Το σύστημα για τις βοσκήσιμες περιοχές, η κόντρα δήμου Γλυφάδας και Lamda, οι καθυστερήσεις στον ποδηλατόδρομο της παραλιακής και οι επενδύσεις των Ελλήνων στα ακίνητα

Η ΚτΠ ΑΕ, που δεν πάει πίσω από εμπειρία στη διαχείριση σύνθετων έργων τεχνολογίας και η αντιπαράθεση Δ. Γλυφάδας-Lamda για το ρέμα Ευρυάλης

Μιχάλης Μπλέτσας © PrintScreen Youtube

Στην ΚτΠ ΑΕ η διαχείριση των βοσκήσιμων περιοχών της χώρας

Το είπε και το έκανε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Τσιάρας. Υπέγραψε απόφαση με την οποία δίνεται η διαχείριση των βοσκοτόπιων στην Κοινωνία της Πληροφορίας. Η υπουργική απόφαση «Ανάθεση της διενέργειας διαγωνιστικής διαδικασίας για την εκπόνηση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης για όλες τις περιφέρειες της χώρας στην Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ (ΚτΠ ΑΕ) προβλέπει την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης μεταξύ ΥΠΑΑΤ και ΚτΠ Α.Ε. με στόχο την ωρίμανση και ανάθεση του έργου που προβλέπει βάσει πινάκων της Εθνικής Γεωγραφικής βάσης δεδομένων Βοσκήσιμων Γαιών καθώς και του μηχανισμού πληρωμών. Το ερώτημα ωστόσο παραμένει: το έργο αυτό δεν θα μπορούσε να υλοποιήσει η ΑΑΔΕ που είναι ο φορέας διαδοχής του ΟΠΕΚΕΠΕ; Γιατί διασπάται το έργο σε δύο φορείς, αφού αποδεδειγμένα η ΑΑΔΕ έχει τη εμπειρία και ωριμότητα διαχείρισης πολύπλοκων έργων; Ωστόσο και η ΚτΠ ΑΕ δεν πάει πίσω από εμπειρία στη διαχείριση σύνθετων έργων τεχνολογίας.

Στο κόκκινο η αντιπαράθεση Δήμου Γλυφάδας με Lamda για το ρέμα Ευρυάλης

Συνεχίζεται η κόντρα μεταξύ του Δήμου Γλυφάδας με τη Lamda Development, με φόντο αυτή την φορά τη δικαστική διένεξη για την ιδιοκτησία και χρήση περιοχής στο ρέμα της Ευρυάλης. Η υπόθεση συζητήθηκε για πρώτη φορά στο πλαίσιο της διαδικασίας ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσε η Lamda, διεκδικώντας, σύμφωνα με πληροφορίες, την περίφραξη έκτασης η οποία, κατά τον Δήμο, παραμένει επί δεκαετίες ελεύθερα προσβάσιμη στο κοινό. Ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, με δημόσια ανάρτησή του, καταγγέλλει ως «απαξιωτική» τη στάση τόσο της εταιρείας όσο και του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), το οποίο φέρεται να παρενέβη υπέρ της Lamda Development στη δικάσιμο. Όπως υποστηρίζει, η συγκεκριμένη περιοχή έχει χαρακτηριστεί ως «κοινόχρηστο πράσινο» στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Γλυφάδας ήδη από το 1981, ενώ εκκρεμεί και η πλήρης οριοθέτηση του ρέματος από την Περιφέρεια Αττικής.

Η υπόθεση έχει αναδείξει πιο ευρύτερα ζητήματα γύρω από τις σχέσεις Δήμου, Δημοσίου και ιδιωτών επενδυτών στο πλαίσιο της μεγάλης αστικής ανάπλασης του Ελληνικού. Ο Δήμος δηλώνει ότι δεν αμφισβητεί συνολικά την επένδυση, αλλά ζητά σαφείς κανόνες, διάλογο και σεβασμό στους δημόσιους χώρους και το πολεοδομικό καθεστώς της περιοχής. Η νομική διαμάχη αναμένεται να έχει συνέχεια, καθώς επίκειται η κύρια συζήτηση της υπόθεσης, ενώ ο Δήμος δηλώνει αποφασισμένος να προσφύγει σε όλα τα ένδικα μέσα για την υπεράσπιση, όπως αναφέρει, του δημοσίου συμφέροντος και της τοπικής κοινωνίας.

Καθυστερήσεις στον ποδηλατόδρομο της παραλιακής

Με καθυστερήσεις και μακριά από το αρχικό χρονοδιάγραμμα που είχε θέσει η Περιφέρεια Αττικής μαθαίνει η στήλη ότι κινείται το έργο κατασκευής του αστικού πεζόδρομου – ποδηλατόδρομου, τον οποίο έχει αναλάβει ως ανάδοχος η εταιρεία Ζιτακάτ. Θυμίζουμε ότι με βάση το πλάνο, ο ποδηλατόδρομος προβλεπόταν να παραδοθεί στο τέλος του 2025. Κάτι που όπως αντιλαμβάνεστε, εν τέλει δεν θα συμβεί καθώς ως συνήθως σε παρόμοιες περιπτώσεις – ιδίως δημοσίων έργων – οι αστάθμητοι παράγοντες είναι αρκετοί. Το μόνο τμήμα που έως τώρα είναι ολοκληρωμένο είναι τα 3,5 χιλιόμετρα που υλοποίησε ο Γιώργος Παπανικολάου στη Γλυφάδα, το οποίο ήταν εκτός της υπόλοιπης σύμβασης εκτέλεσης, ενώ και σε αυτή την περίπτωση ανάδοχος ήταν η Ζιτακάτ. Το συνολικό μήκος της διαδρομής που περιλαμβάνεται στην κύρια σύμβαση έργου με την Περιφέρεια είναι 12 χιλιόμετρα. Ωστόσο όπως όλα δείχνουν θα χρειαστεί λίγη περισσότερη υπομονή από την αρχικά απαιτούμενη, προκειμένου να δούμε το έργο να ολοκληρώνεται.

Σε τεντωμένο σκοινί η αγορά ακινήτων…

Eυάλωτη σε πιθανές εξελίξεις που θα έπλητταν την εξωτερική ζήτηση μπορεί να καταστεί η αγορά ακινήτων, εν όψει των νέων δεδομένων που δημιουργούνται στο διεθνές περιβάλλον. Όπως επισημαίνει η ΤτΕ στην Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής, πιθανές αρνητικές εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία ενδέχεται να έχουν έμμεσο αντίκτυπο στην εγχώρια αγορά ακινήτων, ενώ μια περαιτέρω άνοδος των τιμών των κατοικιών αναμένεται να οδηγήσει σε κόπωση της εγχώριας ζήτησης στις περιοχές εκείνες όπου οι αξίες υπερβαίνουν τα επίπεδα προσιτότητας για τα νοικοκυριά και όπου τα ακίνητα προς πώληση δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των υποψήφιων αγοραστών. Και αυτό, την ώρα που η ΤτΕ βλέπει ουσιαστικά τα προγράμματα ενίσχυσης των νοικοκυριών μέσω της επιδότησης δανείων ή μισθωμάτων – αν και προς τη σωστή κατεύθυνση κοινωνικά – , να «σαμποτάρουν» την προοπτική μείωσης των τιμών στα ακίνητα, καθώς αυξάνουν περαιτέρω την ήδη υπερβάλλουσα ζήτηση. Εφόσον δεν συνδυαστούν με δραστικές πρωτοβουλίες τόνωσης της προσφοράς ακινήτων, τα προγράμματα αυτά δεν μπορούν να δώσουν βιώσιμη λύση στο συνεχώς αυξανόμενο στεγαστικό ζήτημα της χώρας, λέει η ΤτΕ. Εκτιμώντας ότι απαιτείται ευρύτερος εθνικός στρατηγικός σχεδιασμός που θα αποσκοπεί, μεταξύ άλλων, στην ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στην περιφέρεια και στην αποσυμφόρηση των μητροπολιτικών κέντρων, οδηγώντας σε μια ισόρροπη διασπορά της ζήτησης ακινήτων στο σύνολο της επικράτειας. Προκειμένου η αγορά να καταστεί περισσότερο ανθεκτική, η ΤτΕ προσθέτει ότι η πολιτεία θα πρέπει να μεριμνήσει, παράλληλα με την απλοποίηση των διαδικασιών, για την ταχεία οριστικοποίηση και νομοθέτηση ενός απλού και σταθερού πλαισίου χρήσεων γης και όρων δόμησης, που θα διευκολύνει την ανάπτυξη ακινήτων και θα ενισχύσει την επενδυτική αξιοπιστία της χώρας.

