Στην αφετηρία για την κατασκευή τους βρίσκονται τέσσερις εμβληματικές παρεμβάσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης, στο ιστορικό κέντρο της πόλης, ύψους δαπάνης άνω των 70 εκατ. ευρώ.
Η Δημοτική Αρχή, ως το τέλος του 2028 θα έχει ολοκληρώσει την επέκταση της Παλιάς Παραλίας, θα έχει αναπλάσει δύο από τις ιστορικότερες Πλατείες του κέντρου, την Πλατεία Ελευθερίας και την Πλατεία Αριστοτέλους, ενώ επίσης θα ολοκληρώσει την πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας από την οδό Τσιμισκή ως τη Λεωφόρο Νίκης και την Παραλία.
Η διοίκηση Αγγελούδη, αξιοποιώντας πόρους από το Πράσινο Ταμείο και το ΕΣΠΑ (ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας), επανεκκίνησε δύο μελετημένα έργα, που είχαν «παγώσει» στη διάρκεια της δημαρχίας Ζέρβα, και αφορούν, στη δημιουργία Πάρκου Μνήμης Ολοκαυτώματος, στην Πλατεία Ελευθερίας και στην πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας με τη δημιουργία, επιπρόσθετα, μίας πλατείας στο ύψος του Μητροπολιτικού Ναού, μετά από συμφωνία με τον Π.Μ. Θεσσαλονίκης κ.κ. Φιλόθεο.
«Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε δήμαρχος ο Στέλιος Αγγελούδης, άρχισαν οι προσπάθειες για ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες για την κατασκευή αυτών των εμβληματικών έργων, που θα αναβαθμίσουν λειτουργικά και αισθητικά το δημόσιο χώρο, σε αστικές περιοχές με ιδιαίτερη ιστορική φυσιογνωμία», δήλωσε στο powergame.gr o Aντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης.
Θεσσαλονίκη: Επέκταση της Παλιάς Παραλίας με ξύλινο ντεκ
Η επέκταση του κρηπιδώματος της Παλιάς Παραλίας, είναι μία υπόθεση που απασχολεί τον κεντρικό Δήμο και την πόλη, από τα μέσα της δεκαετίας του 1970, επειδή, πολύ απλά, το κρηπίδωμα των περίπου 7,5 μέτρων, είναι εξαιρετικά στενό. Περιπατητές και ποδηλάτες, στριμώχνονται σε αυτό το τμήμα, μήκους περίπου 1 χλμ., από τα όρια του Λιμανιού μέχρι τον Λευκό Πύργο, κάτι που δημιουργεί ακόμη και θέματα ασφαλείας, με αποτέλεσμα το παλιό τμήμα της Παραλίας, να απωθεί πλέον τους Θεσσαλονικείς.
Το θέμα επανήλθε το 2022, με αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών. Στη συνέχεια είχε προκηρυχθεί διαγωνισμός για την εκπόνηση μελέτης, αλλά το έργο δεν ανατέθηκε γιατί ο Δήμος δεν θα μπορούσε να καλύψει το κόστος. Αντίθετα, στο πλαίσιο εξοικονόμησης πόρων, αποφασίσθηκε να ανατεθεί η προμελέτη στη Μ.Α.Θ. Α.Ε. (Αναπτυξιακής Μείζονος Θεσσαλονίκης), δαπάνη που καλύφθηκε από το Υπουργείο Τουρισμού και το έργο να γίνει με τη μέθοδο της μελετο-κατασκευής. Η εκτιμώμενη δαπάνη, που είναι στα 35-40 εκατ. προ ΦΠΑ, θα καλυφθεί από το ΕΣΠΑ.

Πρόδρομος Νικηφορίδης © powergame.gr
Στην παρούσα φάση είναι σε εξέλιξη η δημόσια διαβούλευση, που θα ολοκληρωθεί στις 24 Οκτωβρίου, ενώ παράλληλα οι εμπλεκόμενοι φορείς (12 τον αριθμό), υποβάλλουν τις γνωμοδοτήσεις τους ώστε να εγκριθούν από το ΥΠΕΝ οι περιβαλλοντικοί όροι.
