Οι δύο αποχωρήσεις στελεχών από την Εθνική Ασφαλιστική, οι συζητήσεις ΔΕΠΑ – Conoco Phillips και τα απανωτά ρεκόρ εισηγμένων

Αλλαγή σελίδας στην Εθνική Ασφαλιστική, με τρεις άξονες μετασχηματισμού και νέο οδικό χάρτη από την Τράπεζα Πειραιώς

O CEO της Τράπεζας Πειραιώς, Χρήστος Μεγάλου © Τράπεζα Πειραιώς

Το νέο στρατηγικό πλάνο της Πειραιώς για την Εθνική Ασφαλιστική

Με ταχείς ρυθμούς και σε συνεργασία με τη Διοίκηση της Εθνικής Ασφαλιστικής προχωρεί η Τράπεζα Πειραιώς στη νέα οργανωτική δομή της ασφαλιστικής. Σύμφωνα με πληροφορίες, στις 31 Δεκεμβρίου 2025 αναμένεται να αποχωρήσουν από την Εθνική Ασφαλιστική δύο στελέχη που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στη μέχρι στιγμής πορεία της εταιρείας, ο Ηρακλής Δασκαλόπουλος, Γενικός Διευθυντής Ασφαλίσεων και ο Οικονομικός Διευθυντής, Σταύρος Καραγρηγορίου. Ο CEO της Εθνικής Ασφαλιστικής, Δημήτρης Μαζαράκης, σε συνεννόηση με τον CEO της Πειραιώς, Χρήστο Μεγάλου, σχεδιάζει το νέο οργανωτικό σχήμα της Εθνικής Ασφαλιστικής που θα στοχεύει σε τρεις άξονες: έμφαση στον πελάτη, καινοτομία και βιώσιμη ανάπτυξη. Νωρίς τον Μάρτιο του 2026, η Πειραιώς αναμένεται να παρουσιάσει στην επενδυτική κοινότητα τη μεσοπρόθεσμη στρατηγική του διευρυμένου, με την Εθνική Ασφαλιστική, Ομίλου Πειραιώς. Για την Πειραιώς, η απόκτηση της Εθνικής Ασφαλιστικής αναμένεται να αυξήσει τα καθαρά κέρδη από προμήθειες ως προς τα καθαρά έσοδα, από 25% που υπολογίζονταν ετησίως για το 2026, 2027 και 2027, σε 28% ετησίως την τριετία. Το deal δημιουργεί επιπλέον αξία για τους μετόχους της Πειραιώς, αυξάνοντας τα κέρδη ανά μετοχή κατά περίπου 5% και την απόδοση ενσώματων ιδίων κεφαλαίων κατά περίπου μία ποσοστιαία μονάδα. Η Εθνική Ασφαλιστική, εντασσόμενη στον Όμιλο Πειραιώς, μπαίνει σ’ ένα νέο κεφάλαιο με δυνατότητες που καλείται να αξιοποιήσει για να ενισχύσει τη δυναμική της. Σημειώνεται ότι η Εθνικη Ασφαλιστική είναι η κορυφαία εταιρεία στον ασφαλιστικό τομέα της χώρας μας και η μακροβιότερη εταιρεία του κλάδου στην Ελλάδα. Παρέχει τις υπηρεσίες της σε 1,8 εκατ. ενεργούς πελάτες, προσφέροντας όλα τα ασφαλιστικά προϊόντα, με μερίδιο αγοράς 14,6% (18,3% στον κλάδο ασφαλειών ζωής και 11,3% στον κλάδο ασφαλειών ζημιών) και με 850 εκατ. ευρώ Μικτά Εγγεγραμμένα Ασφάλιστρα το 2024.

