Η “απόβαση” του IRIS και τα “βραχυκυκλώματα” ελέω GSI στην Κύπρο, το παρθενικό συνέδριο των servicers, ο χριστουγεννιάτικος μποναμάς στα στελέχη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και το νέο πρόσωπο στην Εθνική Τράπεζα

Συνεχίζεται η κόντρα των Δήμων με την κυβέρνηση για το μπόνους του ΝΟΚ, νέα προσφυγή 12 δήμων στο ΣτΕ στις αρχές του έτους

Ο υπουργός οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός © ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Επεκτείνεται και στην Κύπρο το IRIS

Και στην Κύπρο επεκτείνεται το εθνικό σύστημα πληρωμών της Ελλάδας, IRIS. Ήδη, όλη η Κύπρος διενεργεί άμεσες πληρωμές μέσω ΔΙΑΣ (μέχρι πριν από καμιά διετία περίπου αυτό γινόταν μέσω του βελγικού EBA Clearing) και τώρα, όπως μαθαίνω, υπάρχουν συζητήσεις με τον JCC, τον acquirer της Κύπρου, προκειμένου το IRIS να δώσει την υποδομή και ο JCC το δικό του interface. Στα καθ΄ημάς, από τις 15 Ιανουαρίου πρόκειται να αυξηθούν τα όρια μεταφοράς χρημάτων μέσω IRIS στις υπηρεσίες P2P (από άτομο σε άτομο) και P2Pro (από ιδιώτες προς ελεύθερους επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις). Σήμερα τα ημερήσια όρια μεταφορών ανέρχονται σε 500 ευρώ και θα ανέβουν στα 1.000 ευρώ, με πλαφόν τα 5.000 ευρώ για τις μεταφορές P2P και χωρίς όριο στις μεταφορές P2Pro. Στο IRIS Commerce δεν υπάρχει όριο ποσού ούτε για τον πελάτη ούτε για την επιχείρηση. Η αύξηση των ορίων στις μεταφορές χρημάτων δεν θα είναι η μοναδική αναβάθμιση της εμπειρίας του χρήστη του IRIS Payments. Eντός του πρώτου εξαμήνου του 2026 σχεδιάζεται η ένταξη του IRIS στο ευρωπαϊκό δίκτυο EuroPA, αρχικά με την υπηρεσία P2P. Το 2027 θα ακολουθήσει και η ένταξη του P2Pro. Στο ευρωπαϊκό δίκτυο EuroPA μετέχουν ήδη δέκα χώρες και ο Έλληνας χρήστης του IRIS P2P θα μπορεί να στέλνει χρήματα σε φίλους του στις δέκα αυτές χώρες από το κινητό του, συνδεόμενος με πάνω από 100 εκατ. πολίτες της ΕΕ. Το 2027 η σύνδεση αυτή θα ισχύσει και για τις υπηρεσίες P2Pro και IRIS Commerce, με αποτέλεσμα ο Έλληνας να ταξιδεύει σε όλη την Ευρώπη, πληρώνοντας με IRIS.

