Logistics: Θριάσιο, Γκόνου και Φυλή μεταμορφώνουν τον χάρτη των μεταφορών

Η Ελλάδα εξελίσσεται σε logistics hub της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Τα mega projects που αλλάζουν τον χάρτη των μεταφορών

Μακέτα από το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο © ΘΕΚ ΑΕ

Η Ελλάδα αποκτά σταθερά έναν σημαντικό ρόλο στον διεθνή χάρτη των logistics μέσω μιας σειράς μεγάλων επενδύσεων και διαγωνισμών που ξεπερνούν συνολικά το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Από τη Δυτική Αττική έως και τη Θεσσαλονίκη, υλοποιούνται σημαντικά έργα που φιλοδοξούν να μεταμορφώσουν τη χώρα σε βασικό κόμβο εμπορευματικών μεταφορών για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Κεντρική θέση σε αυτήν την προσπάθεια κατέχουν τα έργα Θριάσιο Ι και Θριάσιο ΙΙ. Στο πρώτο έργο πρωτοστατεί η σύμπραξη της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ με την Goldair, ενώ στο δεύτερο η κοινοπραξία Hellenic Train – Damco. Ταυτόχρονα, η Θεσσαλονίκη μπαίνει δυναμικά στον χάρτη μέσω της αξιοποίησης του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου, με τη συμμαχία Goldair Cargo, Άκτωρ και Trade Estates να προωθεί ένα υπερσύγχρονο επιχειρηματικό πάρκο, απέναντι από τις προτάσεις του Ιβάν Σαββίδη και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).

Παράλληλα, ο διαγωνισμός για το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής πλησιάζει στην τελική του φάση, με ισχυρούς «παίκτες» όπως οι Aegean Oil – Goldair Cargo – Άκτωρ και η FINCOP Infrastructure να ανταγωνίζονται για ένα έργο που αλλάζει το τοπίο των εμπορευματικών μεταφορών στην Αττική.

Θριάσιο Ι, το mega project logistics στη Δυτική Αττική

Στη Δυτική Αττική, το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (Θριάσιο Ι) αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά έργα, με εκτιμώμενη επένδυση 250 εκατομμυρίων ευρώ. Η σύμπραξη ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair έχει ήδη εξασφαλίσει ένα ισχυρό χρηματοδοτικό σχήμα, που συνδυάζει τραπεζικά δάνεια περίπου 200 εκατ. ευρώ, ίδια κεφάλαια ύψους 60 εκατ. ευρώ και σημαντική υποστήριξη από την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC.

Το έργο θα αναπτυχθεί σε έκταση 588 στρεμμάτων και περιλαμβάνει κατασκευή αποθηκευτικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων συνολικής επιφάνειας 265.000 τ.μ. Στο πλάνο περιλαμβάνονται επίσης πλήρες εσωτερικό οδικό δίκτυο με σύνδεση στην εθνική οδό, σιδηροδρομική διασύνδεση με το εθνικό δίκτυο, σύγχρονες τελωνειακές υποδομές, σταθμοί εξυπηρέτησης οχημάτων, πρατήριο καυσίμων, αλλά και συστήματα φιλικά προς το περιβάλλον, όπως φωτοβολταϊκά και εγκαταστάσεις ανακύκλωσης νερού. Ανάδοχος του έργου είναι η εταιρεία ΤΕΚΑΛ, με την κατασκευή να ξεκινά το φθινόπωρο και να αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός τετραετίας. Σύμφωνα με τον CEO του ΘΕΚ, Βασίλη Μαγκλάρα, η επένδυση έχει τόσο οικονομική όσο και γεωστρατηγική αξία, αναβαθμίζοντας τον ρόλο της Ελλάδας στις διεθνείς εμπορικές ροές.