«Ο δήμαρχος εκτιμά ότι τον Νοέμβριο θα έχουν ολοκληρωθεί οι παραπάνω διαδικασίες, οπότε αμέσως μετά θα ακολουθήσει η προκήρυξη του διαγωνισμού για το έργο, που θα κατασκευαστεί από τη θάλασσα, δίχως να διακοπεί η κυκλοφορία επί της Λεωφόρου Νίκης», τόνισε ο κ. Νικηφορίδης εκτιμώντας ότι η επέκταση θα ολοκληρωθεί σε 12 μήνες.
Το ξύλινο κατάστρωμα (ντεκ) θα έχει πλάτος 12 μ. και μήκος 1.100 μ, θα εδράζεται δε σε πασσάλους από σκυρόδεμα, οπότε συνολικά θα δοθεί χώρος σε περιπατητές και ποδηλάτες, πλάτους 20 μέτρων. Ο ποδηλατόδρομος και η ζώνη όδευσης ατόμων με προβλήματα όρασης, θα είναι στο παλιό τμήμα του κρηπιδώματος. Στην εργολαβία θα συμπεριληφθεί σειρά συνοδών έργων (ηλεκτροφωτισμός, σκάλες διάσωσης , διαβάσεις πεζών κ.ά).
Σκέψεις για τη Λεωφόρο Νίκης
Ο κ. Νικηφορίδης, που έχει μία ιδιαίτερη σχέση με την Παραλία της Θεσσαλονίκης, καθώς είναι ο αρχιτέκτονας που μαζί με τον συνεργάτη του Μπερνάρ Κουόμο, σχεδίασαν και επιμελήθηκαν την ανάπλαση της Νέας Παραλίας, κατέθεσε και μία προσωπική άποψη για μία δεύτερη παρέμβαση στην Παλιά Παραλία, που δεν θα αφορά το κρηπίδωμα αλλά την Λεωφόρο Νίκης και το πεζοδρόμιο προς την πλευρά των πολυκατοικιών.

Παλιά παραλία © powergame.gr
«Η Λεωφόρος Νίκης, διαθέτει τρεις στενές λωρίδες κυκλοφορίας ενώ επίσης στενό είναι και το πεζοδρόμιο από την πλευρά των πολυκατοικιών. Όταν θα ολοκληρωθούν έργα που θα επιτρέψουν ενδεχομένως στην πόλη να ανασάνει από κυκλοφοριακούς φόρτους (Fly Over, επέκταση Μετρό προς Καλαμαριά, Δυτικός Προαστικός), τότε ίσως να πρέπει να προχωρήσουμε στην μείωση των λωρίδων κυκλοφορίας από τρεις σε δύο, αλλά πλατύτερες, όπως και στην διεύρυνση του πεζοδρομίου και την δημιουργία μίας ωραίας δενδροστοιχίας. Έτσι θα διευκολυνθεί η κίνηση των πεζών αλλά και θα αναδειχθεί αυτό το τμήμα της Παραλίας», επισήμανε ο κ. Νικηφορίδης.
Η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας
Η πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας, από το ύψος της Πλατείας μέχρι τη Λεωφόρο Νίκης, ήταν πρωτοβουλία του Γιάννη Μπουτάρη και υλοποιήθηκε στο πρώτο, βορειότερο τμήμα, από την οδό Μακένζυ Κινγκ ως την Τσιμισκή, το 2014. Η επόμενη Δημοτική Αρχή, πάγωσε το έργο, πριν υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο για την πεζοδρόμηση του νοτίου τμήματος, από την Τσιμισκή προς τη Λεωφόρο Νίκης και την Παλιά Παραλία.