To καλώδιο GSI και τα «βραχυκυκλώματα» που προκαλεί στη Μεγαλόνησο

Να μείνω λίγο ακόμα, όμως, στην Κύπρο, καθώς το πολύπαθο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου Great Sea Interconnection έχει βάλει «φωτιά» (όχι για πρώτη φορά…) στο πολιτικό σκηνικό της Μεγαλονήσου. Και εξηγούμαι: Ο πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος -ένα από τα κόμματα που υποστηρίζουν την κυβέρνηση Χριστοδουλίδη-, εξαπέλυσε μύδρους κατά του Κύπριου προέδρου, κατηγορώντας τον ότι «παίζει την κολοκυθιά», καθώς έχει δύο υπουργούς που εκφράζουν διαμετρικά αντίθετες απόψεις για το έργο και αποφεύγει να πάρει θέση: Από τη μία τον υπουργό Οικονομικών, Μάκη Κεραυνό (που υπενθυμίζουμε ότι έμεινε αμετακίνητος στον πρόσφατο ανασχηματισμό…) και από την άλλη το  -νέο- υπουργό Ενέργειας, Μιχάλη Δαμιανό, αντιπρόεδρο του ΔΗΚΟ, που ακολουθεί τη γραμμή στήριξης του έργου, όπως και ο ανασχηματισθείς προκάτοχός του, Γιώργος Παπαναστασίου. Και ενώ ο κ. Δαμιανός τοποθετεί τον GSI στις προτεραιότητες του υπουργείου Ενέργειας το 2026 και τονίζει ότι «ασφαλώς το έργο είναι βιώσιμο, αλλιώς δεν θα το χρηματοδοτούσε η ΕΕ», ο κ. Κεραυνός φέρεται να επιμένει να αμφισβητεί τη μη βιωσιμότητα του έργου (με φόντο την απόφαση Αθήνας και Λευκωσίας στο ανώτατο επίπεδο για επικαιροποίηση των τεχνικοοικονομικών του παραμέτρων) και να δηλώνει ότι «ο κ. Δαμιανός δεν έχει ακόμα ενημερωθεί για το θέμα!». Ευλόγως τα «βέλη» του επικεφαλής του ΔΗΚΟ στράφηκαν και στον κ. Κεραυνό, αν και προκαλεί απορίες ο χρόνος της «έκρηξης», με δεδομένο ότι ενώ ο ΥΠΟΙΚ της Κύπρου είχε εξαρχής εκφράσει έντονες ενστάσεις για το έργο, ο κ. Παπαδόπουλος, ενώ το στήριζε χωρίς αστερίσκους, είχε αποφύγει να τα πει «έξω απ’ τα δόντια», όπως το έπραξε τώρα. Ίσως αυτό έχει να κάνει με το ότι ο νέος υπουργός Ενέργειας είναι αντιπρόεδρος του κόμματός του και ένιωσε την ανάγκη να «βάλει πλάτη» στον κ. Δαμιανό. Ίσως το βαθύτερο αίτιο να κρύβεται -όπως υποστηρίζει ο συνήθως πολύ καλά πληροφορημένος «Φιλελεύθερος» της Κύπρου- σε μια επιστολή που έστειλε εδώ και αρκετές ημέρες ο πρόεδρος του ΔΗΚΟ στον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας για το θέμα του καλωδίου και έμεινε στο…«διαβάστηκε», χωρίς να έχει απαντηθεί μέχρι στιγμής.  Κληθείς, πάντως, να σχολιάσει επικρίσεις από πλευράς του προέδρου του ΔΗΚΟ περί διγλωσσίας της κυβέρνησης για την ηλεκτρική διασύνδεση, ο κ. Χριστοδουλίδης είπε ότι «δεν υπάρχει καμιά διγλωσσία της κυβέρνησης. Ποτέ δεν υπήρξε. Η κυβέρνηση είναι υπέρ του στρατηγικού στόχου που αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση, ακριβώς επειδή είναι υπεύθυνη, όπως είναι υπεύθυνη και η ελληνική κυβέρνηση, αποφασίσαμε από κοινού με τον Έλληνα πρωθυπουργό, και μάλιστα ήταν δική του εισήγηση, να προχωρήσουμε με εκσυγχρονισμό της μελέτης βιωσιμότητας, εν όψει και του ενδιαφέροντος που υπάρχει από άλλα μέρη, από άλλες χώρες, να συμμετάσχουν σε αυτό το στρατηγικής σημασίας έργο. Η κάθε απόφαση που παίρνουμε έχει και κόστος για τον κυπριακό λαό και πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη όλα τα δεδομένα. Μία είναι η θέση της κυβέρνησης, θέλω να το ξεκαθαρίσω, ξεκάθαρα υπέρ της ηλεκτρικής διασύνδεσης ανάμεσα στην Ελλάδα και την Κύπρο. Είναι ένας από τους τρεις βασικούς πυλώνες της ενεργειακής μας στρατηγικής».

