Πρόσθετη ζήτηση για τουλάχιστον 150 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) δημιουργεί η νέα σημαντική φάση επέκτασης του παγκόσμιου εμπορίου LNG, κυρίως λόγω της αύξησης των εξαγωγών των ΗΠΑ, όπως δείχνουν και οι συμφωνίες που θα ανακοινωθούν σήμερα και αύριο στην Αθήνα. Τα περισσότερα slots (οι χρονικές θυρίδες κατασκευής) στα ελάχιστα ναυπηγεία παγκοσμίως που κατασκευάζουν πλοία μεταφοράς LNG έχουν καταληφθεί μέχρι το 2029 από το Κατάρ, που έχει παραγγείλει 128 πλοία. Γι’ αυτό και ορισμένοι αναλυτές προβλέπουν έναν πρωτοφανή «πόλεμο προσφορών» για τα slots του 2030-2032, ο οποίος αναμένεται να εκτοξεύσει τις τιμές των νεότευκτων σε νέα, αχαρτογράφητα επίπεδα.
Οι ίδιοι αναλυτές τονίζουν πως η επιβράδυνση σε νέες παραγγελίες πλοίων μεταφοράς LNG που καταγράφεται φέτος συνδέεται με ένα παράδοξο: μια απότομη, βραχυπρόθεσμη επιβράδυνση στις νέες παραγγελίες και εξαιρετικά αδύναμες συνθήκες στη spot αγορά ναύλων, οι οποίες συνυπάρχουν με τιμές νεότευκτων που παραμένουν κοντά σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, ένα βιβλίο παραγγελιών σε επίπεδα ρεκόρ και μια επερχόμενη, πρωτοφανή «έκρηξη» ζήτησης που αναμένεται να υλοποιηθεί από το 2026 και μετά.
Μέχρι τα μέσα του 2025 ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς LNG αριθμούσε 747 πλοία σε ενεργό υπηρεσία. Ωστόσο, αυτός ο αριθμός από μόνος του δεν αποκαλύπτει την κρίσιμη ποιοτική διαφοροποίηση του στόλου. Το βιβλίο παραγγελιών στα ναυπηγεία στα τέλη του 2025 είναι το μεγαλύτερο που έχει καταγραφεί ποτέ για τον κλάδο, αριθμώντας μεταξύ 328 και 335 πλοίων. Αυτό μεταφράζεται σε μια αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς ενεργό στόλο (orderbook-to-fleet ratio) που κυμαίνεται από 41% έως 44%. Αυτό το ποσοστό είναι το υψηλότερο σε όλους τους κύριους ναυτιλιακούς κλάδους, υποδεικνύοντας μια επερχόμενη, μαζική αλλαγή στην παγκόσμια χωρητικότητα.
Οι τιμές για τα νεότευκτα πλοία μεταφοράς LNG, παρά τη βραχυπρόθεσμη αδυναμία της αγοράς ναύλων, παραμένουν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Η τιμή αναφοράς (benchmark) για ένα τυπικό μεγάλο πλοίο μεταφοράς LNG (Large LNG) χωρητικότητας 174.000 cbm (όγκου υγρού φορτίου) έφτασε στο απόλυτο ρεκόρ των 269 εκατομμυρίων δολαρίων στα μέσα του 2024.
Η ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς LNG είναι ένας από τους πιο τεχνολογικά απαιτητικούς κλάδους και η αγορά ελέγχεται σχεδόν απόλυτα από δύο μόνο χώρες: τη Νότια Κορέα, που είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης, που κατέχει το 65% έως 66% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών υπό κατασκευή πλοίων μεταφοράς LNG, και την Κίνα, που είναι ο ταχέως αναπτυσσόμενος και μοναδικός σοβαρός ανταγωνιστής και κατέχει το 33% του βιβλίου παραγγελιών. Αυτές οι δύο χώρες ελέγχουν ουσιαστικά το 98%-99% της παγκόσμιας αγοράς, αφήνοντας ελάχιστο χώρο για άλλους παίκτες.
