Η νέα θυγατρική του Απόστολου Ταμβακάκη, το φιλέτο της Cosmos Sport στη Γλυφάδα, ο μονόδρομος με την ενίσχυση της προσφοράς στα ακίνητα και τα deals στις startups

Η νέα κίνηση του Απόστολου Ταμβακάκη, η εξαγορά της CompassAir και πώς θα λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα στον Πειραιά

Απόστολος Ταμβακάκης © EUROKINISSI

H νέα θυγατρική του Απόστολου Ταμβακάκη, που έχει στόχο το Χ.Α.

Θυγατρική εταιρεία, στην οποία θα εισφερθούν όλες οι συμμετοχές σε εταιρείες τροφίμων, δημιούργησε η EOS Hellenic Renaissance Fund II, που έχει δημιουργήσει και «τρέχει» ο Απόστολος Ταμβακάκης. Η νέα εταιρεία ονομάζεται EOS Food Holdings και είναι 100% θυγατρική του δεύτερου επενδυτικού fund της EOS Capital Partners. Η νέα εταιρεία έχει μετοχικό κεφάλαιο ύψους 6 εκατ. ευρώ, ενώ επικεφαλής της τέθηκε το στέλεχος της EOS Capital Partners Νίκος Χρυσανθόπουλος. Οι φήμες λένε ότι η εταιρεία αυτή θα αποτελέσει το πρώτο όχημα της EOS Capital Partners, που θα εισαχθεί στο Χ.Α., με στόχο την αποκόμιση υπεραξιών. Υπενθυμίζεται ότι το δεύτερο επενδυτικό fund της EOS Capital Partners έχει επενδύσει σε έξι εταιρείες τροφίμων και ποτών (Μέγας Γύρος, Agrifreda, Διός & Σέλι, Ελληνικοί Χυμοί, Eurocatering και Μινέρβα). Σημειώνεται ότι ο τομέας των τροφίμων και της μεταποίησης ειδών διατροφής αποτελεί ύψιστης προτεραιότητας για επενδύσεις από την πλευρά του Απόστολου Ταμβακάκη, που θεωρεί ότι θα αποφέρει μεγάλες υπεραξίες στο μέλλον.

Το φιλέτο της Cosmos Sport στη Γλυφάδα

Οικόπεδο-φιλέτο μαθαίνει η στήλη ότι έχει πλέον στην κατοχή του ο όμιλος Cosmos Sport, ο οποίος έχει εξαγοραστεί από τον βρετανικό κολοσσό της JD Sport. Το οικόπεδο αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα διαθέσιμα και ίσως το μοναδικό στην οδό Λαζαράκη στη Γλυφάδα, απέναντι από την κεντρική πλατεία της πόλης. Ακούγεται, μάλιστα, ότι πρόκειται να το αξιοποιήσει προσεχώς για τις ανάγκες του και ότι για την ώρα το έχει περιφράξει με το λογότυπο «Cosmos Sport». Το συγκεκριμένο υψηλής αξίας ακίνητο πριν από πολλά χρόνια λειτουργούσε ως ταβέρνα και για περισσότερα από 30 χρόνια παρέμενε αναξιοποίητο και εγκαταλελειμμένο. Πλέον, καθώς τα δεδομένα στην αγορά λιανικής αλλάζουν ταχύτατα και ταυτόχρονα μεγάλοι παίκτες του real estate έχουν μπει στην αγορά, τίποτα δεν μένει αναξιοποίητο. Ειδικά σε σημεία όπως το συγκεκριμένο, όπου πολλοί θα ήθελαν να έχουν μία τέτοια ιδιοκτησία προς αξιοποίηση. Θυμίζουμε ότι ο όμιλος Cosmos, που ξεκίνησε από ένα μικρό τουριστικό μαγαζί στη Χερσόνησο Ηρακλείου με είδη ένδυσης και αθλητικά, αυτήν τη στιγμή είναι ο μεγαλύτερος όμιλος αθλητικών ειδών στην Ελλάδα, με τζίρο πάνω από 200 εκατ. ευρώ.

