Οι μετοχές με τις μεγαλύτερες αποδόσεις στο πρώτο εξάμηνο, η σύμβαση 635 της ΕΡΓΟΣΕ, η αναδιοργάνωση της ΥΠΑ και τα έργα εκτός Ελληνικού!

Τα κέρδη της Alpha Bank στο ΧΑ που φτάνουν το 85%, η σύμβαση 635 είχε ελεγχθεί «χωρίς ευρήματα» και η κυκλοφοριακή συμφόρηση στο Ελληνικό

O CEO του Ομίλου Alpha Bank, Βασίλης Ψάλτης © Alpha Bank

Οι μετοχές που υπεραπέδωσαν στο ά 6μηνο του 2025

Αποδόσεις μέχρι 135% έχει… μοιράσει η αγορά στο πρώτο εξάμηνο, το οποίο, όπως όλα δείχνουν θα τερματίσει με κέρδη για τον γενικό δείκτη πάνω από 28%. Οι πρωταγωνιστές της ανόδου της αγοράς προέρχονται από όλο το φάσμα του χρηματιστηριακού ταμπλό. Από την περιφέρεια και τα blue chips, μέχρι την επιτήρηση. Αυτή τη στιγμή, η μετοχή που προηγείται στο ά 6μηνο με μεγάλα κέρδη, είναι αυτή της Frigoglass και βρίσκεται, ως γνωστό να διαπραγματεύεται στην κατηγορία της Επιτήρησης. Ο λόγος της ανόδου είναι ότι η εταιρεία ενισχύει τα αρνητικά μέχρι τώρα ίδια κεφάλαιά της σε θετικά, με την απόκτηση νέων περιουσιακών στοιχείων, εργοστασίων και assets από την Πορτογαλία και την Ισπανία. Είναι θέμα χρόνου η έξοδός της από την Επιτήρηση. Μεγάλα κέρδη 111% για την Ίλυδα και σχεδόν 85% ανέρχονται τα κέρδη της Alpha Bank. Μεγάλη κίνηση 55,8% για την Πειραιώς, η οποία αναμένει την ολοκλήρωση εξαγοράς της Εθνικής Ασφαλιστικής. Πάνω από 53% τα κέρδη για τον ΟΛΠ. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο ΟΛΘ, με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που ενισχύεται η μετοχή του 51% στο α’ εξάμηνο, να αποτελεί πόλο έλξης εξαγοράς στο ενδεχόμενο αποχώρησης του Ιβάν Σαββίδη. Σχεδόν 45% τα κέρδη για την Εθνική Τράπεζα, με 37,8% η Τράπεζα Κύπρου, η οποία έχει εισέλθει στον FTSE 25 του Χ.Α., πάνω από 37,6% τα κέρδη για την Metlen που έχει τροχιοδρομήσει για την εισαγωγή της στην αγορά του Λονδίνου, Coca Cola με 34,5% με ισχυρή ανάπτυξη και διείσδυση σε νέα προϊόντα και ποτά.

Η σύμβαση 635 είχε ελεγχθεί «χωρίς ευρήματα» από το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο

Διαβάζουμε για τις «εφόδους» του OLAF στην ΕΡΓΟΣΕ για τη σύμβαση 635 (τμήμα Τιθορέα – Δομοκός) και πως η ευρωπαϊκή εισαγγελία ερευνά το συγκεκριμένο έργο με βάση καταγγελίες. Έχει, όμως, κάποια αξία το γεγονός πως το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο είχε ερευνήσει τη συγκεκριμένη σύμβαση χωρίς να εντοπίσει κάτι. Μάλιστα στις 19 Απριλίου 2024 η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ είχε κοινοποιήσει στην ΕΡΓΟΣΕ επιστολή του Εξουσιοδοτικού Μηχανισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής EUROPEAN CLIMATE, INFRASTRUCTURE AND ENVIRONMENT EXECUTIVE AGENCY (CINEA), με την οποία τους ενημέρωναν πως «ολοκληρώθηκε ο έλεγχος επί του αιτήματος τελικής πληρωμής της Δράσης 014-EL-TMC-0651-W: Σιδηροδρομική γραμμή Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός, που χρηματοδοτήθηκε από τον Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη CEF περιόδου 2014 – 2020 στις 27 Μαρτίου 2024 χωρίς ευρήματα». Μάλλον τότε δεν είχαν προχωρήσει οι καταγγελίες των στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ, με βάση τις οποίες κινήθηκε εκ των υστέρων η ευρωπαϊκή εισαγγελία. Τα ίδια στελέχη, όπως λένε οι γνωρίζοντες, επί χρόνια υπέγραφαν κάθε απόφαση για τη συγκεκριμένη σύμβαση, αλλά κάποια στιγμή άλλαξαν στάση. Γιατί άραγε;

