Μπαίνει στην τελική ευθεία ένα από τα πιο κομβικά έργα για τη Δυτική Αττική, καθώς με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Δήμα εντάχθηκε στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης «Υποδομών και Μεταφορών 2021–2025» το έργο κατασκευής του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά και της ολοκλήρωσης της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω (Δ.Π.Λ.Α.). Η υπογραφή αυτή σημαίνει πως το έργο αποκτά εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, περνά σε φάση προκήρυξης και δημοπράτησης, και επιτέλους παίρνει τον δρόμο της υλοποίησης, έπειτα από χρόνια στασιμότητας.
Με προϋπολογισμό 70 εκατομμυρίων ευρώ και χρηματοδότηση από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, η παρέμβαση αυτή έρχεται να καλύψει ένα από τα πιο αδύναμα σημεία του οδικού χάρτη της Αττικής, τη σύνδεση της Δυτικής Αθήνας με το Θριάσιο Πεδίο και την Παλαιά Εθνική Οδό Αθηνών–Κορίνθου. Δικαιούχος του έργου είναι η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών του Υπουργείου, που αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας ένα τεχνικά σύνθετο αλλά κρίσιμο εγχείρημα για την περιοχή.
Η ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω, που σήμερα παραμένει ημιτελής, προβλέπει την κατασκευή τριών μεγάλων ανισόπεδων κόμβων, του Ημικόμβου Σκαραμαγκά, ο οποίος θα συνδέει τη Δ.Π.Λ.Α. με την Εθνική Οδό Αθηνών–Κορίνθου, του πλήρως αναβαθμισμένου Ανισόπεδου Κόμβου Σχιστούκαι του νέου Ανισόπεδου Κόμβου Ναυπηγείων, που θα διευκολύνει την πρόσβαση στα ναυπηγεία και τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της περιοχής. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί αναδιαμόρφωση της Εθνικής Οδού και της Λεωφόρου Σχιστού, καθώς και κατασκευή σύγχρονου δικτύου αποχέτευσης ομβρίων, προκειμένου να ενισχυθεί η αντιπλημμυρική θωράκιση.
Η απόφαση του Χρήστου Δήμα έχει ουσιαστική σημασία, καθώς μετατρέπει ένα χρόνιο αίτημα τοπικών κοινωνιών και φορέων σε ώριμο, δρομολογημένο έργο με εξασφαλισμένους πόρους. Με την ένταξη στο Τομεακό Πρόγραμμα, το Υπουργείο αποκτά πλέον τη δυνατότητα να προχωρήσει σε πλήρη ωρίμανση μελετών, απαλλοτριώσεων και διαγωνιστικών διαδικασιών, με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το τέλος του 2028.
Οι απαλλοτριώσεις θα καλύψουν περίπου 43.600 τετραγωνικά μέτρα, ενώ το έργο προβλέπει τη δημιουργία 5,4 χιλιομέτρων νέων οδών και την αναβάθμιση 3,5 χιλιομέτρων υφιστάμενων. Με την ολοκλήρωσή του, η Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Αιγάλεω θα προσφέρει μια σύγχρονη, ταχεία και ασφαλή αρτηρία, που θα αποσυμφορήσει τη Λεωφόρο Αθηνών και τη Σχιστού, οι οποίες σήμερα υποδέχονται καθημερινά χιλιάδες οχήματα, ανάμεσά τους και μεγάλο αριθμό βαρέων φορτηγών.
Η νέα υποδομή θα αναβαθμίσει καθοριστικά τη σύνδεση του Πειραιά, του Σκαραμαγκά και του Θριάσιου Πεδίου με το εθνικό δίκτυο, θα μειώσει τις καθυστερήσεις, θα ενισχύσει την οδική ασφάλεια και θα βελτιώσει την πρόσβαση στις βιομηχανικές περιοχές. Παράλληλα, εκτιμάται ότι θα έχει θετικό αντίκτυπο στην τοπική οικονομία, διευκολύνοντας τις μετακινήσεις εργαζομένων και τη διακίνηση προϊόντων από και προς τα λιμάνια.