Προτιμούν μετοχές αντί μετρητών

Το 65% των μετόχων της Briq αποδέχτηκε το scrip dividend που πρότεινε η διοίκηση της εταιρείας. Συγκεκριμένα, η εταιρεία αποφάσισε τη διανομή στους μετόχους της περίπου 6 εκατ. ευρώ σε μετρητά. Ωστόσο, η εταιρεία αντιπρότεινε όσοι από τους μετόχους της το επιθυμούν να μη λάβουν μετρητά, αλλά μετοχές της εταιρείας. Η συντριπτική πλειοψηφία δέχτηκε τις μετοχές αντί μετρητών και σε αυτούς που δέχτηκαν να λάβουν μετοχές δεν συγκαταλέγονται μόνο οι βασικοί μέτοχοι. Πολλοί είναι εκείνοι -και από την ευρεία διασπορά- που επιλέγουν να αποκτούν μετοχές αντί μετρητών. Και αυτό βέβαια είναι κάτι που δεν θα συνέβαινε αν δεν υπήρχε η ψυχολογία ότι το Χ.Α. θα ανέβει. Πάντως, η διοίκηση της Briq ευχαρίστησε τους μετόχους της, που με τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα επανεπένδυσης του μερίσματος έδωσαν εκ νέου ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές της εταιρείας.

ΔΕΠΑ Εμπορίας: Το μοντέλο Ξιφαρά αλλάζει τον χάρτη της ενέργειας

Σε μια περίοδο που η αγορά βρίθει από μεγάλα λόγια, στρατηγικά οράματα και δημόσιες τοποθετήσεις, η διοίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, υπό τον Κώστα Ξιφαρά, λειτουργεί σε εντελώς διαφορετικό μήκος κύματος: σχεδιάζει, χτίζει και προχωράει. Χωρίς φασαρία, χωρίς υπερπροβολή. Η συμμετοχή της εταιρείας στις δύο από τις τέσσερις πιο σύγχρονες θερμικές μονάδες της χώρας, στην Αλεξανδρούπολη και τώρα στη Λάρισα, η ανάπτυξη ΑΠΕ άνω του 1 GW, τα νέα φωτοβολταϊκά στην Κοζάνη, η προώθηση της αεριοκίνησης μέσω του Fisikon, οι υποδομές για πράσινο υδρογόνο και οι νέες μονάδες small-scale LNG για τη βιομηχανία, δεν είναι μελλοντικά σχέδια. Είναι έργα σε πλήρη εξέλιξη και φέρουν τη σφραγίδα μιας διοίκησης που δεν αλλάζει το αφήγημα, αλλά το ενεργειακό τοπίο της χώρας. Η αγορά παρακολουθεί και σχολιάζει: η ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν λειτουργεί απλώς ως δημόσια επιχείρηση. Λειτουργεί όπως θα έπρεπε να λειτουργεί κάθε σοβαρός ενεργειακός όμιλος σε καιρό μετάβασης.

