Νέες επενδύσεις αξίας ενός δισ. ευρώ τα επόμενα τρία έως τέσσερα χρόνια, σε συνεργασία με ιδιώτες εταίρους, επιδιώκει το Υπερταμείο, τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος Γιάννης Παπαχρήστου σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Bloomberg. Στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών της χώρας αναφέρθηκε μεταξύ άλλων, λέγοντας ότι για το λιμάνι του Λαυρίου έχουν υποβληθεί πέντε δεσμευτικές προσφορές. Έως το τέλος του έτους αναμένεται να αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής για το εν λόγω λιμάνι, διευκρίνισε.
«Το Υπερταμείο μετασχηματίζεται σε κρατικό επενδυτικό ταμείο», δήλωσε ο Γιάννης Παπαχρήστου στο πρακτορείο. Ο απώτερος στόχος είναι η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, κυρίως σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας και στη λεγόμενη «νέα οικονομία», καθώς και η δημιουργία θέσεων εργασίας.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, το πρόσφατα συσταθέν Ελληνικό Ταμείο Καινοτομίας και Υποδομών (HIIF) ξεκίνησε με αρχικά κεφάλαια λίγο πάνω από 300 εκατ. ευρώ. Μαζί με ιδιώτες επενδυτές, στοχεύει να κινητοποιήσει περίπου 1 δισ. ευρώ τα επόμενα 3-4 χρόνια, εστιάζοντας σε τομείς όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η τεχνολογία ψηφιακών υποδομών (όπως data centers), η γαλάζια οικονομία, η αγροτεχνολογία, η διαχείριση υδάτων και η βιοτεχνολογία.
«Τα 300 εκατ. ευρώ είναι το σημείο εκκίνησης, όχι το τελικό ποσό», δήλωσε ο Παπαχρήστου. Το Υπερταμείο, μαζί με το HIIF, έχουν ήδη εντοπίσει έργα που μπορούν να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν τα 20 δισ. ευρώ σε επενδύσεις και αναμένεται να υλοποιηθούν στην ελληνική οικονομία «τα επόμενα χρόνια», σύμφωνα με τον CEO. Ήδη υπάρχει μια λίστα με 10 έργα και τους επόμενους μήνες ενδέχεται να ανακοινωθεί «η πρώτη τοποθέτηση», όπως ανέφερε.
Η Ελλάδα είναι μεταξύ των οικονομιών με τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρώπη. Οι επενδύσεις στη χώρα αυξάνονται και το 2024 ξεπέρασαν το 15% του ΑΕΠ, από 11% το 2019, αν και παραμένουν κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ (περίπου 21% το 2024), σύμφωνα με τη Eurostat. «Το Υπερταμείο μπορεί να λειτουργήσει ως το μοναδικό σημείο επαφής για ξένους επενδυτές», δήλωσε ο Παπαχρήστου, ώστε να γνωρίζουν ότι υπάρχει ένας φορέας στην Ελλάδα που «μπορεί πραγματικά να βοηθήσει και να επιταχύνει τα έργα».
Παπαχρήστου: Τι είπε για τα λιμάνια και τα αεροδρόμια
Το Υπερταμείο είναι επίσης υπεύθυνο για το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων της χώρας. Αυτή την περίοδο «τρέχει» αρκετούς διαγωνισμούς, μεταξύ αυτών και για την πώληση ποσοστού 51% στο λιμάνι του Λαυρίου. Μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί πέντε δεσμευτικές προσφορές και έως το τέλος του έτους αναμένεται να αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής για το λιμάνι αυτό, σύμφωνα με τον Παπαχρήστου.
Ο CEO δήλωσε επίσης πως έχει έρθει η ώρα «να γίνει αναβάθμιση των θαλάσσιων υποδομών». Το 2026 θα ληφθεί απόφαση για την καλύτερη αξιοποίηση των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου, ενώ «στο προσεχές μέλλον» θα υπάρξει νικητής του διαγωνισμού για τα λιμάνια του Κατακόλου, της Πάτρας και της Καβάλας, με στόχο τη διευκόλυνση της κρουαζιέρας.
Εκτός από τα λιμάνια, το Υπερταμείο εξετάζει τρόπους αξιοποίησης 22 περιφερειακών αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Καλαμάτας και πολλών τουριστικών νησιών όπως η Πάρος, η Μήλος και η Χίος. Το 2017 η Ελλάδα είχε παραχωρήσει την εκμετάλλευση και ανάπτυξη 14 περιφερειακών αεροδρομίων σε κοινοπραξία υπό τη Fraport για 40 έτη, με αντάλλαγμα 1,23 δισ. ευρώ.
«Το σχέδιο για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια είναι να ομαδοποιηθούν όλα μαζί, ώστε ο εν δυνάμει επενδυτής να αποκτήσει ένα χαρτοφυλάκιο περιουσιακών στοιχείων», δήλωσε ο Παπαχρήστου. Ο διαγωνισμός για τα αεροδρόμια αυτά μπορεί να γίνει είτε μέχρι το τέλος του 2025 είτε στις αρχές του 2026, πρόσθεσε.
Μέχρι το τέλος του έτους, το Υπερταμείο θα πρέπει επίσης να επιλέξει την εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείριση των Κρατικών Λαχείων για τουλάχιστον 10 χρόνια. Οι εταιρείες Brightstar Global Solutions Corporation και OPAP Investment εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για το συμβόλαιο τον Ιούλιο. Προς το παρόν, μόνο η ΟΠΑΠ έχει περάσει στο τελικό στάδιο της διαδικασίας, σύμφωνα με τον Παπαχρήστου.