Στη Νότια Κορέα η κυριαρχία της χώρας βασίζεται στους τρεις γίγαντες της ναυπηγικής βιομηχανίας: HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) (μαζί με την HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering – KSOE), Hanwha Ocean (πρώην DSME) και Samsung Heavy Industries (SHI). Η κινεζική προσπάθεια καθοδηγείται σχεδόν αποκλειστικά από την Hudong-Zhonghua Shipbuilding, θυγατρική του κρατικού ομίλου China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Ενώ οι «Τρεις Μεγάλοι» της Κορέας είδαν τις συνολικές τους παραγγελίες (όλων των τύπων) να μειώνονται το 2025, κυρίως λόγω της απότομης πτώσης (82.9%) στις παραγγελίες LNG, η Hudong-Zhonghua στην Κίνα επιδεικνύει τεράστια επιτάχυνση. Το κινεζικό ναυπηγείο έσπασε ρεκόρ, παραδίδοντας 4 μεγάλα LNG carriers μόνο τον Οκτώβριο του 2025, στοχεύει σε 11 παραδόσεις εντός του 2025 και διατηρεί ένα βιβλίο παραγγελιών για πάνω από 50 πλοία.
Την ίδια στιγμή, όμως, καταγράφεται επιβράδυνση των νέων παραγγελιών στο κινεζικό ναυπηγείων λόγω της σκληρής στάσης που ακολουθεί ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, έναντι του Πεκίνου. Η εισαγωγή των κανονισμών USTR Section 301 από τις ΗΠΑ, που προβλέπουν τέλη σε κινεζικής κατασκευής πλοία, δημιούργησε «αυξανόμενη αβεβαιότητα». Το αποτέλεσμα ήταν δραματικό: «Καμία παραγγελία LNGC σε κινεζικά ναυπηγεία μέχρι στιγμής το 2025». Αυτός ο φόβος οδήγησε τους πλοιοκτήτες να στραφούν προς τη Νότια Κορέα, η οποία αύξησε το συνολικό της μερίδιο αγοράς εν μέσω των κυρώσεων κατά των Κινέζων ανταγωνιστών της.
Παρ’ όλα αυτά, η στρατηγική σημασία της Κίνας αναβαθμίζεται. Η απόφαση της QatarEnergy να αναθέσει στη Hudong-Zhonghua την κατασκευή όλων των 24 γιγαντιαίων και τεχνολογικά προηγμένων πλοίων QC-Max (271.000 cbm), των μεγαλύτερων που έχουν κατασκευαστεί ποτέ, θεωρείται ψήφος εμπιστοσύνης. Αυτό μετατρέπει τη Hudong-Zhonghua από έναν απλό ανταγωνιστή σε έναν απαραίτητο, στρατηγικό εταίρο παγκόσμιας κλάσης.
Τέλος, η πίεση στα ναυπηγεία δεν προέρχεται μόνο από τα LNG carriers. Η διαθεσιμότητα των ναυπηγικών θέσεων είναι πεπερασμένη. Μια θέση για LNG carrier είναι η ίδια θέση που διεκδικείται από την παράλληλη έκρηξη παραγγελιών για γιγαντιαία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων με καύσιμο LNG. Ένας πλοιοκτήτης LNG ανταγωνίζεται για τον ίδιο πολύτιμο χώρο γίγαντες όπως η MSC και η CMA CGM, καθιστώντας τα διαθέσιμα slots ακόμη πιο σπάνια και ακριβά.
Σύνοψη Παγκόσμιου Στόλου και Παραγγελιών LNG
| Μετρική | Αριθμός Πλοίων | Ανάλυση |
| Πλοία σε Υπηρεσία | 747 (Ιούλιος 2025) | Ο υφιστάμενος στόλος που εξυπηρετεί την τρέχουσα ζήτηση. |
| Πλοία υπό Παραγγελία | ~332 | Το βιβλίο παραγγελιών που θα παραδοθεί τα επόμενα χρόνια. |
| Συνολικός Στόλος (Υφιστάμενος + Παραγγελίες) | ~1.079 | Δείχνει το μέγεθος της αγοράς έως το 2028/2029. |
| Αναλογία Παραγγελιών προς Στόλο | ~44% | Ιστορικά υψηλό, υποδεικνύει μαζική επερχόμενη αύξηση της χωρητικότητας. |
| Προγραμματισμένες Παραδόσεις 2026 | ~100 | Το πρώτο κύμα της μαζικής αύξησης. |
| Προγραμματισμένες Παραδόσεις 2027 | ~100 | Το δεύτερο κύμα, που οδηγεί στο 1.000στο πλοίο. |
Πηγή: Επεξεργασία στοιχείων από Gemini