Οι διαδικασίες, οι άνθρωποι και οι υποδομές του σιδηροδρόμου

Κανένας δεν υποστηρίζει πως πρέπει να μείνουν στο απυρόβλητο οι συμβάσεις για τα έργα αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου, πολλές από τις οποίες είναι στην κυριολεξία στοιχειωμένες, ενώ αρκετές κατέληξαν σε διαιτησίες που έχασε η ΕΡΓΟΣΕ με τεράστια επιβάρυνση για το κρατικό ταμείο. Όμως μεγάλο τμήμα της αντιπολίτευσης υπερτονίζει το ρόλο των καθυστερήσεων στα σιδηροδρομικά έργα στο δυστύχημα των Τεμπών με αποτέλεσμα να συσκοτίζονται τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας: Η απουσία διαδικασιών, η μη τήρηση των σχετικών κανονισμών και η αναξιοκρατία, που επέτρεψε σε λάθος ανθρώπους να κατέχουν κρίσιμες θέσεις στον ΟΣΕ.

Φυσικά και αν υπήρχαν τα τεχνολογικά συστήματα θα περιορίζονταν οι πιθανότητες να συμβεί η σιδηροδρομική τραγωδία. Όμως τα τρένα κυκλοφορούσαν και την προηγούμενη ημέρα από την τραγωδία των Τεμπών και την προηγούμενη εβδομάδα, χωρίς να συγκρούονται κατά μέτωπο! Στον ελληνικό σιδηρόδρομο, όπως και σε όλα τα σιδηροδρομικά δίκτυα του κόσμου υπάρχουν πρωτόκολλα και διαδικασίες, αλλά και έμπειρα στελέχη, που φροντίζουν ώστε τα τρένα να κυκλοφορούν με ασφάλεια υπό τις δεδομένες συνθήκες που επικρατούν μια συγκεκριμένη στιγμή στο δίκτυο.

Η τραγωδία των Τεμπών αποκάλυψε πως στον ΟΣΕ δεν υπήρχε κουλτούρα τήρησης διαδικασιών και πρωτοκόλλων, ενώ κρίσιμα πόστα είχαν στελεχωθεί από πρόσωπα, που ήταν επιεικώς ανεπαρκή. Αυτά τα ζητήματα προσπαθεί να λύσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με το πρόσφατο σχέδιο νόμου για τον σιδηρόδρομο.

Στο υπουργικό συμβούλιο η αναδιοργάνωση της ΥΠΑ

Μια δύσκολη άσκηση έχει να λύσει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Δήμας που παρουσιάζει στο επόμενο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο νόμου για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και τη μετατροπή της σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ). Η Ελλάδα έχει ήδη καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο τον Απρίλιο του 2024 για μη συμμόρφωση με κανονισμούς για τις αερομεταφορές, ενώ εκκρεμούν και άλλες υποθέσεις για θέματα που σχετίζονται με τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας. Ήδη έχουν γίνει από το υπουργείο τα πρώτα βήματα για την προμήθεια των κατάλληλων συστημάτων, αλλά το καυτό θέμα είναι η νέα δομή της ΥΠΑ.

