Καθυστερήσεις πτήσεων: Τα δικαιώματα των επιβατών

Τι συμβαίνει στις καθυστερήσεις ή και ακυρώσεις πτήσεων. Πότε ισχύουν τα δικαιώματα των επιβατών, ποιες οι εξαιρέσεις

Ταξιδιώτης σε αεροδρόμιο © EPA/Rodrigo Jimenez

Οι αεροπορικές μετακινήσεις δεν είναι πάντα απροβλημάτιστες. Καθυστερήσεις, ματαιώσεις πτήσεων ή απώλεια αποσκευών μπορεί να ανατρέψουν τα σχέδια ενός ταξιδιού. Σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) 261/2004 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι επιβάτες έχουν συγκεκριμένα δικαιώματα και παροχές, που ισχύουν σε περιπτώσεις καθυστέρησης, ματαίωσης ή άρνησης επιβίβασης.

Πότε ισχύουν τα δικαιώματα των επιβατών

Τα δικαιώματα των επιβατών εφαρμόζονται μόνο εφόσον πληρούνται οι παρακάτω προϋποθέσεις:

  • Η πτήση εκτελείται από και προς χώρα κράτος-μέλος της Ε.Ε., από αερομεταφορέα οποιασδήποτε χώρας.
  • Η πτήση εκτελείται από τρίτη χώρα προς κράτος-μέλος της Ε.Ε., με αερομεταφορέα χώρας της Ε.Ε.
  • Η πτήση εκτελείται από χώρα της Ε.Ε. προς τρίτη χώρα, με αερομεταφορέα χώρας είτε εντός είτε εκτός Ε.Ε.

Καθυστερήσεις πτήσεων

Η καθυστέρηση θεωρείται ουσιαστική όταν, σύμφωνα με την εκτίμηση της εταιρείας, υπερβαίνει:

  • 2 ώρες ή περισσότερο για πτήσεις έως 1.500 χλμ.
  • 3 ώρες ή περισσότερο για πτήσεις εντός Ε.Ε. άνω των 1.500 χλμ. ή για πτήσεις 1.500–3.500 χλμ.
  • 4 ώρες ή περισσότερο για όλες τις υπόλοιπες πτήσεις.

Για όσο διαρκεί η αναμονή, οι επιβάτες δικαιούνται:

  • δωρεάν γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα με τον χρόνο αναμονής,
  • διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο όταν απαιτείται παραμονή μίας ή περισσότερων νυχτών,
  • μεταφορά μεταξύ αεροδρομίου και καταλύματος,
  • δυνατότητα τηλεφωνημάτων ή αποστολής e-mail.

Όταν η καθυστέρηση ξεπερνά τις 5 ώρες, οι επιβάτες μπορούν να ζητήσουν επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, εφόσον επιλέξουν να μην πραγματοποιήσουν την πτήση.

Ματαίωση πτήσης

Σε περίπτωση ακύρωσης, οι επιβάτες έχουν δικαίωμα να επιλέξουν μεταξύ:

  • επιστροφής του πλήρους αντιτίμου του εισιτηρίου εντός 7 ημερών,
  • μεταφοράς στον τελικό προορισμό με την ταχύτερη δυνατή πτήση,
  • μεταφοράς στον τελικό προορισμό σε μεταγενέστερη ημερομηνία που εξυπηρετεί, υπό την προϋπόθεση διαθεσιμότητας.

Αποζημίωση για ματαίωση

Η αποζημίωση κυμαίνεται ανάλογα με την απόσταση της πτήσης:

  • 250 € για πτήσεις έως 1.500 χλμ.
  • 400 € για πτήσεις εντός Ε.Ε. άνω των 1.500 χλμ. και για όλες τις άλλες πτήσεις 1.500–3.500 χλμ.
  • 600 € για πτήσεις που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες.

Η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50% αν προσφέρεται εναλλακτική πτήση και η άφιξη στον προορισμό γίνει με καθυστέρηση που δεν υπερβαίνει:

  • 2 ώρες για πτήσεις έως 1.500 χλμ.,
  • 3 ώρες για πτήσεις εντός Ε.Ε. άνω των 1.500 χλμ. και πτήσεις 1.500–3.500 χλμ.,
  • 4 ώρες για όλες τις άλλες πτήσεις.

Εξαιρέσεις

Δεν προβλέπεται αποζημίωση όταν:

  • η ματαίωση γνωστοποιείται τουλάχιστον 2 εβδομάδες πριν την αναχώρηση,
  • ενημερώνεστε 1–2 εβδομάδες πριν, αλλά σας προσφέρεται εναλλακτική με μικρές διαφορές στην ώρα,
  • ενημερώνεστε λιγότερο από 7 ημέρες πριν, αλλά προσφέρεται άλλη πτήση με άφιξη έως 2 ώρες μετά την προγραμματισμένη,
  • η ματαίωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις που δεν μπορούσαν να αποφευχθούν.

Και σε αυτή την περίπτωση, οι επιβάτες διατηρούν το δικαίωμα σε παροχές (γεύματα, διαμονή, μεταφορά, επικοινωνία).

Άρνηση επιβίβασης

Σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης (π.χ. λόγω υπεράριθμων κρατήσεων), οι επιβάτες δικαιούνται αποζημίωση ίση με εκείνη της ματαίωσης πτήσης:

  • 250 € για πτήσεις έως 1.500 χλμ.
  • 400 € για πτήσεις εντός Ε.Ε. άνω των 1.500 χλμ. και για πτήσεις 1.500–3.500 χλμ.
  • 600 € για όλες τις άλλες πτήσεις.

Η αποζημίωση μειώνεται κατά 50% αν ο αερομεταφορέας προσφέρει εναλλακτική πτήση με άφιξη κοντά στον αρχικό χρόνο.

Δικαιώματα επιβατών με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα

Οι επιβάτες με αναπηρία ή περιορισμένη κινητικότητα έχουν τα ίδια δικαιώματα με όλους τους ταξιδιώτες. Οι αερομεταφορείς:

  • μπορούν να ζητήσουν συνοδό μόνο για λόγους ασφαλείας,
  • δεν μπορούν να αρνηθούν κράτηση ή επιβίβαση χωρίς αιτιολογία,
  • υποχρεούνται να παρέχουν δωρεάν υποστήριξη στο αεροδρόμιο (π.χ. αναπηρική καρέκλα, συνοδεία σε ανταποκρίσεις).

Οι επιβάτες πρέπει να ενημερώνουν εγκαίρως την εταιρεία ή τον ταξιδιωτικό πράκτορα για τις ανάγκες τους.