Η προετοιμασία της Eurobank για το μέλλον, ο μποναμάς της ΕΤΕ στα στελέχη της και πώς η Metlen καθοδήγησε την αύξηση των ΞΑΕ

Ο εκσυγχρονισμός της Eurobank, τα νέα πρόστιμα στις τηλεπικοινωνίες από την ΕΕΤΤ και οι μπελάδες της Ryanair στην Ιταλία

Φωκίων Καραβίας, CEO Eurobank © EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Οι στρατηγικές κατευθύνσεις της Eurobank

Κάτι παραπάνω από μια παραγωγική χρονιά για τον Όμιλο της Eurobank ήταν το 2025, καθώς εκτός από ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα, η Τράπεζα ξεκίνησε να υλοποιεί με συνέπεια τρεις στρατηγικές κατευθύνσεις: Πρώτον, την οργανική ανάπτυξη εργασιών με ισχυρή αύξηση των δανειακών υπολοίπων, αλλά και στους τομείς διαχείρισης περιουσίας (αμοιβαία κεφάλαια και Private Banking) και τραπεζοασφαλειών. Δεύτερον, τη στρατηγική για τη διαφοροποίηση των πηγών εσόδων, τόσο γεωγραφικά όσο και στις βασικές δραστηριότητες – την τραπεζική, την ασφαλιστική και της διαχείρισης περιουσίας. Και, τρίτον, την προετοιμασία της Eurobank για το μέλλον, σε ένα διεθνές τραπεζικό περιβάλλον όλο και πιο ανταγωνιστικό, όπου η τεχνολογία εξελίσσεται καθημερινά και αποτελεί καταλύτη μεγάλων αλλαγών.

Στο μέτωπο αυτό, στην Ελλάδα η Eurobank έχει ήδη ξεκινήσει ή προγραμματίζει σημαντικές τεχνολογικές παρεμβάσεις, ώστε να βελτιώσει το ψηφιακό της αποτύπωμα στους πελάτες της, να εξοπλίσει τα operations με αυτοματοποιήσεις και να εκσυγχρονίσει το βασικό της πληροφοριακό σύστημα. Πριν από λίγες μόνο εβδομάδες ολοκληρώθηκε η μετάβαση στο Temenos στο Λουξεμβούργο, στην Κύπρο είναι σε εξέλιξη η λειτουργική συγχώνευση, ενώ στη Βουλγαρία επιταχύνουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό της PostBank. Τα παραπάνω αναφέρει, μεταξύ άλλων, η χριστουγεννιάτικη επιστολή του CEO της Eurobank, Φωκίωνα Καραβία, στο προσωπικό του Ομίλου. «Είμαστε σήμερα η μεγαλύτερη ελληνική τράπεζα, ένας όμιλος με ισχυρό περιφερειακό αποτύπωμα, βαθιές σχέσεις με τους πελάτες μας παντού όπου μας εμπιστεύονται και με οικονομικά μεγέθη που μας επιτρέπουν να κοιτάζουμε με αυτοπεποίθηση το μέλλον», αναφέρει ο Φ. Καραβίας, ξεχωρίζοντας τρία στοιχεία που έφεραν τη Eurobank σε αυτήν την ηγετική θέση: ομαδική δουλειά σε όλα τα επίπεδα, στήριξη των μετόχων, ιστορικά για μεγάλο χρονικό διάστημα και μέσα σε ακραίες συνθήκες, και, προπάντων, η ποιότητα των ανθρώπων του Ομίλου, ο επαγγελματισμός και η αφοσίωσή τους στον οργανισμό.

«Προσπαθούμε διαρκώς να τα ανταποδίδουμε πολλαπλά – με προσήλωση στην αξιοκρατία, με προσέλκυση νέων ικανών συναδέλφων, με ανταμοιβή των επιδόσεων, με πρωτοποριακές πρωτοβουλίες κοινωνικού χαρακτήρα», σημειώνει ο CEO προς τους εργαζόμενους. Σημειώνεται ότι φέτος η Eurobank, για τρίτη συνεχή χρονιά, βρέθηκε διεθνώς εντός της πρώτης δεκάδας της Lloyds List με τις σημαντικότερες τράπεζες στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, ο οργανισμός Global Finance την ανακήρυξε ως τη Best Bank for Cash Management in Greece, για 11η συνεχή χρονιά, ενώ η Τράπεζα κατέκτησε τον τίτλο «Τράπεζα της Χρονιάς 2025» στην Κύπρο από το διεθνώς αναγνωρισμένο περιοδικό The Banker, μέλος του ομίλου Financial Times.

Τι περιμένει η CrediaBank το 2026

Πριν φύγει η χρονιά, η CrediaBank υπέγραψε, προπαραμονή Χριστουγέννων, την οριστική συμφωνία με την HSBC Continental Europe, για την εξαγορά του 70,03% της HSBC Bank Malta, έναντι τιμήματος 200 εκατ. ευρώ σε μετρητά. Η CrediaBank προχώρησε και στην υπογραφή τριμερούς συμφωνίας με την HSBC Bank Malta και τον Σύλλογο Τραπεζοϋπαλλήλων Μάλτας («MUBE» Malta Union of Bank Employees) για την επίλυση των εκκρεμών εργασιακών διαφορών. Υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς ολοκλήρωσης της συναλλαγής και της πληρώσεως πρόσθετων όρων που αφορούν την κερδοφορία και την κεφαλαιακή επάρκεια της Τράπεζας, οι δικαιούχοι εργαζόμενοι θα λάβουν συνολικά 30 εκατ. ευρώ ως ex gratia καταβολές. Όπως πληροφορούμαι, για να ολοκληρωθεί η εξαγορά της HSBC Bank Malta αναμένονται οι εποπτικές εγκρίσεις, μέσα στο α’ εξάμηνο 2026 (απαιτείται χρόνος διότι η HSBC έχει έδρα στο Παρίσι και απαιτούνται εγκρίσεις και από τη Γαλλία) και στη συνέχεια η CrediaBank θα υποβάλει δημόσια πρόταση στο 30% των μετόχων της HSBC Malta (η διαδικασία διαρκεί 6-8 εβδομάδες).

CrediaBank και HSBC δουλεύουν ήδη για την τεχνολογική μετάπτωση της τράπεζας στη Μάλτα στα συστήματα της Credia και μέχρι το α’ τρίμηνο του 2027 θα υπάρχει πλήρης τεχνολογική ετοιμότητα. Η CrediaBank δεν συζητάει για συγχώνευση της HSBC Malta, καθώς σκοπεύει να διατηρήσει την Τράπεζα ως ανεξάρτητη θυγατρική, εισηγμένη στο τοπικό χρηματιστήριο της Μάλτας. Για τη CEO της CrediaBank, Ελένη Βρεττού, η εξαγορά της HSBC Malta ήταν μια έξυπνη και απολύτως στρατηγική κίνηση. Η Μάλτα είναι ένας εξαιρετικός τραπεζικός κόμβος για λύσεις στη διαχείριση περιουσίας και ασφαλιστικών προϊόντων, ενώ αντίστοιχα η CrediaBank έχει σκοπό να εξάγει σειρά νέων προϊόντων και λύσεων στη Μάλτα για ιδιώτες πελάτες ή μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Παράλληλα, μέσω αυτής της διεθνούς εξαγοράς, η CrediaBank μπορεί να ενισχύσει τη διασπορά του πιστωτικού κινδύνου, καθώς θα επιμερίζεται σε διαφορετικές οικονομίες, βελτιώνοντας έτσι τη συνολική απόδοση του ομίλου. Επιπλέον, ως ένας μεγαλύτερος χρηματοπιστωτικός οργανισμός με διεθνή παρουσία, η CrediaBank ενδέχεται να επιτύχει πιο ανταγωνιστικό κόστος χρηματοδότησης, γεγονός που θα ενισχύσει περαιτέρω τη χρηματοοικονομική της ευελιξία. Αυτονόητα, με την εξαγορά διευρύνεται η πελατειακή της βάση, αυξάνονται τα έσοδα και βελτιώνεται η κερδοφορία στον τομέα Εταιρικής & Επενδυτικής Τραπεζικής, με στοχευμένη προσέγγιση σε επιλεγμένους κλάδους και πελάτες.