Χρηματιστήριο: Ποιες μετοχές χτυπούν το ένα υψηλό μετά το άλλο

Νέα πολυετή ή ακόμα και ιστορικά υψηλά καταγράφουν οι μετοχές απ’ όλο το φάσμα του χρηματιστηριακού ταμπλό της Λεωφόρου Αθηνών. Άκτωρ (υψηλό 22 ετών, με πράξεις πάνω από 9,55), Motor Oil (ιστορικό υψηλό, φτάνοντας και στα 29,98 ευρώ). ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (υψηλό 25 ετών, πάνω από τα 25,10 ευρώ), Βιοχάλκο (ιστορικό υψηλό πάνω από τα 10,82 ευρώ), Cenergy (ιστορικό υψηλό στα 15,66, με πράξεις την Παρασκευή πάνω από τα 15,55), ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ (σε φάρμα ιστορικών υψηλών πάνω από τα 3,45 ευρώ), ΔΕΗ (υψηλό 16 ετών στα 17,90 και την Παρασκευή στα 17,80 ευρώ), Alter Ego (6,60 υψηλό, πράξεις πάνω από τα 6,54), ΟΤΕ (έτους στα 17,70, περί τα 17,38 ευρώ την Παρασκευή) είναι μερικά μόνο από τα βαριά χαρτιά της αγοράς. Δεν είναι τυχαίο ότι η κίνηση αυτή συνέπεσε με το roadshow της Morgan Stanley στο Λονδίνο στις αρχές της εβδομάδας. Σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς, δεν φαίνεται να είναι τυχαίο το γεγονός ότι πυροδοτήθηκαν εντολές αγορών σε ΟΠΑΠ (πέρα από της αγορές της Allwyn ενόψει της γενικής συνέλευσης για να περάσει η πρόταση συγχώνευσης), Eurobank, Πειραιώς, Motor Oil, CrediaBank (που επίσης συμμετείχε στο roadshow του Λονδίνου), ΕΛΧΑ, Cener, Bιοχάλκο, ΔΕΗ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. To επόμενο διάστημα και μέχρι το τέλος της χρονιάς, η εστίαση θα στραφεί στις εκθέσεις των επιλογών για το 2026, στις προγραμματισμένες παρουσιάσεις ελληνικού ενδιαφέροντος που ακολουθούν ως το μέσον του μήνα (μετά την Morgan Stanley και την Wood, ακολουθεί η Capital Link στη Νέα Υόρκη) και βέβαια στον διεθνή παράγοντα που αφορά κυρίως στις γεωπολιτικές εξελίξεις και στα επιτόκια.

Με αυτά τα δεδομένα, ο Δεκέμβριος αναμένεται να λειτουργήσει για τις μετοχές, όπως σχολιάζει ο κ. Μάνος Χατζηδάκης, υπεύθυνος ανάλυσης της Beta Χρηματιστηριακή, ως μήνας «ευθυγράμμισης» προσδοκιών: μεταξύ των μακροοικονομικών προθέσεων των κεντρικών τραπεζών, των εταιρικών προσδοκιών κερδοφορίας για το 2026 και της διάθεσης ανάληψης κινδύνου από θεσμικά χαρτοφυλάκια. Το κατά πόσο όλα αυτά θα μεταφραστούν σε ανοδική συνέχιση ή σε μια περίοδο τεχνικής συσσώρευσης γύρω από τα πρόσφατα υψηλά, θα εξαρτηθεί τόσο από τον ξένο παράγοντα όσο και από την ικανότητα της ελληνικής αγοράς να διατηρήσει το αφήγημα της ισχυρής εταιρικής κερδοφορίας, συνεχίζοντας τη μετάβασή της προς το οικοσύστημα των αναπτυγμένων αγορών. Βεβαίως, από τα μη τραπεζικά blue chips, κανένα δεν υπερβαίνει σε αποδόσεις τις μετοχές των τραπεζών, με τη μετοχή της Alpha Bank να ενισχύεται σχεδόν 117%, η Πειραιώς σχεδόν 85%, η ΕΤΕ πάνω από 76%, η Κύπρου σχεδόν 70% και η Eurobank πάνω από 53%. «Πρωταθλητής» στις αποδόσεις για φέτος από τα υπόλοιπα blue chips είναι η ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, με κέρδη φέτος σχεδόν 70%. Ακολουθεί η Cenergy με περίπου 60% και η ΔΕΗ με κέρδη σχεδόν 45%.