Η «μάχη» για το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου

Στη Βόρεια Ελλάδα, το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη εξελίσσεται σε νέο πεδίο στρατηγικού ενδιαφέροντος. Η κοινοπραξία των Goldair Cargo (50%), Άκτωρ (30%) και Trade Estates (20%) σχεδιάζει τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου επιχειρηματικού πάρκου έκτασης 670 στρεμμάτων, πολύ κοντά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η δεύτερη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου αναμένεται να ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο, ενώ ήδη βρίσκονται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την DFC για χρηματοδότηση που ξεπερνά τα 260 εκατ. ευρώ.

Αν και ο Ιβάν Σαββίδης έχει εκδηλώσει ισχυρό ενδιαφέρον, η εμπειρία και το ιστορικό των συγκεκριμένων επενδυτών στον τομέα των logistics προσδίδουν βαρύτητα στο σχήμα. Η Trade Estates, για παράδειγμα, έχει υλοποιήσει μεγάλα projects όπως το κέντρο της InterIKEA στον Ασπρόπυργο και της Κωτσόβολος στην Ελευσίνα. Ο διαγωνισμός τελεί υπό την ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ και της ΓΑΙΑΟΣΕ και αφορά σε παραχώρηση διάρκειας τουλάχιστον 30 ετών. Το έργο αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό κέντρο διακίνησης για ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα.

Στις ράγες το «Θριάσιο ΙΙ»

Παράλληλα, το Θριάσιο ΙΙ προχωρά, με επικεφαλής την κοινοπραξία Hellenic Train – Damco. Η επένδυση, συνολικού ύψους 696 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), περιλαμβάνει την ολοκλήρωση των απαιτούμενων μελετών, την κατασκευή αλλά και την προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού για τον σιδηροδρομικό εμπορευματικό σταθμό και τον σταθμό διαλογής στο Θριάσιο Πεδίο.

Η διάρκεια της παραχώρησης ορίζεται επίσης σε 30 έτη. Αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με τη δημιουργία κοινής εταιρείας από τους δύο εταίρους. Το κέντρο logistics, το οποίο θα εκτείνεται σε 1.450 στρέμματα, θα ενσωματώνει προηγμένες υποδομές για συνδυασμένες μεταφορές και αποθήκευση.

Το νέο Επιχειρηματικό Πάρκο στη Φυλή

Τέλος, η περιοχή της Φυλής μπαίνει δυναμικά στον χάρτη των logistics, καθώς ο διαγωνισμός για το νέο Επιχειρηματικό Πάρκο οδεύει προς την ολοκλήρωσή του. Το νέο πάρκο θα στεγάσει περίπου 400 μεταφορικές επιχειρήσεις που σήμερα βρίσκονται στον Ελαιώνα, με στόχο να αποσυμφορηθεί ο Κηφισός και να ενισχυθεί η Δυτική Αττική ως κόμβος εμπορευματικών ροών.

Η επένδυση θα γίνει σε έκταση 412 στρεμμάτων στην τοποθεσία «Σπηλιές», με σύγχρονες εγκαταστάσεις, αποθήκες, βοηθητικές υποδομές και καταλύματα για οδηγούς. Προβλέπεται παραχώρηση διάρκειας 35 ετών και συνδυασμένη χρηματοδότηση: 32 εκατ. ευρώ για την αρχική επένδυση και 21 εκατ. ευρώ επιχορήγηση από το Ταμείο Ανάκαμψης ως κίνητρο μετεγκατάστασης. Συνολικά, το έργο αναμένεται να κινητοποιήσει κεφάλαια άνω του 1 δισ. ευρώ.

Συνολικά, από την Αττική μέχρι τη Θεσσαλονίκη, το επενδυτικό σκηνικό στα logistics αναδιαμορφώνεται ριζικά, καθιστώντας την Ελλάδα ισχυρό υποψήφιο για να εξελιχθεί στην «πύλη» εισόδου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης προς τις διεθνείς αγορές.

Αναδημοσίευση από την Απογευματινή