά σε σχέση με δύο χρόνια πριν (ευρωπαϊκός μ.ο. 30%), ενώ το 15% αναγνωρίζει ότι η πίεση από τα lifestyle πρότυπα στα social media το έχει οδηγήσει στη δημιουργία οφειλών… Επ΄ αυτού, σχεδόν 4 στους 10 πιστεύουν ότι το AI μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της προκατάληψης στις πρακτικές διαχείρισης οφειλών. Το 34% των Ελλήνων αισθάνεται πιο άνετα να συζητήσει για την οικονομική του κατάσταση με ένα AI bot, ενώ το 38% δηλώνει ότι θα αισθανόταν λιγότερο επικριτική διάθεση αν συζητούσε για καθυστερημένες οφειλές με ένα AI bot, απ’ ό,τι αν τις συζητούσε με έναν άνθρωπο, ποσοστό κατά 10 μονάδες αυξημένο σε σχέση με το 2024. Μήπως το mix των διαπιστώσεων της έρευνας πρέπει να μας προβληματίσουν; Για να μην κλαίμε αργότερα και ζητάμε τα ρέστα επειδή μας εξαπάτησε το ΑΙ;
Gov.gr: Εντυπωσιακά νούμερα, αλλά…
Εν τω μεταξύ, μια πολύ θετική εικόνα για το gov.gr αποτυπώνει έρευνα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης, με 312 εκατ. ευρώ εξοικονόμηση ετησίως και 88% μείωση του χρόνου διεκπεραίωσης υποθέσεων για πολίτες και επιχειρήσεις. Θεαματικά νούμερα, κανείς δεν το αμφισβητεί. Αλλά να βάλουμε έναν αστερίσκο. Ναι, η ψηφιοποίηση μειώνει χαρτί, μετακινήσεις και ταλαιπωρία. Ναι υπηρεσίες, όπως η μεταβίβαση ακινήτου ή οι αποφάσεις δικαστηρίων, έγιναν σαφώς πιο εύκολες, ενώ οι πιο χρησιμοποιημένες –το Πιστοποιητικό Οικογενειακής Κατάστασης (3,2 εκατ. φορές), η Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου και το Know Your Customer– δείχνουν πού πραγματικά υπάρχει ανάγκη. Όμως, πίσω από την υψηλή ικανοποίηση (76%) υπάρχει ακόμη ένα «ναι μεν αλλά…». Οι πολίτες ζητούν λιγότερα δικαιολογητικά, καλύτερη ενημέρωση, περισσότερες υπηρεσίες. Και αυτό κάτι λέει: ότι η πρόοδος είναι μεγάλη, αλλά η απόσταση από το πραγματικά «απλό κράτος» δεν έχει καλυφθεί. Το σίγουρο είναι ότι η επόμενη μέρα θα κριθεί όχι από τα νούμερα, αλλά από το πόσο πραγματικά θα απλοποιηθεί η ζωή του πολίτη.
Επανεκλογή Ηλία Σπυρτούνια ως αντιπροέδρου του AmChams in Europe
Σε μια εποχή σύσφιξης των ελληνοαμερικανικών σχέσεων, ο Ηλίας Σπυρτούνιας, Γενικός Διευθυντής του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, επανεξελέγη Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Αμερικανικών Επιμελητηρίων Ευρώπης. Η επανεκλογή του στη θέση του Αντιπροέδρου του AmChams in Europe (ACE) και η ανανέωση της εμπιστοσύνης προς το Αμερικανικό-Ελληνικό Εμπορικό Επιμελητήριο, το οποίο αναλαμβάνει εκ νέου τη Γραμματεία του ACE, συνιστά όχι μόνο προσωποποιημένη ψήφο εμπιστοσύνης, αλλά και ψήφο εμπιστοσύνης προς το Αμερικανικό-Ελληνικό Εμπορικό Επιμελητήριο, ενώ δίνει την ευκαιρία προώθησης των ελληνοαμερικανικών εμπορικών σχέσεων. Το δίκτυο AmChams in Europe, το οποίο σήμερα συγκεντρώνει 49 Επιμελητήρια από 47 χώρες και αντιπροσωπεύει περισσότερες από 17.000 επιχειρήσεις και 20 εκατομμύρια εργαζόμενους, αποτελεί έναν πυλώνα διαρκούς συνεργασίας, ανταλλαγής τεχνογνωσίας και ενίσχυσης της διατλαντικής σχέσης. Πρόκειται για το κορυφαίο θεσμικό δίκτυο των Αμερικανικών Εμπορικών Επιμελητηρίων στην ευρωπαϊκή ήπειρο.
George, The Lobby Bar: Τα εγκαίνια ενός μπαρ – παράδειγμα επενδυτικής στρατηγικής
Στο King George μπορεί χθες να έκοψαν κορδέλα για το νέο George, The Lobby Bar, αλλά όσοι κινούνται στον χώρο των επενδύσεων μάλλον κοίταζαν αλλού: στους τοίχους. Γιατί εκεί, στο πιο φρέσκο «ραντεβού» του αθηναϊκού κέντρου, η Λάμψα συνεχίζει μια σταθερή, και μάλλον υποτιμημένη, επενδυτική γραμμή: να «δένει» τη φιλοξενία με υψηλή ελληνική τέχνη. Η είσοδος με τη «Σύνθεση» του Γιάννη Μόραλη, μια ευγενική παραχώρηση του Regency Casino Mont Parnes, λειτουργεί σχεδόν ως statement: όταν τοποθετείς τη μεγαλύτερη τοιχογραφία του καλλιτέχνη στο lobby bar σου, δεν φτιάχνεις απλώς ένα νέο στέκι. Χτίζεις υπεραξία. Το ίδιο ισχύει και για τα έργα των Γκίκα, Βασιλείου και των νεότερων εικαστικών, που μετατρέπουν το bar σε έναν μικρό, επιμελημένο «κόμβο» ελληνικής δημιουργίας. Σε μια αγορά όπου τα ξενοδοχεία αναζητούν συνεχώς το επόμενο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, η Λάμψα δείχνει ότι ποντάρει συστηματικά στην τέχνη ως εργαλείο διαφοροποίησης και εμπειρίας και, ενδεχομένως, ως επένδυση που αποδίδει αθόρυβα αλλά σταθερά.