Η εκρηκτική άνοδος του ελληνικού τουρισμού τροφοδοτεί ένα επενδυτικό κύμα άνω των 3,5 δισ. ευρώ στα αεροδρόμια της χώρας. Από το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης και την παραχώρηση της Καλαμάτας, έως τις μεγάλες επεκτάσεις της Fraport Greece και τον διαγωνισμό του Υπερταμείου για 22 μικρότερους αερολιμένες, ξεδιπλώνεται ένα εκτεταμένο πρόγραμμα έργων που αναδιαμορφώνει τον χάρτη των αερομεταφορών και ενισχύει ουσιαστικά την εθνική οικονομία.
Επέκταση άνω του 1 δισ. ευρώ για το «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα αναβάθμισης είναι η επέκταση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, συνολικού ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό η πλήρης υλοποίηση του ευρύτερου masterplan επέκτασης σταδιακά έως το 2032 προβλέπει αύξηση της επιβατικής ικανότητας σε πάνω από 40 εκατ. επιβάτες ετησίως. Η αύξηση της χωρητικότητας των εγκαταστάσεων θεωρείται καθοριστική όχι μόνο για την εξυπηρέτηση τουριστικών και επιχειρηματικών ροών, αλλά και για τη διατήρηση της ελκυστικότητας της Αθήνας ως πύλη εισόδου και διεθνές σημείο ανταπόκρισης στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου.
Στην πρώτη φάση (phase 1) του διαγωνισμού για την επέκταση του κεντρικού τερματικού σταθμού και του δορυφορικού κτιρίου του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών (ΔΑΑ), συνολικής επιφάνειας σχεδόν 150.000 τ.μ., εκδήλωσαν ενδιαφέρον οι ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ και AKTOR. Το έργο, προϋπολογισμού άνω του 1 δισ. ευρώ, αναμένεται –σύμφωνα με το πιθανότερο σενάριο– να ολοκληρώσει τη διαγωνιστική του διαδικασία στις αρχές του 2026.
Σημειώνεται πως ΤΕΡΝΑ και REDEX, έχουν ήδη ξεκινήσει εργασίες στο αεροδρόμιο στο πλαίσιο του έργου των 188 εκατ. που έχουν αναλάβει για την κατασκευή πίστας στάθμευσης αεροσκαφών και νέου πολυώροφου πάρκινγκ. Η πρώτη εργολαβία, αξίας 88 εκατ. ευρώ, αφορά την ανέγερση επταώροφου κτιρίου στάθμευσης, ακριβώς απέναντι από το ξενοδοχείο Sofitel και πλησίον της πεζογέφυρας. Το νέο πάρκινγκ θα αναπτυχθεί σε επιφάνεια 98.600 τ.μ. και θα προσφέρει 3.365 θέσεις. Τα δύο χαμηλότερα επίπεδα προορίζονται για εταιρείες ενοικίασης οχημάτων, με υποστηρικτικές λειτουργίες όπως γραφεία και πλυντήρια, ενώ οι πέντε υπόλοιποι όροφοι θα καλύπτουν ανάγκες βραχυχρόνιας και μακροχρόνιας στάθμευσης. Θα περιλαμβάνονται και υποδομές φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, ενισχύοντας τον πράσινο χαρακτήρα του έργου.
Το δεύτερο κομμάτι της εργολαβίας, ύψους 100 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει τη δημιουργία νέας πίστας στη βορειοδυτική πλευρά του αεροδρομίου, με 32 θέσεις στάθμευσης για αεροσκάφη τύπου C και δύο επιπλέον θέσεις για μεγαλύτερα αεροσκάφη τύπου E. Το έργο περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή δύο φυσούνων επιβίβασης και ενός σταθμού εξυπηρέτησης αεροσκαφών 4.860 τ.μ., ενώ η συνολική επιφάνεια ανάπτυξης φτάνει τα 260.000 τ.μ.
