Γιατί ξεχώρισε η έκδοση ομολόγων της Attica Bank
Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκε η πρώτη διεθνής έκδοση ομολόγων AT1 και Tier II, ύψους 100 και 150 εκατομμυρίων ευρώ αντίστοιχα, στην ιστορία της Attica Bank, αναδεικνύοντας τη βαθιά εμπιστοσύνη των διεθνών επενδυτών προς την Τράπεζα, απόρροια του αποτελεσματικού στρατηγικού σχεδιασμού της Διοίκησής της.
Οι προσφορές ξεπέρασαν το 1 δισ. ευρώ, με την έκδοση υπερκαλύφθηκε σχεδόν 4 φορές για το ΑΤ1 και 5 φορές για το Tier II, ενώ η συμμετοχή ξένων επενδυτών αφορά πάνω από το 80% του βιβλίου προσφορών. Η εμπιστοσύνη των επενδυτών στην πορεία της Attica Bank είχε ως αποτέλεσμα η συνολική ζήτηση να φτάσει περίπου τα 1,1 δισ. ευρώ, διαμορφώνοντας την απόδοση των ομολόγων σε 9.375% και 7.375% αντίστοιχα, έναντι 10% και 8% που ήταν η αρχική προσφορά.
Πρόκειται για μια συναλλαγή στρατηγικής και συμβολικής σημασίας που δίνει το στίγμα ότι η Attica Bank έχει μπει σε τροχιά μετασχηματισμού και εξέλιξης.
Τα οικονομικά μεγέθη της συναλλαγής αναδεικνύουν την αναγνώριση της «μεταμόρφωσης» της Attica Bank από τo διεθνές επενδυτικό κοινό:
- Πρωτοφανής μορφή ταυτόχρονης έκδοσης AT1/T2, που τοποθετεί την Attica Bank ως έναν εξαιρετικά καινοτόμο εκδότη που επιθυμεί να αντιμετωπίσει τη βελτιστοποίηση της κεφαλαιακής του δομής με μια αποφασιστική, ολοκληρωμένη λύση.
- Ενθουσιώδης, ευρεία συμμετοχή επενδυτών, με αποτέλεσμα ένα πολύ υπερεκτιμημένο βιβλίο εντολών (4x κάλυψη στην κορύφωση, φτάνοντας το ψυχολογικό όριο του 1 δισ. ευρώ), με ένα υπερμεγέθες διεθνές μερίδιο (80-85% των τελικών κατανομών).
- Αξιοσημείωτο επίπεδο λεπτομέρειας (> 50 λογαριασμοί)
- Εξαιρετική ποιότητα βιβλίου εντολών, με συμμετοχή από παγκόσμιους επενδυτές blue-chip, επενδυτές υψηλότερης ποιότητας που, στις περισσότερες περιπτώσεις, θα έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν πλήρως το κεφάλαιο και των οποίων η συμμετοχή στο το μητρώο ομολογιούχων έχει τεράστιο βάρος.
Η συναλλαγή ξεχωρίζει και σε επίπεδο τιμολόγησης: Είναι αξιοσημείωτο, ότι πρόκειται για μια τολμηρή μετάβαση από μια αυτόνομη έκδοση AT1 σε μια εναλλακτική δομή συναλλαγής και διαδρομή εκτέλεσης, επιτρέποντάς μας να έρθει το πιο επιτυχημένο αποτέλεσμα σε λιγότερο από μία εβδομάδα. Εξαιρετική εμπλοκή των επενδυτών από την ομάδα ανώτερων στελεχών της Τράπεζας, με αποτέλεσμα έναν εξαιρετικά υψηλή αναλογία μετατροπής (8 από τις 11 κλήσεις εκδότη-επενδυτή που πραγματοποιήθηκαν αυτήν την εβδομάδα οδήγησαν σε εντολές, δημιουργώντας πάνω από 150 εκατομμύρια ευρώ σε κατανεμημένη ζήτηση, ή 60% του στοχευόμενου μεγέθους έκδοσης). Η έκδοση αυτή καλύπτει πλήρως τις ανάγκες της Attica Bank σε εκδόσεις, τουλάχιστον για την επόμενη 2ετία, αξιοποιώντας το παράθυρο που προκύπτει στις αγορές.