Κίνητρα από την πλευρά της προσφοράς για να ισορροπήσει η αγορά ακινήτων

Σε άνοδο των τιμών των ακινήτων και των ενοικίων, αντί για το αντίθετο, θα οδηγήσει η πολιτική της κυβέρνησης, που δίνει κίνητρα στην πλευρά της ζήτησης. Τα κίνητρα πρέπει να δοθούν στην πλευρά της προσφοράς, ώστε να πέσουν ακίνητα στην αγορά και μαζί και οι τιμές ακινήτων και κόστους στέγασης. Αυτό υποστηρίζουν γνώστες της αγοράς -τραπεζικής και real estate-, καθώς ο στόχος για τη διάθεση ακινήτων στην αγορά για να καλυφθεί η ζήτηση και να απορροφηθεί ο προϋπολογισμός του προγράμματος «Σπίτι μου 2» είναι κοινός για την κυβέρνηση, τις τράπεζες και τους servicers. Για την κυβέρνηση, διότι επείγει να αντιμετωπιστεί το στεγαστικό ζήτημα. Για τις τράπεζες και τους servicers, διότι επείγει να ξεφορτωθούν τα ακίνητα -γύρω στις 25.000- που έχουν στους ισολογισμούς τους. Και, βεβαίως, υπάρχουν χιλιάδες ακόμη ακίνητα στην αγορά που οι ιδιοκτήτες τους τα κρατούν κλειστά και δεν τα ενοικιάζουν. Όπως μου λένε, λοιπόν, το «παιχνίδι της επιτυχίας» για τη διάθεση των ακινήτων δεν θα κριθεί (κάθε άλλο) από μέτρα, όπως η επιστροφή ενός ενοικίου στους ενοικιαστές κάθε Νοέμβριο. Άλλωστε, το αναμενόμενο είναι ότι οι ιδιοκτήτες (τουλάχιστον η πλειονότητά τους) θα σπεύσει να ανεβάσει τα ενοίκια, αφού ο ενοικιαστής θα παίρνει το «δώρο» από το κράτος. Η κυβέρνηση πρέπει να δώσει κίνητρα σε όσους έχουν τα ακίνητα (δηλαδή στην πλευρά της προσφοράς) για να τα βγάλουν στην αγορά. Και αυτό, μου λένε, μπορεί να γίνει μέσω του ΕΝΦΙΑ και φορολογικών κινήτρων. Για παράδειγμα, μηδενικός ΕΝΦΙΑ για ιδιοκτήτη που βγάζει ακίνητό του προς ενοικίαση, ΕΝΦΙΑ 200% για όποιον το κρατάει κλειστό. Αλλά και παροχή κινήτρων (π.χ. επιδοτήσεις, αποσβέσεις), για να μπορούν οι ιδιοκτήτες να ανακαινίσουν τα ακίνητά τους και αυτά να μπορούν στη συνέχεια να ενοικιαστούν. Σε άλλες χώρες έτσι αντιμετωπίζεται το ζήτημα της στέγασης και της στεγαστικής πίστης παράλληλα, μου έλεγε συνομιλητής μου, γνώστης του θέματος, φέρνοντας για παράδειγμα τη Μεγάλη Βρετανία, όπου έχει ζήσει και εργαστεί. Εκεί ισχύει το buy to let, μου εξηγούσε. Δηλαδή, κάποιος παίρνει στεγαστικό δάνειο και με αυτό αγοράζει ακίνητο με στόχο να το αξιοποιήσει, ενοικιάζοντάς το. Όλοι οι τόκοι του δανείου εκπίπτουν του φορολογητέου εισοδήματος, μου είπε ο συνομιλητής μου, τονίζοντας ότι στην Ελλάδα δεν εκπίπτουν οι τόκοι για στεγαστικό δάνειο, ακόμη και αν πρόκειται για πρώτη κατοικία. «Έτσι, πώς θέλουμε να αυξήσουμε τα στεγαστικά δάνεια και τις αγορές κατοικιών;», διερωτήθηκε, σχολιάζοντας και την «ποινή» διπλασιασμού του ΕΝΦΙΑ στις τράπεζες και τις εταιρείες διαχείρισης για ακίνητα που κρατούν στα χαρτοφυλάκιά τους για πάνω από έναν χρόνο. «Άμα δεν δουλεύουν τα υποθηκοφυλακεία και οι συμβολαιογράφοι, δεν φταίει η τράπεζα ή ο servicer, που του μένει παρκαρισμένο το ακίνητο», σχολίασε.