Η επόμενη μέρα για το Αεροδρόμιο Καλαμάτας
Σημαντικές εξελίξεις αναμένονται το προσεχές διάστημα για την παραχώρηση του Διεθνούς Αερολιμένα Καλαμάτας στην κοινοπραξία Fraport – Όμιλος Κοπελούζου – Όμιλος Κωνσταντακόπουλου, η οποία σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου για την αεροπορική πύλη της Μεσσηνίας. Η σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να εγκριθεί από τη Βουλή το φθινόπωρο, ενώ προ ολίγων εβδομάδων συστάθηκε η εταιρεία «ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΑΕ». Βασικοί μέτοχοι της εταιρείας είναι η κοινοπραξία που θα διαχειρίζεται τον αερολιμένα και αποτελείται από τη Fraport AG, την Delta Airport Investments (Όμιλος Κοπελούζου) και την Πηλέας Συμμετοχών Α.Ε. (Όμιλος Κωνσταντακόπουλου). Η κοινοπραξία υπενθυμίζεται ότι αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής, μετά από διαγωνιστική διαδικασία που διενήργησε το Υπερταμείο. Με έδρα το Μαρούσι και μετοχικό κεφάλαιο 100.000 ευρώ, η νέα εταιρεία έχει αποκλειστικό σκοπό τη διοίκηση, διαχείριση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση του αεροδρομίου, βάσει της σύμβασης παραχώρησης. Το συνολικό τίμημα της προσφοράς ανήλθε στα 45,2 εκατ. ευρώ, ενώ η ίδρυσή της ανοίγει τον δρόμο για επενδύσεις όπως η αναβάθμιση υποδομών, η κατασκευή νέων χώρων στάθμευσης αεροσκαφών, εμπορικών καταστημάτων και εγκαταστάσεων εστίασης, καθώς και η ανάπτυξη σύγχρονων ψηφιακών συστημάτων.
Προχωρά η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι
Παράλληλα, το μέλλον των αερομεταφορών στην Κρήτη λαμβάνει σάρκα και οστά μέσα από την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι, ενός έργου που φιλοδοξεί να μεταμορφώσει ριζικά την ταξιδιωτική εμπειρία στην περιοχή και να ενισχύσει καθοριστικά την οικονομική και τουριστική της δυναμική. Η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR υλοποιεί το φιλόδοξο αυτό έργο με σύμβαση παραχώρησης 35 ετών, που περιλαμβάνει αεροσταθμό 94.000 τ.μ., διάδρομο 3.200 μέτρων και συνδετικό οδικό δίκτυο με τον ΒΟΑΚ.
Το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, επένδυση ύψους 522 εκατ. ευρώ, προχωρά με ταχύ ρυθμό, καθώς έχει ολοκληρωθεί πάνω από το 55% των εργασιών, σύμφωνα με όσα αποκάλυψε στην πρόσφατη Γενική Συνέλευση ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης. Παρά τις καθυστερήσεις που προκάλεσε η ανεύρεση αρχαιοτήτων και η ανάγκη διάνοιξης σήραγγας στον συνδετήριο δρόμο με τον ΒΟΑΚ – ζητήματα που δεν αποδίδονται στον παραχωρησιούχο – το έργο διατηρεί την ομαλή του πορεία.
Πώς προχωρά η παραχώρηση των 22 μικρότερων αεροδρομίων
Στο τελικό στάδιο βρίσκεται από το Υπερταμείο η επεξεργασία του σχεδίου παραχώρησης των 22 μικρότερων αεροδρομίων της χώρας που παραμένουν στον έλεγχο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), καθώς τα περισσότερα έχουν σοβαρές ανάγκες έργων αναβάθμισης και βελτίωσης των υπηρεσιών που παρέχουν.
Η δύσκολη άσκηση του Υπερταμείου αφορά τα αεροδρόμια σε Νάξο, Πάρο, Ιωάννινα, Αλεξανδρούπολη, Λήμνο, Αστυπάλαια, Χίο, Κοζάνη, Καστοριά, Κάρπαθο, Κύθηρα, Μήλο, Σκύρο, Νέα Αγχίαλο, Σύρο, Άραξο, Κάλυμνο, Ικαρία, Καστελόριζο, Κάσο, Λέρο και Σητεία. Τα τρία πρώτα αεροδρόμια έχουν και μεγάλο μερίδιο της συνολικής επιβατικής κίνησης των 22 αερολιμένων. Ελκυστικά θεωρούνται, επίσης, με βάση τις δυνατότητες αναβάθμισης, και τα αεροδρόμια της Σητείας, των Ιωαννίνων, της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου και της Καρπάθου. Σημειώστε πως τα περισσότερα αεροδρόμια έχουν περιορισμένη κίνηση, ώστε να καταστούν ελκυστικά σε ιδιώτες, ενώ απαιτούν σοβαρά κονδύλια για την αναβάθμισή τους (αεροδιάδρομοι, κτίρια αεροσταθμών, κ.λπ.) αφού αρκετά λειτουργούν σήμερα υπό εντελώς παρωχημένες συνθήκες, σε σχέση με την τουριστική κίνηση που υποδέχονται.
Τα σχέδια της Fraport Greece
Τέλος, η Fraport Greece προχωρά σε επιπλέον επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ στα 14 αεροδρόμια που ήδη διαχειρίζεται, με προτεραιότητα στα κορεσμένα νησιωτικά hubs της Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Κέρκυρας. Παράλληλα, μέχρι σήμερα η εταιρεία έχει προχωρήσει σε επενδύσεις που έχουν ξεπεράσει το 1,6 δισ. ευρώ.