Το σχέδιο νόμου προβλέπει πως η νέα ΥΠΑ θα διοικείται από επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο. Ο Διοικητής (Πρόεδρος του Δ.Σ.) και Υποδιοικητές (Μέλη του Δ.Σ.) θα επιλέγονται με τις διατάξεις του ν.5062/2023, ενώ με το σχέδιο νόμου θεσμοθετούνται επιπρόσθετα ειδικότερα προσόντα και κριτήρια επιλογής. Τα λοιπά 4 μέλη του Δ.Σ. θα επιλέγονται από πρόσωπα εγνωσμένης αξίας στο χώρο της αεροπορίας και θα διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Προβλέπονται μετατατάξεις προσωπικού ακόμα και πρόωρες συνταξιοδοτήσεις

Προβλέπεται, επίσης, ομαδοποίηση των 23 κρατικών αερολιμένων σε τρείς ομάδες:

  • Ομάδα A (Αλεξανδρούπολη, Κοζάνη, Καστοριά, Ιωάννινα, Κύθηρα, Ικαρία, Χίος).
  • Ομάδα B (Σύρος, Πάρος, Νάξος, Μήλος, Καστελόριζο, Αστυπάλαια, Κάλυμνος, Λέρος, Σητεία).
  • Ομάδα Γ (Νέα Αγχίαλος, Άραξος, Κάρπαθος, Κάσος, Σκύρος, Λήμνος, Καλαμάτα). Πρόκειται για αεροδρόμια Διττής χρήσης από Πολεμική Αεροπορία και ΥΠΑ.

Τι θα γίνει με την κυκλοφοριακή συμφόρηση στο Ελληνικό

Πριν από λίγες ημέρες, η Lamda Development είχε συνάντηση με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με αντικείμενο την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της περιοχής του Ελληνικού, θέτοντας στο τραπέζι την πρόταση για την ανισοπεδοποίηση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης στο τμήμα από τον Άλιμο μέχρι το Ελληνικό. Το αίτημα έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά υποδομών που σχεδιάζονται, με στόχο να υποστηρίξουν τη μεγάλη αστική ανάπτυξη στην έκταση του πρώην αεροδρομίου.

Η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος –έργο που κατασκευάζει η AVAX και προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2026– αποτελεί κομβικό στοιχείο αυτής της προσπάθειας. Ωστόσο, η πλήρης λειτουργία της μετατίθεται για το 2028, καθώς απομένουν κρίσιμα ζητήματα προς επίλυση, όπως η τεχνική σύνδεσή της με την υφιστάμενη Ποσειδώνος, η μετακίνηση των γραμμών Τραμ, καθώς και η επιλογή operator για τη λειτουργία της σήραγγας, όπως απαιτεί η σχετική νομοθεσία.

Επιπλέον, στο πλαίσιο κυκλοφοριακής ενίσχυσης ακόμα εξετάζεται η κατασκευή της Σήραγγας Ηλιούπολης, έργο για το οποίο η εταιρεία έχει χρηματοδοτήσει τις μελέτες, αλλά και η δυνατότητα δημιουργίας νέου σταθμού Μετρό κοντά στο συγκρότημα του IRC. Η συζήτηση αυτή εντάσσεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό, ο οποίος αποσκοπεί στη σταδιακή εξομάλυνση των μελλοντικών πιέσεων που αναμένεται να δεχθεί η ευρύτερη περιοχή, όταν τεθούν σε πλήρη λειτουργία οι προβλεπόμενες αναπτύξεις.

Υπηρεσίες Starlink θέλει να προμηθευτεί το ΓΕΝ

Διαγωνισμό για την προμήθεια δορυφορικών υπηρεσιών πρόσβασης στο διαδίκτυο για τα πλοία του προκήρυξε το Πολεμικό Ναυτικό και συγκεκριμένα το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ). Οι υπηρεσίες που ενδιαφέρεται να μισθώσει έχουν εμπορικό χαρακτήρα και στόχος είναι τα πλοία του ναυτικού που πλέουν στις ελληνικές θάλασσες (και όχι μονον), να έχουν πρόσβαση διαδικτύου. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 295 χιλ. ευρώ (απαλλασσόμενου ΦΠΑ) και αφορά μέχρι το τέλος του 2026. Σύμφωνα με τη προκήρυξη του διαγωνισμού το έργο στην «Παροχή Υπηρεσιών Δορυφορικών Επικοινωνιών Διαδικτύου Εμπορικού Τύπου (SPACE-X STARLINK)» στα πολεμικά πλοία. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλλουν τις προσφορές τους μέχρι 25 Ιουλίου 2025.

