Ούτε μια, ούτε δύο, αλλά συνολικά 101 προτάσεις περιλαμβάνει το υπόμνημα που απέστειλε η Εθνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) στον πρωθυπουργό εν όψει της ΔΕΘ. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται μέτρα με δημοσιονομικές επιπτώσεις, αλλά ο μεγαλύτερος όγκος αφορά μέτρα χωρίς δημοσιονομικές επιπτώσεις.
Ένα τέτοιο μέτρο είναι ο περιορισμός της πολυπλοκότητας στη φορολογική και ασφαλιστική συμμόρφωση των επιχειρήσεων. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «το συνεχώς διογκούμενο κόστος φορολογικής συμμόρφωσης στο νέο ψηφιακό περιβάλλον δημιουργεί αρνητικές ταμειακές ροές με τη μορφή μισθών, αγορών εξωτερικών υπηρεσιών τρίτων και αγορών ή συνδρομών λογισμικού και σχετικών βάσεων δεδομένων και πληροφόρησης για τη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων».
Έτσι, η ΕΣΕΕ ζητεί από την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό «αυτή η αυξανόμενη οικονομική αιμορραγία να λάβει τέλος, μέσω νομοθετικής ρύθμισης που θα απαγορεύει ρητά την επιβολή οποιονδήποτε επιπρόσθετων χρεώσεων ή προμηθειών, κυρίως για τις παρεχόμενες από πλευράς τραπεζών χρηματοοικονομικές υπηρεσίες (χρεώσεις για POS που έχουν διασυνδεθεί με ταμειακά συστήματα κ.ά.)».
Αναφερόμενα στο σύνολο των προτάσεων, στελέχη της ΕΣΕΕ σημείωναν ότι πρόκειται για προτάσεις που είναι πλήρως κοστολογημένες και ότι δεν αφορούν αποκλειστικά τις εμπορικές επιχειρήσεις. Πρωταρχικός τους στόχος είναι να βοηθηθεί ο εμπορικός κλάδος, ο μεγαλύτερος οικονομικός παράγοντας της χώρας, που αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις.
Το δημοσιονομικό κόστος προτάσεων ανέρχεται σε 1,0 έως 1,1 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, από τις 101 προτάσεις μόνον οι 10 έχουν δημοσιονομική επίπτωση. Και από αυτές οι δύο αντιστοιχούν στο 65% έως 70% του συνολικού δημοσιονομικού κόστους. Πρόκειται για την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος στα νομικά πρόσωπα, όπως ισχύει με τα φυσικά πρόσωπα, με κόστος 233 εκατ. ευρώ, και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά μία ποσοστιαία μονάδα, με κόστος 450 εκατ. ευρώ.
Φυσικά, τα κόστη αυτά δεν αφορούν μόνον τις εμπορικές επιχειρήσεις, αλλά το σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας. Ειδικά για τις ασφαλιστικές εισφορές, η ΕΣΕΕ αναφέρει ότι η μείωση κατά μία μονάδα θα γίνει σε βάθος διετίας και θ’ αποκλιμακώσει τις υψηλές ακόμη για τα ευρωπαϊκά δεδομένα εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές, που σήμερα ανέρχονται 21,79%.
«Τα πολλαπλασιαστικά οφέλη τόσο για το ίδιο το κράτος, όσο και για τις επιχειρήσεις από τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους έχουν αποδειχθεί πολλάκις και εμπράκτως στο παρελθόν», αναφέρει η σχετική πρόταση της ΕΣΕΕ.
Ο μεγαλύτερος όγκος των μέτρων, ωστόσο, δεν θα έχει δημοσιονομικές επιπτώσεις. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται θεσμικά μέτρα, μέτρα μείωσης της γραφειοκρατίας, βελτίωσης της φορολογικής και εργασιακής διοίκησης, καλύτερης συνεργασίες με τράπεζες, το Δημόσιο κ.λπ.
Τουριστική εμπορική επιχείρηση
Μία βασική πρόταση, χωρίς δημοσιονομική επίπτωση που προωθεί η ΕΣΕΕ, είναι η δημιουργία ενός νέου Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ), που θα χαρακτηρίζει τις Τουριστικές Εμπορικές Επιχειρήσεις. Βασική στόχευση με το μέτρο αυτό είναι να δοθεί η δυνατότητα σε μια σειρά επιχειρήσεων να αποκτήσουν πρόσβαση στα αναπτυξιακά εργαλεία της κυβέρνησης (π.χ. ΕΣΠΑ, ΤΑΑ κ.λπ.), την οποία σήμερα δεν έχουν.
