Στις βασικές προτεραιότητες της διοίκησης του Υπερταμείου κατατάσσονται τρεις ιδιωτικοποιήσεις και η ενεργοποίηση της εταιρείας επενδύσεων του Δημοσίου, μέχρι να αποχαιρετήσουμε το 2025.
Η πρώτη, αφορά τη μεγάλη εκκρεμότητα της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η σύμβαση της οποίας έχει υπογραφεί από τον Μάρτιο του 2024, ωστόσο δεν έχει ολοκληρωθεί. Αυτό στοιχίζει στο Ελληνικό Δημόσιο, αφού δεν εισπράττει το τίμημα της παραχώρησης, ενώ οι φορολογούμενοι συμβάλλουν στη συντήρηση του δρόμου. Ακόμη στοιχίζει και σε ανθρώπινες ζωές, όπως έδειξε πρόσφατα το τραγικό δυστύχημα στα διόδια του Ιάσμου.
Όπως φαίνεται, η Εγνατία Οδός θα περάσει στα χέρια του παραχωρησιούχου έως το τέλος του 2025. Αρχικά στον προϋπολογισμό το έσοδο της παραχώρησης (1,35 δισ. ευρώ) είχε προβλεφθεί να εισπραχθεί στο α’ εξάμηνο, αλλά τώρα ο προγραμματισμός είναι αυτό να συμβεί μέχρι τέλος του έτους.
Η δεύτερη σημαντική εκκρεμότητα είναι η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή για το λιμάνι του Λαυρίου. Ο διαγωνισμός που προετοιμάστηκε προσεκτικά από το (πρώην) ΤΑΙΠΕΔ έχει προσελκύσει πέντε προσφορές από τα μεγαλύτερα ονόματα της βιομηχανίας κρουαζιέρας, αλλά και του εφοπλισμού. Πριν από μερικές εβδομάδες έγινε η υποβολή των προσφορών και εκκρεμεί η ανακοίνωση του προτιμητέου επενδυτή. Το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται είναι σημαντικό, καθώς το λιμάνι του Λαυρίου μπορεί να καταστεί το δεύτερο πιο σημαντικό λιμάνι της Αττικής μετά τον Πειραιά. Διαθέτει μεγάλη χερσαία ζώνη και μπορεί να υποστηρίξει πολλαπλές δραστηριότητες μεταξύ των οποίων κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα μιας και βρίσκεται πολύ κοντύτερα (από τον Πειραιά) σε δημοφιλείς προορισμούς του Αιγαίου. Ειδικά αν υπάρξει σιδηροδρομική σύνδεση (προαστιακός) με το Λαύριο ή γίνουν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τότε το λιμάνι του Λαυρίου μπορεί να γίνει πολύ πιο προσιτό σε ορισμένες περιοχές της Αττικής απ’ ότι ο Πειραιάς. Η πώληση του 51% του λιμένα του Λαυρίου, και η ανάπτυξη που θα ακολουθήσει ο ιδιώτης επενδυτής, μπορεί να φέρει επομένως περισσότερο ανταγωνισμό στα λιμάνια της Αττικής με ότι σημαίνει αυτό. Επιπλέον θα καταστήσει πιο προσιτή την πρόσβαση στην νησιωτική Ελλάδα και ειδικά στο Βόρειο και Ανατολικό Αιγαίο.
Τρίτη προτεραιότητα αποτελεί για το Υπερταμείο το κλείσιμο της εκκρεμότητας της παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας. Η εταιρεία ανακήρυξε τον Οκτώβριο του 2024 προτιμητέο επενδυτή το μοναδικό επενδυτικό σχήμα που συμμετείχε στη διαδικασία, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει κλείσει η συναλλαγή. Σημειώνεται ότι η διαδικασία αξιοποίησης των 22 (περιφερειακών) αεροδρομίων έχει ξεκινήσει από το 2021, αλλά τέσσερα χρόνια μετά, ακόμη δεν έχει αξιοποιηθεί το πρώτο και πιο εμπορικό από τα προς αξιοποίηση δημόσια αεροδρόμια της χώρας.
Τέλος προτεραιότητα του Υπερταμείου είναι η ενεργοποίηση της εταιρείας επενδύσεων που έχει δημιουργήσει από τις αρχές του έτους. Πρόσφατα διορίσθηκε το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, αλλά δεν έχει διοριστεί ακόμη η επενδυτική επιτροπή .
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το δ.σ. της εταιρείας Ελληνικό Ταμείο Καινοτομίας & Υποδομών (HIIF) θα είναι και η επενδυτική επιτροπή, Κάτι τέτοιο όμως θα εξαιρούσε την εταιρεία από την κατηγορία των Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών (ΑΚΕΣ), δηλαδή από το θεσμικό πλαίσιο της λειτουργίας των επενδυτικών εταιρειών στην Ελλάδα.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ»