Πώς προχωρά η αναβάθμιση του ΤΑΡ: Τα τέσσερα σενάρια

Μέσα στον Νοέμβριο το market test για διπλασιασμό χωρητικότητας του ΤΑΡ. Ο αγωγός υδρογόνου Θεσ/νίκης – Σόφιας και τα άλλα 19 έργα στο φυσικό αέριο

Αγωγός IGB © Γραφείο Τύπου Πρωθυπουργού

Ο αγωγός μεταφοράς υδρογόνου που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Σόφια, εκτιμώμενου κόστους 2,1 δισ. ευρώ, είναι μεταξύ των 20 έργων ελληνικού ενδιαφέροντος που περιλαμβάνονται στον ανανεωμένο δεκαετές πρόγραμμα του ευρωπαϊκού διαχειριστή φυσικού αερίου ENSOG. Το σχέδιο για τον αγωγό είχε ανακοινωθεί το περασμένο καλοκαίρι και προωθείται από τον ΔΕΣΦΑ και την Bulgartransgaz. Εκτιμάται πως το κόστος του ελληνικού τμήματος του αγωγού (μήκους 540 χιλιομέτρων / 36 ιντσών) θα φτάσει τα 1,32 δισ. και του βουλγαρικού τμήματος (μήκους 250 χιλιομέτρων / 40 ιντσών) τα 821 εκατ. ευρώ.

Στον κατάλογο με τα ελληνικού ενδιαφέροντος έργα κυριαρχεί, όπως κάθε φορά τα τελευταία χρόνια ο αγωγός EastMed που σχεδιάζεται ώστε να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Νοτιανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη. Το κόστος του EastMed, μαζί με τον συμπληρωματικό αγωγό «Ποσειδών» που θα συνδέει την Ελλάδα με την Ιταλία, εκτιμάται στα 8,6 δισ. ευρώ. Αυτό το υψηλό κόστος, σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές ισορροπίες (είναι γνωστή η αντίδραση της Τουρκίας) και την απουσία επαρκών ποσοτήτων (προς το παρόν) θεωρούνται εμπόδια στην υλοποίηση του έργου.

Ένα από τα μεγαλύτερα έργα που περιλαμβάνονται στον ανανεωμένο κατάλογο είναι και ο διπλασιασμός της χωρητικότητας του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ από τα 10 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως σε 20 bcm ετησίως. Η εταιρεία διαχείρισης του ΤΑΡ υποστηρίζει πως μέσα στον επόμενο μήνα θα ξεκινήσει το δεσμευτικό market test ώστε να «ζυγίσει» το ενδιαφέρον της αγοράς για την πρόσθετη χωρητικότητα του αγωγού. Προβλέπονται τέσσερα διαφορετικά σενάρια / στάδια αναβάθμισης του ΤΑΡ με την πρώτη επέκταση να ολοκληρώνεται σε 36 μήνες από τη λήψη της τελικής απόφασης, τη δεύτερη σε 48 μήνες και την τρίτη / τέταρτη σε 52 μήνες. Το κόστος της αναβάθμισης, όπως αναφέρεται στον κατάλογο του ENSOG και χωρίς τις επενδύσεις σε κάποιους σταθμούς συμπίεσης, υπολογίζεται στα 1,13 δισ. ευρώ.

Από τα στοιχεία που παρουσιάζονται προκύπτει πως ήδη εξετάζεται η χρήση του ΤΑΡ για τη μεταφορά υδρογόνου, βιομεθανίου και άλλων «πράσινων» αερίων. Η επέκταση του ΤΑΡ που μεταφέρει στην Ευρώπη φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν αποτελεί προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Την προηγούμενη εβδομάδα είχε βρεθεί στο Μπακού και ο Έλληνας υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας καθώς ο ΤΑΡ καλύπτει σήμερα το 20% των αναγκών της χώρας μας σε φυσικό αέριο. Παράλληλα, μέσω του διασυνδετηρίου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), που εγκαινιάστηκε πρόσφατα, θα καλύπτει και σημαντικό ποσοστό των αναγκών της γειτονικής χώρας. Μέτοχοι της εταιρείας διαχείρισης του ΤΑΡ είναι οι Axpo, BP, Enagas, Fluxys, Snam και Socar.

Στα μεγάλα έργα φυσικού αερίου με ελληνικό ενδιαφέροντος στον κατάλογο του ENSOG περιλαμβάνεται και η επένδυση του ΔΕΣΦΑ, ύψους 120 εκατ. ευρώ, για διπλασιασμό χωρητικότητας τμήματος του δικτύου φυσικού αερίου βόρεια της Νέας Μεσημβρίας, κ.α., το ήδη ολοκληρωμένο έργο επέκτασης της χωρητικότητας της Ρεβυθούσας με την προσθήκη πλωτής δεξαμενής (FSU), οι παρεμβάσεις για αναβάθμιση του ελληνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου ώστε να μπορεί στο μέλλον να μεταφέρει και υδρογόνο, οι πλωτές αποθήκες φυσικού αερίου (FSRUs) στην Αλεξανδρούπολη, ο μετρητικός σταθμός για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου νοτίως της Καβάλας, κ.α.