Τι διεμείφθη στο πρώτο συνέδριο της ομοσπονδίας των servicers

Θυμάμαι όταν στη μεγάλη κρίση, και μέχρι το 2019, οι τράπεζες άρχισαν να βγάζουν εκτός των οργανισμών τους τη δραστηριότητα των «κόκκινων» δανείων και οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων έγιναν πραγματικότητα, οι μετακινήσεις εργαζομένων από τη μία όχθη στην άλλη δεν έγιναν ανώδυνα. Πολλοί ήταν οι εργαζόμενοι που πίστευαν ότι, φεύγοντας από τις τράπεζες, θα έχαναν τα κεκτημένα τους και κυρίως δεν θα είχαν εργασιακό μέλλον. Τελικά οι εταιρείες διαχείρισης μεγάλωσαν και από δουλειές άλλο τίποτα. Κάπως έτσι, τέθηκε σε λειτουργία και η πρώτη Ομοσπονδία Οργανώσεων Servicers Ελλάδος (OOSE). Η νέα Ομοσπονδία πραγματοποίησε το πρώτο της συνέδριο σε μια κομβική χρονική συγκυρία, μετά τη συμφωνία της κυβέρνησης με τους εθνικούς κοινωνικούς εταίρους για την ενίσχυση των κλαδικών συμβάσεων, την επεκτασιμότητά τους και την ενδυνάμωση της προστασίας των εργαζομένων. Εξελίξεις που δημιουργούν νέες προοπτικές για ένα πιο σταθερό και θεσμικά κατοχυρωμένο εργασιακό περιβάλλον στις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις. Ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσαν στο Συνέδριο της OOSE οι παρεμβάσεις εκπροσώπων της Πολιτείας και του συνδικαλιστικού κινήματος. Ο υφυπουργός Εργασίας, Κώστας Καραγκούνης, ο πρώην υπουργός Ανδρέας Λοβέρδος και ο γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Αθήνας ,Γιώργος Κακαριάρης, απηύθυναν χαιρετισμούς, αναγνωρίζοντας τον απαιτητικό και κοινωνικά ευαίσθητο ρόλο των εργαζομένων στον κλάδο. Ο υφυπουργός Εργασίας, Κ. Καραγκούνης, υπογράμμισε ότι το έργο των servicers δεν περιορίζεται στην οικονομική διαχείριση, αλλά αφορά τη στήριξη πολιτών και επιχειρήσεων μέσα από ρεαλιστικές και βιώσιμες λύσεις. Όπως ανέφερε, η κοινωνική ευαισθησία και η αλληλεγγύη μπορούν να συμβαδίζουν με τη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος, ιδιαίτερα όταν υπάρχει οργανωμένη εκπροσώπηση των εργαζομένων. Με την ολοκλήρωση των εργασιών του Συνεδρίου, η ΟΟSΕ περνά πλέον στη φάση της ενεργούς δράσης, καθώς μετά την εκλογή της Εκτελεστικής Γραμματείας από τη διοίκηση, η ομοσπονδία των Servicers θα αποκτήσει οργανωμένη παρουσία στον διάλογο για τα εργασιακά του κλάδου.

Ο χριστουγεννιάτικος μποναμάς στα στελέχη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Μετοχές αξίας 27,6 εκατ. ευρώ διέθεσε η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα στα στελέχη της. Πρόκειται για ίδιες μετοχές που είχε αποκτήσει η εταιρεία στο παρελθόν και μέρος αυτών διανεμήθηκε δωρεάν στα στελέχη της. Ειδικότερα, διανεμήθηκαν 1,11 εκατ. μετοχές, που, με βάση το χθεσινό κλείσιμο τιμής στο ΧΑ (24,84 ευρώ), αντιστοιχούν σε 27,6 εκατ. ευρώ. Οι ίδιες μετοχές συνεχίζει να κατέχει η ίδια η εταιρεία ή θυγατρικές της μετά την απόφαση διανομής των μετοχών στα στελέχη της ανέρχονται σε 2,33 εκατ. μετοχές ή στο 2,26% του μετοχικού κεφαλαίου.