Ο Δήμος επικαιροποίησε τα τεύχη δημοπράτησης, όπως και στην περίπτωση του έργου της Πλατείας Ελευθερίας, λόγω της μεγάλης αύξησης στις τιμές των δομικών υλικών. Ο προϋπολογισμός του έργου, που χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο, από περίπου 2 εκατ. ευρώ, έφθασε στα 4 εκατομμύρια. Ο διαγωνισμός συντελέσθηκε, ανάδοχος είναι η εταιρεία «Τακούδης ΑΕ» και στις επόμενες ημέρες υποβάλλονται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης, προς έγκριση, τα κυκλοφοριακά μέτρα.
Το σημείο που στάθηκε ο κ. Νικηφορίδης, είναι η συμφωνία που είχαν ο Δήμαρχος και ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ.κ. Θεόφιλος, για την καθαίρεση του περιτειχίσματος του μητροπολιτικού ναού, ώστε να δημιουργηθεί μία νέα πλατεία, κάτω από την οδό Μητροπόλεως.

Αγία Σοφίας © powergame.gr
Η ανάπλαση προβλέπει ότι στο τμήμα της Αγίας Σοφίας, από την Τσιμισκή ως τη Μητροπόλεως, θα δημιουργηθεί ένας εμπορικός πεζόδρομος, στο κέντρο του οποίου θα διατηρηθεί μία λωρίδα ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων. Η οδός Προξένου Κορομηλά, που νοτιότερα της Μητροπόλεως, τέμνει την Αγίας Σοφίας, θα παραμείνει σε κυκλοφορία , με τον πεζόδρομο, κάτω από αυτή, να συνεχίζεται και μάλιστα σε μεγαλύτερο πλάτος, καθώς η κάθετος Αγίας Σοφίας, πριν την απόληξή της, είναι πλατύτερη οπότε στο σημείο αυτό θα θυμίζει περισσότερο μία πλατεία, μία ακόμη νέα πλατεία. Έτσι, η οδός Αγίας Σοφίας, από τη μία πλατεία που σήμερα έχει ( κάτω από την Εγνατία και τον σταθμό- μουσείο του μετρό), θα αποκτήσει συνολικά τρεις πλατείες.
Τα έργα, όπως είπε ο κ. Νικηφορίδης, θα ξεκινήσουν από την Τσιμισκή, με διερευνητικές εργασίες για τα δίκτυα ΟΚΩ και σταδιακά θα μεταφέρονται νοτιότερα. Ο χρόνος υλοποίησης του έργου, είναι 14 μήνες.
Ανάπλαση της Πλατείας και του άξονα της Αριστοτέλους
Μία πολύ σημαντική παρέμβαση από το Δήμο Θεσσαλονίκης θα είναι και η δημοπράτηση, ίσως και εντός του 2025, του έργου της ανάπλασης της Πλατείας και του Άξονα της Αριστοτέλους, Πρόκειται για ένα έργο μεγάλης σημασίας, καθώς αναμένεται να αναζωογονήσει έναν μνημειακό άξονα (χαρακτηρισμένες ως έργα τέχνης οι όψεις των κτιρίων) , ίσως τον πλέον γνωστό της πόλης.
Για την ανάπλαση είχε διεξαχθεί αρχιτεκτονικός διαγωνισμός προσχεδίων το 2021 και στη συνέχεια, η μελέτη που πήρε το πρώτο βραβείο, αναπροσαρμόσθηκε προκειμένου να διευθετηθούν θέματα που αφορούν στις φυτεύσεις και τα καταστήματα υγιεινομικού ενδιαφέροντος ενώ επίσης προσαρμόσθηκε στις παρατηρήσεις του Κ.Σ.Ν.Μ. και αφαιρέθηκε το στοιχείο του νερού, για λόγους αρχαιολογικούς και λειτουργικούς, καθώς θα απαιτούνταν μεγάλες υπόγειες δεξαμενές ύδατος.
Όπως είπε ο κ. Νικηφορίδης, το έργο, ενδεικτικού προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ, διαθέτει μελέτη εφαρμογής και θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΕΣΠΑ. Το έργο θα δημοπρατηθεί αφού υποβληθεί , άμεσα ,στη Διαχειριστική Αρχή του ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας.