Συζητήσεις μεταξύ ΔΕΠΑ – Conoco Phillips για προμήθεια LNG

Νέες συμφωνίες για προμήθεια αμερικανικού LNG από ελληνικές εταιρείες, πιθανόν να μεταφέρει στις βαλίτσες του επιστρέφοντας από τις ΗΠΑ ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Σταύρος Παπασταύρου. Στην πλούσια ατζέντα των -υψηλού επιπέδου- επαφών που πραγματοποίησε ο κ. Παπασταύρου κατά το ταξίδι του στις ΗΠΑ -όπου κυριάρχησε η περαιτέρω αξιοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου για την αντικατάσταση του ρωσικού αερίου με LNG made in USA και την εδραίωση της αμερικανικής ενεργειακής κυριαρχίας σε όλη την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη- μαθαίνουμε ότι περιλαμβανόταν και ραντεβού με την ηγεσία της Conoco Phillips, στο οποίο συζητήθηκε (κατά πληροφορίες) η σύναψη συμβολαίου προμήθειας LNG μεταξύ Conoco Phillips και ΔΕΠΑ Εμπορίας. Οι πρώτες επαφές για το θέμα αυτό έγιναν σε αθηναϊκό έδαφος έναν μήνα πριν κατά τη διάρκεια της PTEC (καθώς η Conoco Phillips ήταν μεταξύ των εταιρειών που συμμετείχαν στην αμερικανική αποστολή) και συνεχίστηκαν στην Ουάσιγκτον. Να σημειωθεί ότι η σύναψη νέων συμφωνιών, σε συνέχεια του ιστορικού deal μεταξύ του σχήματος AKTOR-ΔΕΠΑ Εμπορίας, της Atlantic SEE Trade LNG και της Venture Global θεωρούνται από την αμερικανική πλευρά προαπαιτούμενο για να «ξεκλειδωθεί» η χρηματοδοτική στήριξη για την ενίσχυση της δυναμικότητας όχι μόνο του Κάθετου Διαδρόμου αλλά και για τη δημιουργία πρόσθετων υποδομών (όπως π.χ. νέα FSRUs) που απαιτούνται για να υλοποιηθεί το σχέδιο της κυβέρνησης Τραμπ. Πέρα από τις νέες συμφωνίες, όμως, ζητούμενο είναι και η ταχεία υλοποίηση αυτών που έχουν ήδη κλείσει και στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η συνάντηση που είχε ο κ. Παπασταύρου με τον CEO της Venture Global, Μάικ Σέιμπελ. Κάτι μου λέει ότι σύντομα θα έχουμε πολύ ενδιαφέρουσες εξελίξεις στο «μέτωπο» του Κάθετου Διαδρόμου και των συμφωνιών για αμερικανικό LNG. Οψόμεθα…

Τα μηνύματα του ανασχηματισμού στη Λευκωσία για το καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου

