Βρετανία: Έγκριση για πυρηνικό σταθμό κόστους 38 δισ. λιρών

Ο σταθμός Sizewell C θα λειτουργήσει στη Βρετανία έως το 2040. Βασικός μέτοχος το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο La Caisse

Η Βρετανίδα υπουργός Οικονομικών Ρέιτσελ Ριβς. Η Βρετανία ενέκρινε έργο ύψους 38 δισ. λιρών για πυρηνικό σταθμό © EPA/TOLGA AKMEN

Η Βρετανία εξασφάλισε επένδυση για τον πυρηνικό σταθμό Sizewell C από το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο La Caisse, την Centrica και την Amber Infrastructure, επιτρέποντας στη βρετανική κυβέρνηση να δώσει την τελική έγκριση σήμερα (Τρίτη, 22/7) για το έργο των 38 δισ. λιρών (51 δισ. δολάρια).

Η συμφωνία προβλέπει ότι το βρετανικό κράτος θα είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος στο έργο αυτό με ποσοστό 44,9%. Εν συνεχεία, η La Caisse θα κατέχει το 20%, η βρετανική ενεργειακή εταιρεία Centrica το 15% και η Amber Infrastructure με έδρα το Λονδίνο θα λάβει αρχικά ένα 7,6%, ενώνοντας τις δυνάμεις της με την κρατική γαλλική EDF, η οποία είχε ήδη ανακοινώσει το μερίδιό της στο 12,5%.

Η απόφαση να προχωρήσει το Sizewell C στην ανατολική Αγγλία είναι ένα ακόμη σημάδι μιας πυρηνικής αναβίωσης στην Ευρώπη, καθώς αρκετές χώρες, όπως η Βρετανία, επιδιώκουν να κατασκευάσουν νέες μονάδες για να αντικαταστήσουν τους παλαιούς στόλους, να ενισχύσουν την ενεργειακή ασφάλεια και να επιτύχουν τους κλιματικούς στόχους.

Το εργοστάσιο που θα κατασκευαστεί στις ακτές του Σόφολκ θα είναι μόλις το δεύτερο νέο πυρηνικό εργοστάσιο που θα κατασκευαστεί στη Βρετανία εδώ και περισσότερες από δύο δεκαετίες. Αναμένεται να δημιουργήσει περίπου 10.000 θέσεις εργασίας κατά την κορύφωση της κατασκευής και να παράγει αρκετή ηλεκτρική ενέργεια για την τροφοδότηση περίπου 6 εκατομμυρίων κατοικιών όταν κατασκευαστεί.

Η EDF αναμένει ότι το Sizewell C θα τεθεί σε λειτουργία περίπου στα μέσα έως τα τέλη της δεκαετίας του 2030. «Η παροχή καθαρής ενέργειας επόμενης γενιάς, δημόσιας ιδιοκτησίας, είναι ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή μας ασφάλεια και ανάπτυξη», δήλωσε η υπουργός Οικονομικών του Ηνωμένου Βασιλείου, Ρέιτσελ Ριβς.

Ενθουσιασμένος με τις εξελίξεις δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας, Έντουαρντ Μίλιμπαντ, επικεφαλής της Αντιπολίτευσης του Ηνωμένου Βασιλείου και βουλευτής της Βουλής των Κοινοτήτων, με το Εργατικό Κόμμα.

Πριν από 16 χρόνια υπέδειξα το Sizewell ως τοποθεσία για νέα πυρηνική ενέργεια. Σήμερα είμαι πολύ χαρούμενος που το Sizewell C έλαβε επιτέλους το πράσινο φως. Υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα πυρηνικής κατασκευής εδώ και μια γενιά», σημείωσε.

Η Sizewell θα χρησιμοποιήσει ένα μοντέλο χρηματοδότησης με βάση ρυθμιζόμενα περιουσιακά στοιχεία (RAB), όπου οι εταιρείες που κατασκευάζουν νέες μονάδες θα πληρώνονται κατά τη φάση κατασκευής, μειώνοντας τον αναπτυξιακό τους κίνδυνο και επιτρέποντάς τους να εξασφαλίσουν φθηνότερη χρηματοδότηση.

Η κυβέρνηση δήλωσε ότι το Sizewell C θα προσθέτει περίπου μία λίρα το μήνα στους λογαριασμούς των καταναλωτών κατά τη διάρκεια της κατασκευής. Ανέφερε επίσης ότι το εργοστάσιο θα μπορούσε να μειώσει το κόστος ενός συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα κατά περίπου 2 δισ. λίρες ετησίως κατά μέσο όρο, όταν τεθεί σε λειτουργία.

Οι επικριτές του μοντέλου RAB, το οποίο έχει επίσης χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση του έργου της σήραγγας Thames Tideway του Λονδίνου, λένε ότι θα μπορούσε να καταστήσει τους φορολογούμενους υπεύθυνους για τυχόν υπερβάσεις κόστους και καθυστερήσεις κατά την κατασκευή και να προσθέσει κόστος στους λογαριασμούς ενέργειας σε μια εποχή που πολλοί άνθρωποι ήδη αντιμετωπίζουν δυσκολίες.

Το Sizewell C προτάθηκε για πρώτη φορά στις αρχές της δεκαετίας του 2010, όταν το σχέδιο ήταν να αναπτυχθεί από την EDF σε συνεργασία με την China General Nuclear Power Group, αλλά η βρετανική κυβέρνηση εξαγόρασε το μερίδιο της κινεζικής εταιρείας το 2022 εν μέσω ανησυχιών για την ασφάλεια.

Το συνολικό κόστος που εκτιμήθηκε από την κυβέρνηση ανέρχεται σε 38 δισ. λίρες, σε σύγκριση με τις αρχικές εκτιμήσεις που έκαναν λόγο για κόστος περίπου 20 δισ. λιρών. Η γαλλική EDF δήλωσε ότι επενδύει περίπου 1,1 δισ. λίρες στο Sizewell, ενώ η Centrica ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι είχε δεσμευτεί για χρηματοδότηση κατασκευής ύψους 1,3 δισ. λιρών.

Η κυβερνητική δήλωση ανέφερε ότι το Εθνικό Ταμείο Πλούτου της Βρετανίας θα παράσχει το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης του έργου με χρέος, παράλληλα με μια εγγύηση χρέους από τον γαλλικό οργανισμό εξαγωγικών πιστώσεων, Bpifrance Assurance Export.