Το πρώτο σε εμπορική κλίμακα εργοστάσιο e-μεθανόλης στον κόσμο ξεκίνησε τη λειτουργία του στη Δανία την Τρίτη, ενώ ο ναυτιλιακός γίγαντας Maersk πρόκειται να αγοράσει μέρος της παραγωγής ως καύσιμο χαμηλών εκπομπών για το στόλο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που διαθέτει, μεταδίδει το Reuters.
Ο ναυτιλιακός τομέας δέχεται πιέσεις για την εξεύρεση νέων πηγών καυσίμων, αφού η πλειονότητα των χωρών έδωσε την υποστήριξή της σε μέτρα που θα βοηθήσουν στην επίτευξη των στόχων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για την εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050.
Μέχρι στιγμής, τα ναυτιλιακά καύσιμα μηδενικών εκπομπών, όπως η πράσινη αμμωνία και η e-μεθανόλη, τα οποία παράγονται με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τείνουν να είναι ακριβότερα από τα συμβατικά καύσιμα, κυρίως επειδή δεν παράγονται σε κλίμακα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.
Το νέο εργοστάσιο, που βρίσκεται στο Κάσο στη νότιας Δανία, το κόστος του οποίου εκτιμάται σε 150 εκατομμύρια ευρώ (167 εκατομμύρια δολάρια), θα παράγει 42.000 μετρικούς τόνους ή 53 εκατομμύρια λίτρα e-μεθανόλης ετησίως, δήλωσαν οι συνιδιοκτήτες του, η δανική European Energy και η ιαπωνική Mitsui.
Η Maersk θα είναι ένας σημαντικός πελάτης. Διαθέτει 13 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μεθανόλη διπλού καυσίμου, τα οποία μπορούν να κινούνται με μαζούτ και με e-μεθανόλη και έχει παραγγείλει άλλα 13 τέτοια πλοία.
Η ετήσια παραγωγή του εργοστασίου είναι αρκετή για να τροφοδοτήσει ένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 16.000 εμπορευματοκιβωτίων που ταξιδεύει μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Για το μικρότερο Laura Maersk, το πρώτο στον κόσμο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με διπλά καύσιμα, με χωρητικότητα άνω των 2.100 μονάδων ισοδύναμου εικοσιποδού, απαιτεί μόνο 3.600 τόνους καυσίμων ετησίως.
Το Laura Maersk ήταν προγραμματισμένο να ανεφοδιαστεί με καύσιμα κοντά στο Κάσο την Τρίτη. Η παραδοσιακή μεθανόλη παράγεται συνήθως από φυσικό αέριο και άνθρακα.
Το εργοστάσιο στο Κάσο θα παράγει e-μεθανόλη χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και CO2 που δεσμεύεται από μονάδες βιοαερίου και αποτέφρωση αποβλήτων.
Η Maersk δήλωσε ότι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της μετάβασης σε βιώσιμα καύσιμα είναι το κόστος και ότι ερευνά τις τεχνολογίες πράσινων καυσίμων και την αποτελεσματικότερη ναυτιλία για να κάνει τη διαδικασία φθηνότερη.
«Όταν εξετάζουμε την παραγωγή από το Kasso, είναι φυσικά κυριολεκτικά σταγόνα στον ωκεανό, οπότε πρέπει να επεκτείνουμε την κλίμακα και να μειώσουμε το κόστος», δήλωσε σε διαδικτυακό σεμινάριο ο Emil Vikjar-Andresen, επικεφαλής της ομάδας Power-to-X της Ευρωπαϊκής Ενέργειας στη Δανία.
Εκτός από τη χρήση της στη ναυτιλία, η e-μεθανόλη μπορεί να αντικαταστήσει την ορυκτή μεθανόλη στην παραγωγή πλαστικών, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να προμηθεύσει άλλες δανικές εταιρείες.
Η φαρμακοβιομηχανία Novo Nordisk και η εταιρεία παιχνιδιών Lego θα χρησιμοποιούν την e-μεθανόλη από το εργοστάσιο για την παραγωγή στυλό έγχυσης και πλαστικών τούβλων αντίστοιχα.
Η πλεονάζουσα θερμότητα που παράγεται από την παραγωγή e-μεθανόλης θα χρησιμοποιηθεί για τη θέρμανση 3.300 νοικοκυριών στην τοπική περιοχή.