Μηνύματα για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου Great Sea Interconnector (GSI) φαίνεται να κομίζει ο ανασχηματισμός, στον οποίο προχώρησε χθες το απόγευμα ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης. Εκτός του κυβερνητικού σχήματος ο υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, Γιώργος Παπαναστασίου, που υποστήριζε το έργο. Πρόκειται για μια μη αναμενόμενη εξέλιξη, σύμφωνα με άριστους γνώστες του πολιτικού σκηνικού στη Μεγαλόνησο. Στον αντίποδα, ακλόνητος στη θέση του έμεινε ο υπουργός Οικονομικών, Μάκης Κεραυνός, που είχε επανειλημμένως….κατακεραυνώσει το καλώδιο, φτάνοντας να το χαρακτηρίσει ακόμα και μη βιώσιμο, παρά τη φημολογία που κυκλοφορούσε κατά καιρούς στην Αθήνα για απομάκρυνσή του στον επόμενο ανασχηματισμό, που αποδείχθηκε εκ των πραγμάτων αβάσιμη. Στο πλαίσιο του ευρύτερου restart του έργου, το οποίο έχουν αποφασίσει Αθήνα και Λευκωσία, ο κ. Χριστοδουλίδης φαίνεται ότι έκρινε σκόπιμο να «τρέξει» το έργο ένα νέο πρόσωπο από κυπριακής πλευράς. Εξ ου και μεταπήδησε στο υπουργείο Ενέργειας, από το υπουργείο Υγείας, ο Μιχάλης Δαμιανός, ένας από τους αντιπροέδρους του ΔΗΚΟ, που θεωρείται ικανός και hands on πολιτικός. Νομικός στο επάγγελμα, με μεταπτυχιακό τίτλο από το Κέμπριτζ και προϋπηρεσία σε δικηγορικές εταιρείες στο Λονδίνο (με εξειδίκευση μεταξύ άλλων και σε ενεργειακά ζητήματα), ο κ. Δαμιανός αναλαμβάνει το υπουργείο Ενέργειας της Κύπρου (και την «καυτή πατάτα» του GSI) σε μια δύσκολη πίστα, καθώς έχει εξαγγελθεί η επικαιροποίηση των τεχνικοοικονομικών παραμέτρων του έργου, χωρίς να είναι σαφής ούτε ο οδικός χάρτης της διαδικασίας, ούτε τι περιλαμβάνει, αλλά ούτε το χρονοδιάγραμμα. Και όλα αυτά, ενώ η Κύπρος αναλαμβάνει την κυλιόμενη προεδρία της ΕΕ από 1η Ιανουαρίου 2026. Ο κ. Δαμιανός δεν θα έχει πάντως περίοδο χάριτος, αφού στις 15 Δεκεμβρίου θα δώσει το παρών στο Συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας της ΕΕ, στο περιθώριο του οποίου αναμένεται να συζητηθεί η πρόοδος του καλωδίου, μετά και τα τελευταία μηνύματα του Επιτρόπου Γιόργκενσαν που αντί να «φωτίσουν» το τοπίο δημιούργησαν ακόμα περισσότερα ερωτηματικά…

Δύο οικογένειες στην εγχώρια αυτοκίνηση που αλλάζουν προσανατολισμό

Αλλάζει το τοπίο της αυτοκίνησης στην Ελλάδα, καθώς έμποροι που ήταν ταυτισμένοι με συγκεκριμένες μάρκες στη χώρα, όπως είναι το παράδειγμα της Μοτοδυναμικής με την Porsche αλλά και την αντιπροσωπεία της Yamaha στα δίκυκλα, αλλά και ο Ισμαήλος που είχε ταυτιστεί για τέσσερις δεκαετίες με τη Mercedes, αλλάζουν προσανατολισμό. Η ανάγκη τους είναι πλέον να διευρύνουν τη δραστηριότητά τους, δημιουργώντας νέες πηγές εσόδων και κερδοφορίας, όπως έλεγε άνθρωπος με γνώση της αγοράς στη στήλη. Στην περίπτωση της Μοτοδυναμικής, ο Πάρης Κυριακόπουλος ανέλαβε μία οικογενειακή επιχείρηση και την επεκτείνει, βάζοντας στη γκάμα τόσο την premium κινεζική μάρκα, Nio, όσο και την Toyota σε Αχαΐα και Κυκλάδες. Ο στόχος του είναι να μπει με την Toyota και στην Αθήνα. Από την άλλη, ο Πάνος Ισμαήλος -και αυτός δεύτερης γενιάς επιχειρηματίας στην επιχείρηση που ξεκίνησε ο πατέρας του- έβαλε στην «γκάμα» την Toyota, όπου πρόσφατα άνοιξε στη Γλυφάδα έκθεση αλλά και την κινεζική Omoda-Jaecoo. Καθώς η αγορά αλλάζει, το αυτοκίνητο απομακρύνεται σε κάποιες περιπτώσεις από αυτήν των παραδοσιακών εμπόρων αυτοκινήτου στην Ελλάδα, ενώ οικογενειακές επιχειρήσεις, όπως οι προαναφερόμενες, μετεξελίσσονται σε ομίλους με πολλαπλές δραστηριότητες, ενίοτε όχι μόνο στον τομέα της αυτοκίνησης αλλά και σε άλλους τομείς που μπορούν να διαφοροποιήσουν το χαρτοφυλάκιό τους.