Ξεκινά μπαράζ προσφυγών από τους Δήμους για το περιβαλλοντικό ισοδύναμο και το Κτηματολόγιο

Συνεχίζεται η κόντρα των Δήμων με την κυβέρνηση για τα μπόνους του ΝΟΚ και αυτήν τη φορά στο επίκεντρο βρίσκεται το νέο Προεδρικό Διάταγμα του ΥΠΕΝ. Συγκεκριμένα, όπως μαθαίνουμε, μέχρι τις 10 Ιανουαρίου οι δήμοι Αγίας Παρασκευής, Αθηναίων, Αλίμου, Βάρης –Βούλας Βουλιαγμένης, Αμαρουσίου, Βριλησσίων, Ηρακλείου, Κηφισιάς, Λυκόβρυσης – Πεύκης, Νέας Ιωνίας, Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας, ενώνοντας τις δυνάμεις τους, θα καταφύγουν εκ νέου στο Συμβούλιο της Επικρατείας με νέα προσφυγή, με σκοπό να ακυρωθεί ως αντισυνταγματικό και να μην εφαρμοστεί το νέο Προεδρικό Διάταγμα, που θεσμοθετήθηκε σύμφωνα με σχετική νομοτεχνική έγκριση του ΣτΕ, για το περιβαλλοντικό ισοδύναμο και την έναρξη οικοδομικών εργασιών με τα bonuses του ΝΟΚ. Υπενθυμίζεται ότι το νέο περιβαλλοντικό τέλος αφορά οικοδομικές άδειες που έχουν ακυρωθεί με δικαστική απόφαση ή έχουν προσβληθεί στα δικαστήρια. Σύμφωνα με αυτό, οι ιδιοκτήτες οφείλουν να καταβάλουν ποσό ίσο με το 8% της αξίας των πρόσθετων τετραγωνικών μέτρων ή έως και 15%, εφόσον έχουν αιτηθεί ένταξη σε χρηματοδοτικά εργαλεία, για να διατηρήσουν τα επιπλέον τετραγωνικά που προβλέπονταν στις οικοδομικές άδειες που είχαν εκδοθεί βάσει των ευεργετημάτων του ΝΟΚ. Βέβαια, όπως είναι γνωστό, οι δήμοι δεν θα σταματήσουν εκεί, αλλά το αμέσως επόμενο διάστημα θα προσφύγουν ξανά στο ΣτΕ κατά της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων των ΥΔΟΜ στον φορέα του Κτηματολογίου.

Στο πηδάλιο της εταιρικής επικοινωνίας της Εθνικής Τράπεζας η Μαρί Μάντακα

Νέο στέλεχος, που θα αναλάβει το συνολικό brand experience και την εταιρική επικοινωνία, απέκτησε η Εθνική Τράπεζα, εντάσσοντας στο δυναμικό της τη Μαρί Μάντακα, ως Group Brand Experience & Corporate Communications Director. Η κ. Μάντακα προέρχεται από τον όμιλο ΟΤΕ, όπου από το 2016 κατείχε τη θέση Head of Corporate Communications στην Cosmote Value και τη Γερμανός, έχοντας προηγουμένως αναλάβει κι άλλες θέσεις στον τομέα της επικοινωνίας. Στην επαγγελματική της πορεία έχει διαχειριστεί στρατηγικά έργα εταιρικής επικοινωνίας, brand positioning και εμπειρίας πελάτη.

Cafetex: Γυρίζουν το παιχνίδι Κάτσος και Μπενόπουλος

Γυρίζει το παιχνίδι στην εταιρεία Cafetex, στην οποία είναι μέτοχοι οι Βασίλης Κάτσος και Γιάννος Μπενόπουλος. Οι δύο επιχειρηματίες και ειδικά ο Γιάννος Μπενόπουλος, που έχει μακρά εμπειρία στον χώρο του καφέ, ετοιμάζονται για το 2026, όταν τα δεδομένα για την επιχείρηση θα είναι εντελώς διαφορετικά από αυτά του 2024 και του 2025. Σας θυμίζω ότι η εταιρεία ήρθε αντιμέτωπη με προκλήσεις τα δύο αυτά χρόνια, ωστόσο από του χρόνου φαίνεται ότι αλλάζει πίστα, έχοντας εξαγοράσει τη βρετανική εταιρεία καφέ Beanies, που ανοίγεται σε χώρες όπως η Ινδία, όπου το βρετανικό brand «πουλάει». Έτσι, η επένδυση που έγινε φαίνεται ότι παίρνει πλέον τον δρόμο της και αρχίζει να κάνει τα πρώτα της θετικά βήματα, κάτι που θα αποτυπωθεί στον ισολογισμό που θα βγει στο τέλος του 2026. Θυμίζουμε ότι ο Γ. Μπενόπουλος είναι εκείνος που δημιούργησε την αλυσίδα καφεκοπτείων Coffeeway και τα τελευταία χρόνια μέσω της Cafetex, συμπράττοντας με τον Βασίλη Κάτσο και τη VNK Capital, έχει στραφεί αποκλειστικά στον τομέα της επεξεργασίας και χονδρικής πώλησης καφέ.

