Η Γεωργία είναι ο νέος πρωταγωνιστής στην παγκόσμια αγορά του κρασιού, με την Πορτογαλία να βρίσκεται στη δεύτερη θέση. Ακολουθούν Χιλή (8,4%) και Ιταλία (7,8%) που δείχνουν ότι η εμπορική εξωστρέφεια μπορεί να συνδυαστεί με σταθερή καλλιεργητική ταυτότητα. Πού βρίσκεται η Ελλάδα; Στην 11η θέση.
Όπως έχει γράψει το powergame.gr, τις τελευταίες χρονιές η ελληνική αγορά κρασιού βιώνει μια σταδιακή, αλλά καθοριστική μεταστροφή. Η «ανατομία» της κατανάλωσης αλλάζει ριζικά, καθώς σημαντικό μέρος της ζήτησης μετακινείται από τα εστιατόρια και τα μπαρ προς τα σούπερ μάρκετ και τις αγορές για κατανάλωση στο σπίτι.
Η Γεωργία που κατέχει τα πρωτεία με 11.3%, της γεωργικής της γης να παραμένει αμπελώνας, στηρίζεται σε μια αδιάλειπτη παράδοση χιλιάδων ετών, όπου το κρασί λειτουργεί ως καθημερινό στοιχείο ταυτότητας, όχι ως εξαγώγιμο προϊόν πρώτης ανάγκης, ενώ η δεύτερη Πορτογαλία, με 10,7%, αποτελεί ένα διαφορετικό παράδειγμα: μικρές οικογενειακές εκμεταλλεύσεις παράγουν κρασιά με γεωγραφική αναγνωρισιμότητα, συχνά σε περιοχές όπου ο αμπελώνας λειτουργεί ως αντίβαρο στην αγροτική συρρίκνωση.
Στη Μολδαβία που βρίσκεται στην 5η θέση (7,2%) και στη Νέα Ζηλανδία (6,8%), που είναι στην 7η θέση, ο αμπελώνας λειτουργεί ως μοχλός τοπικής οικονομικής αναδιάρθρωσης, ενισχύοντας περιοχές που διαφορετικά θα βρίσκονταν σε πληθυσμιακή και παραγωγική κάμψη.
Η Σουηδία είναι μάλιστα η νέα απίθανη γη του κρασιού, αφού στους κυματιστούς λόγους και την καταπράσινη ύπαιθρο, κρύβονται πολύτιμοι λίθοι – αμπελώνες που παράγουν χαρακτηριστικές, παγκόσμιας κλάσης κρασιά. Το ρεπορτάζ του Bloomberg είναι αποκαλυπτικό για το συμβαίνει στη σκανδιναβική χώρα με το οινοπνευματώδες ποτό και γιατί το σουηδικό κρασί μπορεί να είναι το επόμενο μεγάλο trend.

Ποιοι είναι οι χαμένοι στην αγορά κρασιού; Οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα, η Ρωσία και η Βραζιλία, παρά το οικονομικό τους μέγεθος και τις διευρυνόμενες καταναλωτικές αγορές, διατηρούν ποσοστά κάτω από 1% της γεωγραφικής κατανομής των αμπελώνων. Η καλλιέργεια στην περίπτωσή τους δεν είναι ενσωματωμένη σε τοπική γεωργική κουλτούρα, αλλά σε επενδυτικές επιλογές που μεταβάλλονται με την αγορά.