Δικαιούχοι του ΚΑΔ θα είναι οι εταιρείες που λειτουργούν εποχικά σε τουριστικές περιοχές ή όλο τον χρόνο σε αποδεδειγμένα τουριστικές περιοχές, π.χ. Μοναστηράκι.
Ένα άλλο μέτρο που προωθεί η ΕΣΕΕ, χωρίς δημοσιονομική επίπτωση, είναι η θεσμοθετημένη ανοχή στη χρήση της ψηφιακής κάρτα κατά 30 λεπτά, πριν αρχίσει η επιβάρυνση του εργοδότη. «Πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα του εργαζομένου να εισέρχεται εντός του καταστήματος 30 λεπτά προ της επίσημης έναρξης του ωραρίου του, οποτεδήποτε κι αν είναι αυτή, ώστε να καλύπτονται περιπτώσεις πρόωρης προσέλευσης (χωρίς να είναι αναγκασμένος να περιμένει απέξω) και δίχως αυτά τα λεπτά υπέρβασης του νόμιμου ωραρίου να δημιουργούν πρόβλημα με την υποβολή των εκκαθαριστικών ή να αποτελούν απαιτητή υπερεργασία που ουδέποτε ζητήθηκε», αναφέρει το υπόμνημα της ΕΣΕΕ.
Σημειώνεται ότι το μέτρο αυτό ισχύει σήμερα στις βιομηχανικές επιχειρήσεις, αλλά όχι στις εμπορικές. Επίσης, το νέο εργασιακό νομοσχέδιο που φέρνει για ψήφιση η υπουργός Νίκη Κεραμέως προβλέπει μια ανοχή 10-15 λεπτών, αλλά όχι 30 λεπτών, που ζητεί η ΕΣΕΕ.
Επίσης, η ΕΣΕΕ χαρακτηρίζει «αντικειμενικά δυσθεώρητα ακόμα και για ελαφρά αμέλεια» τα προβλεπόμενα πρόστιμα για ψηφιακής κάρτας εργασίας και προτείνει να έχουν διδακτικό και όχι τιμωρητικό χαρακτήρα. Συγκεκριμένα, προτείνεται οι επιβαλλόμενες κυρώσεις ν’ αποκτήσουν διαβάθμιση 3 επιπέδων, αναλόγως της βαρύτητας της παράβασης.
Αλλά αιτήματα
Στα θεσμικά αιτήματα, η ΕΣΕΕ προτείνει την επαναφορά του καθορισμού του κατώτατου μισθού από τους κοινωνικούς εταίρους, τη διεύρυνση της χρηματοδότησης των μικρών επιχειρήσεων από τις Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (ΕΑΤ) και τις λοιπές εμπορικές τράπεζες, την επιτάχυνση της καταβολής των όποιων φορολογικών επιστροφών της ΑΑΔΕ προς τις επιχειρήσεις, την επαναφορά των κατά τόπους ΔΟΥ, τη βελτίωση των όρων ένταξης των επιχειρήσεων σε φιλικούς διακανονισμούς ρύθμισης χρεών, τη μεγαλύτερη συνεργασία τραπεζών/services με τις επιχειρήσεις κ.λπ.
Η ΕΣΕΕ δεν παραβλέπει ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει βήματα που βελτίωσαν την ελληνική οικονομία, αλλά, όπως αναφέρει, για το ελληνικό εμπόριο παραμένουν πολλές προκλήσεις. «Οι εμπορικές επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομικής δραστηριότητας και της απασχόλησης», αναφέρεται χαρακτηριστικά, «συνεχίζουν να δοκιμάζονται από υψηλό λειτουργικό κόστος, περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, έντονη φορολογική επιβάρυνση και αυξανόμενη γραφειοκρατία». Και συνεχίζει: «Η ψηφιακή μετάβαση, αν και αναγκαία, συνοδεύεται συχνά από νέες επιβαρύνσεις αντί για ουσιαστικές διευκολύνσεις, ενώ οι ασφαλιστικές υποχρεώσεις παραμένουν δυσανάλογες σε σχέση με την πραγματική αντοχή χιλιάδων μικρών επιχειρήσεων.
Τέλος, θέτει και το θέμα του αθέμιτου ανταγωνισμού από παράνομες πρακτικές και από διεθνείς πλατφόρμες χαμηλού κόστους, που αποδυναμώνων ακόμη περισσότερο το εγχώριο εμπόριο.