Ο όμιλος Adani εξετάζει το ενδεχόμενο συνεργασίας με την κινεζική γίγαντα ηλεκτρικών οχημάτων BYD Co., με στόχο την παραγωγή μπαταριών στην Ινδία και την ενίσχυση της διείσδυσής του στις καθαρές μορφές ενέργειας, σύμφωνα με πρόσωπα με γνώση των συνομιλιών.
Ο ίδιος ο Γκαουτάμ Αντάνι ηγείται των διαπραγματεύσεων με στελέχη της BYD, οι οποίες έλαβαν χώρα ακόμη και την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με το Bloomberg. Ενόψει των διπλωματικών εντάσεων μεταξύ Πεκίνου και Νέου Δελχί, οποιαδήποτε συμφωνία θα υπογραφεί μέσω θυγατρικών της BYD σε άλλες χώρες της περιοχής και όχι απευθείας με την έδρα της εταιρείας στη Σεντζέν, πρόσθεσαν οι ίδιες πηγές, που ζήτησαν ανωνυμία λόγω της εμπιστευτικότητας του θέματος.
Οι συνομιλίες απορρέουν από τη φιλοδοξία του Ομίλου Adani να ξεκινήσει μαζική παραγωγή κυψελών ιόντων λιθίου, τόσο για ηλεκτρικά οχήματα όσο και, κυρίως, για σταθερή αποθήκευση ενέργειας, προκειμένου να συμπληρώσει το χαρτοφυλάκιο ανανεώσιμων πηγών του. Ο όμιλος είναι ήδη ο μεγαλύτερος εγχώριος παραγωγός ηλιακής ενέργειας.
Η πιο προηγμένη και οικονομικά προσιτή τεχνολογία επαναφορτιζόμενων μπαταριών παγκοσμίως ανήκει σε Κινέζους κατασκευαστές, και η Adani θεωρεί απαραίτητη μια τεχνολογική συμφωνία για την υλοποίηση των πράσινων στόχων της, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Οι διαπραγματεύσεις με την BYD βρίσκονται σε προκαταρκτικό στάδιο και ενδέχεται να μην ευοδωθούν, επισημαίνουν οι πληροφορίες.
Η BYD αποτελεί φυσική επιλογή για μια τέτοια συνεργασία, καθώς όχι μόνο είναι η κορυφαία πωλήτρια ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, αλλά βρίσκεται και στην πρωτοπορία της τεχνολογίας μπαταριών.
Πολιτικοί περιορισμοί και διπλωματικές τριβές
Ωστόσο, μια τέτοια συνεργασία μεταξύ δύο κολοσσών θα δοκιμάσει την ανεκτικότητα των πολιτικών ελίτ και των δύο χωρών. Εκτός από την παρατεταμένη συνοριακή διαμάχη, Ινδία και Κίνα είναι ολοένα και περισσότερο ανταγωνιστές στο εξαγωγικό μοντέλο παραγωγής προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, όπως τα iPhones. Το Πεκίνο επιδιώκει να περιορίσει τη μεταφορά τεχνολογίας και τις εξαγωγές εξοπλισμού προς την Ινδία και τη Νοτιοανατολική Ασία, και από τον Απρίλιο έχει αναστείλει τις εξαγωγές μαγνητών σπανίων γαιών σε Ινδούς κατασκευαστές οχημάτων.
Από την πλευρά της, η Ινδία δεν έχει χορηγήσει θεωρήσεις εισόδου στους επικεφαλής της BYD στην Ινδία, αναγκάζοντάς τους να πραγματοποιούν επαφές σε γειτονικές χώρες.
