BloombergNEF: Οι ΗΠΑ σε υπερβάλλουσα παραγωγή μπαταριών

Οι πολιτικές της κυβέρνησης Τραμπ μειώνουν τη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα και προκαλούν υπερπροσφορά στη βιομηχανία μπαταριών

Αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας- Μπαταρίες ©123rf

Οι κατασκευαστές μπαταριών στις Ηνωμένες Πολιτείες ενδέχεται να βρεθούν αντιμέτωποι με υπερπροσφορά παραγωγικής ικανότητας μέχρι το 2030, καθώς οι πολιτικές της κυβέρνησης Τραμπ περιορίζουν τη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα (EV), σύμφωνα με έκθεση της BloombergNEF.

Η αναφορά προβλέπει ότι οι ΗΠΑ θα χρειαστούν περίπου 378 γιγαβατώρες μπαταριών έως το 2030, 56% χαμηλότερα από την πρόβλεψη που είχε εκδοθεί πριν αναλάβει ο Τραμπ την προεδρία. Αυτό σημαίνει ότι οι αμερικανικές εταιρείες μπαταριών αντιμετωπίζουν ένα σοβαρό πρόβλημα υπερπροσφοράς, με 193 γιγαβατώρες δυναμικότητα ήδη εγκατεστημένη και ακόμη 428 γιγαβατώρες πιθανό να κατασκευαστούν έως το 2030.

Οι μπαταρίες αποτελούν βασικό στοιχείο για τα ηλεκτρικά οχήματα, που γνώρισαν ταχεία ανάπτυξη επί κυβέρνησης Μπάιντεν. Ωστόσο, με την κυβέρνηση Τραμπ να καταργεί ομοσπονδιακά κίνητρα και φορολογικές πιστώσεις για αγορές EV, η ζήτηση αναμένεται να επιβραδυνθεί. Οι πωλήσεις EV εκτιμάται ότι θα είναι 14 εκατομμύρια χαμηλότερες στις ΗΠΑ έως το 2030, πλήττοντας αντίστοιχα τους κατασκευαστές μπαταριών.

«Η σταθερή ρυθμιστική στήριξη εξακολουθεί να είναι κρίσιμη για την υιοθέτηση των EV», δηλώνει ο Μάθιου Χέιλς, αναλυτής της BNEF για το εμπόριο και τις αλυσίδες εφοδιασμού. «Ο πρόεδρος Τραμπ έχει πλήξει αυτή τη στήριξη».

Οι πολιτικές Τραμπ

Παράλληλα, οι κατασκευαστές μπαταριών κινδυνεύουν να χάσουν και έναν άλλο τύπο πελατών: τις ενεργειακές εταιρείες. Τα τελευταία χρόνια, οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας εγκαθιστούσαν μεγάλης κλίμακας μπαταρίες για την αποφυγή διακοπών ρεύματος και την αποθήκευση της πλεονάζουσας ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Το 2024, η συνολική εγκατεστημένη δυναμικότητα σε επίπεδο χρηστών κοινής ωφέλειας στις ΗΠΑ έφτασε τα 26 γιγαβάτ.

Ωστόσο, η κυβέρνηση Τραμπ ανακοίνωσε κανόνες που υποχρεώνουν τους παραγωγούς έργων αποθήκευσης ενέργειας να αποφύγουν υλικά και συστατικά από την Κίνα για να πληρούν τις προϋποθέσεις φορολογικών πιστώσεων, κάτι που θα δυσκολέψει σημαντικά τη βιομηχανία. Η Κίνα ελέγχει το 88% της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας καθοδικών στοιχείων και το 96% των ανόδων το 2024, σύμφωνα με την BNEF.

«Αυτά τα κριτήρια μπορεί να αποδειχθούν δύσκολα ή μη εφαρμόσιμα, περιορίζοντας νέες εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας στις ΗΠΑ», προσθέτει ο Χέιλς.

Το προβλεπόμενο πλεόνασμα ίσως να μην υλοποιηθεί πλήρως, καθώς πολλές εταιρείες έχουν αναστείλει ή ακυρώσει σχέδια κατασκευής μπαταριών από τότε που ανέλαβε ο Τραμπ.

Η Kore Power Inc. εγκατέλειψε τα σχέδια εργοστασίου λίγες μέρες μετά την ορκωμοσία Τραμπ.

Η Amprius Technologies ανακοίνωσε τον Ιούνιο ότι δεν θα προχωρήσει με εργοστάσιο αξίας 190 εκατ. δολαρίων στο Κολοράντο.

Τον ίδιο μήνα, η αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis ακύρωσε τα σχέδια για εργοστάσιο μπαταριών στο Ιλινόι.

Η μειωμένη ζήτηση σε συνδυασμό με την κατάρρευση της κυβερνητικής στήριξης για καθαρές τεχνολογίες αναμένεται να οδηγήσει σε περισσότερες ακυρώσεις εργοστασίων, κάτι που ο Χέιλς περιγράφει ως «δηλητηριώδη δόση για τις ελπίδες της αμερικανικής βιομηχανίας».