Aλλαγή μοντέλου για τη Lidl
Πληροφορίες στην αγορά θέλουν τη Lidl Ελλάς να έχει προχωρήσει σε μεταστροφή ως προς τη στρατηγική που είχε έως τώρα να χτίζει χαρτοφυλάκιο ιδιόκτητων ακινήτων. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι και κάποια από τα νέα καταστήματα που αυτή την περίοδο κατασκευάζει, δεν αποκλείεται σύντομα να τη βρουν μισθωτή, με το μοντέλο Sale & Leaseback, δηλαδή πώληση του ακινήτου και κατόπιν μίσθωσή του. Θυμίζουμε μάλιστα ότι η αλυσίδα όπως είχε γράψει το powergame.gr σε σχετικό ρεπορτάζ, έχει καθίσει στο ίδιο τραπέζι με τη διοίκηση της Trade Estates ΑΕΕΑΠ, για το ακίνητο που στεγαζόταν κάποτε η ΑΒ Βασιλόπουλος στην πλατεία Κένεντι στο Χαλάνδρι, με την προοπτική να το μισθώσει εκείνη. Την ίδια ώρα βέβαια η γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ, συνεχίζει να αναπτύσσεται στη χώρα μας αθόρυβα, έχοντας καταφέρει να ξεπεράσει σε τζίρο την ΑΒ Βασιλόπουλος, και να καταστεί ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης πίσω από τον Σκλαβενίτη.
Στην τελική ευθεία η συμφωνία Lamda – ΤΕΡΝΑ για το The Ellinikon Mall
Φαίνεται ότι ολοκληρώθηκε, έπειτα από αρκετούς μήνες καθυστέρησης, ο διαγωνισμός για την ανάδειξη του αναδόχου που θα αναλάβει την κατασκευή του The Ellinikon Mall στο Ελληνικό. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΤΕΡΝΑ υπέβαλε την καλύτερη προσφορά, ξεπερνώντας την ΑΒΑΞ και τη ΜΕΤΚΑ, οι οποίες επίσης είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Όλα δείχνουν ότι, εκτός απροόπτου, η θυγατρική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα είναι αυτή που θα αναλάβει την υλοποίηση του έργου. Μάλιστα, απομένει να διευθετηθούν κάποιες τελευταίες εκκρεμότητες μεταξύ της Lamda Development και της ΤΕΡΝΑ, πριν πέσουν οι τελικές υπογραφές — κάτι που δεν έχει συμβεί ακόμα. Το χρονοδιάγραμμα από πλευράς Lamda τοποθετεί την ολοκλήρωση του Τhe Εllinikon Mall στο τέλος του 2028 και του δεύτερου εμπορικού της κέντρου, Riviera Galleria, στο τέλος του 2026. Την κατασκευή του δεύτερου έχει αναλάβει η ΜΕΤΚΑ. Παράλληλα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ φαίνεται να σχεδιάζει την επέκταση των υφιστάμενων γραφείων της, με την κατασκευή ενός δεύτερου κτιρίου.
Δεν βιάζεται ο ΟΠΑΠ στην απόκτηση ίδιων μετοχών
Η καλή πορεία του ΧΑ και ειδικότερα της μετοχής του ΟΠΑΠ δεν έφερε αγορές ίδιων μετοχών ΟΠΑΠ. Ερωτηθείς σχετικά η διοίκηση του ΟΠΑΠ στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων α’ τριμήνου, ο επικεφαλής των οικονομικών του ομίλου ΟΠΑΠ Pavel Moucha είπε ότι η σχετική απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων λήφθηκε πρόσφατα και ισχύει για δύο χρόνια. Πρόσθεσε δε χαρακτηριστικά ότι «προς το παρόν, δεν έχουμε σχέδιο να ξεκινήσουμε ξανά σε μεγάλη κλίμακα την επαναγορά μετοχών». Πρόσθεσε δε ότι η διοίκηση του οργανισμού διαθέτει μεν την ευελιξία αυτή, αλλά θα την αξιοποιήσει όταν απαιτηθεί.
Και θα ήταν εντελώς λάθος να μπει και ο ΟΠΑΠ ανταγωνιστικά σε μια αγορά που κινείται πολύ καλά το τελευταίο διάστημα. Η μετοχή έχει κερδίσει πάνω από 20% από τις αρχές του έτους και πλησιάζει το 40% σε ετήσια βάση. Μόνον στους πρώτους πέντε μήνες του 2025 η μετοχή προσέδωσε υπεραξίες άνω του 1 δισ. ευρώ φέρνοντας την κεφαλαιοποίηση για πρώτη φορά στα επίπεδα του 2009.
H πρώτη σύμβαση διανομής κατ’ οίκον φαρμάκων
Υπεγράφη χθες η σύμβαση διανομής φαρμάκων στα σπίτια των ενδιαφερομένων (ή όπου αλλού οι ίδιοι επιθυμούν) από τον ΕΟΠΥΥ. Η σύμβαση είναι 24μηνη διάρκειας, ύψους 8,78 εκατ. ευρώ (10,9 εκατ. ευρώ με το ΦΠΑ). Η ανάθεση έγινε από τον ΕΟΠΥΥ μετά από διαγωνισμό στην εταιρεία Unilog Logistics η οποία ήταν και ο μοναδικός ενδιαφερόμενος για το έργο. Γι’ αυτό άλλωστε η προσφορά που κατέθεσε ήταν πολύ κοντά στο ύψος του αρχικού προϋπολογισμού ύψους 8,86 εκατ. ευρώ (11,0 εκατ. ευρώ με το ΦΠΑ). Είναι η πρώτη (κεντρική) συμφωνία διανομής φαρμάκων κατ’ οίκον που υπογράφει ο ΕΟΠΥΥ και αφορά σε όλη τη επικράτεια.