H φωταγώγηση του Μεγάρου ΟΤΕ και τα 1.100 παιδιά των εργαζομένων

Την περασμένη Παρασκευή φώτισε το Μαρούσι. Ο νέος επικεφαλής του ΟΤΕ, Κώστας Νεμπής, επέλεξε το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής να διοργανώσει γιορτή για τα μικρά παιδιά των εργαζομένων με αφορμή τη χριστουγεννιάτικη φωταγώγηση του Μεγάρου. Προσκεκλημένοι ήταν φυσικά τα παιδιά των εργαζομένων του ΟΤΕ, τα οποία στο ισόγειο του Μεγάρου βρήκαν παιχνίδια, παραστάσεις, κινηματογραφικές προβολές, ρομπότ, ακόμη και τρένα για να παίξουν. Σχεδόν 1.100 παιδιά συγκεντρώθηκαν και φαίνεται ότι το διασκέδασαν πολύ. Κορυφαία στιγμή, βεβαίως, ήταν η χριστουγεννιάτικη φωταγώγηση του μεγάρου ΟΤΕ, αμέσως μετά το σούρουπο. Πλέον το μέγαρο ξεχωρίσει απ’ όλο το λεκανοπέδιο σαν χριστουγενιάτικος φάρος.

Όμιλος Καράτζη: Επέκταση 600 κλινών για το Nana Golden Beach στην Κρήτη

Ακόμη ένα σημαντικό θεσμικό βήμα για την περαιτέρω ανάπτυξή του έκανε το Nana Golden Beach, μετά τη θετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης για την αύξηση της δυναμικότητας της μονάδας. Η απόφαση αφορά τροποποίηση της υφιστάμενης περιβαλλοντικής αδειοδότησης του πεντάστερου ξενοδοχειακού συγκροτήματος στη θέση «Δράπανο» του Δήμου Χερσονήσου, με την προσθήκη 600 νέων κλινών. Μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης, η συνολική δυναμικότητα του Nana Golden Beach θα ανέρχεται σε 1.604 κλίνες, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση του ως ένα από τα μεγαλύτερα τουριστικά συγκροτήματα της Κρήτης. Φορέας του έργου είναι η Καράτζη Βιομηχανικές & Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις, ένας από τους πλέον δραστήριους ομίλους στον ελληνικό τουρισμό, με ισχυρή παρουσία τόσο στον ξενοδοχειακό όσο και στον βιομηχανικό τομέα. Κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής παρουσιάστηκαν τα τεχνικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά της επέκτασης, με τη γνωμοδότηση να δίνεται υπό όρους και με έμφαση στην τήρηση των προβλεπόμενων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων.
Η έγκριση έρχεται σε μια περίοδο έντονης κινητικότητας στον τουριστικό κλάδο της Κρήτης, επιβεβαιώνοντας ότι οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες συνεχίζουν να επενδύουν δυναμικά, παρά τις αυξημένες απαιτήσεις του θεσμικού και περιβαλλοντικού πλαισίου.