On June 4, 2025, Mr. Gautam Adani—Asia’s #3 wealthiest and a BROAD Chiller user—visited BROAD Town. 🏙️
In a surprise moment, BROAD President Zhang Yue sketched his portrait in just 2 minutes! ✍️🔥#Adani #BROADChiller #ZhangYue #Sustainability #Innovation #Leadership pic.twitter.com/bJ2Wsdkhk1
— BROAD Group (@BROAD_ltd) June 6, 2025
Σιωπηρές επισκέψεις στην Κίνα
Η BYD διαθέτει τεχνολογία μπαταριών και συστημάτων φόρτισης ικανών να προσφέρουν έως και 400 χιλιόμετρα αυτονομίας σε 5 λεπτά φόρτισης. Ωστόσο, οι πωλήσεις της για τον Ιούλιο παρουσίασαν πτώση σε μηνιαία βάση για πρώτη φορά το 2025, εγείροντας ερωτήματα για την επίτευξη των ετήσιων στόχων της.
Η BYD επεκτείνεται δυναμικά σε νέες αγορές, κυρίως σε πολυπληθείς αναδυόμενες οικονομίες όπως η Ινδία, καθώς η εγχώρια αγορά έχει κορεστεί και η αγορά των ΗΠΑ παραμένει κλειστή λόγω υψηλών δασμών.
Ο Αντάνι δεν περιορίζεται μόνο στην BYD. Έχει επίσης συνομιλήσει με άλλες κινεζικές εταιρείες ανανεώσιμης ενέργειας, όπως η Beijing Welion New Energy Technology Co., σύμφωνα με τις ίδιες πηγές. Ο ίδιος είναι απολύτως ενήμερος για τις πολιτικές προκλήσεις που συνεπάγεται οποιαδήποτε συνεργασία με κινεζική εταιρεία.
Παρότι είναι εφικτή η εξασφάλιση τεχνολογίας μπαταριών από ευρωπαϊκές ή νοτιοκορεατικές εταιρείες, καμία δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τους Κινέζους σε λόγο τιμής-απόδοσης, υπογραμμίζουν.
Κατά το ταξίδι του στην Κίνα τον Ιούνιο, ορισμένες εταιρείες υποδέχθηκαν τον Αντάνι και την αντιπροσωπεία του σαν κρατικούς αξιωματούχους, ενώ άλλες πρόβαλαν δικαιολογίες για να αρνηθούν να τους δεχθούν, αντανακλώντας το πολιτικό κλίμα αβεβαιότητας, σύμφωνα με μία από τις πηγές.
Παρότι το ταξίδι του Αντάνι στην Κίνα παρέμεινε μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, επισκέφθηκε επίσης κατασκευαστές εξαρτημάτων φωτοβολταϊκών, όπως οι Broad Group και Jinko Solar Co., σύμφωνα με αναρτήσεις σε κοινωνικά δίκτυα και δηλώσεις εταιρειών.
Ηγετική θέση στην ινδική πράσινη μετάβαση
Η Adani Green Energy Ltd., μονάδα του ομίλου, είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός ανανεώσιμης ενέργειας στην Ινδία, με εγκατεστημένη ισχύ 15,8 γιγαβάτ — άνω του 70% προερχόμενο από φωτοβολταϊκά — και στόχο τα 50 γιγαβάτ έως το 2030.
Ο όμιλος διαθέτει επίσης εργοστάσια παραγωγής φωτοβολταϊκών κυψελών και πλαισίων 4 γιγαβάτ και μονάδα παραγωγής κρυστάλλων και δίσκων (wafer) 2 γιγαβάτ — τη μοναδική στην Ινδία.
Η Adani σχεδιάζει επενδύσεις σε ολόκληρη την πράσινη αλυσίδα αξίας — από την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας έως το πράσινο υδρογόνο και την αποθήκευση ενέργειας — και αναμένεται να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στον στόχο του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι να καταστεί η Ινδία κλιματικά ουδέτερη έως το 2070.
Ο ίδιος ο Αντάνι έχει δεσμευτεί να απανθρακοποιήσει τις υφιστάμενες δραστηριότητες του ομίλου — που παραμένει ο μεγαλύτερος ιδιώτης παραγωγός ενέργειας από λιγνίτη στη χώρα, καθώς και ο κυριότερος διαχειριστής λιμένων και αεροδρομίων.