Γ.Δ.
1442.21 -2,00%
ACAG
-1,86%
5.82
CENER
+0,24%
8.48
CNLCAP
-1,27%
7.8
DIMAND
+0,12%
8.56
OPTIMA
-1,36%
11.58
TITC
-0,97%
30.55
ΑΑΑΚ
-0,84%
5.9
ΑΒΑΞ
-1,54%
1.534
ΑΒΕ
0,00%
0.48
ΑΔΜΗΕ
-2,25%
2.17
ΑΚΡΙΤ
-1,88%
0.785
ΑΛΜΥ
-1,61%
2.75
ΑΛΦΑ
-3,93%
1.614
ΑΝΔΡΟ
-2,64%
6.64
ΑΡΑΙΓ
-2,27%
11.63
ΑΣΚΟ
-0,36%
2.78
ΑΣΤΑΚ
-1,16%
6.82
ΑΤΕΚ
0,00%
0.382
ΑΤΡΑΣΤ
+0,48%
8.38
ΑΤΤ
0,00%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
-4,92%
2.32
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-2,59%
6.02
ΒΙΟΚΑ
+0,75%
2.67
ΒΙΟΣΚ
+0,76%
1.325
ΒΙΟΤ
0,00%
0.278
ΒΙΣ
0,00%
0.153
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.38
ΓΕΒΚΑ
-1,29%
1.525
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,12%
16.46
ΔΑΑ
+0,02%
8.23
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.68
ΔΕΗ
-3,21%
11.17
ΔΟΜΙΚ
-2,86%
4.42
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,69%
0.326
ΕΒΡΟΦ
-2,11%
1.625
ΕΕΕ
-1,23%
32
ΕΚΤΕΡ
-1,00%
3.96
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
-1,72%
2.29
ΕΛΛ
-0,36%
14
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,98%
2.525
ΕΛΠΕ
-2,53%
8.3
ΕΛΣΤΡ
-0,87%
2.27
ΕΛΤΟΝ
-1,41%
1.818
ΕΛΧΑ
-1,75%
1.912
ΕΝΤΕΡ
-0,13%
7.82
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
-0,17%
12.02
ΕΣΥΜΒ
-2,36%
1.24
ΕΤΕ
-3,27%
8.116
ΕΥΑΠΣ
-0,32%
3.11
ΕΥΔΑΠ
-0,67%
5.94
ΕΥΡΩΒ
-3,81%
2.02
ΕΧΑΕ
-1,77%
5
ΙΑΤΡ
-1,54%
1.6
ΙΚΤΙΝ
-0,12%
0.403
ΙΛΥΔΑ
-2,92%
1.66
ΙΝΚΑΤ
-0,58%
5.12
ΙΝΛΙΦ
+0,82%
4.93
ΙΝΛΟΤ
-0,35%
1.13
ΙΝΤΕΚ
-1,00%
5.92
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,33%
4.56
ΙΝΤΕΤ
-6,20%
1.21
ΙΝΤΚΑ
-4,43%
3.67
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
-1,39%
1.42
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-5,20%
1.55
ΚΟΡΔΕ
-1,95%
0.502
ΚΟΥΑΛ
-1,63%
1.206
ΚΟΥΕΣ
+1,14%
5.32
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-1,79%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.83
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.345
ΛΑΒΙ
-2,23%
0.921
ΛΑΜΔΑ
-1,03%
6.74
ΛΑΜΨΑ
-1,62%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-4,76%
0.9
ΛΕΒΚ
-5,49%
0.31
ΛΕΒΠ
0,00%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.67
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.988
ΜΕΒΑ
-2,07%
3.78
ΜΕΝΤΙ
-1,72%
2.85
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
-2,19%
3.805
ΜΙΝ
-4,67%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-4,34%
26.86
ΜΟΝΤΑ
+3,35%
3.7
ΜΟΤΟ
-0,17%
2.875
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.7
ΜΠΕΛΑ
-1,12%
26.54
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,30%
3.38
ΜΠΡΙΚ
-0,50%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.64
ΜΥΤΙΛ
-1,13%
36.74
ΝΑΚΑΣ
-4,08%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,21%
0.94
ΞΥΛΚ
+0,37%
0.268
ΞΥΛΠ
-29,26%
0.382
ΟΛΘ
-0,46%
21.5
ΟΛΠ
-0,83%
24
ΟΛΥΜΠ
-2,88%
2.7
ΟΠΑΠ
+0,20%
14.81
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,76%
0.92
ΟΤΕ
-2,55%
13.75
ΟΤΟΕΛ
+0,34%
11.9
ΠΑΙΡ
+3,24%
1.115
ΠΑΠ
-0,42%
2.39
ΠΕΙΡ
-2,96%
3.639
ΠΕΤΡΟ
-0,23%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.125
ΠΛΑΚΡ
+1,99%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
-1,97%
1.192
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-2,54%
4.99
ΡΕΒΟΙΛ
-0,87%
1.7
ΣΑΡ
+0,55%
11.06
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-1,37%
0.359
ΣΙΔΜΑ
-1,84%
1.865
ΣΠΕΙΣ
-5,05%
7.14
ΣΠΙ
-0,58%
0.686
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
-0,77%
18.12
ΤΖΚΑ
+2,58%
1.59
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,89%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,62%
1.696
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-4,72%
0.242
ΦΡΛΚ
-1,48%
4
ΧΑΙΔΕ
+10,66%
0.675