Νέοι κανόνες στη δόμηση: Πώς το περιβαλλοντικό ισοδύναμο φέρνει ανταποδοτικά έργα στις πόλεις

Δημοσιεύτηκε προ ημερών το Προεδρικό Διάταγμα, που θέτει σε εφαρμογή τον νέο μηχανισμό «περιβαλλοντικού ισοδυνάμου», έναν θεσμό που αλλάζει ουσιαστικά τον τρόπο, με τον οποίο θα χτίζονται από εδώ και στο εξής τα κτίρια που αξιοποιούν τα κίνητρα του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ). Η βασική αρχή είναι απλή: όταν μια οικοδομή χτίζει περισσότερα τετραγωνικά από αυτά που κανονικά επιτρέπονται, η πόλη πρέπει να αποζημιώνεται με αντίστοιχες παρεμβάσεις, που βελτιώνουν το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής. Το Διάταγμα περιγράφει με σαφήνεια τι θεωρείται περιβαλλοντικό ισοδύναμο. Μπορεί να είναι η δημιουργία νέων κοινόχρηστων χώρων ή η αναμόρφωση υφιστάμενων, η ενίσχυση του αστικού πρασίνου, η διαμόρφωση πράσινων διαδρομών, η αποκατάσταση διατηρητέων κτιρίων, ο καθαρισμός και η ανάδειξη ρεμάτων, αλλά και η κατεδάφιση επικίνδυνων ή αυθαίρετων κτισμάτων. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις χρηματοδοτούνται από ένα ειδικό τέλος, που θα πληρώνουν όσοι κάνουν χρήση των πρόσθετων συντελεστών δόμησης. Το τέλος αυτό καθορίζεται στο 8% ή 15% της αξίας της επιπλέον δόμησης, ανάλογα με την κατηγορία, και τα έσοδα θα πηγαίνουν απευθείας στον οικείο δήμο. Για να προχωρήσουν οι παρεμβάσεις, κάθε περιοχή θα αποκτά το δικό της Ειδικό Σχέδιο Περιβαλλοντικού Ισοδυνάμου Αναβάθμισης Πόλεων. Τα σχέδια αυτά θα εκπονούνται από το υπουργείο Περιβάλλοντος ή από τους δήμους και θα εγκρίνονται μετά από περιβαλλοντικό προέλεγχο. Παράλληλα, το Διάταγμα δίνει έναν πολύ συγκεκριμένο ορισμό στο τι θεωρείται «έναρξη εργασιών» σε μια οικοδομή, ώστε να είναι ξεκάθαρο ποιες άδειες εντάσσονται στο νέο καθεστώς και ποιες όχι, για παράδειγμα, η εκσκαφή ή η σκυροδέτηση, πρόσφατες κατεδαφίσεις ή ακόμα και αρχαιολογικές εργασίες που έχουν ξεκινήσει εγκαίρως. Με όλα αυτά, το νέο πλαίσιο δεν είναι απλώς μια τεχνική ρύθμιση. Είναι μια προσπάθεια να συνδεθεί η ανάπτυξη της πόλης με πραγματικά ανταποδοτικά έργα. Η επιπλέον δόμηση δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως επιβάρυνση, αλλά ως ευκαιρία να ενισχυθεί το πράσινο, να αναβαθμιστούν χώροι που έχουν παραμεληθεί και να δημιουργηθεί μια πιο ισορροπημένη σχέση μεταξύ ιδιωτικής ανάπτυξης και δημόσιου συμφέροντος.