«Για να μη διαταραχθεί το αποτέλεσμα της ανάπλασης, συμφωνήθηκε με την Περιφέρεια και την ΕΥΑΘ Α.Ε., να αντικατασταθούν τα δίκτυα που περνάνε κάτω από την Αριστοτέλους. Έχει ήδη γίνει η διερεύνηση των δικτύων των ΟΚΩ , ο Δήμος θα έχει τη διαχείριση του έργου και η ΕΥΑΘ θα εποπτεύει τις εργασίες. Εκτιμούμε ότι από την εγκατάσταση του αναδόχου, θα απαιτηθεί περίπου ενάμισι χρόνος για την ολοκλήρωση του έργου», πρόσθεσε ο κ. Νικηφορίδης.
Πάρκο Μνήμης στην Πλατεία Ελευθερίας
Ένα ακόμη έργο, που έρχεται από την εποχή της δημαρχίας Γιάννη Μπουτάρη, είναι το Πάρκο Μνήμης που θα δημιουργηθεί στην Πλατεία Ελευθερίας, ακριβώς πάνω από τη Λεωφόρο Νίκης. Στο χώρο αυτό, που για πολλά χρόνια λειτουργούσε ανοικτό πάρκινγκ ΙΧ αυτοκινήτων, παρότι ήταν χαρακτηρισμένος ως χώρος πρασίνου, ο Δήμος είχε αποφασίσει, με τη μετατροπή του σε Πάρκο Μνήμης, να αποτίσει φόρο τιμής στους χιλιάδες Εβραίους της Θεσσαλονίκης που χάθηκαν στο Ολοκαύτωμα.
Το έργο είχε δημοπρατηθεί, είχε εγκατασταθεί ο ανάδοχος ο οποίος όμως εγκατέλειψε, το 2020. Η τότε διοίκηση του Δήμου, δεν ανέθεσε το έργο στο δεύτερο μειοδότη, οπότε κάποια στιγμή μετέτρεψε την Πλατεία πάλι σε πάρκινγκ.

Πάρκο Μνήμης © powergame.gr
«Το συγκεκριμένο έργο, μετά την επικαιροποίηση των τευχών δημοπράτησης, είναι προϋπολογισμού 8 εκατ. ευρώ ( σ.σ. από 5,5 εκατ) και θα χρηματοδοτηθεί από το Πράσινο Ταμείο. Ο διαγωνισμός για το έργο είχε προκηρυχθεί τον Απρίλιο του 2024 και θα μπορούσε να έχει ξεκινήσει από τον Ιούνιο του 2024 καθώς είχαμε προσωρινό ανάδοχο, αλλά στη συνέχεια σκόνταψε σε προσφυγές επί προσφυγών και ακόμη βρίσκεται στη Δικαιοσύνη. Η διάρκεια της κατασκευής του είναι 18 μήνες και θεωρώ ότι οπωσδήποτε θα ολοκληρωθεί εντός του 2028, ίσως και νωρίτερα», δήλωσε ο κ. Νικηφορίδης προσθέτοντας:
«Ένα από τα ζητήματα που μας απασχολούν στο Δήμο, είναι αυτό της στάθμευσης των οχημάτων των περιοίκων, ιδίως στην περιοχή της Αγίας Σοφίας. Υπάρχουν σκέψεις για την εξεύρεση λύσεων, ενώ σε ό,τι αφορά στο πάρκινγκ της Πλατείας Ελευθερίας, έχουν ήδη εξασφαλισθεί 200 θέσεις στάθμευσης με την επέκταση του πάρκινγκ εντός του ΟΛΘ.
«Αυτό το οποίο μπορώ να διαβεβαιώσω είναι, ότι με τις μεγάλες παρεμβάσεις που γίνονται σε αυτά τα ιστορικά και σημαντικά σημεία και περιοχές του κέντρου, η Θεσσαλονίκη, το 2028, θα είναι μια πιο όμορφη, λειτουργική, βιώσιμη πόλη, πιο φιλική για τους κατοίκους της και τους επισκέπτες».