Πέρα όμως από τις προφανείς συνέργειες εσόδων, η CrediaBank αναμένει και ορισμένες συνέργειες κόστους, παρά το γεγονός ότι οι δύο τράπεζες δραστηριοποιούνται σε διαφορετικές χώρες, μέσω της κεντροποίησης επιλεγμένων λειτουργιών ή αντίστροφα μεταφορά εργασιών στο υπάρχον προσωπικό της HSBC Μάλτας, που έως σήμερα γίνονται στο εξωτερικό από την HSBC με ένα μάλλον υψηλό κόστος. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές εξοικονομήσεις χωρίς καν να επηρεαστεί το προσωπικό στη Μάλτα, το οποίο η CrediaBank έχει δεσμευτεί να διακρατήσει.

Ο μποναμάς της ΕΤΕ στα στελέχη της

Μποναμάδες πέφτουν στη Σοφοκλέους αυτές τις ημέρες, ειδικά στα στελέχη των επιχειρήσεων με εισηγμένες μετοχές στο ΧΑ. Προχθές η ΕΤΕ μοίρασε 371.026 μετοχές σε προσωπικό και στελέχη της, αξίας 5,0 εκατ. ευρώ. Οι μετοχές διατέθηκαν στο πλαίσιο προγράμματος παροχής δικαιωμάτων επι μετοχών (Stock Options) της τράπεζας και προέρχονται από τις ίδιες μετοχές που κατέχει η επιχείρηση. Πάντως, παρά τη διάθεση των stock options, το πακέτο των ίδιων μετοχών της ΕΤΕ ούτε που… χλόμιασε, αφού παραμένει σε 10.951.023 μετοχές.

Η μετάταξη της μετοχής της Metlen στο Λονδίνο καθοδήγησε την αύξηση των ΞΑΕ

Άνθρακες αποδείχθηκε ο «θησαυρός» των ροών φέτος των ξένων άμεσων επενδύσεων (ΞΑΕ) στη χώρα μας. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, οι ροές ΞΑΕ θα ξεπεράσουν μεν τα 10 δισ. ευρώ για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας, αλλά αυτό θα γίνει μόνον σε λογιστικό επίπεδο.

Αυτό συμβαίνει επειδή η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) θεωρεί τη μεταφορά της μετοχής της Metlen στο χρηματιστήριο του Λονδίνου ως ξένη άμεση επένδυση. Έτσι πάνω από το 50% των φετινών ροών προστίθενται φέτος στις ΞΑΕ αφορούν τη λογιστική εγγραφή που σχετίζεται με τη μετάταξη της Metlen στο χρηματιστήριο του Λονδίνου.

Χωρίς αυτήν οι ΞΑΕ στη χώρα μας φέτος περιορίζονται στα 4,6 δισ. ευρώ αντί των 10,25 δισ. ευρώ που εμφανίζονται στο Ισοζύγιο Πληρωμών της ΤτΕ για την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2025. Η συναλλαγή-μαμούθ της χρηματιστηριακής μετάταξης της Metlen καταγράφεται τον περασμένο Αύγουστο, οπότε και οι ροές των ΞΑΕ στη χώρα μας εκτοξεύονται σε στρατοσφαιρικά ύψη.