ΟΛΘ
-0.90%
33.00
ΑΣΤΑΚ
-1.61%
7.34
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
-0.63%
28.32
ΟΛΥΜΠ
-0.44%
2.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
8.47%
6.40
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΕΣ
-0.14%
7.27
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.30%
1.70
ΜΥΤΙΛ
-1.55%
43.22
ΑΤΡΑΣΤ
0.00%
8.50
ΚΡΙ
-0.34%
17.80
ΡΕΒΟΙΛ
0.00%
1.62
ΠΛΑΘ
-0.26%
3.86
ΑΤΤ
-0.39%
0.78
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
CNLCAP
0.77%
6.55
ΒΙΟΚΑ
-1.07%
1.85
ΔΟΜΙΚ
0.81%
1.88
ΑΚΡΙΤ
0.00%
0.95
AEM
-0.71%
4.18
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.24%
0.82
ΣΠΙ
0.00%
0.00
CENER
-0.97%
9.23
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
-0.73%
2.04
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΛΤΟΝ
1.15%
1.77
ΕΚΤΕΡ
-0.96%
2.07
OPTIMA
-0.45%
17.88
ΜΑΘΙΟ
7.83%
0.62
EVRR
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
-2.16%
2.62
ΙΛΥΔΑ
-0.74%
2.68
ΕΤΕ
-1.11%
10.24
ΠΑΙΡ
0.99%
0.82
ΚΕΠΕΝ
10.00%
1.87
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.16
ΙΝΛΟΤ
-1.13%
1.05
ΓΕΒΚΑ
0.00%
1.44
ΕΛΧΑ
-0.69%
2.17
ΕΛΠΕ
0.26%
7.71
ΕΛΣΤΡ
-3.52%
2.19
ΠΕΤΡΟ
0.42%
9.46
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.78
ΜΕΒΑ
-2.86%
5.10
ΦΑΙΣ
-0.14%
3.60
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
0.00%
1.20
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0.41%
19.28
ΑΤΕΚ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
-1.82%
2.16
ΝΑΥΠ
0.00%
0.69
ΣΑΡ
1.17%
13.86
ΕΒΡΟΦ
-0.25%
1.99
ΕΛΛ
-0.36%
13.75
ΔΡΟΜΕ
-0.94%
0.32
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.26%
3.91
ΦΡΙΓΟ
-1.38%
0.29
BOCHGR
-0.30%
6.58
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0.62%
1.29
ΟΠΑΠ
-0.10%
20.38
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
0.46%
1.31
ΒΙΟΣΚ
0.30%
1.69
ΙΚΤΙΝ
0.14%
0.35
ΜΠΡΙΚ
0.00%
2.63
ΑΛΜΥ
-0.40%
4.95
ΑΝΔΡΟ
0.00%
6.72
ΑΒΕ
-1.74%
0.45
ΣΕΝΤΡ
0.00%
0.32
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-1.51%
5.87
ΙΝΛΙΦ
-1.56%
5.04
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΙΑΤΡ
0.00%
1.77
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
0.64%
6.31
ΙΝΤΕΤ
-0.40%
1.25
ΑΤΤΙΚΑ
0.47%
2.13
ΞΥΛΚ
0.44%
0.23
ΛΑΒΙ
-1.26%
0.79
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.00%
0.00
ΟΤΟΕΛ
0.68%
11.80
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.38
ΑΣΚΟ
0.56%
3.57
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
NOVAL
-1.16%
2.56
ΦΡΛΚ
0.50%
4.04
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.19
ΝΑΚΑΣ
1.34%
3.02
ΕΧΑΕ
-1.19%
5.83
DIMAND
0.48%
8.46
ΠΛΑΚΡ
-2.68%
14.50
ΤΖΚΑ
0.39%
1.30
ΔΑΑ
0.93%
9.75
QLCO
-1.17%
5.93
ΜΙΓ
-2.33%
3.35
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΒΟΣΥΣ
-1.87%
2.10
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΔΕΗ
-3.56%
13.28
ΙΝΤΚΑ
-1.11%
3.11
ΜΕΡΚΟ
2.34%
35.00
ΠΡΟΦ
-0.52%
5.79
ΚΥΡΙΟ
-0.45%
1.11
ΛΟΥΛΗ
-1.77%
3.89
TITC
-1.43%
41.35
ΕΣΥΜΒ
0.34%
1.19
ACAG
0.53%
5.65
ΣΠΕΙΣ
0.31%
6.50
ΑΡΑΙΓ
-1.13%
12.22
ΚΑΡΕΛ
0.00%
318.00
ΑΔΜΗΕ
-1.32%
2.98
ΜΕΝΤΙ
1.65%
2.46
ΟΤΕ
-1.07%
16.70
ΛΕΒΚ
-7.89%
0.21
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.16
ΒΙΟ
-1.38%
5.71
ΕΥΡΩΒ
-1.84%
2.61
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
-3.73%
0.46
AKTR
-1.48%
5.31
ΜΟΤΟ
1.82%
2.80
ΕΕΕ
-0.77%
46.62
EVR
-3.18%
1.68
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
-0.35%
22.76
ΜΙΝ
0.87%
0.46
ΠΑΠ
-0.36%
2.75
ΛΑΜΔΑ
0.46%
6.57
ΟΛΠ
1.10%
46.00
ΚΟΡΔΕ
-0.71%
0.42
ΚΟΥΑΛ
1.40%
1.16
ΠΕΙΡ
-0.88%
5.65