Γ.Δ.
1422.1 +0,32%
ACAG
-1,53%
6.45
CENER
+0,70%
7.18
CNLCAP
0,00%
7.5
DIMAND
-0,40%
9.88
OPTIMA
+2,53%
8.1
TITC
0,00%
26.55
ΑΑΑΚ
0,00%
8.1
ΑΒΑΞ
-0,87%
1.596
ΑΒΕ
0,00%
0.502
ΑΔΜΗΕ
-0,44%
2.275
ΑΚΡΙΤ
-1,09%
0.91
ΑΛΜΥ
+0,75%
2.7
ΑΛΦΑ
-1,06%
1.6305
ΑΝΔΡΟ
-0,87%
6.84
ΑΡΑΙΓ
-0,48%
12.46
ΑΣΚΟ
-1,12%
2.65
ΑΣΤΑΚ
0,00%
8.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
7.25
ΑΤΤ
0,00%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
-1,67%
2.36
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,71%
5.56
ΒΙΟΚΑ
+0,38%
2.67
ΒΙΟΣΚ
+0,40%
1.25
ΒΙΟΤ
0,00%
0.338
ΒΙΣ
0,00%
0.238
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.32
ΓΕΒΚΑ
-1,11%
1.775
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,95%
16.96
ΔΑΑ
-0,58%
8.53
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.8
ΔΕΗ
+0,70%
11.54
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,70%
0.359
ΕΒΡΟΦ
+0,56%
1.8
ΕΕΕ
+0,24%
29.44
ΕΚΤΕΡ
+0,51%
3.96
ΕΛΒΕ
+6,93%
5.4
ΕΛΙΝ
-1,13%
2.62
ΕΛΛ
0,00%
15.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.64
ΕΛΠΕ
-1,06%
8.43
ΕΛΣΤΡ
-0,78%
2.53
ΕΛΤΟΝ
+1,50%
2.03
ΕΛΧΑ
-0,10%
1.968
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.86
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
+0,84%
9.58
ΕΣΥΜΒ
+2,81%
1.28
ΕΤΕ
-0,27%
7.32
ΕΥΑΠΣ
+0,87%
3.47
ΕΥΔΑΠ
+0,34%
5.97
ΕΥΡΩΒ
-0,22%
1.784
ΕΧΑΕ
+0,73%
5.49
ΙΑΤΡ
+2,29%
1.785
ΙΚΤΙΝ
-0,20%
0.503
ΙΛΥΔΑ
-2,65%
1.835
ΙΝΚΑΤ
-1,29%
5.34
ΙΝΛΙΦ
-0,81%
4.9
ΙΝΛΟΤ
+3,19%
1.164
ΙΝΤΕΚ
-1,10%
6.27
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.6
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.4
ΙΝΤΚΑ
+0,27%
3.69
ΚΑΜΠ
0,00%
2.35
ΚΑΡΕΛ
-0,58%
340
ΚΕΚΡ
+1,31%
1.55
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.04
ΚΛΜ
+0,68%
1.49
ΚΟΡΔΕ
-2,68%
0.58
ΚΟΥΑΛ
-2,13%
1.38
ΚΟΥΕΣ
+0,86%
5.86
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-2,10%
11.65
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
+6,33%
1.595
ΛΑΒΙ
0,00%
0.884
ΛΑΜΔΑ
-0,59%
6.685
ΛΑΜΨΑ
-0,63%
31.4
ΛΑΝΑΚ
+1,90%
1.07
ΛΕΒΚ
+9,66%
0.386
ΛΕΒΠ
0,00%
0.33
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.33
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.16
ΜΕΒΑ
+1,03%
3.92
ΜΕΝΤΙ
-0,65%
3.07
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.4
ΜΙΓ
0,00%
4.1
ΜΙΝ
+1,56%
0.65
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
27.24
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.36
ΜΟΤΟ
+1,63%
3.12
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.765
ΜΠΕΛΑ
+0,69%
26.44
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,30%
3.34
ΜΠΡΙΚ
+1,04%
1.935
ΜΠΤΚ
0,00%
0.6
ΜΥΤΙΛ
+0,06%
35.86
ΝΑΚΑΣ
+2,94%
2.8
ΝΑΥΠ
+2,78%
1.11
ΞΥΛΚ
-0,30%
0.327
ΞΥΛΠ
0,00%
0.36
ΟΛΘ
+0,88%
22.9
ΟΛΠ
+0,89%
28.25
ΟΛΥΜΠ
-3,08%
2.83
ΟΠΑΠ
+2,83%
16.72
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,67%
0.895
ΟΤΕ
+0,96%
13.66
ΟΤΟΕΛ
0,00%
13.26
ΠΑΙΡ
0,00%
1.345
ΠΑΠ
+0,42%
2.39
ΠΕΙΡ
+1,46%
3.888
ΠΕΤΡΟ
+1,51%
9.44
ΠΛΑΘ
-0,60%
4.15
ΠΛΑΚΡ
+0,66%
15.3
ΠΡΔ
0,00%
0.3
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.156
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
+1,60%
4.44
ΡΕΒΟΙΛ
-0,31%
1.595
ΣΑΡ
+0,86%
11.7
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+2,09%
0.439
ΣΙΔΜΑ
+1,46%
2.09
ΣΠΕΙΣ
-0,25%
7.88
ΣΠΙ
+17,87%
0.95
ΣΠΥΡ
0,00%
0.2
ΤΕΝΕΡΓ
+1,97%
18.09
ΤΖΚΑ
-2,58%
1.7
ΤΡΑΣΤΟΡ
-4,13%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,71%
1.672
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-4,15%
0.37
ΦΛΕΞΟ
+1,23%
8.2
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.3
ΦΡΛΚ
-0,59%
4.24
ΧΑΙΔΕ
-1,37%
0.72

