Συνολικά έσοδα 322,1 εκατ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις προβλέπει ο Κρατικός Προϋπολογισμός για το 2026 (ΚΠ 2026). Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων αφορά αποκρατικοποιήσεις εταιρικών περιουσιακών στοιχείων και υποδομών, τα περισσότερα εκ των οποίων δεν κατονομάζονται από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας. Επίσης, ο ΚΠ 2026 προβλέπει έσοδα από αξιοποιήσεις ακινήτων ύψους 51,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 41,4 εκατ. ευρώ επίσης δεν κατονομάζονται.
Αν ο σχεδιασμός αυτός τηρηθεί, τότε το 2026 θα έχουμε τη χειρότερη επίδοση από το 2020. Τη χρονιά εκείνη τα έσοδα αποκρατικοποιήσεων ανήλθαν σε μόλις 50 εκατ. ευρώ, καθώς η πανδημία πάγωσε τα πάντα, μεταξύ των οποίων και τις αποκρατικοποιήσεις.
Φέτος τα έσοδα αυτά εκτιμάται ότι θα κλείσουν σε 1,5 δισ. ευρώ, έναντι 4,18 δισ. ευρώ που ήταν πέρυσι. Το 2024 σημειώθηκε το ιστορικό υψηλό στην υπερδεκαετή λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ/Υπερταμείου, χάρη κυρίως στο έσοδο της Αττικής Οδού ύψους 3,27 δισ. ευρώ.
Στη φετινή χρονιά αναμένεται άλλη μια τέτοια παραχώρηση να τονώσει τα κρατικά έσοδα. Πρόκειται για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, μια παραχώρηση για την οποία ο ΚΠ του 2026 βλέπει το οικονομικό της κλείσιμο μέσα στο 4ο τρίμηνο του έτους. Η παραχώρηση αυτή, ύψους 1,35 δισ. ευρώ, αντιστοιχεί περίπου στο 0,5% του ΑΕΠ και αλλάζει τον χάρτη των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις.
Έτσι, αν δεν κλείσει οικονομικά μέσα στις 40 επόμενες ημέρες και μεταφερθεί στο 2026, θα αλλάζει εντελώς την πορεία των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις φέτος, που θα μειωθούν στα 160 εκατ. ευρώ. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα καταστεί το 2025 η χειρότερη χρονιά των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις από το 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κλείσιμο της Εγνατίας Οδού θα αποφέρει σχεδόν το 75% των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις που έχουν προϋπολογιστεί για φέτος και του χρόνου.
Όσον αφορά το κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στον νέο παραχωρησιούχο, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η σύμβαση υπογράφηκε τον Μάρτιο του 2024, αλλά το οικονομικό κλείσιμο δεν έχει προχωρήσει μέχρι σήμερα. Σημειώνεται ότι και ο ΚΠ του 2024 προέβλεπε το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης μέχρι 31.12.2024, κάτι που ωστόσο δεν επιτεύχθηκε.
Πάντως, η κυβέρνηση φαίνεται να κρατά μικρό καλάθι για τις αποκρατικοποιήσεις μέχρι και το 2028. Τα έσοδα που έχει προϋπολογίσει για του χρόνου και το 2027 μόλις που θα ξεπεράσουν τα 500 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, προβλέπει υψηλά έσοδα ύψους 2,66 δισ. ευρώ για το 2028, όταν αναμένεται ένα μεγάλο κύμα αξιοποιήσεων, κυρίως εταιρικών περιουσιακών στοιχείων και υποδομών. Τα στοιχεία αυτά δεν κατονομάζονται, αλλά εκτιμάται ότι θα είναι κυρίως συμμετοχές σε εισηγμένες στο ΧΑ επιχειρήσεις.
Από τα γνωστά περιουσιακά στοιχεία που θ’ αποφέρουν έσοδα τα επόμενα χρόνια, είναι το Ελληνικό, που θα καταβάλει το 2028 τη γ’ δόση ύψους 220 εκατ. ευρώ (από σύνολο τιμήματος 915 εκατ. ευρώ), και τα Περιφερειακά Αεροδρόμια, που κάθε χρόνο αποδίδουν περί τα 22 εκατ. ευρώ ετήσιο τίμημα.
Στις νέες συμφωνίες που θα φέρουν χρήματα στο Δημόσιο και αναφέρονται στο ΚΠ του 2026 συγκαταλέγονται:
- η πώληση μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου ΑΕ,
- η ολοκλήρωση του διαγωνισμού μακροχρόνιας παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας,
- η δεκαετής παραχώρηση των κρατικών λαχείων,
- η παραχώρηση του επιχειρηματικού πάρκου -πρώην Στρατοπέδου Γκόνου- Θεσσαλονίκη (ΜΣΣΣ),
- η παραχώρηση του επιχειρηματικού πάρκου – Φυλή – Αττική (ΜΣΣΣ),
- η αξιοποίηση του κτήματος Τατοΐου με τη δημιουργία ξενώνων, εστιατορίων, θερμοκηπίου, οινοποιείου, ελαιουργείου, κέντρου ιππασίας κ.λπ. (ΜΣΣΣ),
- η μακροχρόνια μίσθωση του Ολυμπιακού Ιππικού Κέντρου Μαρκόπουλου,
- η μίσθωση ιαματικής πηγής και η πώληση του παραθαλάσσιου ακινήτου κάμπινγκ Καμένων Βούρλων – Kονιαβίτη, κατόπιν της έγκρισης του σχεδίου π.δ. του ΕΣΧΑΔΑ από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ),
- η αξιοποίηση του ακινήτου ιαματικής πηγής Υπάτης κ.ά.

Σύμφωνα με τον ΚΠ 2026, μέχρι σήμερα, από ιδρύσεως του ΤΑΙΠΕΔ (2011), έχουν κλείσει 76 συμφωνίες αποκρατικοποιήσεων, συνολικού ύψους 16,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 14,6 δισ. ευρώ έχουν εισπραχθεί. Τα μεγέθη των εισπράξεων περιλαμβάνουν και τις εκτιμήσεις του 2025, ύψους 1,51 δισ. ευρώ (Εγνατία Οδός κ.λπ.), όπως επίσης και τις προβλέψεις του 2026, ύψους 0,32 δισ. ευρώ.