Ανοδική πορεία στις προτιμήσεις των Γερμανών και των Γάλλων τουριστών καταγράφει η Ελλάδα για το 2025, σύμφωνα με νέα μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, την ώρα που παραμένει η πρόκληση της απόστασης και αλλάζουν οι καταναλωτικές συμπεριφορές στις βασικές αγορές.
Σημάδια ενίσχυσης της εικόνας της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού αποτυπώνει η νέα μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ για τις ευρωπαϊκές αγορές. Συγκεκριμένα, η χώρα μας κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών από Γερμανία, Γαλλία και Ισπανία, ενώ καταγράφει ήπια κάμψη στη Βρετανία και σχετική στασιμότητα στην Ιταλία. Οι πέντε αυτές χώρες συγκέντρωσαν σχεδόν το 47% των τουριστικών εισπράξεων το 2024, αποτελώντας τον πυρήνα του εισερχόμενου ευρωπαϊκού τουρισμού.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την GWI σε 5.507 ερωτηθέντες ηλικίας 16-64 ετών, την περίοδο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025, καταγράφοντας τις τάσεις και τις διαθέσεις των ταξιδιωτών για τους επόμενους 12 μήνες.
Άνοδος σε Γερμανία και Γαλλία – Πτώση στο Ηνωμένο Βασίλειο
Η Ελλάδα ανέβηκε στην 3η θέση των προτιμήσεων στη Γερμανία και τη Γαλλία, κερδίζοντας δύο θέσεις σε σχέση με πέρυσι, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο υποχώρησε από την 4η στην 5η θέση. Παράλληλα, διατηρεί την 3η θέση στην Ιταλία και την 6η στην Ισπανία.
Η άνοδος της Ελλάδας κατά δυο θέσεις στις προτιμήσεις των Γερμανών και των Γάλλων, και κατά μία θέση στους Ισπανούς, οφείλεται και στην πτώση στις προτιμήσεις των Γερμανών για ταξίδια προς την Αυστρία και τη Γαλλία, καθώς και των Ισπανών για ταξίδια προς τη Γερμανία. Αν και η συνολική μεταβολή στις ποσοστιαίες μονάδες προτίμησης είναι ήπια (π.χ. +1,8 π.μ. στη Γαλλία), ενισχύει τη θέση της Ελλάδας στο «top of mind» των Ευρωπαίων ταξιδιωτών.
Έντονη διάθεση για ταξίδια – Αλλάζουν τα προφίλ δαπανών
Περισσότεροι από 7 στους 10 ερωτηθέντες σε Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία και Ισπανία δηλώνουν πρόθεση για ταξίδια στο εξωτερικό. Στη Γαλλία το αντίστοιχο ποσοστό είναι χαμηλότερο, αλλά με μια ενδιαφέρουσα διαφοροποίηση: το 25,4% των Γάλλων που θα ταξιδέψουν δηλώνουν ότι θα κάνουν πέντε ή περισσότερα ταξίδια μέσα στη χρονιά -μακράν το υψηλότερο ποσοστό.
Σε επίπεδο δαπανών, περίπου 1 στους 2 σε όλες τις αγορές δηλώνει ότι θα ξοδέψει το ίδιο με πέρυσι, ενώ οι ταξιδιώτες που θα αυξήσουν τη δαπάνη τους ξεπερνούν εκείνους που θα τη μειώσουν. Οι Γερμανοί δηλώνουν έτοιμοι να ξοδέψουν 86-145 ευρώ ανά διανυκτέρευση, οι Γάλλοι κινούνται κυρίως μεταξύ 56-115 ευρώ, ενώ οι Βρετανοί ξεπερνούν τα 116 ευρώ ανά άτομο/νύχτα.
Στις μεσογειακές αγορές, οι Ιταλοί και οι Ισπανοί δείχνουν μεγαλύτερη συγκράτηση, με τις δαπάνες να κινούνται κατά κύριο λόγο κάτω από τα 85 ευρώ ανά διανυκτέρευση. Το στοιχείο αυτό μπορεί να επηρεάσει τη δυναμική των τουριστικών περιοχών που στηρίζονται στις συγκεκριμένες αγορές.
Νωρίτερα ο προγραμματισμός – Ξεκάθαρη στροφή στις παραθαλάσσιες διακοπές
Μια ενδιαφέρουσα μεταβολή εντοπίζεται στον χρόνο προγραμματισμού ταξιδιού, με Γερμανούς και Βρετανούς να ξεκινούν νωρίτερα τις κρατήσεις, τόσο για μεταφορά, όσο και για διαμονή και δραστηριότητες. Η τάση αυτή, εφόσον συνεχιστεί, μπορεί να ενισχύσει την προβλεψιμότητα στις κρατήσεις για ελληνικά ξενοδοχεία και καταλύματα.
Οι παραθαλάσσιες διακοπές εξακολουθούν να κυριαρχούν στις προτιμήσεις, με τα city breaks, τα ταξίδια στη φύση και τις πολιτιστικές επισκέψεις να ακολουθούν. Το ξενοδοχείο/μοτέλ παραμένει η επικρατέστερη μορφή διαμονής, αλλά με μείωση προτίμησης σε Γερμανία και Γαλλία, γεγονός που μπορεί να ευνοεί τις βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα για την Ελλάδα
Το αεροπλάνο είναι το δημοφιλέστερο μέσο μεταφοράς, όμως η προτίμηση για πτήσεις μικρής διάρκειας (έως 3 ώρες) σε συνδυασμό με τη γεωγραφική θέση της Ελλάδας δημιουργεί ανταγωνιστικό μειονέκτημα, ιδίως έναντι πιο προσβάσιμων προορισμών για αγορές όπως η Γερμανία ή η Ιταλία. Αντίθετα, η αυξημένη τάση για κρουαζιέρες -που καταγράφεται σε Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο- μπορεί να λειτουργήσει θετικά για τα ελληνικά λιμάνια και τις νησιωτικές περιοχές.
Νέες συνήθειες: Solo ταξιδιώτες και… κατοικίδια
Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση των solo ταξιδιωτών από τη Γερμανία, όπως και εκείνων που ταξιδεύουν με το κατοικίδιό τους -μια τάση που καταγράφεται σε όλες τις αγορές. Πρόκειται για εξειδικευμένα κοινά που δημιουργούν νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες, π.χ. για pet-friendly καταλύματα ή tailor-made πακέτα για μοναχικούς ταξιδιώτες.