Σε ποιες εθνικότητες στηρίζονται τα τουριστικά έσοδα της Ελλάδας

Οι πρωταθλητές της δαπάνης, οι αγορές που φέρνουν τον όγκο και οι ανατροπές του 2024. Ο ελληνικός τουρισμός ισχυρός μοχλός της οικονομίας

Τουρίστες στο Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»

Ο ελληνικός τουρισμός παραμένει ένας από τους ισχυρότερους μοχλούς της οικονομίας, με λίγες, αλλά ιδιαίτερα δυναμικές αγορές να συνεισφέρουν το μεγαλύτερο μέρος των εισπράξεων. Από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γερμανία μέχρι το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ολλανδία, κάθε εθνικότητα έχει το δικό της «προφίλ» σε αριθμό επισκεπτών, διάρκεια παραμονής και επίπεδο δαπάνης. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία -με χαρακτηριστικό παράδειγμα το 2024- δείχνουν ότι οι διαφορές αυτές δεν είναι τυχαίες, αλλά καθορίζουν την πραγματική οικονομική αξία κάθε αγοράς για τη χώρα.

Η νέα μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ «Ποιος πάει πού; Πόσο μένει; Πόσα ξοδεύει;», αποκαλύπτει όχι μόνο ποιες χώρες φέρνουν τους περισσότερους ταξιδιώτες, αλλά -κυρίως- ποιες στηρίζουν οικονομικά τη βαριά βιομηχανία της χώρας.

Οι Αμερικανοί ξοδεύουν σαν να μην υπάρχει αύριο

Στους απόλυτους πρωταθλητές δαπάνης αναδεικνύονται οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ, οι οποίοι ξόδεψαν κατά μέσο όρο 676 ευρώ ανά επίσκεψη και 107 ευρώ ανά διανυκτέρευση, με κορυφαία τιμή τα 193 ευρώ στη Στερεά Ελλάδα. Παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των διανυκτερεύσεών τους μειώθηκε (-5,7%), η συνολική συνεισφορά τους στα έσοδα εκτινάχθηκε στα 1,58 δισ. ευρώ (+13,6%). Οι Αμερικανοί δείχνουν σαφή προτίμηση στην Αττική, τη Στερεά Ελλάδα και το Βόρειο Αιγαίο, όπου συχνά «πληρώνουν premium» για τις εμπειρίες που αναζητούν.

Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο: οι σταθεροί πυλώνες

Η Γερμανία παραμένει η υπ’ αριθμόν ένα αγορά, με 3,7 δισ. ευρώ εισπράξεις, 5,67 εκατ. επισκέψεις και 46,88 εκατ. διανυκτερεύσεις. Παρά τη μείωση στους δείκτες δαπάνης ανά επίσκεψη και διανυκτέρευση, οι Γερμανοί εξακολουθούν να έχουν τη μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής (8,3 διανυκτερεύσεις) και να κυριαρχούν στις αγορές πολλών περιφερειών, από το Νότιο Αιγαίο έως την Ήπειρο.

Το Ηνωμένο Βασίλειο ακολουθεί σταθερά στη δεύτερη θέση, με 3,16 δισ. ευρώ έσοδα, αν και καταγράφει πτώση σε επισκέψεις (-3%), διανυκτερεύσεις (-6%) και έσοδα (-4%). Παραμένει, όμως, κομβική αγορά για τα Ιόνια Νησιά και τη Θεσσαλία, ενώ οι Βρετανοί ξοδεύουν κατά μέσο όρο 674 ευρώ ανά ταξίδι.

Η Γαλλία, η Ιταλία και η Ολλανδία

Η Γαλλία καταγράφει άνοδο επισκέψεων (+8%), αλλά πτώση εσόδων (-12%), με μέση παραμονή μόλις 6,1 διανυκτερεύσεις -τη μικρότερη μεταξύ των έξι κορυφαίων αγορών. Η Κρήτη παραμένει ο κυριότερος προορισμός των Γάλλων.

Η Ιταλία κινείται ανοδικά σε επισκέψεις (+6%) και έσοδα (+14%), παρά τη μείωση στις διανυκτερεύσεις (-6%). Οι Ιταλοί ξοδεύουν 545 ευρώ κατά μέσο όρο ανά ταξίδι, με έντονη παρουσία σε Θεσσαλία και Ιόνια Νησιά.

Η Ολλανδία, αν και δεν συγκαταλέγεται στις κορυφαίες τρεις θέσεις καμίας περιφέρειας, εμφανίζει εντυπωσιακή μέση δαπάνη ανά επίσκεψη (623 ευρώ), παρ’ ότι οι επισκέψεις και οι διανυκτερεύσεις υποχώρησαν (-5% και -9% αντίστοιχα).

Το σύνολο της εικόνας για το 2024

Συνολικά το 2024 η Ελλάδα υποδέχθηκε 39,35 εκατ. επισκέψεις (+8,9%), με 231 εκατ. διανυκτερεύσεις (+1,4%) και ταξιδιωτικές εισπράξεις 20,59 δισ. ευρώ (+4,3%). Το «βάρος» της αγοράς πέφτει σε πέντε περιφέρειες -Αττική, Νότιο Αιγαίο, Κεντρική Μακεδονία, Κρήτη και Ιόνιοι Νήσοι-, που συγκεντρώνουν πάνω από το 83% των επισκέψεων και το 89% των εσόδων.

Οι έξι κορυφαίες αγορές (Γερμανία, Ην. Βασίλειο, ΗΠΑ, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία) αντιστοιχούν σχεδόν στο 57% των εισπράξεων από τον εισερχόμενο τουρισμό. Όμως η ανάλυση δείχνει ότι η «ποιότητα» της κάθε αγοράς -δηλαδή η δαπάνη ανά επίσκεψη και η διάρκεια παραμονής- μπορεί να κάνει μεγαλύτερη διαφορά από τον όγκο των αφίξεων.

Οι ανατροπές και τα νέα μέτωπα

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η άνοδος περιοχών εκτός του κλασικού τουριστικού ρεύματος, όπως το Βόρειο Αιγαίο και η Ήπειρος, που επωφελούνται από την αυξανόμενη ζήτηση Αμερικανών, Βρετανών και Γερμανών ταξιδιωτών. Αυτές οι τάσεις δείχνουν ότι η Ελλάδα μπορεί να «μοιράσει» πιο ισόρροπα την τουριστική ανάπτυξη, αρκεί να επενδύσει σε στοχευμένες υποδομές και εμπειρίες υψηλής αξίας.

Η φετινή μελέτη καταλήγει σε ένα σαφές συμπέρασμα: η Ελλάδα εξακολουθεί να στηρίζεται σε λίγες, αλλά ισχυρές αγορές, με τις ΗΠΑ να ηγούνται σε δαπάνες και τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο να φέρνουν τον μεγαλύτερο όγκο. Η πρόκληση για τα επόμενα χρόνια θα είναι να αυξηθεί η κατά κεφαλήν δαπάνη από τις μεγάλες αγορές και να αναπτυχθούν νέες, με υψηλή αγοραστική δύναμη -ώστε η επιτυχία του ελληνικού τουρισμού να μην είναι μόνο θέμα αριθμών, αλλά και πραγματικής οικονομικής αξίας.