Έγκριση για προβλήτα στο Φαληράκι έλαβε ο Μήτσης

Η απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων στον νέο προβλήτα μπροστά στο Mitsis Faliraki Beach Hotel στη Ρόδο έρχεται να επιβεβαιώσει κάτι που όσοι παρακολουθούν τα τουριστικά δρώμενα γνωρίζουν καλά: οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες κινούνται πλέον μεθοδικά προς την πλήρη «αυτονομία» των υπηρεσιών τους, από την ξηρά… μέχρι τη θάλασσα. Η διαδικασία ήταν μαραθώνια, με διαδοχικές γνωμοδοτήσεις, θετικές υπό προϋποθέσεις. Στις λεπτομέρειες όμως κρύβεται το πραγματικό ζήτημα: ο προβλήτας, μήκους 50 μέτρων, με ξύλινο διάδρομο και πασσάλους, μπορεί να αξιολογείται ως «μικρής όχλησης», αλλά σε μια από τις πιο επιβαρυμένες παραλιακές ζώνες του νησιού, ακόμη και οι «μικρές» παρεμβάσεις συχνά λειτουργούν αθροιστικά. Παρά ταύτα, κανείς δεν φαίνεται πρόθυμος να ανοίξει ευθέως τη συζήτηση για το πού τελειώνει η επιχειρηματική ευχέρεια και πού αρχίζει ο περιορισμός για χάρη του δημόσιου παράκτιου χώρου. Κι ενώ οι διαδικασίες τηρήθηκαν μέχρι κεραίας, η ουσιαστική κουβέντα για τον κορεσμό των τουριστικών υποδομών στο Φαληράκι απουσιάζει και θα επιστρέψει, αργά ή γρήγορα, με μεγαλύτερη ένταση.

H Alpha Bank στηρίζει ενεργά το Brain Regain

Στρατηγική προτεραιότητα και εθνικό στοίχημα είναι για τον CEO της Alpha Bank, Βασίλη Ψάλτη, η προσέλκυση ταλέντου και ο επαναπατρισμός Ελλήνων επαγγελματιών που έφυγαν στο εξωτερικό στα χρόνια της κρίσης. Τα τελευταία χρόνια η Alpha Bank έχει προχωρήσει σε 102 προσλήψεις Ελλήνων του εξωτερικού, τους «Alpha Ithacans», όπως τους ονομάζει η Τράπεζα, έχοντας συστήσει κοινότητα επαναπατρισθέντων στελεχών εντός των κόλπων της. «Σ’ έναν οργανισμό που μετασχηματίζεται γρήγορα, πιστέψαμε ότι δεν μπορούμε να αφήσουμε εκτός το τεράστιο ανθρώπινο κεφάλαιο της διασποράς. Γι’ αυτό και ξεκινήσαμε την πρωτοβουλία “Alpha Ithacans”, με μια κοινότητα που μεγαλώνει συνεχώς από επαγγελματίες που βρίσκουν στην Τράπεζά μας τη δική τους Ιθάκη, ενισχύοντας τις ομάδες μας με στελέχη διεθνούς εμπειρίας και οπτικής» λέει χαρακτηριστικά η Chief Human Resources Officer της Alpha Bank, Φραγκίσκη Μελίσσα. Σημειώνεται ότι η Alpha Bank είναι η πρώτη Τράπεζα που έχει ως στρατηγική προτεραιότητα τον επαναπατρισμό των Ελλήνων του εξωτερικού, καθώς έχει συμμετάσχει σε 5 διεθνείς αποστολές τα τελευταία τέσσερα χρόνια και έχει έρθει σε επαφή με πάνω από 900 Έλληνες επαγγελματίες απ’ όλον τον κόσμο. Στο πλαίσιο αυτό, στελέχη της Τράπεζας θα δώσουν δυναμικό «παρών» στην εκδήλωση που διοργανώνει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης στη Νέα Υόρκη, με στόχο τη διασύνδεση σημαντικών ελληνικών επιχειρήσεων με επαγγελματίες που ζουν και εργάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η εκδήλωση του «Rebrain Greece» στη Νέα Υόρκη θα πραγματοποιηθεί αύριο Κυριακή, 7 Δεκεμβρίου ενώ την επόμενη ημέρα, ο Deputy CEO της Alpha Bank, Λάζαρος Παπαγαρυφάλλου και ο Investor Relations Director, Ιάσων Κεπαπτσόγλου, θα συμμετέχουν στο ετήσιο «Capital Link Forum», που προωθεί τις ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα.

