Το πακέτο παροχών για το 2027 έχει ξεκινήσει να σχεδιάζει η κυβέρνηση, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να σκιαγραφεί τις αλλαγές που βρίσκονται στο τραπέζι και εστιάζουν αφενός στη στεγαστική κρίση, αφετέρου στις μικρές επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες. Παράλληλα, στο επίκεντρο θα βρεθεί μία ακόμα μείωση των εργοδοτικών εισφορών, καθώς και η αύξηση του κατώτατου μισθού.
Σε κάθε περίπτωση το πακέτο που θα ξεκινήσει να ανακοινώνεται από την άνοιξη του 2026 και θα ξεδιπλωθεί πλήρως στη ΔΕΘ του Σεπτεμβρίου θα είναι μικρότερο από το φετινό και θα προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ. Ήδη, στη φαρέτρα του οικονομικού επιτελείου υπάρχουν περί τα 700 εκατ. ευρώ διαθέσιμα για τον σκοπό αυτό και δεν αποκλείεται το ποσό να διευρυνθεί με επιπλέον 300 εκατ. ευρώ.
Ο πρωθυπουργός, κατά την άφιξή του στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις Βρυξέλλες, σημείωσε ότι κεντρικός στόχος του σχεδιασμού για το 2026 είναι η προώθηση του στεγαστικού προγράμματος, το οποίο θα περιλαμβάνει επιδοτήσεις για ανακαίνιση και ενεργειακή αναβάθμιση παλαιών ακινήτων. Η χρηματοδότηση θα προέλθει από την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ, ενώ το πρόγραμμα θα ανακοινωθεί μετά την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επίσης, έχει ήδη ανακοινώσει νέα μείωση στους συντελεστές φορολόγησης των εισοδημάτων από ενοίκια, εφόσον βέβαια αυξηθούν τα δηλωθέντα εισοδήματα από τους ιδιοκτήτες και τα οποία το 2023 ήταν κατά μέσο όρο 255 ευρώ!
Τα νέα μέτρα και οι παροχές που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο
Σε κάθε περίπτωση, στο τραπέζι θα βρεθούν δεκάδες ζητήματα, από τα οποία οικονομικό επιτελείο και Μέγαρο Μαξίμου θα προκρίνουν, ανάλογα και με τις δημοσιονομικές δυνατότητες, αυτά που «ακουμπούν» σε μεγάλο τμήμα της κοινωνίας, των επιχειρήσεων και γενικότερα της αγοράς. Ειδικότερα στο τραπέζι θα βρεθούν:
- Η διεύρυνση των δικαιούχων της μόνιμης ενίσχυσης των 250 ευρώ για τους συνταξιούχους.
- Νέα μείωση των εργοδοτικών εισφορών, η οποία δεν αποκλείεται να εφαρμοστεί από το 2026. Η μείωση θα είναι της τάξης της μισής ποσοστιαίας μονάδας. Σημειώνεται ότι από το 2019 οι εισφορές έχουν μειωθεί συνολικά κατά 5,4 μονάδες, ενώ με τη νέα μείωση θα διαμορφωθούν στο 35,66%, κοντά στον μέσο όρο της ΕΕ.
- Παρεμβάσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τόσο στη φορολογία όσο και στη δυνατότητα να έχουν καλύτερη πρόσβαση στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
- Μείωση των επιβαρύνσεων για τους επαγγελματίες, εφόσον βέβαια τα στοιχεία δείξουν ότι αυξάνεται σταδιακά το δηλωθέν εισόδημα. Ηδη, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους επεξεργάζεται τα στοιχεία με τα εισοδήματα και τα κέρδη που δήλωσαν οι επαγγελματίες το 2024. Αυτό που θέλουν να διαπιστώσουν, είναι από τη μία οι δαπάνες που δηλώνουν και από την άλλη πόσοι φορολογήθηκαν με το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα. Πόσοι, δηλαδή, δήλωσαν εισόδημα χαμηλότερο του τεκμαρτού εισοδήματος.
- Ένα επίσης μέτρο που θα συζητηθεί και είναι πιθανό να γίνει αποδεκτό από την κυβέρνηση μετά από αιτήματα φορέων, είναι η βελτίωση της υφιστάμενης ρύθμισης οφειλών σε ταμεία και δημόσιο.
Στο τραπέζι και η ευνοϊκή ρύθμιση οφειλών
Οι φορείς έχουν ζητήσει βέβαια και νέα ρύθμιση οφειλών σε 120 δόσεις, που προς το παρόν δεν φαίνεται να «προχωράει». Αυτό που αιτούνται Επιμελητήρια, Σύλλογοι και λοιπά θεσμικά όργανα της αγοράς είναι:
- Η αύξηση του αριθμού των δόσεων της πάγιας ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο σε 36, από το υφιστάμενο πλαίσιο που περιλαμβάνει 12 δόσεις με επιτόκιο 4,34% ή 24 δόσεις με επιτόκιο 5,84%, καθώς μόνο για οφειλές που βεβαιώνονται από φόρο κληρονομιάς, φορολογικό η τελωνειακό έλεγχο, παρέχεται η δυνατότητα 48 δόσεων.
- Θεσμοθέτηση και μιας έκτακτης ρύθμισης 120 δόσεων, από ένα ύψος οφειλών και άνω, το οποίο μπορεί να καθοριστεί από τα συναρμόδια Υπουργεία, καθώς έχουν τη συνολικότερη εικόνα των δημοσιονομικών περιθωρίων που υπάρχουν.
- Δυνατότητα άρσης των αναγκαστικών μέτρων και των κατασχέσεων των τραπεζικών λογαριασμών, μετά τον διακανονισμό των οφειλών προς το δημόσιο, μέσω ρύθμισης, χωρίς της απαίτηση της ολικής εξόφλησης.