Πώς επηρεάζει επιχειρήσεις και νοικοκυριά το πακέτο για το κλίμα της EE

Τις επιπτώσεις από την ομοβροντία οδηγιών που παρουσίασε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του φιλόδοξου στόχου «Fit for 55» για μείωση των εκπομπών αερίων κατά τουλάχιστον 55% μέχρι το 2030, προσπαθούν να ζυγίσουν στα υπουργικά γραφεία, αλλά και στα επιτελεία των ελληνικών επιχειρήσεων.

Το μεγάλο ερώτημα είναι αν οι ευκαιρίες για επιτάχυνση των επενδύσεων στην «πράσινη οικονομία» σκοντάψουν στις αντιδράσεις κλάδων της οικονομίας ή νοικοκυριών που καλούνται να βάλουν πλάτη για την ενεργειακή μετάβαση. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως οι υπολογισμοί για τις επιπτώσεις σε χώρες ή κλάδους μπορεί να αποδειχθούν πρόωροι καθώς η νομοθέτηση του πακέτου θα είναι επίπονη διαδικασία. Το είπε και χθες ο κ. Φρανς Τίμερμανς, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Κομισιόν και υπεύθυνος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Η Επιτροπή είναι ανοικτή σε προτάσεις αρκεί να έχουν το ίδιο αντίκτυπο στην προσπάθεια για μείωση των ρύπων.

Τα μέτρα που ανακοίνωσε η ΕΕ

Οι αλλαγές στο σύστημα εμπορίας εκπομπών, οι νέοι στόχοι για κάλυψη του 40% της ενεργειακής κατανάλωσης στην Ε.Ε. από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) μέχρι το 2030, οι απαιτήσεις για κατάθεση συγκεκριμένων σχεδίων παραγωγής ενέργειας από θαλάσσια αιολικά από κάθε κράτος – μέλος και οι αυστηρές προβλέψεις / στόχοι για τα νέα καύσιμα χαμηλότερων εκπομπών σε αεροπλάνα και πλοία είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου που κρύβεται κάτω από τις χιλιάδες σελίδες των χθεσινών ανακοινώσεων.

