Χαμηλή βαθμολογία παίρνει η Ελλάδα από τον ΟΟΣΑ στη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση «Εducation at A Glance 2025», η οποία εστιάζει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και στη σύνδεσή της με την αγορά εργασίας, η Ελλάδα είναι ουραγός στις δαπάνες για την εκπαίδευση, καθώς ξοδεύει κατά μέσο όρο 6.420 δολάρια ανά μαθητή (σε Ισοτιμίες Αγοραστικής Δύναμης – PPPs) για όλη τη φοίτησή του, από την προσχολική έως τη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πρόκειται για το δεύτερο χαμηλότερο ποσό από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αναφέρονται στην έκθεση. Η Ρουμανία είναι η μοναδική που βρίσκεται κάτω από την Ελλάδα.
Επίσης, οι δημόσιες δαπάνες για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι από τις χαμηλότερες στον ΟΟΣΑ. Η ελληνική Πολιτεία ξοδεύει 4.497 δολάρια σε PPP ανά σπουδαστή, λιγότερο από το 1/3 του μέσου όρου του ΟΟΣΑ (15.102 δολάρια). Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα ξοδεύει το 3,9% του ΑΕΠ για επενδύσεις στην εκπαίδευση, έναντι 4,7% του μέσου όρου του ΟΟΣΑ. Η Ελλάδα, δηλαδή, επενδύει λιγότερους πόρους στην εκπαίδευση σε απόλυτα μεγέθη και σε σχέση με το ΑΕΠ.
Όπως καταδεικνύεται από την έρευνα, οι χώρες με υψηλό κατά κεφαλήν εισόδημα τείνουν να δαπανούν περισσότερα ανά μαθητή. Ωστόσο, ορισμένες χώρες που δαπανούν κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ σε απόλυτα μεγέθη επενδύουν μεγαλύτερο ποσοστό του ΑΕΠ τους.
Υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Την ίδια ώρα οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είναι οι πιο κακοπληρωμένοι στις χώρες του ΟΟΣΑ. Οι μισθοί των δασκάλων είναι χαμηλότεροι κατά 31% από τον μέσο όρο των μισθών των πτυχιούχων πλήρους απασχόλησης, ενώ οι Έλληνες δάσκαλοι έχουν τους χαμηλότερους μισθούς σε όλο τον ΟΟΣΑ, σε όρους αγοραστικής δύναμης. Παγκοσμίως, η ψαλίδα διαμορφώνεται στο 17%, δείχνοντας ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού παραμένει σχετικά απαξιωμένο στη χώρα μας, σε επίπεδο απολαβών.
Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας έκθεσης του ΟΟΣΑ, το 45% των νέων στην Ελλάδα είναι σήμερα πτυχιούχοι Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, έναντι 27% το 2000. Στο «προφίλ» της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, μεταξύ των βασικών συμπερασμάτων αναφέρεται ότι το 24,2% των οικονομικά ενεργών νέων ενηλίκων (25-34 ετών) χωρίς ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι άνεργοι. Ο αντίστοιχος μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ είναι 12,9%. Στους νέους απόφοιτους λυκείου η ανεργία μειώνεται στο 16,2% – υπερδιπλάσια από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (6,9%). Επίσης, η ανεργία των νέων πτυχιούχων ανέρχεται στο 12,3%, υπερδιπλάσια από τον μέσο όρο των κρατών-μελών του Οργανισμού (4,9%).
Η Ιρλανδία και η Νορβηγία καταγράφουν αξιοσημείωτη πρόοδο, με αύξηση των πτυχιούχων της Tριτοβάθμιας Eκπαίδευσης κατά περίπου 6 ποσοστιαίες μονάδες από το 2005 έως το 2024, και ακολουθούν η Κολομβία, η Κόστα Ρίκα, η Ισπανία, η Ελλάδα, η Ιταλία, το Μεξικό, η Πορτογαλία και η Τουρκία.

Προτελευταία η Ελλάδα στην Ευρώπη στη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης © oecd.org