Θυγατρική της LEGO στην Ελλάδα
Νέα εταιρεία δημιούργησε η γνωστή εταιρεία παιχνιδιών Lego στην Ελλάδα. Πρόκειται για την Lego Hellas, η οποία είναι 100% θυγατρική της μητρικής Lego A/S (Δανίας). Εκπρόσωπος της εταιρείας ορίσθηκε δικηγόρος και πολιτευτής της ΝΔ Ορέστης Ομράν ενώ το Δ.Σ. της εταιρείας απαρτίζεται από αλλοδαπούς. Το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που έχει έδρα στο κέντρο της Αθήνας, ορίσθηκε σε 250.000 ευρώ.
Τι σχεδιάζει η Blend Development στην Πειραιώς
Το πρώην υποκατάστημα της Εθνικής Τράπεζας στη γωνία των οδών Πειραιώς και Γερανίου ανακατασκευάζεται και μετατρέπεται σε 32 κομψά serviced apartments που θα λειτουργούν υπό τη διαχείριση της limehome από την εταιρεία ακινήτων του Πάρι Καλλιτσάντση. Η limehome προσφέρει πλήρως εξοπλισμένες σουίτες υψηλών προδιαγραφών λειτουργικότητας, άνεσης και σχεδιασμού, κατάλληλες για σύντομες και μακροχρόνιες διαμονές. Η ανακατασκευή, , προχωρά με ταχείς ρυθμούς και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του έτους. Το ισόγειο θα φιλοξενήσει εμπορικό χώρο, με τον δεύτερο ενοικιαστή να ανακοινώνεται σύντομα.
Ήδη στο φουλ βρίσκονται και οι εργασίες για την ανακατασκευή του 9ώροφου κτιρίου στο κέντρο της Αθήνας (πλατεία Ομονοίας), στην οδό Σταδίου 54, το οποίο στο παρελθόν στέγαζε τις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ (νυν ΔΥΠΑ) και θα μετατραπεί σε εξυπηρετούμενα διαμερίσματα, που θα λειτουργούν υπό το brand Bob W. Τέλος, η Blend αναπτύσσει ένα ακόμη κτίριο στο κέντρο της Αθήνας, ένα από τα παλαιότερα στην περιοχή, κοντά στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης και δίπλα στο μετρό «Φιξ». Η σχεδιαζόμενη ανάπτυξη θα αξιοποιήσει το υπάρχον κτήριο και θα το επεκτείνει σε ένα 7ώροφο βιοκλιματικό ξενοδοχείο 50 δωματίων, 4 αστέρων, υψηλών προδιαγραφών.
Οι υψηλές τιμές αφήνουν άδεια τα δωμάτια των ξενοδοχείων;
Παρά τη συγκυρία του φετινού Πάσχα τον Απρίλιο, οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων δεν επιβεβαίωσαν τις υψηλές προσδοκίες. Η πληρότητα διαμορφώθηκε στο 49%, σημειώνοντας μικρή πτώση σε σχέση με τον περσινό Απρίλιο (50%), παρότι το 2024 το Πάσχα είχε πέσει Μάρτιο – παραδοσιακά πιο «αδύναμο» τουριστικά. Την ίδια στιγμή, οι ξενοδόχοι προχώρησαν σε σημαντικές αυξήσεις τιμών, με τη μέση τιμή διάθεσης δίκλινου δωματίου να φτάνει τα 109 ευρώ (+12%).
Το ερώτημα είναι αν αυτή η τιμολογιακή πολιτική αποδίδει ή αν τελικά λειτουργεί αποτρεπτικά. Διότι μπορεί οι δείκτες εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο να εμφανίζονται βελτιωμένοι, όμως η εικόνα της ζήτησης προβληματίζει – ιδιαίτερα αν συνυπολογίσει κανείς τη μειωμένη καταναλωτική δυνατότητα των βασικών ευρωπαϊκών αγορών, όπως η Γερμανία, αλλά και την οικονομική πίεση που υφίστανται οι Έλληνες. Η εμμονή σε διαρκώς αυξανόμενες τιμές, χωρίς ανάλογη ενίσχυση της αξίας ή του προσφερόμενου προϊόντος, ενδέχεται να γυρίσει μπούμερανγκ. Η Ελλάδα δεν μπορεί να στηρίζεται σε παθητικές προβλέψεις πληρότητας για τους επόμενους μήνες. Χρειάζεται ρεαλισμός, αυτοσυγκράτηση και πιο στρατηγική προσέγγιση στην τιμολόγηση. Διαφορετικά, οι αριθμοί ίσως δείχνουν θετικοί, αλλά τα δωμάτια θα μένουν άδεια.