Πράσινες μεταφορές: Μαξιμαλιστικοί στόχοι από τη μία, έλλειψη υποδομών από την άλλη

Μαξιμαλιστικοί είναι οι στόχοι προώθησης της ηλεκτροκίνησης και της αυτοκίνησης με εναλλακτικά καύσιμα, χωρίς τις απαιτούμενες υποδομές. Οι πράσινες μεταφορές θα πρέπει να στηριχθούν π.χ. στα βιοκαύσιμα ή στο CNG/LNG (δηλαδή σε κινητήρες για φυσικό αέριο) ή στην ηλεκτροκίνηση, που είναι η επιλογή στην οποία έχει στραφεί η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και στην οποία έχει επενδύσει δυναμικά και καθοριστικά, ενώ η ηλεκτροκίνηση με υδρογόνο, αν και με πάρα πολλά συγκριτικά οφέλη για το περιβάλλον και τη μεγάλη αυτονομία, έχει ακόμη πολύ…. δρόμο να διανύσει. Στην Ελλάδα είχαμε πάρει μεγάλη φόρα, θέλοντας για μία ακόμη φορά να αποδειχθούμε, σε σχέση με τις κοινοτικές πολιτικές, βασιλικότεροι του βασιλέως, οπότε στο πνεύμα και στους στόχους του Green Deal, επιχειρούμε ένα μη ρεαλιστικό άλμα στην επόμενη εποχή της αυτοκίνησης, χωρίς τις απαιτούμενες υποδομές εκτός αστικών κέντρων. Αλλά και εντός αστικών κέντρων, δεν υπάρχουν οι υποδομές για να αφήσουμε στην άκρη τα βενζινοκίνητα και ντιζελοκίνητα οχήματα. Στην πραγματικότητα, η κατάσταση ως έχει από πλευράς υποδομών, στις περισσότερες των περιπτώσεων, μπορεί να υποστηρίξει μόνο την κυκλοφορία υβριδικών οχημάτων. Η αυτοκίνηση απαιτεί υποδομές, δηλαδή δίκτυα εφοδιασμού των οχημάτων με εναλλακτικά καύσιμα και δίκτυα ταχυφόρτισης των ηλεκτροκίνητων, δίκτυα εντός πόλεων αλλά και στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο. Με τα οικονομικά κίνητρα που είχαν δοθεί, υπήρξαν ορισμένοι ιδιοκτήτες ταξί που αγόρασαν ηλεκτρικό όχημα και κατέληξαν να χτυπάνε το κεφάλι τους, όταν ξέμεναν στον δρόμο, σε κούρσες εκτός πόλης και δεν μπορούσαν να βρούνε σταθμό να φορτίσουν το ταξί, για να επιστρέψουν στη βάση τους. Το ίδιο πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν και όσοι ιδιοκτήτες φορτηγών ΔΧ κάνουν διαδρομές πολλών χιλιομέτρων, διασχίζοντας τη χώρα. Συνεπώς, είναι επόμενο οι επαγγελματίες που θα πρέπει να κάνουν υψηλές επενδύσεις για να περάσουν από τους κλασικούς κινητήρες, σε ηλεκτροκινητήρες ή κινητήρες εναλλακτικών καυσίμων, να μην προχωρούν σε τέτοιες αλλαγές. Όμως και εντός των πόλεων η επιλογή πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων είναι προβληματική για μεγάλο αριθμό, την πλειονότητα των ιδιοκτητών οδηγών αυτοκινήτων, επειδή απλούστατα δεν υπάρχουν τα απαιτούμενα σημεία ταχυφόρτισης, με εξαίρεση τις περιαστικές περιοχές και λιγοστές θέσεις φόρτισης σε πάρκινγκ αυτοκινήτων και σε πάρκινγκ μεγάλων επιχειρήσεων, π.χ. σούπερ μάρκετ. Όταν στις ελληνικές πόλεις δεν υπάρχουν χώροι στάθμευσης για να εγκατασταθούν σε αυτούς φορτιστές, πως είναι δυνατόν να προαχθεί η ηλεκτροκίνηση; Oι στόχοι που είχαν τεθεί από την ΕΕ ήταν μη ρεαλιστικοί και αυτό αποδείχθηκε ακόμη και από τη δυσκολία εξασφάλισης πρώτων υλών για βιοκαύσιμα και συνθετικά καύσιμα. Ευτυχώς η Ευρώπη συνειδητοποίησε ότι δεν μπορεί να βάλει το κάρο μπροστά από το άλογο, αλλά ούτε και να διακινδυνεύσει, περαιτέρω, το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, οπότε προχώρησε στη χρονική αναπροσαρμογή των στόχων της, επιτρέποντας την παραγωγή οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, όπως και υβριδικών οχημάτων, και μετά το 2035.