Ποδήλατο: Η πανδημία απογείωσε τις πωλήσεις, ιδίως σε γυναίκες και νέους

Τη ζωή… ποδήλατο με την θετική έννοια έχει κάνει ο κορονοϊός σε χιλιάδες Έλληνες καθώς η πανδημική κρίση οδήγησε σε απογείωση των πωλήσεων αλλά και αύξηση της μέσης τιμής τους από τα 250 στα 350 ευρώ. Πλέον κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά το ηλεκτρικό ποδήλατο κι είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη τους πρώτες μήνες του 2021 πωλήθηκαν περισσότερα ηλεκτρικά ποδήλατα απ’ όσα είχαν πουληθεί όλο το 2019.

Όπως δηλώνει στο powergame.gr, ο διευθυντής ανάπτυξης του οργανισμού «Πόλεις για Ποδήλατο», μέλους της European Cyclists Federation, κ. Σπύρος Παπαγεωργίου, οι πωλήσεις ποδηλάτων έχουν υπερδιπλασιαστεί από τον Μάρτιο του 2020, ενώ, ταυτόχρονα, έχει αυξηθεί  η μέση τιμή πώλησης ποδηλάτου από  τα 250 στα 350 ευρώ.

Τα στοιχεία προέρχονται από εμπορικές εταιρείες και καταστήματα  λιανικής καθώς επίσημα στοιχεία δεν υπάρχουν. Ωστόσο, η σημαντική  αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου, μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές κατά την πανδημική περίοδο, είναι αντιληπτή και από τον μέσο πολίτη στην καθημερινότητά του.

Από τους 30άρηδες, στους 20άρηδες και τις γυναίκες

Η στροφή στο ποδήλατο, εξηγεί ο κ. Παπαγεωργίου, ξεκίνησε από το πρώτο lockdown καθώς αρχικά αποτέλεσε μια βασική διέξοδο για ήπια άσκηση. Στην πορεία, καθώς αρκετοί δεν ήθελαν, για προφανείς λόγους, να χρησιμοποιήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, κατέστη μεταφορικό μέσο για περισσότερους, τάση που εντάθηκε καθώς οι δρόμοι έγιναν (πιο) φιλικοί για τους ποδηλάτες δεδομένου ότι η κυκλοφορία των αυτοκινήτων μειώθηκε σημαντικά.

Η κρίση επέφερε και σημαντική αλλαγή στα δημογραφικά δεδομένα της χρήσης ποδηλάτου: ενώ μέχρι το 2018 οι ποδηλάτες ήταν στην πλειονότητά τους άντρες άνω των 30 ετών, από το 2020 το «αγκάλιασαν» δύο σημαντικές κοινωνικές κατηγορίες:

  • οι νέοι 18-25 και μάλιστα «πολύ δυνατά»
  • και οι γυναίκες.

Το γεγονός μάλιστα ότι σημαντικό μέρος των καινούργιων «φίλων» του ποδηλάτου κατέβαλε ένα ποσό της τάξης των 350 ευρώ κατά μέσο όρο για την αγορά του δείχνει, κατά τον κ. Παπαγεωργίου, «την δέσμευσή τους στη χρήση του» καθώς, κατά τεκμήριο ισχύει πως «όσο πιο ακριβό το πληρώνεις, τόσο δεσμεύεσαι να το χρησιμοποιήσεις».

Η ζήτηση ξεπέρασε τις εκτιμήσεις της βιομηχανίας

Οι ίδιες τάσεις, τόσο στη χρήση όσο και στις τιμές, καταγράφηκαν και στον υπόλοιπο πλανήτη καθώς η βιομηχανία ποδηλάτου δεν είχε προετοιμαστεί – πως θα μπορούσε, άλλωστε; –  να ανταποκριθεί σε τέτοια κατακόρυφη άνοδο της ζήτησης σε τόσο μικρό διάστημα.

Άλλωστε, στην αρχή, πριν η πανδημία «περάσει» στον υπόλοιπο πλανήτη, η Κίνα είχε αναστείλει την λειτουργία των βιομηχανιών της. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η αύξηση της ζήτησης να συμβεί στο έδαφος της ήδη μειωμένης παραγωγής ποδηλάτου σε παγκόσμιο επίπεδο. Στην πορεία, τα εργοστάσια λειτούργησαν ξανά αλλά παρατηρήθηκαν σημαντικά προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού, ενώ το μεταφορικό κόστος πολλαπλασιάστηκε, όπως άλλωστε συμβαίνει και σήμερα.