Σημειώνεται ότι πέρυσι, κατά στην ίδια περίοδο (Ιανουάριος-Οκτώβριος), υπήρξαν ΞΑΕ ύψους 3,4 δισ. ευρώ και το 2023 ύψους 3,9 δισ. ευρώ. Εξαιρουμένου επομένως την επίδρασης της μετάταξης της μετοχής της Metlen στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, οι ΞΑΕ στην Ελλάδα είναι αυξημένες μεν σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αλλά κινούνται σε φυσιολογικά επίπεδα για τη χώρα μας. Στην καλύτερη περίπτωση να φτάσουν τα 6 δισ. ευρώ και να καταφέρουμε την τρίτη καλύτερη επίδοση της τελευταίας 25ετίας.

Στροφή των ΞΑΕ στη μεταποίηση

Σύμφωνα με την Ενδιάμεση Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής της ΤτΕ, οι συνολικές ροές των ΞΑΕ στο 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2025 ανήλθαν σε 8,6 δισ. ευρώ (σ.σ. τα στοιχεία 10μήνου ανακοινώθηκαν προχθές από την ΤτΕ). Εξ αυτών τα 5,6 δισ. ευρώ αφορούν τη Metlen και τα υπόλοιπα 3 δισ. ευρώ τις άλλες επενδύσεις σε μετοχές και ακίνητα.

Η διοίκηση της ΤτΕ στην έκθεσή της σημειώνει ότι, εξαιρουμένης της επίδρασης της Metlen, η κατανομή ΞΑΕ στη χώρα μας διαφοροποιείται σε σχέση με το 2024. Όπως αναφέρει, φέτος η έμφαση δίνεται σε κλάδους της μεταποίησης, του εμπορίου και των κατασκευών και λιγότερο σε ακίνητα (διαχείριση και ιδιωτικές αγοραπωλησίες). Μάλιστα, οι ροές ΞΑΕ σε ακίνητα είναι συγκριτικά χαμηλότερες από το 2024 κατά 24%. «Το πρώτο εννεάμηνο του 2025 παρατηρείται άνοδος των ξένων άμεσων επενδύσεων, οι οποίες πλέον κατευθύνονται κυρίως στον κλάδο της μεταποίησης και δευτερευόντως των ακινήτων, ενώ έχουν ενισχυθεί επίσης στους κλάδους του χονδρικού και λιανικού εμπορίου, καθώς και των κατασκευών», αναφέρει χαρακτηριστικά η Ενδιάμεση Νομισματική Εκθεση της ΤτΕ.

Ειδικά για τα ακίνητα, η ΤτΕ αναφέρει ότι φέτος, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία του προγράμματος Golden Visa, καθώς και των καθαρών εισπράξεων από ξένες άμεσες επενδύσεις για αγοραπωλησίες ακινήτων, το επενδυτικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό παραμένει συγκρατημένο σε σχέση με πέρυσι. Σύμφωνα δε με τα στοιχεία του προγράμματος Golden Visa (Οκτώβριος 2025), τα αιτήματα για εκδοθείσες και εκκρεμείς άδειες διαμονής κατά το πρώτο δεκάμηνο του 2025 ανήλθαν σε 6.205, έναντι 7.028 αιτημάτων την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Σημείωσαν έτσι υποχώρηση σε ετήσια βάση, κατά 11,7%.

Από την άλλη πλευρά, οι καθαρές εισπράξεις από τις ΞΑΕ για την αγορά ακινήτων κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 ανήλθαν σε 1.465,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας υποχώρηση κατά 23,9% έναντι του αντίστοιχου επιπέδου εισπράξεων την ίδια περίοδο του 2024 που είχαν ανέλθει σε 1.925,8 εκατ. ευρώ. Έτσι, φέτος σχεδόν το 50% των ΞΑΕ αποτελούν ακίνητα, έναντι 60% που ήταν το 2024.