H εξαγορά της CompassAir

Αυξάνονται και πληθύνονται τα exits στο ελληνικό οικοσύστημα, με κάθε νέο deal να επιβεβαιώνει τη δυναμική της καινοτομίας made in Greece. Τελευταία εξαγορά, αυτής της ελληνικής CompassAir από τη Sedna, μια παγκόσμια πλατφόρμα έξυπνης επικοινωνίας για τη ναυτιλία και τα logistics. Με ισχυρή παρουσία στον ελληνικό και νορβηγικό ναυτιλιακό χώρο, η CompassAir φέρνει κρίσιμη τεχνογνωσία σε ροές εργασίας SnP (σ.σ. οι διαδικασίες που αφορούν τις αγοραπωλησίες πλοίων) και ναύλωσης. Με την εξαγορά η Sedna γίνεται η μόνη πλατφόρμα που συνδυάζει επικοινωνίες σε πραγματικό χρόνο, ροές εργασίας SnP και chartering σ’ έναν ασφαλή, έξυπνο χώρο εργασίας.
Με την εξαγορά της CompassAir η Sedna δημιουργεί ένα ισχυρό οικοσύστημα εργαλείων για το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο και ενισχύει τον ρόλο της Ελλάδας ως τεχνολογικού κόμβου στον χώρο της ναυτιλίας. «Ένα ακόμη κεφάλαιο ελληνικής καινοτομίας, που δεν “ναυάγησε”, αλλά σαλπάρει για βαθύτερα νερά», όπως σχολίασε στο powergame.gr στέλεχος που είναι σε θέση να ερμηνεύσει τη σπουδαιότητα του εγχειρήματος.

Η Ε.Ε. τραβάει το αυτί της Shein

Το αυτί της Shein τραβάει η Ευρώπη και μένει να φανεί το επόμενο διάστημα πόσο δυνατό θα είναι αυτό το τράβηγμα. Μόλις χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές Αρχές προστασίας καταναλωτή έστειλαν ένα ηχηρό μήνυμα στην πλατφόρμα Shein: η ευρωπαϊκή αγορά δεν είναι άναρχη. Έπειτα από συντονισμένη έρευνα, διαπιστώθηκαν πρακτικές που παραβιάζουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία -από ψευδείς εκπτώσεις μέχρι πωλήσεις υπό πίεση. Το ευρωπαϊκό δίκτυο Αρχών Προστασίας Καταναλωτή έστειλε χθες ένα τελεσίγραφο στη Shein: ευθυγράμμιση με το κοινοτικό δίκαιο εντός ενός μήνα ή κυρώσεις. Η υπόθεση δεν αφορά μόνο μία εταιρεία fast fashion, αλλά την ευρύτερη πρόκληση της επιβολής κανόνων σε παγκόσμιες ψηφιακές πλατφόρμες. Η Ε.Ε. δείχνει ότι είναι αποφασισμένη να προασπίσει τα δικαιώματα των καταναλωτών της απέναντι σε αδιαφανείς εμπορικές πρακτικές. Η Shein καλείται να επιλέξει: συμμόρφωση ή συνέπειες. Η εξέλιξη αυτής της υπόθεσης -όπως λένε πηγές που γνωρίζουν- θα αποτελέσει βαρόμετρο για την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονιστικού πλαισίου στην ψηφιακή εποχή.

Οι υπολογισμοί Μπλανσάρ για το κόστος των δασμών Τραμπ και τα παζάρια ΗΠΑ-Ε.Ε.

Η οικονομική ζημία της πολιτικής Τραμπ μπορεί να αγγίξει τα 800 δισ. δολάρια, προειδοποιεί ο πρώην επικεφαλής οικονομολόγος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, Ολιβιέ Μπλανσάρ, γνωστός στην Ελλάδα από τα χρόνια του «σφιχτού κορσέ» για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους. Σύμφωνα με το ΔΝΤ, η παγκόσμια ανάπτυξη αναθεωρείται προς τα κάτω κατά 0,5% για το 2025 και κατά 0,3% για το 2026, σχεδόν εξ ολοκλήρου εξαιτίας της αμερικανικής πολιτικής δασμών, εκτιμά ο Μπλανσάρ. Αυτό σημαίνει ότι μέσα σε μόλις δύο χρόνια, με παγκόσμιο ΑΕΠ κοντά στα 100 τρισ. δολάρια, η ζημία αγγίζει τα 800 δισ. δολάρια, εξαιτίας ενός και μόνο ανθρώπου, σημειώνει. Όσον αφορά τους νέους δασμούς στην Ευρώπη, αναφέρει πως το πρόβλημα είναι απλό: τα πράγματα που απαιτεί η κυβέρνηση Τραμπ από την Ευρώπη απλώς δεν πρόκειται να τα παραχωρήσει η Ευρώπη. Η κατάργηση του ΦΠΑ -που, σημειωτέον, δεν είναι δασμός- θα ήταν γελοία απαίτηση, προσθέτει. Και, δεδομένων των κινδύνων, κανείς δεν πρόκειται να αφήσει τις ψηφιακές εταιρείες στο απυρόβλητο, ούτε να σταματήσει τα πρόστιμα. Αν ο Λευκός Οίκος αδυνατεί να το κατανοήσει αυτό, υπογραμμίζει ο πρώην επικεφαλής οικονομολόγος του ΔΝΤ, τότε πρέπει να ετοιμαζόμαστε για μια πολύ βρόμικη αναμέτρηση. Σε σχέση με την αβεβαιότητα των αμερικανικών δασμών και το περιθώριο 90 ημερών του Τραμπ για παζάρια, ο Μπλανσάρ καταφεύγει στην ιστορία. Ας υποθέσουμε -έστω λανθασμένα- ότι σε 90 ημέρες υπάρχει ένα «προσχέδιο συμφωνίας» με κάθε χώρα στον κόσμο για τους δασμούς. Ακόμα και τότε, εξηγεί, ας θυμηθούμε κάτι: ιστορικά, από την αρχή των διαπραγματεύσεων χρειάζεται κατά μέσο όρο 1,5 χρόνος για την υπογραφή μιας εμπορικής συμφωνίας (Free Trade Agreements – FTA) και σχεδόν 3 χρόνια για την πλήρη εφαρμογή της. Ο χρόνος είναι σχετικός…