Άλλοι στα μπλόκα, άλλοι στα drones

Τις τελευταίες ημέρες, η δημόσια συζήτηση γύρω από τον αγροτικό κόσμο μονοπωλείται από τα μπλόκα στους δρόμους. Τα τρακτέρ, οι κινητοποιήσεις, οι διαπραγματεύσεις. Όμως, την ίδια στιγμή, μακριά από τις κάμερες, μια διαφορετική -και ίσως καθοριστική- αλλαγή συντελείται στην ελληνική ύπαιθρο. Όχι στο οδόστρωμα, αλλά πάνω από τα χωράφια. Για την εκρηκτική αύξηση των μη επανδρωμένων ψεκαστικών συστημάτων μίλησε χθες μεταξύ άλλων ο Γιώργος Αλεξανδρής, γεωπόνος και συνιδρυτής της καινοτόμου εταιρείας αγροτεχνολογίας Agrofly, που ειδικεύεται στη γεωργία ακριβείας μέσω τεχνολογίας drones. Από στοιχεία που παρέθεσε ο ίδιος στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Η μέρα του Αγρότη», στην ελληνική αγορά κυκλοφορούν ήδη περισσότερα από 1.200 drones ψεκασμού. «Μπορούν να δώσουν λύσεις εκεί που άλλα δυσκολεύονται, όπως μετά τη βροχή» εξήγησε ο συνιδρυτής της Agrofly. Στις μεγάλες καλλιέργειες -σιτηρά, ψυχανθή ή δυναμικές καλλιέργειες όπως η ντομάτα- η αύξηση της παραγωγής έρχεται μόνο και μόνο από την αποφυγή καταπάτησης από τον ελκυστήρα. Η ζημιά που προκαλείται στο χωράφι, όταν το βαρύ μηχάνημα μπαίνει σε ακατάλληλες συνθήκες, είναι «ανεπανόρθωτη», ενώ τα drones σώζουν από αντίστοιχες καταστάσεις. Αν τελικά υπάρξει «επανάσταση» στην αγροτική παραγωγή, αυτή πιθανότατα θα προκύψει από λιγότερες εισροές, περισσότερη ακρίβεια και υψηλότερη παραγωγή. Αθόρυβα, χωρίς φωνές και κορναρίσματα. Από μηχανές που δεν πατάνε δρόμους, αλλά πετούν από πάνω τους…