Εξερχόμενες ΞΑΕ

Όσον αφορά τις απαιτήσεις κατοίκων έναντι του εξωτερικού, δηλαδή τις ΞΑΕ της Ελλάδος στο εξωτερικό, οι ροές το πρώτο εννεάμηνο του 2025 ήταν αυξημένες σε σύγκριση με τις αντίστοιχες του προηγούμενου έτους και ανήλθαν σε 2,6 δισ. ευρώ, έναντι 1,6 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Η πορεία αυτή, σύμφωνα με την ΤτΕ, αντανακλά κυρίως επενδύσεις σε εξαγορές και συγχωνεύσεις ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό, με σημαντικότερη συναλλαγή εκείνη της εξαγοράς της Ελληνικής Τράπεζας Δημόσιας Εταιρείας Λτδ (Κύπρος) από τη Eurobank ΑΕ. Η συναλλαγή αυτή πλησίασε τα 800 εκατ. ευρώ, καθώς η ελληνική τράπεζα αύξησε τη συμμετοχή της από 55% σε 100% στην κυπριακή τράπεζα.

Έρχονται νέα πρόστιμα στις τηλεπικοινωνίες από την ΕΕΤΤ

Ολοκληρώθηκε και η ακρόαση της Nova στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) σχετικά με το θέμα των αυθαίρετων ενεργοποιήσεων υπηρεσιών σε πελάτες της. Η Nova ήταν ο τελευταίος πάροχος που ελέγχεται από την ΕΕΤΤ για τέτοιου είδους παραβιάσεις της νομοθεσίας των τηλεπικοινωνιών, έπειτα από καταγγελίες καταναλωτών. Το πρόστιμο στη Nova δεν πρόκειται ν’ αργήσει. Ήδη στις επόμενες ημέρες αναμένεται να επιβληθεί πρόστιμο προς τη Vodafone για τον ίδιο λόγο, ενώ στον ΟΤΕ ήδη επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 250.000 ευρώ ή περίπου 10.000 ευρώ για κάθε αυθαίρετη ενεργοποίηση. Τα πρόστιμα αποδίδονται σε «κακούς» χειρισμούς των πωλητών των εταιρειών τηλεπικοινωνιών, οι οποίοι προκειμένου να «βάλουν στο χέρι» το μπόνους πωλήσεων, δεν διστάζουν να ενεργοποιούν υπηρεσίες χωρίς τη ρητή συγκατάθεση του πελάτη. Οι πάροχοι κλήθηκαν να παρουσιάσουν τη μαγνητοφωνημένη συνομιλία με τον πελάτη, από την οποία προκύπτει η ρητή συγκατάθεσή του για την ενεργοποίηση της υπηρεσίας. Εφόσον κάτι τετοιο δεν προκύπτει, τότε επιβάλλεται πρόστιμο.

Υπερταμείο: Ξεκινά διαγωνισμό για σύμβουλο για την επένδυση στο Ελληνικό

Διεθνή διαγωνισμό προκήρυξε χθες το Υπερταμείο για την παροχή υπηρεσιών συμβούλου, ο οποίος θα αναλάβει για την περίοδο 2026–2031 την παρακολούθηση, τον έλεγχο και την πιστοποίηση της υλοποίησης του σχεδίου Ανάπτυξης του Μητροπολιτικού Πόλου του Ελληνικού, δηλαδή του ίδιου του πυρήνα της εμβληματικής επένδυσης της Lamda Development.

Η δεύτερη πενταετία χρηματοδότησης θεωρείται κομβική για την πορεία του project, καθώς σε αυτήν θα πρέπει να επιταχυνθεί η κατασκευή των βασικών έργων υποδομής και να αποτυπωθεί στην πράξη αν το φιλόδοξο εγχείρημα εξελίσσεται εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων, προϋπολογισμών και θεσμικών δεσμεύσεων. Πρόκειται, ουσιαστικά, για τη φάση κατά την οποία το Ελληνικό καλείται να περάσει από τις εξαγγελίες και τα πρώτα εργοτάξια στη μαζική υλοποίηση.