Ανανέωση θητείας της διοίκησης της ΕΑΤΕ

Την εμπιστοσύνη της στη σημερινή διοίκηση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΑΤΕ -πρώην ΤΑΝΕΟ) φαίνεται ότι ανανεώνει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Ν. Παπαθανάσης, άναψε το πράσινο φως για την ανανέωση της θητείας του προέδρου της ΕΑΤΕ. δρ Χάρη Λαμπρόπουλου, και της διευθύνουσας συμβούλου, Αντιγόνης Λυμπεροπούλου, η οποία έληγε στα τέλη του τρέχοντος μηνός.

Βάσει του καταστατικού της ΕΑΤΕ, η θητεία των επικεφαλής της είναι πενταετής, συνεπώς και για την επόμενη 5ετία -όπως όλα δείχνουν- στο τιμόνι της τράπεζας θα παραμείνουν τα δύο έμπειρα στελέχη. Όπως σχολίαζε στη στήλη πηγή της αγοράς, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αναγνώρισε ότι επί των ημερών της σημερινής διοίκησης της ΕΑΤΕ, το οικοσύστημα funding μεγάλωσε υγιώς με τα funds, που έχει συσταθεί με τη συνδρομή της τράπεζας, να φτάνουν πλέον τα 35. Μια δύναμη πυρός, η οποία καλύπτει όλα τα στάδια ανάπτυξης: από το very early pre-seed έως το growth.

Η ίδια πηγή έλεγε με νόημα ότι επί των ημερών της σημερινής διοίκησης το οικοσύστημα της ΕΑΤΕ παρήγαγε συνολική οικονομική δραστηριότητα ύψους 3,8 δισ.ευρώ. Πρακτικά, για κάθε 1 ευρώ, που επενδύεται αρχικά στα VC/PE funds από την ΕΑΤΕ, έχουν κινητοποιηθεί επιπλέον 1,23 ευρώ από ιδιώτες ή άλλους θεσμικούς επενδυτές, ενώ οι εταιρείες χαρτοφυλακίου στις οποίες επενδύουν τα funds μοχλεύουν συνολικά 6,65 ευρώ. Επιπλέον, κάθε 1 ευρώ, που επενδύεται αρχικά από την ΕΑΤΕ, συμβάλλει σε συνολική οικονομική δραστηριότητα ύψους 23,21 ευρώ. Να ευχηθούμε καλή νέα θητεία στην ΕΑΤΕ και επιτυχή exits στα funds…

Οι νέες επενδύσεις του Λιβανέζου της Brooklane

Νέα επενδυτική κίνηση και αυτή τη φορά στα ξενοδοχεία ετοιμάζει ο Λιβανέζος Aziz Francis στον τομέα των ξενοδοχείων και συγκεκριμένα ιδρύοντας την εταιρεία Ultrablue Hospitality με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο στα 20 εκατομμύρια ευρώ. Θυμίζουμε ότι ο Francis έχει κάνει ήδη ξενοδοχείο στη Γλυφάδα, ανακαινίζοντας το πρώην ξενοδοχείο Fenix, την ανακατασκευή του οποίου ανέλαβε η Redex του ομίλου Κοπελούζου. Στα νότια προάστια, εκτός από το ξενοδοχείο της Γλυφάδας, έχει αναλάβει την ανάπτυξη του πύργου μεικτής χρήσης εντός του Επιχειρηματικού Κέντρου (“Commercial Hub”) του Ελληνικού στην περιοχή της Λεωφόρου Βουλιαγμένης μετά από συμφωνία που έχει υπογράψει με τη Lamda Development. Μεταξύ των επενδύσεων που υλοποιεί στην Ελλάδα η Brook Lane Capital από κοινού με τη Noval Property, του ομίλου Viohalco, είναι ένα από τα μεγαλύτερα κτίρια γραφείων στην Αττική, στο παλιό εργοστάσιο της Kodak στο Μαρούσι.