Σε «διάσταση» το οικοσύστημα των startups από την Αγροδιατροφή

Ο κλάδος της Αγροδιατροφής αποτελεί πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, έναν από τους δύο μεγαλύτερους, μαζί με τον τουρισμό, ενώ είναι ο πλέον δυναμικός εξαγωγικά, μετά τα πετρελαιοειδή και -το κυριότερο- ο κλάδος που σημειώνει μία σχεδόν αδιάπτωτη ανάπτυξη σε ό,τι αφορά στις εξαγωγές. Εν τούτοις, όπως αποδεικνύεται, η Αγροδιατροφή, είτε πρόκειται για την παραγωγή νωπών, είτε για την παραγωγή μεταποιημένων προϊόντων, δεν συγκινεί ιδιαίτερα τους νέους ερευνητές καθώς στο Μητρώο του Εlevate Greece, δηλαδή στο Μητρώο των Νεοφυών Επιχειρήσεων, μόνο το 7% απευθύνεται, με λύσεις, στον πρωτογενή τομέα και στη μεταποίηση τροφίμων. Το γεγονός αυτό πολύ εύστοχα επεσήμανε ο γενικός διευθυντής προγραμμάτων στον οργανισμό «Νέα Γεωργία Νέα Γενιά», Δημήτρης Βολουδάκης, με την ευκαιρία της εκδήλωσης για το 7ο Trophy Τροφή 2025. Σε μία εποχή, που η πρόσφατη πανδημική κρίση αλλά και η κρίση της κλιματικής αλλαγής, καταδεικνύουν την ανάγκη εξεύρεσης τρόπων υποστήριξης της πρωτογενούς παραγωγής, με τη χρήση της Τεχνολογίας, οι Έλληνες startuppers δεν δείχνουν να ενθουσιάζονται με την προοπτική ανάπτυξης λύσεων για αυτόν τον μεγάλο κλάδο, στον οποίο -ενδεχόμενα- θα μπορούσαν να βρούν ευκαιρίες συνεργασιών και εξέλιξης. Προφανώς και στον προβληματισμό αυτό, υπάρχουν περισσότερες από μία εξηγήσεις, αλλά αναμφίβολα οι νέοι επιστήμονες δεν ελκύονται από τη Γεωργία, την Κτηνοτροφία και την Αλιεία, σαν τομείς δραστηριότητας. Οι χώροι αυτοί τους είναι άγνωστοι, απόμακροι, αδιάφοροι, αν και πολύ σημαντικοί για τη χώρα σε ό,τι αφορά στην επάρκεια και την ασφάλεια τροφίμων. Η Αγροδιατροφή, ένας κλάδος πολύ σημαντικός για τη στήριξη του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας, πρέπει να ξανα-συστηθεί στους νέους ή, μάλλον, πρέπει να βρεθούν τρόποι οι νέοι, από τις βαθμίδες ακόμη της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, να γνωρίσουν τον πρωτογενή τομέα, με τον τρόπο που γνωρίζουν τις εφαρμογές της Τεχνολογίας. Η γνωριμία αυτή θα ανάψει τη σπίθα του ενδιαφέροντος στους μελλοντικούς επιστήμονες και ερευνητές. Η αγορά υπάρχει, τα ανοικτά ζητήματα που αφορούν στην Αγροδιατροφή είναι μεγάλα και ζέοντα, οπότε χρειάζονται την έρευνα και καινοτόμες λύσεις για να αντιμετωπιστούν.

Η φούσκα της τεχνητής νοημοσύνης και η «μανία των σιδηροδρόμων» του 19ου αιώνα

Η φούσκα της τεχνητής νοημοσύνης συνεχίζεται. Έχει εκπληκτικές ομοιότητες με τη λεγόμενη «σιδηροδρομική μανία» στη Βρετανία τη δεκαετία του 1840 και αργότερα στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1870. Μέχρι στιγμής, η άνθηση των επενδύσεων στην τεχνητή νοημοσύνη δεν έχει φτάσει ακόμη στο μέγεθος των σιδηροδρομικών επενδύσεων του 19ου αιώνα, οι οποίες τελικά έφτασαν το 6% του ΑΕΠ των ΗΠΑ, σε σύγκριση με το 1,2% του ΑΕΠ που επενδύθηκε σε κέντρα δεδομένων τεχνητής νοημοσύνης και το 4% του ΑΕΠ στη συνολική επεξεργασία πληροφοριών μέχρι στιγμής. Αλλά φτάνει εκεί. Στη Βρετανία, η φούσκα των σιδηροδρόμων έσκασε γύρω στο 1847. Τότε είχε ονομαστεί η «μεγάλη απάτη των σιδηροδρόμων» για να τονίσει ότι οι ισχυρισμοί των σιδηροδρομικών εταιρειών για τεράστια κέρδη υπερεκτιμήθηκαν σκόπιμα. Το ίδιο ζήτημα είναι τώρα. Εάν οι αποδόσεις των μαζικών επενδύσεων στην τεχνητή νοημοσύνη αποδειχθούν χαμηλότερες από τις αναμενόμενες και τις ισχυριζόμενες, αυτό θα προκαλέσει μια σοβαρή διόρθωση της χρηματιστηριακής αγοράς. Με άλλα λόγια, ο μηχανισμός με τον οποίο μια κατάρρευση της τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να προκαλέσει ύφεση, δεν είναι η ξαφνικά χαμηλότερη ανάπτυξη, αλλά η αδυναμία επίτευξης των αναμενόμενων αποδόσεων των επενδύσεων.