Τα έργα που πρέπει να ακολουθήσουν
Η ένταξη του έργου του Σκαραμαγκά αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της αποσυμφόρησης της Δυτικής Αττικής. Ωστόσο, η συνολική αποσυμφόρηση του λεκανοπεδίου προϋποθέτει ένα πλέγμα μεγάλων υποδομών που θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά, συνδέοντας τους βασικούς οδικούς άξονες με τα λιμάνια, τα βιομηχανικά κέντρα και τις κατοικημένες περιοχές.
Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση προχωρά σε νέες τροπολογίες στον νόμο για τις Πρότυπες Προτάσεις, με στόχο να επιταχυνθεί η εφαρμογή του θεσμού και να ανοίξει ο δρόμος για έργα που παρέμεναν επί χρόνια στα «συρτάρια» του Υπουργείου Υποδομών. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν ο νέος άξονας Ελευσίνα–Οινόφυτα, που θα ενώσει τη Δυτική Αττική με τη Βοιωτία, και η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης, η οποία θα προσφέρει μια νέα υπόγεια διαδρομή σύνδεσης του λεκανοπεδίου με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης και τον άξονα προς το παραλιακό μέτωπο. Παρότι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα και Λαύριο έχουν επίσης ενταχθεί στο πακέτο των Πρότυπων Προτάσεων, δεν υπάρχει ακόμη σαφές χρονοδιάγραμμα προώθησής τους.
Την ίδια στιγμή, ο πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ Γιώργος Συριανός επανέφερε πρόσφατα στο προσκήνιο την ανάγκη για τη δημιουργία της λεγόμενης «σήραγγας του Πειραιά», την οποία χαρακτήρισε έργο-κλειδί για τη μόνιμη αποσυμφόρηση του Κηφισού. Όπως τόνισε, η κυκλοφοριακή πίεση στον βασικό οδικό άξονα της πρωτεύουσας «δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με απλές λύσεις», προειδοποιώντας ότι χωρίς παρεμβάσεις οι ουρές αυτοκινήτων θα φτάνουν χιλιόμετρα. Η προτεινόμενη υπόγεια αρτηρία θα συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με τον κόμβο του Σκαραμαγκά και μέσω αυτού με την Αττική Οδό, δημιουργώντας έναν νέο, απρόσκοπτο διάδρομο για εμπορευματικές και επιβατικές μετακινήσεις.
Η πρόταση αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο αστικών παρεμβάσεων, που περιλαμβάνει επίσης τη σήραγγα της Ηλιούπολης, με στόχο τη σύνδεση της πόλης με το λιμάνι και τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, αλλά και τη μελλοντική σήραγγα του Ελληνικού, η οποία θα επιτρέπει υπόγεια διέλευση κάτω από τον νέο οικιστικό ιστό του πρώην αεροδρομίου. Στο ίδιο πλέγμα έργων εντάσσεται και ο τριπλός κόμβος του Σκαραμαγκά, που θα λειτουργήσει ως κόμβος-σύνδεσμος με την Αττική Οδό και τον εθνικό κορμό.
Μέσα σε αυτό το δίκτυο έργων, η σήραγγα του Πειραιά αναδεικνύεται ως η πλέον κρίσιμη παρέμβαση για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Αττικής. Όπως επισημαίνει ο Γιώργος Συριανός, πρόκειται για μια λύση που μπορεί να δώσει μόνιμη απάντηση στη συμφόρηση του Κηφισού και να εξασφαλίσει πιο ομαλή πρόσβαση από και προς το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αντιμετωπίζοντας ένα χρόνιο πρόβλημα που ταλαιπωρεί την πρωτεύουσα εδώ και δεκαετίες.