Παγκόσμιο ρεκόρ μεταφοράς πετρελαίου εν πλω καθώς αυξάνεται η παραγωγή

Η εικόνα των δεξαμενόπλοιων στους ωκεανούς θυμίζει την περίοδο της πανδημίας, όταν τα πλοία λειτουργούσαν ως προσωρινοί χώροι αποθήκευσης

Τάνκερ πετρελαίου © Freepik

Η ποσότητα πετρελαίου που διακινείται στις θάλασσες του κόσμου κατέγραψε νέα άνοδο, καθώς η παραγωγή από τους μεγάλους εξαγωγείς αυξάνεται σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa, ο συνολικός όγκος πετρελαίου που βρίσκεται σε μεταφορά έφτασε τα 1,2 δισεκατομμύρια βαρέλια, το υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί από το 2016. Αν προστεθούν και τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν αργό αλλά παραμένουν αγκυροβολημένα, το συνολικό μέγεθος αγγίζει επίπεδα-ρεκόρ από το 2020 — τότε που η πανδημία είχε συντρίψει τη ζήτηση, οδηγώντας τους traders να αποθηκεύουν πετρέλαιο ακόμη και σε πλωτές εγκαταστάσεις.

Η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται τόσο στο τελευταίο τρίμηνο του 2025 όσο και στις αρχές του 2026. Η άνοδος προέρχεται τόσο από χώρες-μέλη του OPEC όσο και από παραγωγούς εκτός του οργανισμού.

Οι περισσότεροι αναλυτές της αγοράς προβλέπουν ότι οι αυξήσεις αυτές θα υπερβούν την ανάπτυξη της ζήτησης, δημιουργώντας πιέσεις στις τιμές και αυξάνοντας τα αποθέματα.

Η ομάδα των παραγωγών OPEC+ συμφώνησε το περασμένο Σαββατοκύριακο σε μια επιπλέον αύξηση της παραγωγής, αν και αποφάσισε να μην προχωρήσει σε υπερβολικά μεγάλη επέκταση, προκειμένου να αποφευχθεί νέα ανισορροπία στην αγορά.

Η Κίνα απορροφά την υπερπροσφορά πετρελαίου

Ένα μεγάλο μέρος της υπερπροσφοράς του 2025 έχει απορροφηθεί έως τώρα από την Κίνα, η οποία συσσωρεύει αποθέματα πετρελαίου από τις αρχές του έτους.

Τον Σεπτέμβριο, τα κινεζικά αποθέματα αργού μειώθηκαν περισσότερο από κάθε άλλη φορά τους τελευταίους επτά μήνες, σύμφωνα με στοιχεία της OilX, ένδειξη ότι η χώρα μπορεί να συνεχίσει να αυξάνει τις εισαγωγές της.

Η κινεζική στρατηγική αποθεματοποίησης λειτουργεί ως μαξιλάρι για τις διεθνείς αγορές, αλλά ταυτόχρονα υπογραμμίζει το εύθραυστο ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης που διαμορφώνεται παγκοσμίως.

Πετρελαϊκές ροές σε επίπεδα προ πανδημίας

Η εικόνα των δεξαμενόπλοιων στους ωκεανούς θυμίζει την περίοδο της πανδημίας, όταν τα πλοία λειτουργούσαν ως προσωρινοί χώροι αποθήκευσης. Η σημερινή διαφορά είναι ότι η άνθηση της παραγωγής δεν οφείλεται σε κατάρρευση της ζήτησης, αλλά σε τεχνολογική βελτίωση, γεωπολιτικούς υπολογισμούς και στρατηγικές αποθεματοποίησης.

Η αύξηση της μεταφοράς πετρελαίου εν πλω δείχνει επίσης ότι η αγορά παραμένει εύθραυστη, με τους traders να παρακολουθούν στενά τις αποφάσεις του OPEC+ και τις εξελίξεις στη ζήτηση από την Ασία.

Η ισορροπία της αγοράς υπό πίεση

Αν και η άνοδος της παραγωγής ευνοεί τη βραχυπρόθεσμη προσφορά, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η υπερπαραγωγή θα μπορούσε να οδηγήσει σε πτώση τιμών και σε νέα ένταση στις σχέσεις των παραγωγών του OPEC+.

Η δυναμική της αγοράς δείχνει πως, όσο η Κίνα και άλλες ασιατικές οικονομίες διατηρούν τη ζήτησή τους, το πετρέλαιο μπορεί να παραμείνει σταθερό. Αν όμως η κατανάλωση επιβραδυνθεί, τα σημερινά ρεκόρ στη θαλάσσια διακίνηση μπορεί σύντομα να μετατραπούν σε σήμα υπερκορεσμού για την παγκόσμια αγορά ενέργειας.