Η Κρήτη “δοκιμάζεται” από την ακρίβεια: Κατεβάζουν ταχύτητα αφίξεις και πληρότητες

Με τις προκλήσεις της ακρίβειας και της υπερπροσφοράς καταλυμάτων έρχεται αντιμέτωπη η Κρήτη την τουριστική σεζόν του 2025

Τουρίστες στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης «Νίκος Καζαντζάκης» © Eurokinissi

Παρά την αυξημένη επιβατική κίνηση στο Αεροδρόμιο Ηρακλείου και τον διαχρονικά ελκυστικό χαρακτήρα του νησιού ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού, η τουριστική σεζόν του 2025 βρίσκει την Κρήτη αντιμέτωπη με τις προκλήσεις της ακρίβειας και της υπερπροσφοράς καταλυμάτων. Τα πρώτα σημάδια κόπωσης στην καρδιά της θερινής περιόδου, σε συνδυασμό με τις last-minute προσφορές και τις συγκρατημένες πληρότητες στα ξενοδοχεία, πυροδοτούν έντονο προβληματισμό στους επιχειρηματίες του κλάδου.

Αύξηση στις αφίξεις, όχι στις πληρότητες

Σύμφωνα με τα στοιχεία για την επιβατική κίνηση του Ιουλίου 2025 στο Αεροδρόμιο Ηρακλείου, καταγράφεται αύξηση 9,87% στις αφίξεις από εσωτερικό και 4,53% από εξωτερικό σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Συγκεκριμένα, οι αφίξεις εσωτερικού έφτασαν τις 91.466 έναντι 83.247 πέρυσι, ενώ από το εξωτερικό κατέφθασαν 778.598 ταξιδιώτες έναντι 744.862.

Ωστόσο, οι αριθμοί αυτοί δεν αντικατοπτρίζονται άμεσα στις πληρότητες των ξενοδοχείων. Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου, Νίκος Χαλκιαδάκης, «οι πληρότητες κυμαίνονται λίγο πάνω από το 90%», επίπεδο αισθητά χαμηλότερο από τον περσινό Αύγουστο, που είχε αγγίξει το 100%. Το γεγονός αυτό αποδίδεται σε πολλούς παράγοντες, με κυριότερους την άνοδο των τιμών και την ισχυρή παρουσία της βραχυχρόνιας μίσθωσης, η οποία πλέον λειτουργεί ως άμεσος ανταγωνιστής των ξενοδοχειακών μονάδων.

Ακρίβεια που… απομακρύνει

Η Κρήτη εξακολουθεί να θεωρείται ακριβός προορισμός, με τις τιμές να δοκιμάζουν τις αντοχές τόσο των ξένων όσο και των Ελλήνων τουριστών. Αυτή την περίοδο είναι σχεδόν αδύνατο να βρει κανείς δωμάτιο σε τετράστερο ξενοδοχείο με κάτω από 200-300 ευρώ τη βραδιά, ενώ σε πεντάστερα οι τιμές αγγίζουν ή και ξεπερνούν τα 600-700 ευρώ. Οι υψηλές τιμές, σε συνδυασμό με τη δυσχερή οικονομική κατάσταση που βιώνουν εκατομμύρια Ευρωπαίοι λόγω πληθωρισμού και αυξημένου κόστους ζωής, δημιουργούν αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.

Να σημειωθεί ότι οι τιμές του Αυγούστου είναι αυξημένες κατά περισσότερο από 30% σε σύγκριση με τις τιμές του Ιουνίου, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η διαφορά φτάνει ακόμα και στο 100%. Αυτό αποτρέπει τους επισκέπτες της τελευταίας στιγμής.

Προσφορές της τελευταίας στιγμής και αυξημένα κόστη

Για να αντιστραφεί το κλίμα, πολλά ξενοδοχεία έχουν αναγκαστεί να καταφύγουν σε last-minute εκπτώσεις, με τις μειώσεις να φτάνουν το 20%-25% και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και το 30%. Ωστόσο, η πολιτική των εκπτώσεων δεν αποτελεί μακροπρόθεσμη λύση, ιδίως όταν το κόστος λειτουργίας συνεχίζει να αυξάνεται με αμείωτο ρυθμό.

Όπως αναφέρουν οι ξενοδόχοι, την τελευταία τριετία το μισθολογικό κόστος έχει αυξηθεί κατά 45%, το ενεργειακό κόστος έχει αυξηθεί πάνω από 30%, το κόστος σε τρόφιμα και ποτά έχει αυξηθεί πάνω από 35%. Οι ανατιμήσεις αυτές μετακυλίονται αναπόφευκτα στις τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών, καθιστώντας πιο δύσκολο το έργο της διατήρησης ανταγωνιστικότητας.

Υπάρχουν πάντως και αυτοί που αυξάνουν τις τιμές δυσανάλογα σε σχέση με την ποιότητα που προσφέρουν και αυτό είναι κάτι που αναγνωρίζεται από τον επισκέπτη, ο οποίος αναζητά πλέον τη σχέση ποιότητας-τιμής.

Η Κρήτη, αν και παραμένει ένας δημοφιλής και ανθεκτικός τουριστικός προορισμός, καλείται να διαχειριστεί την πρόκληση της ακρίβειας και της κορεσμένης προσφοράς. Η αυξημένη επιβατική κίνηση δεν μεταφράζεται αυτόματα σε υψηλές πληρότητες, και το ισοζύγιο κόστους-απόδοσης βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο του διαλόγου για το μέλλον του τουρισμού στο νησί. Χρειάζεται στρατηγικός αναπροσανατολισμός, με γνώμονα την ισορροπία μεταξύ ποιότητας, τιμής και εμπειρίας για τον επισκέπτη.