Οι στόχοι για τις ΑΠΕ εξειδικεύονται και προβλέπονται συγκεκριμένα ποσοστά για τη χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές, τη θέρμανση και ψύξη, τα κτίρια και τη βιομηχανία. Ειδικά για τη βιομηχανία προβλέπονται πρόσθετα κίνητρα και μέτρα για τη στροφή προς τη χρήση ΑΠΕ ή εναλλακτικών καυσίμων στην παραγωγική διαδικασία.

Μεγάλες θα είναι, όμως, οι επιπτώσεις και στα ελληνικά νοικοκυριά καθώς στα μέτρα που ανακοινώθηκαν χθες περιλαμβάνονται πρωτοβουλίες οι οποίες ξεκινούν από την κατάργηση των συμβατικών αυτοκινήτων (με ορυκτά καύσιμα που εκπέμπουν ρύπους) μέχρι το 2035 και φτάνουν μέχρι, το νέο φορολογικό καθεστώς για τα ορυκτά καύσιμα, το χωριστό νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών για τη διανομή καυσίμων για τις οδικές μεταφορές και τα κτίρια που ενδέχεται να αυξήσει το κόστος θέρμανσης κτιρίων και μετακίνησης, αλλά και την απαίτηση για πιο φιλόδοξα προγράμματα ανακαινίσεων για ενεργειακή εξοικονόμηση.

Νέο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Για να αντιμετωπίσει τις πιθανές αντιδράσεις η Κομισιόν ανακοίνωσε χθες ένα νέο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, που θα παρέχει ειδική χρηματοδότηση στα κράτη μέλη για να βοηθήσει τους πολίτες να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις σε ενεργειακή απόδοση, νέα συστήματα θέρμανσης και ψύξης και καθαρότερες μετακινήσεις. Θα διαθέσει περίπου 72,2 δισ. την περίοδο 2025 – 2032 σε τέτοια μέτρα ενώ υπάρχει και πρόβλεψη για διπλασιασμό του ποσού.

Για πρώτη φορά ενσωματώνεται και η υποχρέωση του δημοσίου τομέα να ανακαινίζει το 3 % των κτιρίων του κάθε χρόνο, «ώστε να δοθεί ώθηση στο κύμα ανακαίνισης, στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στη μείωση της χρήσης ενέργειας και του κόστους για τους φορολογούμενους». Τα κράτη – μέλη καλούνται να παρουσιάσουν αναλυτικές εκθέσεις για τις δυνατότητες χρήσης των ΑΠΕ και της ενέργειας από απορρίμματα σε θέρμανση και ψύξη.

Και στην Ελλάδα θα χρειαστεί η εγκατάσταση χιλιάδων φορτιστών προκειμένου να στηριχθούν οι στόχοι διείσδυσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στους αυτοκινητοδρόμους προβλέπεται, για παράδειγμα, η δημιουργία υποδομών ηλεκτρικής φόρτισης κάθε 60 χιλιόμετρα και κάθε 150 χιλιόμετρα για ανεφοδιασμό οχημάτων με υδρογόνο. Προβλέπονται, επίσης, ταχυφορτιστές για ηλεκτρικά φορτηγά, κ.α. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φτάνει μέχρι του σημείου να προτείνει να εξεταστεί από τα κράτη – μέλη το ενδεχόμενο ξεχωριστών παραχωρήσεων δικτύων φορτιστών στους οδικούς άξονες.

Ενδεικτικό των φιλόδοξων στόχων της Κομισιόν είναι το γεγονός πως στα μέτρα περιλαμβάνονται και πρωτοβουλίες για την τεχνική εκπαίδευση εργατών ώστε να αποκτήσουν εξειδίκευση στην εγκατάσταση συστημάτων που βασίζονται στις ΑΠΕ για ψύξη και θέρμανση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!