Ο ρόλος του συμβούλου δεν είναι τυπικός, ούτε περιορίζεται σε μια απλή τεχνική επίβλεψη. Αντιθέτως, θα λειτουργεί ως ο βασικός μηχανισμός θεσμικής εποπτείας του Δημοσίου απέναντι στον επενδυτή, καλύπτοντας τεχνικές, χρηματοοικονομικές και νομικές πτυχές του έργου. Στο αντικείμενό του περιλαμβάνεται ο έλεγχος της τήρησης των επενδυτικών υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση πώλησης, η παρακολούθηση της προόδου των έργων και των υποδομών δημόσιου ενδιαφέροντος, συνολικού προϋπολογισμού που εκτιμάται περί το 1,5 δισ. ευρώ, καθώς και η υλοποίηση κρίσιμων παρεμβάσεων, όπως το Μητροπολιτικό Πάρκο και οι κοινόχρηστοι χώροι.

Παράλληλα, ο σύμβουλος θα αξιολογεί τυχόν αποκλίσεις από το εγκεκριμένο πολεοδομικό και επιχειρησιακό σχέδιο, θα εξετάζει αλλαγές στο business plan, στο κόστος κατασκευής και λειτουργίας, αλλά και ενδεχόμενες εταιρικές αναδιαρθρώσεις ή μεταβιβάσεις δικαιωμάτων και μετοχών που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη συνολική εικόνα της επένδυσης.

Η σύμβαση προβλέπει μέγιστο προϋπολογισμό 2 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ, με δυνατότητα κάλυψης επιπλέον εξόδων έως 200.000 ευρώ, και διάρκεια έως τον Ιούλιο του 2031, με προοπτική εξάμηνης παράτασης. Το ύψος αλλά και το εύρος των υπηρεσιών αποτυπώνουν τη βαρύτητα που αποδίδει το Υπερταμείο στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, κατά την οποία θα κριθεί αν το Ελληνικό εδραιώνεται ως ένα έργο μεγάλης κλίμακας, που προχωράει με συνέπεια από τον σχεδιασμό στην πλήρη ανάπτυξη.

Ryanair: Πρόστιμο-μαμούθ από την Ιταλία και νέα σύγκρουση για τον έλεγχο της διανομής

Με πρόστιμο-μαμούθ ύψους 256 εκατ. ευρώ ήρθε αντιμέτωπη η Ryanair από την Ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού, η οποία κατηγορεί την αεροπορική για «καταχρηστική στρατηγική» εις βάρος ταξιδιωτικών πρακτορείων. Η AGCM υποστηρίζει ότι από την άνοιξη του 2023 και για τουλάχιστον έναν χρόνο, η εταιρεία περιέπλεκε σκόπιμα τη διαδικασία αγοράς εισιτηρίων μέσω του ryanair.com, δυσχεραίνοντας τον συνδυασμό πτήσεών της με άλλους αερομεταφορείς ή πρόσθετες τουριστικές υπηρεσίες. Η Ryanair, όπως αναμενόταν, πέρασε άμεσα στην αντεπίθεση, χαρακτηρίζοντας το πρόστιμο άδικο και νομικά αβάσιμο. Ο Michael O’Leary επικαλέστηκε, μάλιστα, απόφαση του δικαστηρίου του Μιλάνου στις αρχές του 2024, που είχε κρίνει το μοντέλο άμεσων κρατήσεων «αναμφισβήτητα επωφελές για τους καταναλωτές».

Πίσω από τη νομική σύγκρουση, όμως, διαφαίνεται ένα ευρύτερο διακύβευμα: η μάχη για τον έλεγχο της διανομής στην ευρωπαϊκή αεροπορική αγορά. Σε μια περίοδο που οι πλατφόρμες και τα πρακτορεία διεκδικούν ρόλο-κλειδί, η υπόθεση Ryanair αναδεικνύει τα όρια μεταξύ χαμηλού κόστους, επιθετικής εμπορικής πολιτικής και ρυθμιστικής παρέμβασης. Και, όπως δείχνει και το παρελθόν της εταιρείας στην Ιταλία, τίποτα δεν θεωρείται οριστικό πριν μιλήσουν τα δικαστήρια.