Η βιομηχανία δεν έχει ακόμη επανευθυγραμμιστεί με την υψηλή ζήτηση ποδηλάτου, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται ελλείψεις και τα εξαρτήματα ποδηλάτων να είναι δυσεύρετα παγκοσμίως. Κι αυτό καθώς για να αυξηθεί η προσφορά στα περιφερειακά εξαρτήματα ποδηλάτων, απαιτούνται από τη μια σημαντικές επενδύσεις και από την άλλη χρόνος για να ολοκληρωθούν.

Αύξηση 50% στα ποδήλατα έως το 2030, ηλεκτρικά πάνω από τα μισά

Ο Σύνδεσμος των Βιομηχανιών Ποδηλάτου της Ευρώπης (Cycling Industries Europe) προβλέπει ότι έως το 2030 θα κυκλοφορούν στη γηραιά ήπειρο 30 εκατομμύρια ποδήλατα, 50% περισσότερα από σήμερα. Από τα 30 εκατ. ποδήλατα, περισσότερα από τα μισά (17 εκατομμύρια) θα είναι ηλεκτρικά (e-bikes).

Τα ηλεκτρικά ποδήλατα αποτελούν την πιο ισχυρή τάση σήμερα στην αγορά κι είναι ενδεικτικό ότι:

  • Στην Ευρώπη εκτιμάται ότι ο αριθμός τους σχεδόν θα τριπλασιασθεί από τα 3,7 εκατομμύρια το 2019 σε περισσότερα από 10 εκατ. το 2024.
  • Στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 147% το 2020 συγκριτικά με το 2019.
  • Στην Ελλάδα κατατέθηκαν περίπου 8.000 αιτήσεις πολιτών στο πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» για να λάβουν επιχορήγηση ώστε να αγοράσουν ηλεκτρικό ποδήλατο. Μόνο τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2021 πωλήθηκαν όσα ηλεκτρικά ποδήλατα είχαν πωληθεί το 2019.

Αυξητική η τάση στο μέλλον παρά την έλλειψη υποδομών

Ο κ. Σπύρος Παπαγεωργίου εκτιμά ότι η τάση στη χρήση ποδηλάτου, με αιχμή το e-bike, θα εξακολουθήσει να είναι αυξητική και στο μέλλον. «Τα πράγματα θα ήταν πολύ καλύτερα εάν υπήρχαν υποδομές», σχολιάζει, ενώ εκτιμά ότι και στην Ελλάδα μπορεί να λειτουργήσει όσον αφορά στη χρήση ποδηλάτου η προσέγγιση «από κάτω προς τα πάνω», όπως έγινε στην Ολλανδία: «η τοπική κοινωνία «αγκάλιασε» το ποδήλατο, η χρήση του αυξήθηκε και στην πορεία ζητήθηκε με έμφαση από την εκεί Κυβέρνηση να δημιουργήσει ποδηλατοδρόμους».

Την έλλειψη των κατάλληλων υποδομών, ιδίως στην Αττική, την αποδίδει σε τρεις κυρίως λόγους:

  • «Στις  αντιδράσεις από θιγόμενους πολίτες καθώς ο δημόσιος χώρος είναι συγκεκριμένος και ο ποδηλατόδρομος καταλαμβάνει χώρο που χρησιμοποιούνταν για άλλες χρήσεις όπως η στάθμευση αυτοκινήτων («το ίδιο συμβαίνει παντού στην Ευρώπη, δεν είναι ελληνικό φαινόμενο», διευκρινίζει)
  • Στο ότι συνήθως υπερβαίνουν τον εκλογικό κύκλο, με αποτέλεσμα οι αιρετοί να μην τις προκρίνουν γνωρίζοντας ότι οι ίδιοι θα υποστούν μόνο την φθορά και θα έρθει ενδεχομένως ο επόμενος να κόψει την κορδέλα και να λάβει τα εύσημα.
  • Στο γεγονός ότι οποιαδήποτε αλλαγή στο οδόστρωμα απαιτεί, βάσει του ισχύοντος ΚΟΚ, κυκλοφοριακή μελέτη, που ειδικά στην Αττική χρειάζεται μεγάλο χρονικό διάστημα και διαδημοτική συνεργασία αφού οι διαδρομές υπερβαίνουν τα όρια ενός δήμου που δεν είναι ό,τι πιο συνηθισμένο».

Εκτιμά, πάντως, ότι η ενθάρρυνση της χρήσης ποδηλάτου σε μια σειρά πόλεων στην περιφέρεια θα έχει ως αποτέλεσμα «να φουντώσει ένα κύμα υπέρ του ποδηλάτου», το οποίο θα επηρεάσει και την Αττική.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!