Η συμφωνία συνεργασίας κοινού κωδικού (codeshare) ανάμεσα στην Aegean και την ινδική IndiGo, που υπογράφηκε στην Αθήνα, σηματοδοτεί μια στρατηγική καμπή για τις αεροπορικές συνδέσεις Ελλάδας – Ινδίας και αναδεικνύει τις φιλοδοξίες της χώρας να καταστεί κόμβος ανάμεσα στην Ευρώπη και τη Νότια Ασία. Πρόκειται για μια κίνηση με ιδιαίτερη γεωοικονομική σημασία, καθώς η απευθείας σύνδεση με μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές παγκοσμίως ανοίγει δρόμους όχι μόνο στον τουρισμό, αλλά και στο εμπόριο και τις επενδύσεις.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η IndiGo θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2026 με έξι εβδομαδιαίες πτήσεις (τρεις από Νέο Δελχί και τρεις από Βομβάη), ενώ η Aegean θα εγκαινιάσει τον Μάρτιο πέντε εβδομαδιαίες πτήσεις προς Νέο Δελχί και στη συνέχεια τρεις προς Βομβάη. Έτσι, μέχρι το καλοκαίρι του 2026 οι δύο πλευρές θα προσφέρουν συνολικά 14 πτήσεις την εβδομάδα, δημιουργώντας απευθείας σύνδεση ανάμεσα σε δύο χώρες που μέχρι σήμερα απαιτούσαν ταξίδι με ενδιάμεσο σταθμό.
Η στρατηγική διάσταση της συμφωνίας Aegean με IndiGo
Η συνεργασία αποκτά ιδιαίτερο βάρος χάρη στο μοντέλο κοινού κωδικού: Οι επιβάτες της Aegean θα αποκτήσουν πρόσβαση σε δεκάδες προορισμούς στην Ινδία και τη Νότια Ασία μέσω του δικτύου της IndiGo, ενώ οι επιβάτες της IndiGo θα μπορούν να συνεχίσουν απρόσκοπτα το ταξίδι τους προς την Ελλάδα, τα νησιά και προορισμούς της Ευρώπης μέσα από το δίκτυο της Aegean.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχιος Βασιλάκης, «η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να αποτελέσει την πρώτη πύλη της ΕΕ προς την Ινδία και μια νέα γέφυρα ανάμεσα σε δύο δυναμικές αγορές». Αντίστοιχα, ο διευθύνων σύμβουλος της IndiGo, Pieter Elbers, σημείωσε ότι «η Αθήνα μπορεί να αποτελέσει το πάτημα για την είσοδο της Ινδίας στην Ευρώπη, την ώρα που η Ινδία εξελίσσεται σε μία από τις μεγαλύτερες αγορές αερομεταφορών στον κόσμο».
Η Ινδία, με οικονομία που αναπτύσσεται με ρυθμό άνω του 6% ετησίως, ήδη μετρά περισσότερους από 120 εκατ. επιβάτες ετησίως στην εσωτερική αγορά και η IndiGo κατέχει μερίδιο 60%. Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, στο «σταυροδρόμι» Ευρώπης, Ασίας και Ανατολικής Μεσογείου, της προσφέρει ένα μοναδικό πλεονέκτημα για να διεκδικήσει ρόλο περιφερειακού κόμβου.
Οικονομικές προοπτικές από το deal της Aegean
Για την Ελλάδα, η συνεργασία Aegean – IndiGo ξεπερνά το πεδίο του τουρισμού. Ανοίγει δρόμους για ενίσχυση εμπορικών και πολιτιστικών δεσμών, για προσέλκυση Ινδών φοιτητών και επαγγελματιών, αλλά και για τουρισμό πέραν της εποχικότητας. Ο κ. Βασιλάκης υπογράμμισε ότι ακόμη και το 0,5% του πληθυσμού της Ινδίας με εισόδημα άνω των 50.000 δολαρίων αντιστοιχεί σε 8 εκατ. άτομα με δυνατότητα διεθνών ταξιδιών -«μια αγορά μεγαλύτερη από ολόκληρη την Ελλάδα».
Από την άλλη πλευρά, οι απευθείας συνδέσεις καθιστούν πιο ελκυστική τη χώρα ως κόμβο ανταπόκρισης. Η Aegean εκτιμά ότι η νέα γραμμή θα τροφοδοτήσει όχι μόνο την Αθήνα, αλλά και προορισμούς όπως η Φλωρεντία, η Σαρδηνία ή τα Βαλκάνια, αξιοποιώντας την κεντρική θέση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο δίκτυο πτήσεων.
Το «αγκάθι» της βίζας
Ωστόσο, η αισιοδοξία συνοδεύεται από έναν σοβαρό προβληματισμό: το ζήτημα της βίζας. Η διαδικασία χορήγησης θεωρήσεων σε μεγάλες αγορές εκτός Σένγκεν -όπως η Ινδία, η Κίνα και η Σαουδική Αραβία- παραμένει χρονοβόρα, με ελλείψεις προσωπικού και ανεπαρκή υποστήριξη των προξενικών αρχών. «Χωρίς λύση στο θέμα της βίζας, το εγχείρημα θα συναντήσει δυσκολίες», προειδοποίησε ο κ. Βασιλάκης, ζητώντας άμεση ενίσχυση του μηχανισμού από το υπουργείο Εξωτερικών.
Η ίδια ανησυχία εκφράστηκε και από τον κ. Elbers, που υπογράμμισε ότι η επιτυχία της νέας γραμμής θα εξαρτηθεί από το κατά πόσο θα μπορέσουν οι επιβάτες να αποκτήσουν εύκολα και γρήγορα τη βίζα τους. Το πρόβλημα είναι ήδη ορατό σε άλλες αγορές, ενώ χωρίς άμεση αντιμετώπιση κινδυνεύει να περιορίσει τη δυναμική της συνεργασίας.
Μια εθνική υπόθεση
Η νέα συνεργασία δεν αποτελεί μόνο επιχειρηματική πρωτοβουλία δύο αεροπορικών εταιρειών, αγγίζει στρατηγικά συμφέροντα της χώρας. Αν η Ελλάδα καταφέρει να αξιοποιήσει αυτήν την ευκαιρία, θα αποκτήσει θέση στον χάρτη των αερομεταφορών ως κόμβος που συνδέει την Ινδία με την Ευρώπη.
Με δεδομένη τη ραγδαία ανάπτυξη της Ινδίας και την αυξανόμενη κινητικότητα των ταξιδιωτών της, η προοπτική είναι τεράστια. Η μπάλα βρίσκεται πλέον στο γήπεδο της Πολιτείας: να εξασφαλίσει ότι η χώρα μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας αγοράς που, όπως όλα δείχνουν, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του παγκόσμιου χάρτη των αερομεταφορών τα επόμενα χρόνια.