To GSI στο παρασκήνιο της τριμερούς συνόδου

Μπορεί στις επίσημες δηλώσεις που ακολούθησαν την τριμερή συνάντηση κορυφής Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ να μην υπήρξε ονομαστική αναφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου- Ισραήλ Great Sea Interconnection -παρά μόνο γενικόλογες αναφορές στα έργα διασυνδέσεων μεταξύ των τριών χωρών στο πλαίσιο του ΙΜΕC-, πλην όμως πληροφορίες που έρχονται από την Κύπρο αναφέρουν ότι το πολύπαθο GSI και οι προοπτικές του συζητήθηκαν κατά τη διμερή συνάντηση που είχε ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό, Μπενιαμίν Νετανιάχου, πριν από την τριμερή. Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, κατά το τετ α τετ των δύο ηγετών υπήρξε εκτεταμένη συζήτηση για το έργο GSI και φέρεται να συζητήθηκε η πιθανότητα να δρομολογηθεί η κατασκευή του σκέλους Κύπρος-Ισραήλ, που είναι μικρότερο από το σκέλος Ελλάδα-Κύπρος, που έχει προτεραιοποιηθεί αυτήν τη στιγμή και εκτελείται η σύμβαση κατασκευής του καλωδιακού τμήματος από τη γαλλική Nexans.

Και τούτο διότι το κομμάτι Κύπρος-Ισραήλ απαιτεί μικρότερο χρόνο κατασκευής και λιγότερα χρήματα. Αξιοσημείωτο είναι ότι, κατά τις ίδιες πάντα πηγές, ο κ. Νετανιάχου θα συζητήσει αυτό το θέμα με τον Αμερικανό πρόεδρο, Ντόναλντ Τραμπ, κατά την επίσκεψή του στον Λευκό Οίκο στις 29 Δεκεμβρίου, σε συνάρτηση με τη διασύνδεση αυτού του έργου με τον Οικονομικό Διάδρομο Ινδίας – Μέσης Ανατολής – Ευρώπης (IMEC), και συγκεκριμένα με τη δημιουργία του δικτύου Κύπρος-Ισραήλ-Ιορδανία-Σαουδική Αραβία-Ινδία.

Και μια λεπτομέρεια: Τον κ. Χριστοδουλίδη συνόδευσε στο Ισραήλ ο νέος υπουργός Ενέργειας της Κύπρου, Μιχάλης Δαμιανός, που είχε κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Ισραηλινό ομόλογό του, Ελί Κοέν, «στο πλαίσιο της κοινής μας δέσμευσης για την προώθηση των αποφάσεων της Συνόδου και τη μετατροπή τους σε απτά αποτελέσματα», όπως αναφέρει ο κ. Δαμιανός σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Κι ενώ αυτά συνέβαιναν στο Τελ Αβίβ, στην Κύπρο το καλώδιο εξακολουθεί να προκαλεί… μίση και πάθη, με τον πρόεδρο του ΔΗΚΟ, Νικόλα Παπαδόπουλο, να έχει κηρύξει ανένδοτο κατά τα φαινόμενα στον υπουργό Οικονομικών, Μάκη Κεραυνό, καθώς δεν αφήνει (αρνητική) κουβέντα που αφορά το καλώδιο να «πέσει κάτω». Έτσι, ο κ. Παπαδόπουλος εξέφρασε την ανησυχία του για τις δηλώσεις του κ. Κεραυνού, που δήλωσε ότι «θέλει επικαιροποίηση της μελέτης για το GSI επειδή έχουν διαφοροποιηθεί τα γεωπολιτικά δεδομένα». Και τόνισε ότι «Επιτέλους η Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη οφείλει να ξεκαθαρίσει τη θέση της για τον GSI. Μέχρι χθες ο υπουργός Οικονομικών μάς έλεγε ότι το έργο «δεν είναι βιώσιμο». Τώρα μας λέει ότι «έχουν διαφοροποιηθεί τα γεωπολιτικά δεδομένα». Ποια γεωπολιτικά δεδομένα έχουν διαφοροποιηθεί; Τι έχει αλλάξει; Ως ΔΗΚΟ επιμένουμε πως το GSI πρέπει να γίνει, ανεξαρτήτως του αν αντιδρά η Τουρκία. Όσον αφορά την τριμερή, ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε ότι το κόμμα του χαιρετίζει την προοπτική μιας στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας, Ισραήλ και Κύπρου. Ελπίζουμε όμως όλοι ν’ αντιλαμβάνονται πως δεν μπορεί να προχωρήσει μια τέτοια συνεργασία στο ενεργειακό επίπεδο, εάν δεν προχωρήσει ο GSI».