Πώς θα λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα στον Πειραιά

Υπόμνημα με παρεμβάσεις και προτάσεις για την άμβλυνση του κυκλοφοριακού στον ευρύτερο Πειραϊκό χώρο υπέβαλε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς στον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, αναδεικνύοντας την ανάγκη για έναν μακροπρόθεσμο, ρεαλιστικό σχεδιασμό. Από τη συνάντηση αναδείχθηκε η κοινή παραδοχή ότι η κατάσταση είναι οριακή, με την αύξηση της εμπορικής και επιβατικής δραστηριότητας να πιέζει ένα ήδη κορεσμένο οδικό και μεταφορικό δίκτυο. Η υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ, από το Φάληρο έως τον Πειραιά, η δημιουργία νέων σιδηροδρομικών και οδικών αξόνων, καθώς και η σύσταση Μητροπολιτικού Φορέα Μεταφορών στην Αττική, περιλαμβάνονται στις βασικές διεκδικήσεις του ΕΒΕΠ, μαζί με μέτρα διαχείρισης της συμφόρησης και στήριξης των εμπορευματικών μεταφορών.

Προτείνεται, επίσης, χρηματοδότηση για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης, τόσο περιμετρικά, όσο και εντός των αστικών κέντρων. Στα κρίσιμα οδικά έργα που πρέπει να προχωρήσουν με προτεραιότητα περιλαμβάνονται ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά (με πρόβλεψη των επιπτώσεων κατά την κατασκευή), η κατασκευή αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Οινόφυτα, η επέκταση των αυτοκινητοδρόμων Αττικής προς Δυτική Περιφερειακή, Ραφήνα και Ελληνικό, καθώς και οι συνδέσεις με βιομηχανικές περιοχές. Για τις σιδηροδρομικές μεταφορές απαιτείται ρεαλιστικό σχέδιο ανάπτυξης των εμπορευματικών διαδρομών μέσω σιδηροδρόμου, με τη συνδρομή του ΕΒΕΠ. Παράλληλα, προτείνεται η παροχή κινήτρων για την ανανέωση του στόλου με ηλεκτρικά και ελαφρά φορτηγά νέας τεχνολογίας. Τέλος, το ΕΒΕΠ τονίζει τη σημασία εκπόνησης ή επικαιροποίησης ειδικής περιβαλλοντικής και κυκλοφοριακής μελέτης για την επενδυτική ανάπτυξη του Πειραιά -από τον Άγιο Διονύσιο μέχρι το ΣΕΦ και από την Πειραϊκή μέχρι τη ΧΡΩΠΕΙ-, την οποία δηλώνει ότι θα υποστηρίξει και αξιοποιήσει με τις επιχειρήσεις-μέλη του.