…αλλά οι Έλληνες συνεχίζουν να επενδύουν στο real estate

Πάντως, την ώρα που το ακίνητο παραμένει ακριβό για τον Έλληνα, είναι και το βασικό συστατικό της αύξησης του πλούτου του. Η πρόσφατη έκθεση παγκόσμιου πλούτου της UBS, που διαπιστώνει ότι η Ελλάδα καταγράφει από τις υψηλότερες αυξήσεις πλούτου στην Ευρώπη, με σχεδόν 80.000 εκατομμυριούχους και ενίσχυση της μεσαίας τάξης, δείχνει παράλληλα ότι το χρήμα κατευθύνεται κυρίως στα ακίνητα. Μόλις το 30%-35% του ιδιωτικού πλούτου στην Ελλάδα αφορά χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία (μετοχές, ομόλογα, επενδυτικά προϊόντα), γεγονός που περιορίζει την συμμετοχή των νοικοκυριών στις ευκαιρίες επενδυτικής απόδοσης που προσφέρουν οι παγκόσμιες αγορές και εντείνει τη σύνδεση πλούτου και ιδιοκατοίκησης – ένα μοντέλο που αποδείχθηκε ευάλωτο σε προηγούμενες κρίσεις -. Ένα επιπλέον σημείο ενδιαφέροντος που προκύπτει από τα πορίσματα της έρευνας της UBS είναι ότι στην Ελλάδα σχεδόν το 40% του συνολικού πλούτου θα αλλάξει χέρια μέσα στα επόμενα χρόνια, είτε μέσω κληρονομιών είτε μεταξύ συζύγων. Το ποσοστό αυτό είναι αισθητά υψηλότερο σε σύγκριση με την Πορτογαλία (26%) και την Ισπανία (17%), στοιχείο που δείχνει πόσο ευάλωτη είναι η μελλοντική κατανομή πλούτου σε ζητήματα όπως η φορολογία κληρονομιών, η διαχείριση περιουσιών και οι κοινωνικές ανισότητες μεταξύ γενεών.

Η καλή πορεία της Mediterra

Στα 14,5 εκατ. ευρώ έφτασε ο κύκλος εργασιών της Mediterra πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση κατά 15%. Παράλληλα εμφάνισε κέρδη της τάξης του 1 εκατ. ευρώ ενώ διένειμε μέρισμα 400 χιλ. ευρώ. Η εταιρεία είναι θυγατρική της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου (ΕΜΧ) και από την ίδρυση της το 2002 αποτελεί το σημαντικότερο μηχανισμό προβολής και marketing της Χιώτικης Μαστίχας. Αποτελεί δε πρότυπο επιχειρηματικότητας μιας ένωσης παραγωγών του πρωτογενούς τομέα της χώρας που θα πρέπει να ακολουθήσουν πολλοί συνεταιρισμοί της χώρας. Μάλιστα η εταιρεία έχει δημιουργήσει και κέντρο έρευνας με στόχο την εξέλιξη του μοναδικού χιώτικου προϊόντος που είναι περιζήτητο στον πλανήτη. Το παράδειγμα δε θα πρέπει ν’ ακολουθήσουν και άλλοι συνεταιρισμοί, οι οποίοι αντί να εστιάζονται στις επιδοτήσεις, να στραφούν στη δημιουργία και την προώθηση ελληνικών προϊόντων.

Η τρίτη αναθεώρηση του προϋπολογισμού της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας

Στα 5,7 εκατ. ευρώ έφτασε φέτος η πίστωση για την λειτουργία της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας. Ο προϋπολογισμός της Αρχής αυξήθηκε κατά 2,0 εκατ. ευρώ και από 3,7 εκατ. ευρώ που ήταν πριν έφτασε στα 5,7 εκατ. ευρώ. Είναι η τρίτη αναθεώρηση του προϋπολογισμού της Εθνικής Αρχής, ο προϋπολογισμός της οποίας αρχικά είχε ορισθεί σε 2 εκατ. ευρώ. Την τελευταία φορά αυξήθηκαν οι αμοιβές νομικών και από 568 χιλ. ευρώ τριπλασιάσθηκαν σε 1,68 εκατ. ευρώ, οι λοιπές δαπάνες που από 40 χιλ. ευρώ ανήλθαν σε 400  χιλ. ευρώ οι αγορές Η/Υ και λογισμικού που αρχικά είχαν  προϋπολογιστεί σε 30 χιλ. ευρώ και τώρα ανέρχονται σε 200 χιλ. ευρώ. Επίσης η Αρχή θα αγοράσει έπιπλα 30 χιλ. ευρώ, κλιματιστικά 30 χιλ. ευρώ που δεν είχαν προβλεφθεί αρχικά κ.ά.