Μεγάλο το πλήγμα για τους χειμερινούς προορισμούς

Μεγάλο πλήγμα δέχονται οι χειμερινοί τουριστικοί προορισμοί της χώρας, λόγω των πολύ μειωμένων κρατήσεων για την περίοδο των γιορτών. Όπως χαρακτηριστικά είπε ο γενικός γραμματέας της ΠΟΞ και πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Δράμας, Άγγελος Καλλίας, σε Πήλιο, Τρίκαλα και Δράμα -ισχυρά brands του χειμερινού τουρισμού και ειδικά στην περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων- οι κρατήσεις είναι μόλις στο 50%-60%, εξαιτίας των αγροτικών μπλόκων στο εθνικό δίκτυο και κυρίως στους άξονες ΠΑΘΕ και Εγνατίας Οδού. Πέρυσι τέτοια εποχή όλα τα δωμάτια ήταν κλεισμένα, χθες το απόγευμα, προπαραμονή Χριστουγέννων, τα μισά ήταν ελεύθερα, είτε γιατί κάποιοι ακύρωσαν τις κρατήσεις που είχαν κάνει αρκετά νωρίτερα, ελπίζοντας ότι θα έχουν ανοίξει οι δρόμοι, είτε γιατί άλλοι δεν αποφάσισαν να ξεκινήσουν μακρινές διαδρομές.

Και από το κλείσιμο ΠΑΘΕ και Εγνατίας δεν πλήττονται μόνο τα ξενοδοχεία, πλήττονται οι τοπικές οικονομίες , γιατί αυτή η περίοδος, από τις 20 Δεκεμβρίου μέχρι τις 7 Ιανουαρίου, είναι η high season για τους χειμερινούς προορισμούς και την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Η Ονειρούπολη στη Δράμα άνοιξε από τις 4 Δεκεμβρίου, στολισμένος και ο Μύλος των Ξωτικών στα Τρίκαλα, περιοχές που περιμένουν αυτήν την περίοδο του χρόνου για να κινηθεί η τοπική οικονομία. Οι απώλειες μεγάλες, χαρακτηριστικό παράδειγμα η μεγάλη διαθεσιμότητα δωματίων, εχθες το απόγευμα, στην Πορταριά Πηλίου.

Ανήμερα τα Χριστούγεννα μπορεί να γεμίσουν τα κενά δωμάτια και οι πληρότητες να φτάσουν στο 100%, αλλά θα είναι από επισκέπτες κοντινών περιοχών, που θα κινηθούν εύκολα και θα κάνουν μία διήμερη εκδρομή, της μιας διανυκτέρευσης, ενώ όσοι θα έρχονταν από πιο μεγάλες αποστάσεις και θα έκαναν ένα 4ήμερο, 5ήμερο ταξείδι άλλαξαν τα σχέδιά τους.

Τα πράγματα δεν είναι καλά ούτε στους ορεινούς προορισμούς της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας,  αλλά δεν είναι τόσο άσχημα, καθώς τα πολλά μπλόκα είναι στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης.

Όπως είπε ο κ. Καλλίας, «αντί να δουλέψουμε τρεις εβδομάδες, θα δουλέψουμε δύο διήμερα»